سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امضاهای نمایندگان از سوال از رئیس جمهور پس گرفته نشده است، گفت: نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که برای انجام شدن یکسری اقدامات، سوال خود را متوقف کنند.

به گزارش مشرق، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ظهر امروز در نشست خبری فصلی که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه این ‌روزها چند موضوع مهم در دستورکار مجلس قرار گرفته است، گفت: یکی بحث تحلیف است که رئیس جمهور باید در حضور نماینده‌های مجلس به قرآن سوگند یاد کند و موضوع دیگر معرفی وزراست که از روز تحلیف به مدت 10 روز کابینه باید معرفی شود.

وی با بیان اینکه مجلس تصمیم گرفته در این دوره برخورد فعال داشته باشد، افزود: مجلس تصمیم گرفته است که وزرای کارآمد را انتخاب کند و برای همین امر قبل از تعیین وزرا توسط رئیس جمهور، فراکسیون‌ها با دولت وارد گفت‌وگو می‌شوند و نظرات خود را در ارتباط با کلیات و جزئیات وزرای پیشنهادی خود ارائه می‌دهند تا گفتوگو و همکاری مشترکی شکل بگیرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که در دستور کار مجلس است، 14 حوزه کلانی است که دچار مشکلات جدی هستند و مجلس راسا در آنها ورود جدی پیدا کرده تا از طریق بررسی آنها و استقرار تیم جدید دولت، وارد کارهای اجرایی شود.

قاضی‌زاده تصریح کرد: مجلس نگران است که این موارد به بحران برسد و امنیتی شود، همچون بحران آب که در برخی نقاط کشور مشکلات امنیتی ایجاد کرده و مورد دیگر صندوق‌های بازنشستگی است، در نهایت باید تا تیرماه سال آینده این موضوعات جمع‌بندی شده و در برنامه ششم توسعه ریل‌گذاری شود‌.

وی درخصوص دولت در سایه، گفت: در دنیا احزاب کار دولت در سایه را انجام می‌دهند و مسائل دولت را به نقد و بررسی می‌گذارند، اما از آنجایی که در کشور ما احزاب ضعیف هستند، اگر در کشور یک مکانی باشد که تیم فکری و نخبه با اطلاعات بروز اقدامات دولت را نقد کند، رشد اجتماعی در جامعه به وجود می‌آید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقدامات نمایندگان در حاشیه شهر در دوبخش است، بیان کرد: اقدامات نمایندگان در دو سطح پشتیبانی فنی و اعتباری و دیگری در قالب مطالبه و نظارت در قالب بودجه اعتباری سنواتی است که ردیف بودجه مشخص شده است‌.

قاضی‌زاده تصریح کرد: آن چیزی که ما دنبال می‌کنیم، اصلاح سرانه‌های حاشیه شهر است که در خدمات آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی در حاشیه شهر دچار کمبود شدیدی است و می‌خواهیم به تدریج با پیگیری‌ها این امور بهبود یابد.

وی در مورد حذف صفر پولی و تبدیل واحد پول به تومان گفت: حذف صفر پولی در وضعیت فعلی تغییرات اساسی ایجاد نمی‌کند، چراکه اکنون ما فقط اسما واحد خود را ریال می‌دانیم، درحالیکه تمام معاملات با تومان است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما نگرانیم که حذف صفر پولی با افزایش دو سه برابری دلار همراه باشد، چراکه بسیاری از کارشناسان ارزش واقعی دلار را 7 تا 10 هزار تومان می‌دانند و نکته دیگر این است که این مسأله اولویت ندارد و تبعاتی را به همراه دارد.

قاضی‌زاده هاشمی در مورد تخصیص بودجه زیارت و کم‌کاری نمایندگان مجلس، اضافه کرد: بودجه زیارت به هیچ شهری اختصاص داده نشده و فقط در برنامه ششم این موضوع آمده است، اما امسال چون ردیفی وجود ندارد، باید با عناوین دیگری این بودجه گرفته شود.

وی افزود: دولت با اختصاص بودجه 2017 به خراسان رضوی، بودجه زیارت را حذف کرده است، اما اگر بخواهیم بررسی کنیم، در جدول اعتبارات همیشه مشهد در رتبه دوم و بعد از تهران است و اختصاص ردیف زیارت، حاشیه شهر و 2017 از مجلس ایجاد شده و در دولت نبوده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص زیرساخت‌های مشهد گفت: مطالعات کامل و جامعی در حوزه حمل و نقل انجام شده است که بخشی از آن توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

قاضی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با سرانه‌های گردشگری در کشور بی‌نظیر هستیم، افزود:یک جهت‌گیری جدیدی در مشهد رخ داده است که غیر از اینکه امکانات طبقه ثروتمند را فراهم می‌کنیم، امکان سفر افراد با درآمدهای کمتر را هم فراهم کنیم و برای همین امر به دنبال یارانه حمل و نقل  سفر به مشهد هستیم و در کنار آن آستان قدس و شهرداری هم اقداماتی در زائرسراهای ارزان‌قیمت انجام داده‌اند و همچنین بعضی خیریه‌ها مجوز بعضی اقدامات را گرفته‌اند‌.

وی ادامه داد: در یک بررسی مشخص شده در حالیکه 30 میلیون نفر در سال زائر داریم، امکان اسکان کمتر از 250 هزار نفر را در مشهد داریم و این درحالی است که 60 درصد افرادی که به مشهد می‌آیند، جزو 4 دهک پایین افراد جامعه هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد اقتصاد و حذف مالیات، گفت: در حالی که ما معتقدیم که باید مالیات مصرف را کم کنیم و ارزش‌افزوده را زیاد کنیم، اما دوستان اقتصاددان می‌گویند، باید مالیات‌ها باشد و در نهایت معتقدم که جامعه اقتصاددانان نخبگان کشور باید راهی بیابند که در مجلس حرکتی جدی انجام شود.

قاضی‌زاده درخصوص عملکرد استاندار خراسان رضوی گفت: هر استانداری که بر سر کار می‌آید، نقاط ضعف و قوتی دارد، اما عملکرد استانداری قائل به فرد نیست و برخی از مسائل مانند بیکاری موضوعی است که در کشور با آن مواجه شدیم در حالی که در استان ما سریع‌تر از استان‌های دیگر پیش رفت.

وی افزود: نمایندگان سعی می‌کنند هر استانداری را کمک و همکاری کنند، اما در مورد عملکرد استاندار قضاوت روشن و دقیق و خاصی ندارم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی  در خصوص علت انصراف نمایندگان در مورد سوال از رئیس جمهور گفت: امضاها پس گرفته نشده است، طبق مصوبه هیات رئیسه، آقای پزشکیان و وکیلی مامور شدند که با نمایندگانی از دولت که آقای سیف بودند، مذاکره کنند و طبق آن قول و قرارهایی گذاشته شد و اقداماتی شروع شد که دوستان سوال‌کننده به این نتیجه رسیدند که پیگیری پرسش سوال را فعلا متوقف کنند تا اقدامات به نتیجه برسد، اقدامات خوبی هم مانند پرداخت مطالبات افراد تا سقف صدمیلیون تومان از موسسات اعتباری انجام شد.

قاضی‌زاده درخصوص لایحه جداسازی وزارتخانه‌ها، متذکر شد: این لایحه به بسیاری از کمیسیون‌ها فرستاده شده و از لوایح جنجالی می‌شود، اما به این دولت نمی‌رسد و در عین حال زمزمه‌هایی وجود دارد که دولت آن را مسترد کند.

وی در مورد طرح تخفیف در اعدام مجازات مواد مخدر، بیان کرد: کلیات این طرح تصویب شده، اما جزئیات آن مانده است اما از آنجایی که عمده اعدامی‌های کشور مربوط به قاچاقچیان است و عمده آن‌ها جایگاهی خرد دارند، تصمیم گرفتیم این لایحه را مصوب کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اعدام‌ها مشکلات زیادی در سازمان‌های حقوق بشر برای کشور ما به وجود آورده و نمایندگان به این نتیجه رسیده‌اند که قوانین کنونی کمی سختگیرانه است و باید کمی نرم‌تر برخورد شود.

وی در مورد تفسیر مجلس از قانون ورود به دیوان محاسبان به شهرداری‌ها، ادامه داد: مجلس موافق این طرح بوده، اما تفسیر شورای نگهبان متفاوت است، نگاه کلی مجلس در این بوده که نهادهای عمومی غیردولتی باید زیر نظر دیوان محاسبات باشد، اما شورای نگهبان مخالف است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس