صادق موسوی

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران هدف جدید این انجمن در دوره جدید را افزایش سهم ایران در بازار بصری منطقه و جهان معرفی کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - اولین نشست رسانه‌ای سیدصادق موسوی رییس انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز در سالن کنفرانس انجمن با اهالی رسانه برگزار شد. در ابتدای این نشست موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به تشریح برنامه‌های انجمن اشاره کرد و گفت: این انجمن تنها نهاد اجتماعی است که ریشه‌هایش از قبل از انقلاب شکل گرفته و قدمت دیرینه دارد. مدیران توانمند دوره‌های گذشته با کشف استعدادها افتخارآفرین بودند و ما هم تلاش می‌کنیم راه آنها را ادامه دهیم. انجمن در حوزه استعداد، عکاسی، آموزشی فراگیر داشته و خواهد داشت. 

وی ادامه داد: در دوره جدید، راهبردی از سوی سازمان سینمایی برای انجمن تعریف شده و هدف آن هم «افزایش سهم ایران در بازار بصری منطقه و جهان» است. تولید محتوا، خوراک بصری کشور را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مأموریت‌های سپرده شده به انجمن با دقت بیشتر پیش برود. انجمن سینمای جوانان گذشته از آموزش، تنها متولی فیلم کوتاه در کشور است و تمام برنامه‌های حوزه بین‌المللی، فیلم کوتاه و تولید در انجمن معطوف می‌شود، البته مؤسسات دیگر تولید فیلم کوتاه و مستند را در برنامه دارند، اما متولی اصلی، انجمن سینمای جوانان است. 

موسوی درباره افزایش اعتبارات انجمن گفت: در جلسه با حیدریان رئیس هیأت امنای انجمن به این نتیجه رسیدیم تا برای رسیدن به هدف تعیین‌شده، اعتبارات انجمن افزایش یابد که این امر محقق شده و ما تلاش می‌کنیم اعتبار هزینه پشتیبانی را کاهش دهیم تا بتوانیم در حوزه تولید، موفق عمل کنیم و سعی داریم تا با کاهش هزینه پشتیبانی، اعتبار تولید را به هنرمندان به صورت مستقیم ارائه دهیم و سطح آموزش را ارتقاء دهیم.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه به تعداد فیلم های ارائه شده در بخش بین‌الملل برای حضور در جشنواره کوتاه تهران اشاره کرد و گفت: امسال با تلاش‌های انجام شده تعداد فیلم‌های ارائه شده به دبیرخانه جشنواره 5 هزار و 959 فیلم بوده که نسبت به سال گذشته افزایش خوبی را شاهد هستیم. در سال گذشته، تنها 3 هزار و 668 فیلم به جشنواره رسید که هم‌اینک هیأت انتخاب 7 نفره در حال بررسی فیلم‌ها هستند و سعی می‌کنیم بهترین داوران را برای جشنواره در نظر بگیریم. از فیلم‌های ارائه شده 34 درصد داستانی، 19 درصد تجربی، 15 درصد مستند، 11 درصد انیمیشن، 9 درصد ویدئوآرپ، 8 درصد فیلم کوتاه آسیایی و 3 درصد دینی است که از 118 کشور به جشنواره ارسال شدند. بیشترین آمار فیلم‌های ارائه شده مربوط به کشورهای آمریکا، هند، آلمان و اسپانیاست که از 25 تا 30 تیرماه در سینما پردیس چهارسو برگزار می‌شود. 

وی درباره نگاه مدیریت انجمن به تولید فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه، سکوی پرتاب هنرمند به سینمای حرفه‌ای نیست، فیلم کوتاه، خود هدف و غایت است. در کشورهای دیگر، اقتصاد فیلم کوتاه با فیلم کوتاه صنعتی گره خورده، با توجه به فروش فیلم به شبکه‌های تلویزیونی، اما فارغ از اقتصاد، فیلم کوتاه عطش هنرمند را پاسخگوست. در ایران در تلاش هستیم تا با حضور در فضای مجازی و داشتن درگاه اینترنتی، پخش فیلم کوتاه را از طریق اینترنت آغاز کنیم و ظرف یک سال آینده امیدواریم با داشتن زیرساخت‌ها، این امر محقق شود. 

موسوی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره جاگیری موضوعاتی مانند ایثار مدافعان حرم در جشنواره فیلم کوتاه گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران، برنامه‌ریزی خاص خودش را برای امسال انجام داده و نتوانستیم این موضوع منطقه‌ای را به آن اضافه کنیم، اما در جشنواره‌های منطقه‌ای این تلاش را خواهیم کرد که موضوع استراتژیک را در آن بگنجانیم. در دوره جدید سه موضوع ایمان و امید از نگاه انسان معاصر، حقوق شهروندی، سینما و کتاب، طراحی شده که اجرا خواهد شد. 

وی درباره اعتبار جشنواره فیلم کوتاه گفت: در دوره گذشته، آقای فرخنده‌کیش به خوبی در کاهش بودجه برگزاری جشنواره تلاش کرده‌اند و سه جشنواره منطقه‌ای و بین‌المللی را با هزینه بسیار اندک 2 میلیارد تومانی به سرانجام رساندند، ما نیز تلاش می‌کنیم با مدیریت درست، این هزینه را کاهش دهیم.

موسوی در ارتباط توجه به تولید و تحت‌الشعاع قرار گرفتن آموزش گفت: در اساسنامه انجمن، کشف استعداد و آموزش سینمایی لحاظ شده و انجمن بدون آموزش معنا ندارد، انجمن جزو نهادهایی است که در این حوزه اثربخش است. آموزش در نقاط محروم که آموزشگاه‌های خصوصی در آن دیده نشده، با جدیت دنبال می‌شود، اما در تهران سعی می‌کنیم آموزش را کمتر کرده، زیرا قصد نداریم با بخش خصوصی رقابت کنیم. در خصوص تهران و کلان‌شهرها ایده‌های جدیدی مطرح شد تا دفاتر تهران پیوستگی خود را با معاون آموزشی و تولیدات استانی حفظ کرده و آموزش منجر به تولید باکیفیت شود. کادرسازی را رها نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم آموزش را به تولید بنشانیم. 

وی ادامه داد: تلاش می‌شود آموزش در کلان‌شهرها با مشاغل سینمایی کاملاً مرتبط بوده و به تولید کمک کند. تفکیک آموزش در انجمن رخ نخواهد داد و ظهور و بروز آن در تولید آثار انجمن دیده خواهد شد. 

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در خصوص ارائه بودجه برای تولید فیلم کوتاه توسط فیلمسازان حرفه‌ای گفت: علاقمندیم هنرمندان شاخص و پیشکسوتان عرصه فیلم‌سازی که در حوزه فیلم کوتاه تمرکز کنند، بار دیگر فیلم کوتاه بسازند و به خود می‌بالیم اگر هنرمندان پیشکسوت این حوزه در انجمن آثاری را تولید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس