کد خبر 742816
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
 تصاویر آزمایش موشک جدید ارتش کره شمالی

وزارت خارجه روسیه «نقشه راهی» برای حل مشکلات امنیتی در شبه جزیره کره تهیه کرده، در حالیکه آمریکا همچنان قدرتنمایی نظامی را برای حل مشکل کره شمالی موثر می‌داند.

به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشته است: روسیه «نقشه راهی» برای حل و فصل مشکلات هسته‌ای در شبه جزیره کره تهیه کرده و حاضر است آن را برای بررسی به شرکای بین المللی خود ارائه دهد. در این بین و به موازات آن آمریکا نیز به همراه کره جنوبی طرح خاص خود برای کره شمالی را دارد که به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از اولویتهای مهم سیاست خارجی کاخ سفید است. البته به عقیده کارشناسان، بهترین راه حل برای برون رفت از بحران کنونی، مذاکرات مستقیم بین واشنگتن و پیونگ یانگ خواهد بود.

"ایگور مارگولیف" معاون وزیر امور خارجه روسیه که مسئول مسائل آسیایی در دستگاه دیپلماسی خارجی مسکو است اعلام نموده که «نقشه راهی» شامل مجموعه اقداماتی عملی برای شکل گیری یک مکانیزم دقیق برای تقویت صلح و امنیت در منطقه شمال شرق آسیا و بطور همزمان حل و فصل مشکلات در شبه جزیره کره تهیه شده است.  

این دیپلمات روس توضیح داد: «این طرح شامل مکانیزمی چند مرحله ای برای پیشبرد گفتگوهای سازنده بدون پیش شرط است. برای این منظور لازم است تا ابتدا «خویشتن داری متقابل» آغاز شود و از هر نوع اقدام تحریک آمیز پرهیز شود. ضمن اینکه در جریان مذاکرات هم طرفین باید حول و حوش «اصول مشترک روابط متقابل» گفتگو کرده و از استفاده از هر نوع تهدید و قدرتنمایی خودداری کنند.»

مشکل هسته‌ای کره شمالی مدتهاست که یکی از مسائل بحث برانگیز جامعه بین الملل است. پیش از این روسیه به همراه چین، آمریکا، ژاپن و کره شمالی و کره جنوبی در چارچوب مذاکرات شش جانبه چند سال تلاش کردند تا این بحران را حل و فصل کنند.

البته به عقیده "آندری باکلیتسکی" کارشناس مرکز تحقیقات سیاسی روسیه در زمینه امنیت هسته‌ای، اکنون لازم است تا برخورد جدیدی با این مشکل صورت بگیرد و بازگشت به شکل مذاکرات شش جانبه دیگر پاسخگوی وضعیت کنونی در منطقه نیست و باید نظرات جدیدی برای حل مشکلات ارائه شود.  

این کارشناس یادآور شد: «این برخوردهای جدید می تواند منجر به توافقاتی بین طرفین شود که کره شمالی را از انجام آزمایشات در ازای لغو تدریجی تحریمها بازدارد. ضمن اینکه امکان ادامه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای تحت کنترل بین المللی را به این کشور بدهد.»   

"الکساندر لوکین" کارشناس باشگاه «والدای» و مدیر مرکز تحقیقات شرق آسیا و سازمان همکاریهای شانگهای در دانشگاه روابط بین الملل مسکو نیز معتقد است،  تا زمانی که جزییات «نقشه راه» وزارت خارجه روسیه منتشر نشده، نمی توان به ارزیابی آن پرداخت. باید مشخص شود که کدام کشورها، روسیه، چین، یا آمریکا، ضامن امنیت منطقه خواهند شد؟ اگر پای آمریکا در میان باشد، در عین حال باید به کره شمالی نیز تضمین داده شود که امنیتش حفظ خواهد شد.

لوکین یادآور شد: «مسلما مواضع روسیه با چین هماهنگ شده است و کره جنوبی هم دلیلی برای عدم حمایت از یک طرح سازنده نخواهد داشت، در این بین مواضع نقش آفرینان اصلی این بحران، یعنی آمریکا و کره شمالی نامشخص باقی می ماند که معلوم نیست در صورت لزوم تعهداتی را برعهده بگیرند یا نه.»

مهلت 100 روزه مقامات پکن در حال اتمام است

مارگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شده که ابتکارعمل جدید مسکو با شرکای چینی هم مورد هماهنگی قرار گرفته است، چرا که در واقع چین اصلی ترین شریک سیاسی و اقتصادی کره شمالی است و همکاری پیونگ یانگ به کمک پکن بستگی خواهد داشت و در مورد این بحران روسیه بعید است بتواند تنهایی و بدون مشارکت چین از عهده حل و فصل مشکلات برآید.

این در حالی است که مقامات پکن پیش از این اعلام کرده بودند که کره شمالی را متقاعد خواهند نمود تا دست از آزمایشات موشکی- هسته‌ای خود بردارد و برای این کار 100 روز مهلت گرفته و از طرف آمریکایی خواسته بود تا طی این مدت از هر نوع اقدام نظامی علیه پیونگ یانگ خودداری کنند.

"گلب ایواشینتسوف" کارشناس شورای امور بین الملل روسیه و سفیر سابق این کشور در کره جنوبی به «گازیتا.رو» گفته است که توقف آزمایشات هسته‌ای در کره شمالی و توقف مانورهای آمریکا و کره جنوبی، مشکلات در شبه جزیره کره را حل نخواهد کرد، ولی می تواند فراهم کننده شرایط برای آغاز مذاکرات در این رابطه باشد. به عقیده وی، راه حل نظامی هم برای حل این مشکلات وجود ندارد و هر نوع حمله به کره شمالی تنها تهدیدات موجود در منطقه را افزایش خواهد داد.  

این دیپلمات سابق یادآور شد، مشکل از آنجا شروع شده که دو کشور کره شمالی و جنوبی هنوز پیمان صلح با یکدیگر امضاء نکرده اند. مسئله کره شمالی باید به سازمان ملل بازگردد و آنجا عرصه مذاکرات بین طرفین این مناقشه گردد.  

الکساندر لوکین هم معتقد است که دو راه برای متقاعد کردن کره شمالی وجود دارد: یا باید به آنها اطمینان داد که تهدیدی وجود ندارد، یا اینکه آنها بطور جدی ترسانده شوند تا تصمیم بگرند تهدید داشتن سلاح هسته‌ای به مراتب بیشتر از نداشتن آن است.

ناکارآمدی دیپلماسی کاخ سفید برای حل مشکلات

مارگولوف، معاون وزیر خارجه روسیه اظهارات خود در مورد ابتکارعمل جدید را یک روز بعد از آن مطرح نمود که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که مشکل موشکی و هسته‌ای کره شمالی باید سریعا حل شود و هشدار داد که رژیم پیونگ یانگ مشکلات زیادی برای جهان بوجود آورده است. در مقابل "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی نیز روز سه شنبه ترامپ را با «هیتلر» و سیاست آمریکا را با «نازیسم» برابر دانست.

انتظار می رود که ترامپ آخر این هفته در دیدار با "مون جائه این" رئیس جمهوری جدید کره جنوبی که خواستار ادامه مذاکرات با پیونگ یانگ و مخالف استقرار سپر موشکی آمریکا در خاک کره جنوبی است، مشکل کره شمالی را بررسی کند. البته مشخص نیست که او بتواند ترامپ را در مورد ادامه راه حل دیپلماتیک متقاعد سازد.  

باکلیتسکی از مرکز تحقیقات سیاسی معتقد است که کره شمالی حاضر به مذاکره مستقیم با آمریکا خواهد شد و این بزرگترین امکان برای حل و فصل مسائل است. ضمن اینکه روسیه و چین نیز می توانند بعنوان ناظر در این مذاکرات حضور داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این امکان مذاکرات مستقیم با رهبر کره شمالی را بعیدندانسته بود، ولی جو حاکم بر اوضاع اکنون متفاوت شده است  و ترامپ اکنون دائما به تهدید کره شمالی می پردازد و کشتیهای نظامی آمریکایی بیشتری به منطقه اعزام شده اند. در واقع آمریکا نشان داده که قصد برخورد دیپلماتیک با این مشکل را ندارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تندر IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    1 4
    چینی ها کلک مرغابی زده اند! چون اصل مشکل خود چینی ها هستند و بدون چین کشور کره شمالی هرگز به این مرحله نمیرسید.حالا مسئله اینگونه شده است که به سردسته دزدها گفته شود به دزدها تفهیم کن دیگر دزدی نکنند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس