رئیسی

رئیسی پنجمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت.

به گزارش مشرق، سیدابراهیم رئیسی کاندیدای دیگری بود که پشت تریبون قرار گرفت.

سوال: برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟

- سید ابراهیم رئیسی:

ابتدا من عرض کنم قبل از پاسخ به سوال که با توجه به اینکه امروز نیمه شعبان است در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی برخوردار هستند یکی تقوا و خداترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم.

واقعا انتظار مردم عزیزمان در این روز در این ایام آن است که دولت دولتی باشد که هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمد. توجه به مردم توجه به دیگران از ویژگی‌های دولت مهدوی است که انسان توجه کند ببیند دیگران چگونه مشکل دارند و چگونه می‌شود حل کرد.

مسئله فقرا ما یارانه داشتیم اما افراد خاص آن را دریافت می‌کردند. مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد که به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود در ضمن برای توانمندسازی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از این یارانه بهره جسته شود. این یارانه امروز دارد توزیع می‌شود ما شاهدیم که وضعیت فقر در این دولت با سیاست‌هایی که داشته  بیشتر شده است. طبق اعلام مسئولان رسمی امروز از 23 درصد به 33 درصد رسیده است. با این وضعیت فقرا باید چه کرد؟

امروز واقعیت این است که باید زندگی فقرا را دید باید یارانه افزیاش پیدا کند. آقایان می‌فرمایند این از کجا تامین می‌ شود سوال خوبیست منابع آن اینکه الان آب بنزین و حامل‌های انرژی بیشتر شد قانون هدفمندی هم می‌گویند که منابع را به خود مردم داد و موارد دیگری هم برای تامین آن وجود دارد. ما آیا مسئول داریم نسبت به خانه فقیری که هیچ ندارد؟ اگر مسئولیت دراریم باید حتما این قضیه را دنبال کنیم.

سفره مردم کوچک شده است از مردم باید پرسید آیا آن اقلامی که برای این سفره تامین می کردید برنج، کره، گوشت آیا تامین می‌شود، دو برابر نشده است؟ ما قیمت‌ها را گرفتیم از 133 درصد قیمت‌ها افزایش یافته است. باید فکری کرد برای این خانواده‌ها. قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج بسته‌ای است باید اجرا شود کامل. هم در بخش توانمندی هم برای فقرا. انشاءالله مردم در برنامه ما ملاحظه می‌کنند و برنامه اعلام شده است و بر اساس منابعی است که کاملا پیش‌بینی کردیم هم برای یارانه و هم برای شغل.

** هاشمی‌طبا در نقد سخنان رئیسی:

آقای رئیسی دو بار فرمودند منابع دیگر پیش‌بینی شده است خواهش می‌کنم بفرمایید این منابع دیگر کجا پیش‌بینی شده است؟ ما نفری 45 هزار تومان یارانه در دولت قبل دادیم میوه ده برابر شد، بنزین هشت برابر و مسکن 3 برابر شد. یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می‌گذاریم جیبتان اما 500 هزار تومان به خاطر 26 درصد تورم از جیبشان در آوردیم. امروز هم اگر بخواهیم دو برابر، سه برابر و 4 برابر یارانه را تقسیم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این اتفاق می افتد که به جای 250 هزار تومان که به آنها می‌دهیم 800 هزا رتومان از جیب آنها خارج می کنیم.

دولت فعلی توفیق داشته که تورم را کم کرده است. نباید اینگونه باشد که گروهی از مردم که دوست دارند رای بدهند به یارانه بدون آنکه منابع آن مشخص باشد. ما درآمدهای دولت خیلی مشخص است مالیات را که می‌فرمایید فشار نیاورید، پول ارز که بانک مرکزی پول چاپ می‌کند اجبارا می‌دهد دست دولت. منابع دیگری از کجا تامین شده است؟

** قالیباف در نقد سخنان رئیسی:

من سوالم این است از آقای رئیسی که رسیدگی به محرومین طبیعتا وظیفه همه ماست، توقع مردم و نظام است. واقعیت این است که ما باید کار تولید کنیم تا بتوانیم آنها به مسیرشان برگردند. امروز کسانی که توان تولید و کار دارند امروز اینها واقعا تحت فشار هستند. تحت فشار همان بحث‌های قبل هستند مثل کالای قاچاق و ارز یا صادرات و واردات غیر رویه در کشور، الان هیچ اعتمادی ندارند تجار و سرمایه‌گذاران ما آنهایی که با زحمت پول در می‌آورند به حاشیه رفته‌اند و نگران هستند چون آن 4 درصدی‌هایی که من مرتب تاکید می‌کنم آن افرادی که با هیچ تلاشی بیشترین استفاده از منابع عمومی را دارند.

در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با زالوصفتان و ... دارید؟ برنامه‌ای برای حمایت از کسانی که تولید اشتغال می‌کنند دارید؟

** میر سلیم در نقد سخنان رئیسی:

درآمد حاصل از قانون 80 هزار میلیارد تومان است. اقایان هنرشان این بوده که پول را به مردم بدهند آقای نعمت‌زاده می‌گوید که من 3 درصد دریافت کردم برای حمایت از تولید. اگر تولید درست شود مردم کالا به اندازه کافی داشته باشند به وفور در اختیار داشته باشند منافع آن بیشتر خواهد بود.

من در جلسه مجمع گفتم که باید فکر کنیم درست عمل کنیم، اینها شیوه‌هایی است که باید اصلاح شود باید بگویید که ما به تولید اعتبار ندادیم خدمت نکردند به تولید، صندوق کشاورزی دارد ورشکست می‌شود. اینها را باید طبق برنامه و اصول انجام داد فارغ از برخوردهای سیاسی شب انتخابات. تولید خسارت دیده 4 سال، نتیجه‌اش رکود، بیکاری و ورشکسته شده است. شما برای اینها چه برنامه‌ای دارید آقای رئیسی؟

** روحانی در نقد سخنان رئیسی:

مردم بدانند که یک عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال قبل است. می‌گویند ما می‌خواهیم بیشتر پول پخش کنیم این مسیرش کاملا روشن است. آن زمان 17 هزار میلیارد تومان می‌توانستند به یارانه بدهند 42 هزار میلیارد تخلف کردند.

بهداشت و درمان را برگردانیم به شرایط سابق، راه روستایی را متوقف کنیم، یارانه کشاورزی را متوقف کنیم می‌شود این کارها را دو مرتبه انجام داد. ما معتقدیم که این یارانه که الان توزیع می‌شود باید ادامه داشته باشد. اما برنامه یارانه تنها کافی نیست ما دنبال یک نظام تامین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آوردیم قدم اول این است که افراد کم درآمد ما مستمری آنها را بیش از 3 برابر کردیم الان هم شروع کردیم با مجلس توافق کردیم الان هم دارد اجرا می‌شود. قدم دوم این است که افرادی که کف درآمدی آنها در فقر مطلق است ثبت‌نام کنند و حقوقی به آنها پرداخت شود در حدقل اداره کردن حداقل زندگی. ضروریات آنها را تامین کنیم، افرادی که اشتغال ندارند شغل برایشان ایجاد کنیم، افرادی که حقوق دارند اما کم است باید اضافه کنیم کما اینکه ما حداقل حقوق را یک میلیون و 100 هزار تومان کردیم برای بازنشستگان هم بالاتر از 1 میلیون و 50 هزار تومان.

** جهانگیری در نقد سخنان رئیسی:

اتفاق بدی که برای مردم افتاد در دولت قبلی سفره مردم کوچک شد. نتیجه سیاست‌های غلط و نادرست بود. همانطور که گفته شد 45 هزار تومان جیب مردم گذاشتیم 200هزار تومان از جیب آنها دولت برداشت.

خانه فقرا نروید عکس بگیرید و فیلم بگیرید به عنوان تبلیغات پخش کنید. عزت ملت ایران را حفظ کنید. ما می‌خواهیم توانمندی و عزت ملت ایران را حفظ کنیم. اگر 150 هزار تومان بدهیم ملت، یا باید حامل های انرژی مثل بنزین و گازوئیل 8 هزار تومان شود. یعنی اگر این طرح اجرا شود باید حقوق پرستاران، کارگران، کارمندان کاهش یابد.

150 هزار تومان می‌دهند یک میلیون تومان از جیب آنها خارج می‌کنند. ما در این مدت برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و نیاز نداشته باشند. آنهایی که فقر مطلق دارند با برنامه‌ریزی که صورت گرفته از اول امسال دیگر نیازی برای برآورده کردن مایجتاج خود ندارد.

** رئیسی در سخنان پایانی:

آنچه ما گفتیم این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مهم است یا خیر؟ چرا یارانه محرومان را سه برابر کردید در روزهای انتخابات؟ اگر نیاز بود چرا کار تبلیغاتی کردید؟ می‌گوییم چرا 4 سال به زندگی فقرا بی‌توجه کردید؟ این کارها کار تبلیغات انتخاباتی است نباید این کار صورت گیرد. اقایان می‌فرمایند که هر دولتی بیاید توانمندسازی فقرا، ما معتقدیم که سازمانهای حمایتی باید کاری بکنند که از تحت پوششان فقرا بیرون بیایند. طرح سلامت را شما اجرا کردید از کارهایی بود که با نیت خوبی انجام گرفت اما این میزانی که از جیب مردم با افزایش تعرفه‌ها خارج می‌شود، آیا کمک به مردم است؟

آقای نعمت‌زاده اشاره کردند اگر این مبلغ 700 هزار میلیارد نقدینگی یعنی دست کردن در جیب مردم، چرا 500 هزار میلیارد آدم‌های بدحساب وام گرفتند؟

ما باید با مردم با صداقت حرف بزنیم. ما به روحانی می‌گوییم با صداقت عملکرد 4 ساله دولتت را پاسخگو باش. من به عنوان نماینده کارگر، کشاورز، زنان بی‌سرپرست بسیاری از خانواده‌های یکه حرف دارند و تریبون ندارند، اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود من با آقای روحانی حرف دارم. 4 سال وقت داشتند به این روز انداختند کشور را. شما یارانه‌ها را گرفتید قانون یارانه‌ها مشخص است.

این هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است که پولها کجا برود؟ شما به عنوان دولت پرخرج امروز 250 هزار میلیارد هزینه دولت است حقوق کارمندان را افزایش دادید؟ یارانه‌ها را افزایش دادید؟ چرا باید این همه هزینه داشته باشد دولت؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رئیسی،میرسلیم ، قالیباف IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    44 9
    دمتون گرم گل کاشتید امروز
  • ناشناس IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    49 9
    رئیسی زد تو خال!
  • حسین IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
    43 10
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس