کد خبر 7158
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۹

باغ موزه مليتا با هدف معرفي الگوي بي نظيري از مبارزات مقاومت اسلامي بر عليه دشمن اسراييلي از ابتداي اشغال بيروت در سال 1982 تا جنگ 33 روزه سال 2006، در ارتفاعات اقليم التفاح در جنوب لبنان تاسيس شده است.

باغ موزه مليتا با هدف معرفي الگوي بي نظيري از مبارزات مقاومت اسلامي بر عليه دشمن اسراييلي از ابتداي اشغال بيروت در سال 1982 تا جنگ 33 روزه سال 2006، در ارتفاعات اقليم التفاح در جنوب لبنان تاسيس شده است.
باغ موزه مليتا، که موقعيت توريستي نيز دارد با 60.000 متر مربع پارک و جنگل و 4500 متر مربع ساختمان با صرف 150.000 ساعت کار احداث شده است.
 بخش هاي مختلف باغ موزه مليتا عبارتند از:
- مغاک: يک نماي مرکب با مساحت 3000مترمربع که شکست رژيم صهيونيستي اسراييل را تصوير مي کشد. مغاک تعدادي از خودروهاي زرهي و نظامي و جنگ افزارهاي ارتش اسراييل را به نمايش مي گذارد. اين وسايل توسط مقاومت اسلامي از سال 1982 تا سال 2006 (جنگ 33 روزه) به غنيمت گرفته شده است.
- نمايشگاه: با مساحت 350 متر مربع.
- يادبود مليتا
-پياده راه: يک منطقه با نماي جنگلي و صعب العبور که سال هاي متمادي هزاران مجاهد مقاومت اسلامي لبنان در آن موضع مي گرفتند و از اين مناطق براي انجام صدها عمليات در داخل نوار اشغالي حرکت مي کردند. در اين مسير روش موضع گيري هاي نظامي مبارزان مقاومت اسلامي براي اولين بار آشکار شده است.
o سنگر شهيد سرافراز سيد عباس موسوي (رضوان الله): در اين سنگر نظامي که محل عبادت اين شهيد نيز بوده جلسات مهمي برگزار شده است.
*مقر پشتيباني: در اين مقر مبارزان حزب الله وسايل جنگي و مواد غذايي را از مناطق امن به خطوط جنگ منتقل مي کردند.
*تاسيسات: مقري که مبارزان در آن اقدامات حفاري و سنگر سازي و ساخت استحکامات را انجام مي دادند.
*نيروهاي موشکي
* اورژانس و بهداري
*يگان استشهاديون: يک يگان نظامي که به صورت مستقيم با فرماندهي کل در ارتباط است. اين يگان صدها مجاهد آموزش ديده و آماده فداکاري را در بر مي گيرد.
*غار: يکي از نقاطي که مقاومت آن را در کوه هاي مقابل پايگاه هاي اسراييلي طي 3 سال و با کمک بيش از هزار مبارز حزب الله حفاري و مستحکم کرد. اين غار که در حدود 200 متر عمق دارد شامل اتاق هاي مختلفي براي خواب، استراحت و عمليات ميداني است.
*تونل: يکي از خروجي هاي احتياطي غار است که نمونه هايي از وسايل و ابتکارات بکار رفته در حفاري غار در آن جا به نمايش گذاشته شده است.
* مطلّ: مساحتي که بر روستاهاي اقليم التفاح، زهراني و صيدا و صور مشرف است و در سال 1985 آزاد شده است.
*خط آتش: مسيري 200 متري براي عرضه سلاح مقاومت که نشان مي دهد چگونه جنبش حزب الله لبنان از سال 1982 پايه هاي نظامي خود را تقويت کرده و روش هاي جنگ کلاسيک و غير کلاسيکي قديم و جديد را باهم ترکيب و با مهارت عالي در تاکتيک و مانور از اين روش ها استفاده نموده است. خط آتش شامل بخش هاي زير است:
* نگهباني و پاسباني
* پشتيباني آتش
* نيروي ويژه
*سنگر قديمي: سنگري که مجاهدان حزب الله در سال 1984 آن را ساختند.
*تخريب
*ديده باني و اطلاعات نظامي
*سنگر سجد: در سال 1984 مجاهدان اين سنگر را ساختند و از آن براي ديده باني و تيراندازي به به سمت پايگاه سجد دشمن اسراييلي استفاده کردند. دشمن صهيونيستي با وجود تلاش هاي بسيار زياد نتوانست آن را کشف و ويران نمايد.
* ضدهوايي
-*ميدان آزادي
-* تپه ي شهداء: تپه اي که در بالاترين قسمت باغ موزه مليتا ساخته شده است و به شهداء اشاره مي کند و بر بسياري از پايگاه هاي سابق اسراييل مشرف است.
- چاه: چاهي قديمي و نيمه خشک که طي ساليان متمادي مجاهدان از آن استفاده مي کردند.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس