سومالی

آوارگان و مسئولان اردوگاه از شیوع عفونت مهلک معده بیم‌ دارند به ویژه از آن نظر که به دلیل فقدان سرویس‌های بهداشتی مردم مجبورند اطراف چادر خود قضای حاجت کنند.

سرویس جهان مشرق- چند ماه است نهادهای بین‌المللی نسبت به وقوع خشکسالی بی‌سابقه در چند کشور آفریقایی و پیامدهای توسعه احتمالی آن به مناطق دیگر جهان ابراز نگرانی می‌کنند، اما غول قحطی زمین‌گیر نمی‌شود.

سومالی در شاخ آفریقا یکی از میزبانان اصلی خشکسالی است. گروه تروریستی الشباب کار دولت را مختل کرده و هزینه‌های رسیدگی به وضعیت مردم را افزایش داده، در چنین شرایطی زمستان ما که معادل تابستان آنها در نیمکره جنوبی بود، قحطی و بی‌آبی را تشدید کرده  و اتفاق بی‌سابقه‌ای را در این منطقه از کره زمین رقم زده است.

خبرنگار الجزیره به موگادیشو پایتخت سومالی رفته، جایی که خانواده‌هایی از استان شبیلی جنوبی، استانی ساحلی اما دچار بلای خشکسالی به پایتخت مهاجرت کرده‌اند. در شبیلی، چاه‌ها و جویبارها خشک شدند، از برکه‌ها جز خاک‌های ترک‌خورده باقی نمانده و دستیابی به غذا و آب به امری تقریباً محال تبدیل شده است. کودکان پیش از بزرگسالان اسیر تشنگی می‌شوند اما بزرگسالان نیز توان خود را از دست داده‌اند.

ابراهیم در آغوش مادرش صحرا یکی از نزدیک به 200 هزار کودکی است که در سومالی، اسیر جنگ و خشکسالی و دچار سوءتغذیه شده‌اند

این را «عدی سوهیو» یکی از آوارگان می‌گوید و اضافه می‌کند پس از مرگ دام‌هایش، هر چه از خانه و املاک و اسباب داشته‌اند، گذاشته و آمده‌اند. بیش از 200 کیلومتر را بخشی پیاده و بخشی سواره به سمت پایتخت رانده‌اند و حالا در چادرهایی که در برابر بادهای شدید منطقه دوام چندانی ندارد، در حومه موگادیشو اقامت گزیده‌اند.

خبر بد اینکه انگار در این اقامتگاه جدید، نه راه‌حل مشکلات، بلکه مشکلات جدیدی در انتظارشان بوده است. کوخ آنها نه ساکنانش را از گرمای آفتاب محافظت می‌کند و نه از ریزش باران، اگر بارانی در کار باشد. سوهیو می‌گوید خبری از سازمان‌های بین‌المللی نیست و تنها برخی اهالی موگادیشو دست به کار شده و با توزیع غذا و لباس‌های دست دوم مرهمی موقت بر دردهایشان گذاشته‌اند.

«حسن» یکی دیگر از آوارگان می‌گوید 10 روز است در این چادرها زندگی می‌کند و تا به حال هیچ گروه دولتی یا بین‌المللی خیمه یا پتو در اختیار آنها قرار نداده‌اند. حسن وضعیت خود را «بدبختی» می‌نامد و نگران است با توجه به عدم مراکز درمانی و رسیدگی‌های منظم بهداشتی، بیماری‌های لاعجلاج گریبانگیرشان شود.

گزارش تصویری الجزیره از چادرهای سست آوارگان در حومه موگادیشو و کودکانی که سال‌های تحصیل و رشد خود را در گل‌ولای سپری می‌کنند

«عبدالفتاح عمر حلنی» سخنگوی شهرداری موگادیشو اعلام کرده است روزانه 150 تا 200 خانواده به جمع آوارگان در حاشیه موگادیشو می‌پیوندند، روندی که مجموع آنها را تا کنون به رقم باورنکردنی 20 هزار خانوار آواره رسانده است. او از برنامه جاری شهرداری جهت تأسیس سه اردوگاه بزرگ خبر داد که امکاناتی از جمله آبرسانی، سرویس بهداشتی و مراکز درمانی در آن فراهم است. یکی از مشکلات در این مسیر، سرقت اموال اردوگاه‌ها است که به دلیل وخامت اوضاع از سوی عده‌ای سودجود صورت می‌گیرد.

مردم سومالی، حتی بعضی از سومالیایی‌های خارج‌نشین در مجموع دو میلیون دلار به کمیته ملی مقابله با خشکسالی کمک کرده‌اند و این کمیته از آن مبلغ، 250 هزار دلار را به شهرداری موگادیشو اختصاص داده است. شهرداری فعلاً 13 مرکز را برای توزیع وعده‌های غذایی سه‌گانه در میان مهاجران دایر کرده است.

در انتهای گزارش الجزیره آمده است امنیت غذاییِ‌بیش از 6 میلیون نفر یعنی حدود نیمی از جمعیت سومالی در خطر جدی است که سه میلیون از این جمعیت در وضعیت اضطراری قرار دارند. با روندهای کنونی، در ماه‌های آتی آمار کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند، در سومالی به حدود 270 هزار تن خواهد رسید. باید همه دست به کار شوند. این سرنوشتی است که ممکن است بر اثر تغییرات آب‌وهوایی در سایر مناطق زمین نیز گسترش یابد.

منبع

http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2017/4/8

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بنده خدا IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    0 0
    خاک بر سر عربستان و قطر که این همه سرمایه رو خرج داعش کردن
  • آتش IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
    1 0
    آقا .مگه نمیگن خدا که نمیزاره بندش بی روزی بمونه. چرا روزی این بچه های بیگناه رو نمیرسونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس