حمله موشکی آمریکا

در ساعات پایانی پنجشنبه، آمریکا ۵۰ تا ۶۰ موشک «توماهاوک» به پایگاه هوایی «الشعیرات» در حومه شهر حمص شلیک کرد.

سرویس جهان مشرق- آمریکا ۵۰ تا ۶۰ موشک «توماهاوک» به پایگاه هوایی «الشعیرات» در حومه شهر حمص شلیک کرد. این حمله بعد از اتهامات یکی دو روز اخیر دانلد ترامپ علیه آن چه که نقش دولت سوریه در حمله شیمیایی به غیرنظامیان در «خان شیخون» ادلب می خواند، انجام گرفت.

طبق گزارش ها، ناوهای آمریکایی مستقر در دریایی مدیترانه این حمله موشکی را علیه پایگاه هوایی سوریه در ساعات پایانی پنجشنبه شب به وقت محلی صورت دادند.

بعد از انجام این حمله، ترامپ از استراحتگاه خود در مار-آ-لاگو، بار دیگر دولت سوریه را به حمله باز گاز شیمیایی سارین به غیرنظامیان در شهر ادلب متهم کرد.

ترامپ این حمله موشکی را یک «حمله نظامی هدفمند» خواند و مدعی شد که پایگاه هوایی مورد حمله، جایی بود که هواپیماهای سوری حمله کننده با ادلب از ان برخاسته بودند. رییس جمهور آمریکا حمله موشکی غیرقانونی امریکا را «دقاع از منافع حیاتی امنیت ملی» خواند و از «کشورهای متمدن» خواست که به او در پایان دادن به " کشتار و خونریزی در سوریه" کمک کنند:

" هیچ بحثی نیست که سوریه سلاح شیمیایی ممنوعه به کار برد و تعهدات حود را به معاهده تسلیحات شیمیایی زیر پا گذاشته و به درخواست شورای امنیت سازمان ملل بی توجه بوده است. تلاش های سالیان گذشته برای تغییر رفتار اسد شکست خورده اند و به نحو غم انگیزی هم شکست خورده اند."

۵۹ موشک توماهاوک از ناوهای «یو اس اس پورتر» و «یو اس اس راس» در شرق مدیترانه شلیک شدند. این را «جف دیویس»، سخنگوی پنتاگون در بیانیه رسمی خود عنوان کرد. او افزود که «اقدامات فوق العاده ای« برای جلوگیری از «تلفات غیرنظامی» لحاظ شد و همه «احتیاطات لازم» برای محدود کردن تلفات این حمله موشکی به " پرسنل پایگاه هوایی" صورت گرفته است.

فرماندار استان حمص، طلال برازی، در مصاحبه با شبکه المیادین گفت که ۵ نفر از پرسنل این پایگاه در این حمله به شهادت رسیدند و ۷ نفر هم مجروح شدند. او تاکید کرد که این حمله آمریکا تنها با هدف کمک به تروریست ها انجام گرفت:

" رهبری سوریه و سیاست سوریه تغییر نخواهد کرد. این حمله اولی نبود و به اعتقاد من آخری هم نخواهد بود."

خبرگزاری دولتی سوریه، SANA، از قول یک منبع نظامی حاضر در محل، این حمله و تلفات ناشی از آن را تایید کرد.

این حمله موشکی در پی اتهام زنی های چند روز اخیر غربی ها به دولت سوریه، مبنی بر دست داشتن در یک حمله شیمیای به غیرنظامیان در خان شیخون انجام گرفت. در ان رویداد، طبق گزارش ها ۸۶ غیرنظامی از جمله ۲۶ کودک، بر اثر انتشار به شدت مشکوک گازهای شیمیایی سمی جان خو را از دست دادند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، دولت های غربی بی درنگ انگشت اتهام خود را به سوی دمشق نشانه رفتند، در حالی که روسیه اعلام کرد که جت های سوری یک انبار مهمات را در ادلب هدف قرار دادند که گویی تروریست ها در آن تسلیحات شیمایی هم نگه داری می کردند. نکته به شدت دردناک ماجرا این جاست که تروریست های مورد حمایت غرب در ادلب، درست در کنار کارگاه ها و انبارهای تسلیحات غیرقانونی  و خطرناک خود، غیرنظامیان را سکونت داده اند.

وزیر خارجه آمریکا، رکس تیلرسن، روسیه را متهم کرد که در انجام تعهدات خود به توافق سال ۲۰۱۳ با آمریکا، برای تضمین نابودی زرادخانه شیمیایی سوریه ناکام بوده است و مدعی شد که روسیه در این زمینه هم ناکام و هم همدست دولت سوریه بوده است. با این حال، روسیه می گوید که هیچ گاه مسوولیت خلع سلاح شیمایی و نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه به عهده روسیه گذاشته نشد، بلکه مسوول این مساله سازمان «منع تسلیحات شیمیایی»(OPCW) بوده که تایید کرد که دولت سوریه در همکاری با سازمان ملل، تمام تعهدات خود را در چارچوب آن توافق انجام داده است.

تردیدی نیست که این حملات کمک به عملیات گروه های تروریستی مختلف(داعش و هیات تحریر الشام) در حمص و حما بوده است. پایگاه هوایی «الشعیرات» نقش مهمی در تامین پوشش هوایی برای نیروی زمینی ارتش سوریه در نبرد با تروریست ها داشته است. جف دیویس در بیانیه خود می گوید:

" در مجموع ۵۹ موشک توماهاوک هواپیماها، پناهگاه بتنی هواپیماها، انبارهای سوخت و لجستیک، بانکرهای مهمات، سیستم های دفاع هوایی و رادارها را در این پایگاه هدف قرار دادند."

یک سخنگوی دیگر پنتاگون در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که پیش از انجام حمله، بدون افشای جزییات، به روسیه و چند کشور دیگر، از جمله فرانسه و استرالیا(و قطعا رژیم صهیونیستی) خبر داده شده بود. این مقام پنتاگون همچنین گفت که بخش هایی از این پایگاه که احتمال حضور پرسنل روسی در آن می رفت، هدف قرار نگرفت.

مشاور امنیت ملی ترامپ، هربرت مک مستر، بعد از حمله موشکی گفت:

" آمریکا زحمت زیادی متحمل شده تا از تلفات نیروهای روسی در سوریه جلوگیری شود، ولی به هر حال در یک عملیات نظامی، هیچ تضمینی وجود ندارد."

مسکو از سیستم های دفاع موشکی خود در سوریه علیه این اقدام آمریکا استفاده نکرد و فعلا تنها درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت را برای بررسی موضوع خواستار شد. با این حال دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم در اظهارنظر خود بعد از این حمله گفت:

" رییس جمهور پوتین این حملات را تهاجم به یک کشور مستقل می داند و معتقد است که این حملات بر خلاف قوانین بین المللی و تحت یک دستاویز ساختگی انجام گرفته است."

پایگاه خبری «Vox» در تحلیل این اقدام ترامپ نوشت که او قصد ندارد که دست به مداخله گسترده در سوریه بزند که عواقب و تبعات پیش بینی نشده ای برای آمریکا در بر خواهد داشت، بلکه هدف او صرفا این بوده که نشان دهد بر خلاف دولت اوباما که خط قرمز تعیین می کرد و به اقدام در پی شکسته شدن آن متعهد نبود، دولت او این اراده را دارد که در برابر نقض ادعایی خط قرمز تعیین شده، یعنی اتهام استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، واکنش عملی نشان دهد. ترامپ در اظهارات خود به صراحت گفت که این حمله، بعد از سال ها «دیپلماسی شکست خورده» آمریکا در سوریه انجام گرفت و ان را یک «حمله تنبیهی» خواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    مرگ بر آمریکا
    • م IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
      23 6
      ببخشید اشتباهی منفی دادم. هزاربار مرگ بر آمریکای جنایتکار.
    • حمید DE ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
      27 10
      ... و مرگ بر آنهایی که عمدا منفی زدن
    • ناشناس IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
      28 9
      مرگ بر آمریکا
  • امیر IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    1 2
    واکنش سوریه چی بوده ؟؟؟
  • کرد پیشمرگ IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    19 9
    آماده شهادتیم آمریکای جنایتکار تورا نابود خواهیم کرد بزودی زودمرگ بر آمریکا
  • تبریزی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    5 21
    اگر به حمله دیرالزور پاسخی داده می شد این حمله اتفاق نمی افتاد اگر الان به این حمله پاسخی داده نشود آنها فردا بیت رهبری منهدم می کنند معلوم هست این ارتشی های مفت خور ایران کجایند
  • م IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    15 3
    این یک تجاوز آشکار است
  • م IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    12 3
    این یک تجاوز آشکار است
  • عماد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    18 3
    مرگ بر آمريكا وال سعود خائن
  • محمد IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    12 5
    باید توله سگ آمریکا در منطقه را ادب کرد در جوابش . بهترین راه هم عملیات در تل آویو هست
  • رامین IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    12 4
    زمان جنگ با شیطان فرا رسیده
  • على IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    13 4
    ما اسرائيل را نابود ميكنيم
  • ا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    2 11
    دولت‌سوریه‌زرادخانه‌تسلیحات‌شیمیایی‌داشت‌اگرتروریستها‌سلاح‌شیمیایی‌داشتن‌که‌زودتراستفاده‌می‌کردن
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    5 1
    اسراییل و آل سعود
  • ناشناس IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    8 3
    يك موشك كرم ابريشم نبود بزنيد وسط اين لگن حساب دست اش بياد از اين غلط ها نكنه؟!!
  • اکبر از سمیرم IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    17 2
    مرگ بر امریکا حالا من فهمیدم چرا رهبری و مردم ایران اینقدر از امریکا بدشون میاد مرگ بر امریکا مرگ بر ال سعود جنایتکار
  • ميراحمد IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    1 3
    اين هم اس 400هاي الكي كه واسه اس سيصدش خودمون و كشتيم. هيچ كاري نكردن تنها راه براي بقاء، مبارزه و ساخت كشنده ترين سلاح ها در كنار اقتصاد خوب است همان كاري كه كره شمالي ميكنه
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    2 1
    این نشان میدهد که دولت روسیه به سوریه هم خیانت کرده و با سیستم ضد موشکی خود جلو امریکارا نگرفته یعنی با امریکا هماهنگ بوده قطعا این هماهنگی از قبل بین روسیه و امریکا انجام شده حالا ایران باید حواسش راجمع کند چوت روسیه به هیچ عنوان قابل اطمیتان نیست بعید نیست در مورد نیروهای ایران در سوریه هم این اتفاق بیفتد البته با هماهنگی روسیه...
  • ... IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    3 0
    اعراب شکست خورده در مقابل اسرائیل متعهد آمریکا روزگارشان سیاهتر از این که هست خواهد شد. مرگ برآمریکا خدا یا چراغ عمر این کشور خبیث را خاموش کن بلاهای آسمانی بر آن نازل فرما نسل این کشور ناجوانمردرا معدوم فرما آمین یا رب العالمین.
  • .. IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    5 1
    یانکی ها گور خودشان را کندند اولین میخهای تابوت آمریکا در جعبه تابوت آمریکا زده شد -
  • احمد IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    3 1
    لعنت و مرگ بر آمریکا و اسراییل و مزدوران منطقه ای آنان حیف که ما امت مسلمان به جای اتحاد زیر پرچم ولایت به اختلاف و تفرقه افتادیم و مجال را برای سوءاستفاده بربرهای وحشی دیروز و کشورهای بظاهر متمدن امروز فراهم کردیم اما الان هم دیر نشده فقط نیازمند یک اراده است ان
  • بسیجیه غنچه دهان IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    2 1
    خاک بر سر بدبختت امریکا تو اگر وجود داشتی یک حمله همه جانبه میکردی تا تکلیف یک جنگ جهانی رو استارت کنی تا بفهمی یک من ماست چقدر کره داره این مشخص هست که سوریه ومتحداش قصد خارج شدن اوضاع از کنترل رو ندارن
  • حکومت ظالم نابود شدنی است IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    5 0
    و ستمگران رستگار نمی شوند.
  • سیدرضا حسینی خراسانی IT ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۸
    8 1
    اگر امریکا حمله گسترده ای در سوریه انجام دهد بطور حتم مقهور از منطقه خواهد رفت. حزب الله هم الغالبون
  • mehran IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    10 2
    مرگ بر آمریکا
  • اکبر IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    8 0
    دوره اخره زمان والاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس