جشنواره بهار فیروزه ای - مشهد مقدس

مشهد مقدس، امسال نیز همچون سال‌های گذشته با جشنواره بهار فیروزه‌ای میزبانی هنرمندانه‌ای از زائران و مجاوران امام هشتم (ع) را رقم زد.

به گزارش مشرق، مشهد مقدس، امسال نیز همچون سال‌های گذشته با جشنواره بهار فیروزه‌ای میزبانی هنرمندانه‌ای از زائران و مجاوران امام هشتم (ع) را رقم زد.

البته بهار فیروزه‌ای امسال همچون نوروز 95 از قاب هنرهای گرافیکی و حجمی فراتر رفته است و هنرمندان تئاتر، نقاشی‌های دیواری، سرودهای شهری و کاریکاتور با محورهای موضوعی جدید میزبان زائران و مجاوران حرم رضوی هستند.

اکران حداقل 150 المان و تزئینات شهری

اما المان‌های حجمی از جمله بخش‌های جذاب جشنواره بهار فیروزه‌ای است که در سال‌های اخیر مورد استقبال شهروندان و زائران قرارگرفته است. در این‌باره محمدجواد میری، مدیر امور هنری شهرداری مشهد می‌گوید: سال گذشته 150 اثر شامل 90 المان حجمی و 60 اثر گرافیکی در سطح شهر مشهد اکران شدند. به گفته او در نوروز 96 نیز به همان تعداد المان و تزئینات شهری در نوروز 95 در سطح شهر اکران خواهد شد. موضوعات جشنواره بهار فیروزه‌ای در حوزه المان‌ها بر محورهایی مانند مشهد، پاسداشت مقام مادر و پدر، خاطرات مشترک شامل سفر، خانواده، کار و فرهنگ شهروندی، موضوع بهار و آزاد، در حوزه تزئینات شهری بر محورهای نمادهای اسلامی ایرانی در حرم مطهر، مشاغل سنتی و مولد و... در حوزه نقاشی دیواری به اقتصاد مقاومتی، زائران غیر ایرانی امام رضا (ع)، دستاوردهای علمی و.. تاکید شده است.

اجرای 500 نمایش شهری و دو کارناوال عروسکی

اما یکی دیگر از برنامه‌های بهار فیروزه‌ای مشهد مربوط به هنرهای نمایشی و تئاتر اختصاص دارد که در ایام عید نوروز بیش از 500 اجرای نمایش توسط 50 گروه نمایشی در معابر پررفت‌ و آمد شهری و همچنین 150 اجرای عروسکی توسط دو کارناوال سیار در حاشیه شهر مشهد اجرا شد.

اقتصاد مقاومتی و مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام دو محور موضوعی نمایش‌های شهری هستند.

بهره برداری از افتتاح بزرگترین نگارخانه جهان

قرار است باغ کاریکاتور مشهد که وصف بزرگ‌ترین نگارخانه جهان را به خود اختصاص داده، میزبان صدها اثر کاریکاتور از هنرمندان جهان در بهار فیروزه‌ای باشد.

آمارهایی که مدیران مشهدی برای باغ کاریکاتور ارائه داده‌اند بیانگر این نکته است که در این باغ 370 اثر از 110 هنرمند کاریکاتوریست داخلی و 350 اثر خارجی از بیش از 210 هنرمند و 50 کشور دنیا که شامل 9 کشور آسیایی و 6 کشور عربی است در خود جای‌داده است که در آغاز سال جدید در بوستان بهار مشهد به اکران درآمد.

افتتاح فاز نخست بزرگترین تماشاخانه شرق کشور

بزرگ‌ترین تماشاخانه شرق کشور به نام شهید مسعود سهیلی یکی دیگر از ویژه برنامه‌های بهار فیروزه‌ای 96 است که با گنجایش 600 نفر میزبان تئاترها و تله تئاترهای هنرمندان مشهدی خواهد بود. این تماشاخانه از یکم فروردین ماه میزبان نمایش «مستر پرزیدنت» با حضور گسترده مردم هنر دوست مشهد بوده است. در این نمایش رئیس جمهور آمریکا در دادگاهی در مشهد بخاطر جنایات کشور مستکبرش محاکمه خواهد شد و در این بین ماجراهای طنز مختلفی برای او رقم می‌خورد.

اجرای 1000 سرود در سراسر شهر مشهد

یکی دیگر از محورهای مورد استقبال زائران و مجاوران در سال‌های گذشته مربوط به سرودهای اجرا شده در سطح شهر مشهد است که امسال با حضور گروه‌های بیشتر جذابیت خاص خود را خواهد داشت.
در همین رابطه مجتبی ذبیحی، مسئول سرود مدیریت امور هنری شهرداری مشهد از اجرای هزار سرود در ایام عید نوروز در نقاط شهر مشهد خبر داد و گفت: در ایام نوروز بطور متوسط روزی 80 اجرا خواهیم داشت و مجموعه این اجراها در طول این پانزده روز به بیش از هزار اجرا خواهد رسید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس