ترامپ و کاخ سفید

در حالی که در دستور اجرایی جدید، نام عراق حذف شده است، سوال این است که مقامات ما در فاصله صدور دو دستور چه کرده‌اند تا نام ایران نیز حذف شود؟

سرویس جهان مشرق- ترامپ روز دوشنبه ویرایش جدیدی از دستور اجرایی ممنوعینت 90 روزه ورود مهاجران را امضا کرد.

در این دستور، نام کشور عراق حذف شده و علاوه بر این جزئیاتی برای اجرای منطقی آن اضافه شده، مثل اینکه دستور شامل افرادی که تا پیش از اجرا یعنی قبل از 16 مارس ویزا دریافت کرده‌اند یا اقامت قانونی یا گرین‌کارت دارند، نی‌شود.

جان کِلی وزیر امنیت داخلی پیش‌تر گفته بود در مورد اعتراضاتی که به دستور پیشین شده، مشورت‌هایی کرده است و حالا به نظر می‌رسد این مشورت‌ها جواب داده است.

اکنون گفته می‌شود دولت عراق حاضر شده است همکاری‌های امنیتی با جامعه اطلاعاتی آمریکا انجام دهد و داده‌های خود را در مورد شهروندان مهاجر با دولت آمریکا به اشتراک بگذارد.

اما این همه ماجرا نیست. قراردادهایی که در دوره بوش و پس از اشغال عراق با مجوز دولت نظامی منعقد شده است و بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و پروژه‌های کلان به شرکت‌های آمریکایی (بعضاً زیان‌ده در خاک ایالات متحده) واگذار شد، پای مدیران و مهندسان آمریکایی را به خاک عراق باز کرده و تداوم این قراردادها مستلزم تسهیل در رفت‌وآمد میان دو کشور است.

اما پرسش اصلی این است که دولت ایران در فاصله حدوداً چهل‌ روزه میان دو دستور برای مقابله با آن چه کرده است؟ قطعاً دو بستر امنیتی و اقتصادی که برای عراق فراهم بوده، برای دولت ما در دسترس نبوده است، اما ...

اولین واکنش دولت ایران، موضع‌گیری قاسمی سخنگوی وزارت خارجه بود. وی گفت دولت جمهوری اسلامی ایران برای پاسداری از حرمت و شأن تمامی آحاد ملت بزرگ ایران در داخل و خارج از کشور، با رصد دقیق آثار کوتاه و میان مدت تصمیم دولت ایالات متحده بر اتباع ایران، اقدامات متناسب حقوقی، کنسولی و سیاسی معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم آمریکا و تمایز میان آنها و سیاست های خصمانه دولت ایالات متحده،   برای حمایت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدودیت های توهین آمیز ایالات متحده علیه اتباع ایران، اصل عمل متقابل را اجرا می‌نماید.

فردای آن روز، وزیر خارجه نیز موضع‌گیری مشابهی انجام داد و افزود قانون محدودیت ورود مسلمانان به آمریکا در تاریخ به عنوان هدیه‌ای بزرگ به افراط‌گرایان و حامیان آنها ثبت خواهد شد. جامعه جهانی به گفتگو و همکاری برای پرداختن به ریشه‌های خشونت و تروریسم به شیوه‌ای جامع و فراگیر نیاز دارد.

تنها کشوری که روابط تجاری و اقتصادی با آمریکا داشت اما در فهرست اولیه ممنوعیت مهاجرت (کشورهای قرمززنگ) بود، عراق است که آن نیز در دستور جدید ترامپ، حذف شده است

پس از این نیز وزارت خارجه برای اینکه شیرینی تعلیق قانون را به کام جامعه آمریکایی بچشاند، اجازه ورود کشتی‌گیران آمریکایی را برای مسابقات کرمانشاه صادر کرد.

این اقدامات شاید لازم بود، اما آیا کافی هم بود؟ قطعاً خیر.

اولاً آیا به مضرات اقدام متقابل در این زمینه توجه شده است؟ پاسخ دکتر فؤاد ایزدی به این پرسش، منفی است: «سیستم وزارت خارجه ما در این حوزه هوشمند عمل نمی‌کند چون در صورت اقدام متقابل ایران، بسیاری از اتباع آمریکایی علاقه‌مند به جمهوری اسلامی نیز از ورود به کشورمان محروم خواهند شد

دولت ایران گزینه‌های دیگری نیز داشت:

 1- وزارت خارجه می‌توانست به سرعت و بدون اینکه منتظر باشد تا ببیند منتقدان داخلی ترامپ چگونه در برابر این دستور اجرایی مانع‌تراشی می‌کنند، نشستی ائتلاف‌گونه با کشورهایی که در فهرست ممنوعیت مهاجرت به آمریکا قرار گرفته بودند و کشورهایی که ممکن است در دستور اجرایی بعدی مشمول این ممنوعیت شوند، برگزار کند. این اقدام می‌توانست هزینه اقدام ترامپ را افزایش داده و فشار سیاسی بر واشینگتن را بیشتر نماید.

2- وزارت خارجه می‌توانست با همکاری وزارت‌خانه‌های اقتصادی، امتیازات ویژه‌ای برای کارآفرینان ایرانیِ مقیم آمریکا قرار دهد تا از طریق نمایندگان خود در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این خروج سرمایه از آمریکا در صورتی که از طریق رسانه‌های معتبر غربی و مرتبط با ایران، رسانه‌ای می‌شد، دولت جدید آمریکا را به تجدید نظر وامی‌داشت.

شاید حتی در صورت انجام این اقدامات، ترامپ باز هم ممنوعیت ورود مهاجران ایرانی را در دستور دوم امضا می‌کرد، اما به هر حال افزایش فشارها موجب می‌شد مستأجران جدید کاخ سفید، در پله‌های بعدی با احتیاط بیشتری حرکت کنند.

منابع:

http://www.nbcnews.com/politics/white-house/president-trump-signs-new-immigration-executive-order-n724276

https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2017/03/06/executive-order-protecting-nation-foreign-terrorist-entry-united-states

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/09/1310703

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • من IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    9 21
    خوب اینم تقصیر شماست به امریکا فحش میدین بعد حالا ناراحتین راهتون نمیدن. به درک
    • روح الله IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
      0 0
      ما به امریکا فحش نمیدیم بلکه چنان توی پوز امریکا میزنیم که جر بخوره از تمام ایالتهاش///پیش بینی شده امریکا به زودی نابود میشه
  • ناشناس IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    12 4
    قرار بود با کدخدا ببندند و مصالحه کنند تا خشم آنرا فرو نشانده و تحریم را از کشور دور کنند قرار نیست روح لطیف کدخدا مخدوش شود کدخدا پرستان ارزش خاصی برای اربابان خود قایل هستند
  • علي IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    5 13
    تحليل تون خيلي ضعيف بود
  • c IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    2 1
    به همین راحتی دیگه
  • m IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    6 7
    مشرق خودت فهمیدی چی نوشتی. یه مقاله کاملاً متناقض و بی سرو ته.
  • مهدی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
    0 0
    مشرق جون راهکارت واقعا تخیلیه ! شستی ائتلاف‌گونه با کشورهایی که در فهرست ممنوعیت مهاجرت به آمریکا قرار گرفته بودند و کشورهایی که ممکن است در دستور اجرایی بعدی مشمول این ممنوعیت شوند، برگزار کند! سومالی و سودان که باهامون قطع ارتباط کردن، لیبی که وجود خارجی نداره، سوریه و یمن هم که از خودمونن ! دقیقا باید با کی ائتلاف بذاریم؟!؟
  • ناشناس IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    2 10
    کاملا درست است.دولت باید اعلام می کرد هر کسی از آمریکا در ایران سرمایه گذاری کند مثلا تا چند سال بخشودگی مالیاتی دارد و کالای تولید شده اش در ایران از فهرست واردات حذف می شود
  • هادی IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
    8 1
    دولت و کشور عراق با آمریکا روابط دیپلماتیک دارند.شرایط و مقایسه وضعیت ما با آنها بسیار متفاوت است.و هر کشوری باید بر اساس شرایط و وضع موجود خود عکس العمل نشان بدهد. در کشور ما به جز حضور چند توریست، آمریکائیها منافع اقتصادی ، سیاسی ،نظامی یا آمد و شدی ندارند که با مقابله به مثل با آنها برخورد کنیم. اما در عراق همه اینها را دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس