کد خبر 688321
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸

سفر ابتکار به خوزستان بیشتر شبیه به مانور بود و در عمل، سفر او هیچ دردی از مشکلات آب و هوا و ریزگردهای خوزستان دوا نکرد.

به گزارش مشرق، بحران پشت بحران. استان خوزستان حدود یک هفته پس از روزها و شب‌های وحشتناک غرق شدن در ریزگردها و همزمان با آن، قطع شدن برق در شهرهایی چون اهواز، به فاصله چند روز میزبان دو عضو کابینه یازدهم بود.
 
ابتدا معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و سپس معاون اول رییس جمهور. سفرهایی که البته چندان ارتباطی با مشکلات اصلی آب و هوای آنان نداشت و دست کم، گرهی از گره‌های آنان باز نکرد تا خوزستانی‌ها تلخ‌ترین روزهای خود را بگذرانند.
 
آب شرب لوله کشی در اهواز، مدت‌هاست که فرقی با آب گل آلود کارون ندارد و ریزگردها نیز امان مردم را بریده‌اند. اتفاقی که انگار بیشتر از همه، برای مدیران و مسوولان عادی شده است. «برایمان آب کاکائو می‌فرستند توی لوله‌های آب شرب.دمشان گرم.»
 
این، طعنه یکی از اهالی اهواز است که از آب بدرنگ آشامیدنی در اهواز، فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است. کاری که البته در روزهای اخیر بسیاری از اهالی اهواز نیز تکرارش کرده‌اند. یکی، عکسی را منتشر کرده است از دو لیوان آب شرب اهواز و آب معدنی خریداری شده تا مقایسه‌شان، تلنگری بزند به آنان که فکری به حال مردم اهواز نمی‌کنند.
 
یکی دیگر روی شیشه خودرویی که ساعت‌ها زیر ریزگرد بوده، تاریخ روز را زده و هشتگ #اهواز را نوشته است. یکی دیگر هم لیوان آب را گذاشته کنار شیشه خاک گرفته خودرو و روی شیشه با انگشتش نوشته است:«اینجا اهواز. داریم خفه میشم. یکی به داد ما برسه.» حکایت این روزهای اهواز همین است.
 
حکایت غمباری که هشتم و نهم بهمن ماه امسال، به اوج خود رسید و همزمان با هجوم بی رحمانه ریزگردها به شهر که خیلی‌ها را روانه بیمارستان‌ها کرد، برق شهری اهواز هم به دلیل از کارافتادن ژنراتورها قطع شد تا یکی از سیاه‌ترین روزهای این شهر در سال جاری شکل بگیرد.

روزهایی که انتظار می‌رفت با ورود اعضای کابینه، چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. اتفاقی که هنوز نیفتاده است.

ابتکاری که به داد خوزستان نرسید

«به روحانی بگویید منتظر رأی خوزستانی‌ها نباشد.» مرد، وسط سالن ایستاده بود و با بغض فریاد می‌زد و اعتراض می‌کرد. بالای سن، رییس سازمان حفاظت محیط زیست مشغول دادن جایزه بود که صدای فریادهای یکی ازحاضران، توجه همه را به خود جلب کرد. او فریاد می‌زد:«مردم دارند می‌میرند. شما دارید دست می‌زنید؟ اون از حقابه حالا هم از گرد و غبار. همه مریض شدیم. استعفا بده خانم ابتکار!»

ابتکار که چهاردهم بهمن ماه به بهانه شرکت در مراسم روز جهانی تالاب‌ها مسافر استان خوزستان شده بود، در گفت وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سفرش، بررسی پدیده ریزگردهای خوزستان است. اتفاقی که البته از نظر یکی از نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی، نیفتاده است.

مانور ابتکار برای فرار از بحران

دکتر «جواد کاظم نسب» سفر رییس سازمان محیط‌زیست به خوزستان را بی اثر می‌داند و آن را به «مانور» تشبیه می‌کند: «خانم ابتکار لطف کردند و تشریف بردند به هور شادگان که تالابی بین المللی است. جایی که سرشار از آب شور و پساب نیشکر شده است و هیچ جنبنده‌ای دیگر و حتی نیزاری در آن حوالی باقی نمانده است و عملاً چیزی به نام تالاب، دیگر وجود ندارد.
 
این سفر، بیشتر شبیه به مانور ابتکار بود و در عمل، سفر او هیچ دردی از  مشکلات آب و هوا و ریزگردهای خوزستان دوا نکرد.» کاظم نسب می‌گوید:«مهم‌ترین مشکل فعلی مردم خوزستان، حقابه ها و پروژه «بهشت‌آباد» است. این پروژه به جان و زندگی خوزستان مربوط است و مهم‌ترین خواسته ما این است که رییس سازمان محیط زیست، دستور لغو عملیات صدور مجوز این پروژه را بدهد. اگر این مجوز را ندهند مردم خوزستان مدیون خانم ابتکار خواهند بود و آب خوزستان می‌تواند تا حد زیادی تأمین شود.»
 
خواسته نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی البته آن قدر برایش مهم است که معتقد است مردم، هیچ گاه تصمیم‌ها درباره این پروژه را فراموش نخواهند کرد:« اگر طبق روال گذشته و مجوزهایی که به کوهرنگ 1 و 2 و 3 دادند، این مجوز را بدهند، خانم ابتکار در تاریخ خوزستان، تبدیل به فردی خواهد شد که نامش به عنوان مسبب نابودی همه چیز خوزستان ثبت خواهد شد.»
 
کاظم نسب درباره فعالیت‌های نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل آب و هوای حوزه انتخابیه‌اش هم می‌گوید:« مساله حاد امروز اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، مشکل آب آشامیدنی است. مشکلی که هم به صورت کمی و هم کیفی وجود دارد و ما نیز در مجلس تلاش کرده‌ایم با وارد کردن سازمان منابع طبیعی به ماجرای کارخانه‌های کشت و صنعت نیشکر، راهی برای بهبود وضعیت پساب‌ها و فاضلاب‌ها پیدا کنیم. مهم‌ترین راهکارهای ما برای حل این مشکلات هم خرید تجهیزات جدید برای مجتمع‌های کشت و صنعت نیشکر برای خروج از پساب‌های آلوده و بهبود بازده کاری این کارخانجات است.
 
ضمن این که وزارت نیرو هم باید حقابه تالاب‌ها را بدهد و تالاب‌های استان نیزآبگیری شود. ازسوی دیگر وقتی که خوزستان، هنوز در تأمین نیاز به آب شرب خود ناتوان است، چه دلیلی دارد با پروژه‌هایی مثل بهشت آباد، مردم را از حق طبیعی‌شان محروم کنیم؟»
 
به گفته کاظم نسب، حل مشکلات و بحران‌های این روزهای خوزستان، نیازمند همدلی چند وزارتخانه است:« چند وزارتخانه باید دست به دست هم بدهند و همت کنند؛اما با شعار هیچ چیز حل نخواهد شد. انتظارمان این است که بیشتر توجه کنند در همه اموری که می‌خواهند انجام دهند.»

آب کارون کم است

دیگر نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اظهار بی اطلاعی از نتیجه سفر خانم ابتکار به اهواز برای حل مشکل ریزگردها و آب آشامیدنی شهر، مشکل آب آشامیدنی اهواز را نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر می‌داند.
 
دکتر«همایون یوسفی» می‌گوید:«به نظر می رسدکم شدن دبی رودخانه کارون، همزمان با افزایش آلودگی‌های وارد شده به این رودخانه، مهم‌ترین مشکل این روزهای آب آشامیدنی در اهواز باشدکه باید حل شود.»
 
یوسفی می‌گوید: «قرار شده حقابه های پایین دست کارون تأمین شود.اگر این اتفاق بیفتد، مشکل آب آشامیدنی اهواز نیز حل خواهد شد.» حالا باید منتظر ماند و دید بالاخره کی مشکل ده ساله آب آشامیدنی اهواز برای همیشه حل خواهد شد؟
 
آیا در سفر آقای «اسحاق جهانگیری» به خوزستان، تصمیم‌های مهم در این باره گرفته خواهد شد یا به قول نماینده اصلاح طلب اهواز در مجلس شورای اسلامی، سفر جهانگیری هم مثل سفر ابتکار، بیشتر شبیه به «مانور» خواهد شد؟ پاسخ این پرسش در روزهای آینده بیشتر روشن می‌شود.
 
منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس