طبق برخی گزارش‌ها، اتحادیه اروپا قصد دارد تا به دمشق کمک مالی ارایه دهد تا در عوض، بشار اسد به نیروهای شورشی اجازه دهد که در برخی مناطق سوریه قدرت را در دست داشته باشند.

سرویس جهان مشرق - طبق برخی گزارش‌ها، اتحادیه اروپا قصد دارد به دمشق کمک مالی ارایه دهد تا در عوض، بشار اسد به نیروهای شورشی اجازه دهد که در برخی مناطق سوریه قدرت را در دست داشته باشند.

بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، دیگر اصرار به کنار رفتن اسد ندارد.

به نقل از راشا تودی، پیشنهادات جدید از طرف اتحادیه اروپا، از سوی مسوول امور خارجی این اتحادیه، فدریکا موگرینی در دیدار دو هفته قبل او با رهبران اپوزیسیون دولت سوریه مطرح شد.

به گزارش روزنامه تایمز لندن، این پیشنهادات بازتاب تحولات میدانی در صحنه سوریه است، چرا که ارتش سوریه در هفته های اخیر چند پیروزی مهم به دست آورده و در آستانه به دست گرفتن کنترل کامل بر شهر راهبردی حلب است.

یک منبع نزدیک به رهبران اپوزیسیون دولت سوریه به تایمز گفت: " آن چه موگرینی قصد انجامش را دارد، در طرح اتحادیه اروپا(برای حل بحران سوریه) آمده است. قرار است مناقشه این گونه حل شود. یک انتقال مطرح است، ولی جزییات آن روشن نیست. در عوض، اگر همه طرف ها موافقت کنند و همه آن چه را که اتحادیه می گوید، انجام دهند، پول سرشاری پرداخت می شود."

«انتقال سیاسی» اصطلاحی است که از سوی دولت‌های خارجی نقش آفرین در مناقشه سوریه به کار برده می شود و منظور از آن، پایان دادن خصومت‌ها و ایجاد یک سیستم حکومتی جدید در این کشور است، گرچه طرف های مختلف دخیل در ماجرا، دیدگاه‌هایی بعضا به شدت متفاوت درباره مفهوم این انتقال سیاسی با هم دارند.

شورشیان سال‌هاست که اصرار دارند که انتقال باید قطعا شامل کناره گیری اسد از قدرت باشد و پشتیبانان غربی ان ها هم در همه این سال ها دم گرفته اند که " اسد باید برود." ولی اخرین طرح اروپا گویا دیگر صحبتی از آینده سیاسی اسد نمی کند. اتحادیه اروپا اکنون راضی است که بشار اسد در راس قدرت باقی بماند، اما خواهان کاستن از قدرت دولت مرکزی در استان‌هاست تا به اصطلاح «شورشیان میانه رو» بتوانند در نیروهای امنیتی محلی ادغام شوند.

به نوشته راشا تودی، این پیشنهاد بی شباهت به پیشنهاد روسیه برای جنگ داخلی در اوکراین نیست- یعنی تعدیل قدرت دولت مرکزی در مناطق، از جمله مناطقی که در کنترل شورشیان است، با این تفاوت که در طرح سوری اتحادیه اروپا، خودگردانی مالی و فرهنگی مناطق نسبت به دولت مرکزی بیشتر است.

طبق گزارش تایمز لندن، اتحادیه مایل است که به هر دو سوی ماجرا، دولت سوریه و شورشیان، کمک مالی پیشنهاد دهد تا به اصطلاح معامله را شیرین تر کند. طبق این گزارش، انگیزه اصلی پرداخت این پول کلان به دمشق، تلاش در جهت حل مساله مهم و حیاتی پناهجویان سوری در اتحادیه است. بحرانی که به زعم این روزنامه، در «آشوب انتخاباتی در سرتاسر قاره» و «از هم پاشیدن ساختار سیاسی اروپا» نقش پررنگی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    عجب بی حیایی ان این اروپایی ها
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    مگر أسد مغز خَر خورده كه اين پيشنهاد وقيحانه را قبول كند ، بيشرم ها
  • حسین از ارومیه ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    این یه تله س
  • آریایی اصیل ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ما به اروپا بیشتر پول میدیم به شرطی که گورشون رو کلا گم کنن و دیگه دخالت نکنن . اینا میخوان یه پولی رو سرمایه گذاری کنن تا بتونن بعد از اون به راحتی نفت این مناطق رو غارت کنن .اینها برای مردم ارزش قائل نیستن فقط به فکر شرکتهای نفتی خودشون هستن. حکومت مقتدر قذافی در لیبی رو نابود کردن و لیبی رو به هرج و مرج کشیدن تا نفت اون رو مجانی بتونن خارج کنن و با پرداخت اندکی پول به مسلحین در لیبی هم هرج و مرج رو گسترش دادن و هم نفت رو راحت میبرن و قذافی رو هم در ملا عام و بدون محاکمه کشتن تا روابط مخفیشون فاش نشه. همین کار رو در سوریه میخواستن انجام بدن که با هوشیاری ایران و ورود ایران و حزب ا... و عراق و روسیه موفق نشدن والان که شکست خوردن دارن با پرداخت رشوه دوباره بشار اسد رو به خونه اول برمیگردونن تا اتحاد ایران و روسیه و حزب ا... رو بشکنن و رزمندگان از سوریه خارج بشن و بعد در موقعیت مناسب دوباره استارت براندازی رو بزنن.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اروپا ترس از این دارد که تروریستها بعد از سوریه وارد اروپا شوند برای این میخواهند در هکانجا بمانند و سرشو به کشتار ملت سوریه گرم باشد کور خوندن انهایی که نروریستها را روانه سوریه کردند باید نقاس پس بدن
  • محمد ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    این جماعت کثیف اگه رو بببین اول برادر میشن بعد هم برای یه عده آدم کش سعودی و چچنی و آفریقایی و اروپایی و ... ادعای ارث و میراث میكنن
  • روح الله ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اروپاییهای گرگ
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    باید کار 1- رقه 2- باب و 3-ادلب سریعتر یکسره شود
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اینها فقط خرید زمان برای تروریست هاست اگر روسها حلب و دمشق پاکسازی شده را داشته باشند و رقه و باب هم در محاصره سوریها باشد آمریکایی ها هم حاضر خواهند بود با روسها و هم بشار مذاکره کنند روسها بدون داشتن حلب و پاکسازی دمشق چیزی برای گفتن و رفتن پشت میز مذاکره ندارند معلوم است آمریکایی ها خیانت می کنند
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    تصرف شهر الباب دو سوم اهداف امریکایی ها از خاورمیانه بزرگ را محقق می کند چون آنها فعلا بدنبال تجزیه سوریه هستند تا سرنگونی اسد آنهم با دویست هزار نیرو 2- باید بشار آمریکا را تهدید کند در صورت هرگونه اقدامی از سوی کشورهای ائتلاف علیه ارتش این کشور اسرائیل را با خاک یکسان می کند این تنها راه چاره برای سوریه است 3- ایران نیز هم باید بصورت هوایی وارد جنگ علیه تروریستها شود این ایران اندازه ترکها چرا عرضه ندارد ترکها می توانند از تروریستها حمایت زمینی و هوایی کنند اما ایران حتی حمایت هوایی نیز ندارد 4- ایران باید چند فرودگاه در اختیار روسها قرار بده تا هم داعش را زود از بین ببرند و نباید از حامیان داخلی داعش ترسید باید نمایندگان مجلسی که حامی داعش و مخالف بمبارانشان از خاک ایران بودند را تیرباران کرد 5- حشدالشعبی عراق 150 هزار نیرو دارد باید با اندکی هزینه 10000 نیروی اضافی سازمان بدر را روانه حلب جهت یکسره کردن شرق حلب و نیم دیگر را برای تصرف دوما آخرین سنگر جیش الاسلام بکار گرفت و این مقدار قطعا مازاد است این خیلی مهم است الان تمام تروریستها ملیتهای غیرسوری دارند 6- اینو به مقامات برسانید هدف ترکیه از دوستی با روسیه و معذرت خواهی از آن ورود نظامی به سوریه و همراه نمودن روسیه با طرح تجزیه سوریه بوده است 7- اگر روسها حلب و دمشق پاکسازی شده را داشته باشند و رقه هم در محاصره سوریها باشد آمریکایی ها هم حاضر خواهند بود با روسها و هم بشار مذاکره کنند روسها بدون داشتن حلب و پاکسازی دمشق چیزی برای گفتن و رفتن پشت میز مذاکره ندارند معلوم است آمریکایی ها خیانت می کنند 8- علاوه بر این خیلی از سرداران خوش خیال ایرانی گول کودتای ساختگی اردوغان را خوردند مثل روسها بخاطر دارید درگیری ساختگی پاسگاه مرزی ام القصر عراق با آمریکایی ها در حالی که ارتش امریکا وارد بغداد شده بود برای فریب ایرانی ها از اینکه نفهمند صدام و اطرافیانش تسلیم آمریکایی ها شده اند این جنگ ساختگی مابین یک پاسگاه مرزی عراق تا ورود آمریکایی ها به داخل بغداد ادامه داشت
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    مسلمان واقعی باید با ابرقدرت به صورت علنی بجنگد و با چند اتو کرده و بوتاکسی و پاستوریزه و استریلیزه صحبت کردن فقط باعث جسورتر شدن ابرقدرت میشود و نیکی چو از حد بگزرد نادان خیال بد کند میشود. باید چند نفر بفرسته اروپا تا عاملان تدوین کننده داعشی را ترور کند و ریشه ابرقدرت و سیستم تصمیمگیری اش را بزند.
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    مسلمان واقعی باید با ابرقدرت به صورت علنی بجنگد و با چند اتو کرده و بوتاکسی و پاستوریزه و استریلیزه صحبت کردن فقط باعث جسورتر شدن ابرقدرت میشود و نیکی چو از حد بگزرد نادان خیال بد کند میشود. باید چند نفر بفرسته اروپا تا عاملان تدوین کننده داعشی را ترور کند و ریشه ابرقدرت و سیستم تصمیمگیری اش را بزند.
  • ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    باید باور کنیم؟
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اين طرح در دراز مدت باعث تجزيه سوريه و كاهش شديد قدرت دولت مركزي ميشه / به جز اپوزيسيون هايي كه سوري هستند نبايد هيچ گروه ديگر از جمله النصره و خارجي ها در ساختار سياسي آينده سوريه مشاركت كنند. هم چنين بايد ساز و كاري پيش بيني بشه كه رياست جمهوري يا نخست وزيري در دست نيرو هاي حامي ايران باشه مثل لبنان. اين كار ، نيازمند ايجاد حزبي قوي در سوريه هست كه سني ها رو هم جذب كنه .
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اين طرح در دراز مدت باعث تجزيه سوريه و كاهش شديد قدرت دولت مركزي ميشه / به جز اپوزيسيون هايي كه سوري هستند نبايد هيچ گروه ديگر از جمله النصره و خارجي ها در ساختار سياسي آينده سوريه مشاركت كنند. هم چنين بايد ساز و كاري پيش بيني بشه كه رياست جمهوري يا نخست وزيري در دست نيرو هاي حامي ايران باشه مثل لبنان. اين كار ، نيازمند ايجاد حزبي قوي در سوريه هست كه سني ها رو هم جذب كنه .
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    امیدوارم اشتباهی که ما در برجام کردیم را اسد نکند
  • محموداعرابی ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    عجب عجب عجب . شرف ندارند این پول رو که باید بابت خرابکاری ها و خونریزیهاتون پرداخت کنید بجای دلسوزی واسه شورشیها و داعشیهای حیوان بهتره دلتون واسه اوضاع داغون مردم اتحادیه اروپابسوزه که فقط ظاهرشون روحفظ کردن. خانم موگرینی شماهم بجای بذل وبخشش یه کم میوه وپروتئین بخور نمیری. انقدرکه توکاربقیه سرک کشیده خودش رویادش رفته.
  • محمد ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    هدفشان ایجاد اختلاف ودودستگی درمیان حامیان بشاراسداست
  • حمید رضا آقاجان ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    بابا دست سنک پا قزوین را از پشت بسی ،چه رویی داری تو چه جوری اینها به خودشون اجازه دادند این اروپایی های نامرد ،بنده نظرم به اروپا اینکه این ارازل را جمع کن زوتر برای طرح سفیانی اونجا بیشتر بهشون احتیاج داری ،آخ داشت یادم میرفت بپرسم از مادام که این طرح مالی را از جیب خودتون ،یعنی اروپا خواهید پرداخت ،یا اینکه از منابع کشورهایی که قارت میکنید ،یا اینکه شما هم مثل امریکایها دستگاه چاپ اسکناس بدون پشتبانه را بکار اندختید .
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    طبق این گزارش، انگیزه اصلی پرداخت این پول کلان به دمشق، تلاش در جهت حل مساله مهم و حیاتی پناهجویان سوری در اتحادیه است.؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اره ما هم باور کردیم که اروپا سخاوتمنده.!!!!!!!!!!!! اروپا حمایت خودش رو از شورشیان برداره تا اسد برای همیشه شر داعش رو بکنه و دیگه لازم نیست اروپا سخاوتمندانه؟!!دست در جیب کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس