قهرمان فصل گذشته جام حذفی پس از شوکی که در اوایل لیگ برتر روی نیمکت خود حس کرد، بار دیگر چهره یک مدعی را پیدا کرده و هفته به هفته بهتر کار می کند.

سرویس ورزش مشرق- تیم فوتبال ذوب آهن که فصل گذشته را با کسب عنوان ششمی لیگ برتر و قهرمانی جام حذفی به پایان رسانده، نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیاست. این تیم که فصل را با شکست مقابل سیاه جامگان آغاز کرد، روزهای بدی را با یحیی گل محمدی تجربه کرد.

نتایج بد ذوب آهن سبب شد تا سعید آذری هم از سوی باشگاه تحت فشار قرار گرفته و حتی بر سر پاره ای مسایل با گل محمدی به اختلاف نظر برسد. روزهای ناخوش ذوب آهن در فصل جاری ادامه داشت تا اینکه با اوج گیری اختلافات، سرمربی این تیم پس از توافق با مسئولان ذوب آهن، از سمت خود کناره گیری و قراردادش را فسخ کرد.

مجتبی حسینی، دستیار گل محمدی در ذوب آهن در هفته هشتم سکان هدایت در دربی اصفهان را در دست گرفت و موفق شد در اولین گام سپاهان را از پیش رو بردارد تا دومین برد این تیم طی 8 هفته ابتدایی لیگ برتر بدست بیاید. پس از این برد و در حدفاصل هفته هشتم و نهم، باشگاه حسینی را به عنوان سرمربی تیم منصوب کرد تا این مربی جوان هدایت قهرمان جام حذفی فصل گذشته را در دست بگیرد. گرچه ذوب آهن در هفته نهم مقابل نفت تهران شکست خورد ولی پس از آن 3 برد متوالی کسب کرد تا به جایگاه چهارمی جدول رده بندی لیگ برتر برسد.

بررسی روند حرکتی این تیم در 12 هفته سپری شده از لیگ برتر شانزدهم نشان دهنده اوج گیری دوباره سبزپوشان اصفهانی است. در همین ارتباط با مدیرعامل باشگاه ذوب آهن هم حرف زدیم تا نقطه نظراتش را در این باره جویا شویم. سعید آذری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی مشرق در ارتباط با لیگ قهرمانان آسیا و انتظاری که از فدراسیون و سازمان لیگ دارد هم حرف زد.

* صعود 10 پله ای ظرف 5 هفته

ذوب آهن لیگ برتر را در حالی آغاز کرد که عنوان قهرمانی جام حذفی و قهرمانی سوپر جام را یدک می کشید. شاگردان یحیی گل محمدی در اولین گام، بازی را به سیاه جامگانی باختند که در هفته آخر لیگ قبل در جمع لیگ برتری ها ماندگار شد. این شوک سبب شد تا ذوب آهن هفته اول را در شرایطی پشت سر بگذارد که در جایگاهی بهتر از سیزدهمی قرار نگرفته بود. این تیم در هفته دوم هم یک مساوی گرفت و در همان مکان درجا زد ولی با یک برد در هفته سوم تا رده هفتم بالا رفت. دو مساوی و دو باخت پس از آن سبب شد تا ذوب آهن با از دست دادن 10 امتیاز تا رده چهاردهم جدول پایین برود. هفته هفتم و نتایج تیم سبب شد تا گل محمدی قراردادش را به شکل توافقی فسخ کرده و از این تیم جدا شود. جدایی او با پیروزی در دربی اصفهان همراه شد و ذوب تا رده دهم بالا آمد ولی باخت به نفت در هفته نهم بار دیگر این تیم را به مکان یازدهم تنزل داد تا اینکه به یک باره از هفته دهم به بعد و با کسب سه برد پیاپی تا رده چهارم بالا آمد و صعودی 10 پله ای را از زمانی که گل محمدی از این تیم جدا شده، تجربه کرد.

* ذوب آهن همان تیم ابتدای فصل است

پوست اندازی به سبک ذوب آهن/ چالشی به نام عربستان و فقط شعارهای احساسی +++سعید آذری در این باره که چرا ذوب آهن با همین بازیکنان در ابتدای فصل نتیجه نمی گرفت ولی به یکباره احیا شد، به مشرق اظهار داشت: «دو حالت دارد که یکی تغییرات فنی است که این را باید سرمربی تیم درباره اش حرف بزند و دیگری مسایل روحی است. البته ما در این هفته ها از بازیکنان جوانتری در ذوب آهن هم استفاده کرده ایم. یعنی حسینی از وقتی کار را در دست گرفته، بیشتر به جوانان بها داده و الان مهران درخشان بازیکن تیم جوانان در دفاع چپ بازی های درخور توجهی را از خود به نمایش می گذارد.»
 
مدیر عامل ذوب آهن اضافه کرد: «همه چیز دست به دست هم داده تا این نتایج ظرف این هفته ها بدست بیاید. از حمایت های هواداران که در بازی با پیکان زیر بارش شدید باران 100 دقیقه تیمشان را تشویق کردند گرفته تا حمایت های مدیرعامل کارخانه و اعضای هیأت مدیره و تمامی پرسنل باشگاه که سبب شده تا ذوب آهن بار دیگر به همان تیمی تبدیل شود که از آن انتظار می رود؛ وگرنه این تیم همان تیم ابتدای فصل است و فقط تفکری که مجتبی حسینی در آن حاکم کرده، تفاوت کرده است.»

* یک پله نزول نسبت به لیگ گذشته

ذوب آهن در فصل پانزدهم لیگ برتر در همین هفته دوازدهم با 20 امتیاز در رده سوم جدول قرار داشت و یک پله از حالا بالاتر بود. ذوب آهن امروز با 18 امتیاز (دو امتیاز کمتر از فصل قبل در هفته دوازدهم) و یک پله نزول در مکان چهارم قرار گرفته است. این تیم فصل قبل تا این هفته تنها 2 باخت داشت ولی این فصل با 4 باخت بدتر از سال گذشته نتیجه گرفته است. ذوب در 12 هفته ابتدایی لیگ گذشته 5 برد و 5 مساوی داشت ولی حالا 5 برد و 3 مساوی دارد.

* تیم حسینی گلزن تر از تیم گل محمدی
 
شاگردان یحیی گل محمدی در فصل پانزدهم لیگ برتر تا هفته دوازدهم تنها موفق به ثبت 16 گل زده شده بودند؛ در حالی که این تیم در لیگ برتر جاری با 19 گل زده، 3 گل بیشتر به ثمر رسانده است. البته 8 گل از 19 گل ذوب آهن در این فصل در 7 هفته ای به ثمر رسیده که گل محمدی هدایت این تیم را در دست داشته و 11 گل در 5 هفته ای که با هدایت مجتبی حسینی در لیگ برتر حضور دارد. با این همه باز هم به نسبت تعداد بازی ها مشخص است که تیم تحت امر حسینی در 5 هفته به مراتب هجومی تر از تیم یحیی به نظر می رسد.

* کارنامه قبولی برای خط دفاع

ذوب آهن در فصل جاری با 11 گل خورده، آمار ضعیف تری نسبت به همین هفته در فصل قبل از خود برجای گذاشته است. این تیم فصل پیش تا هفته دوازدهم فقط 7 گل خورده بود و شرایط بهتری داشت. با این حال، بررسی تعداد گل های خورده این تیم در 7 هفته سرمربیگری گل محمدی نشان می دهد ذوب آهن از هفته هشتم به بعد فقط دو گل دریافت کرده و 9 بار در 7 هفته ابتدایی گل خورده است. ذوب آهن در سه بازی آخر خود سه کلین شیت داشته و البته در دو بازی آخر دو هت تریک.
 
 

* حسینی بخواهد ذوب آهن تقویت می شود

سعید آذری که با مشرق حرف می زد، در این باره که برای ورود به لیگ قهرمانان آسیا چه تمهیداتی خواهند اندیشید، گفت: « قرار است بعد از بازی با پدیده و در هفته آخر نیم فصل، مجتبی حسینی برنامه ای را ارائه دهد که طبق آن می خواهیم برای ادامه مسیر در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا یارگیری کرده و اردوهایمان را تنظیم کنیم.»

* چشم انتظار کمک سازمان لیگ

مدیرعامل ذوب آهن با اشاره به برنامه ریزی های دوباره آل سعود برای بازی نکردن در خاک کشورمان با نمایندگان ایرانی، گفت: «با توجه به اخباری که این روزها درباره لیگ قهرمانان آسیا به گوش می رسد، به احتمال 95 درصد باید باز هم مانند فصل قبل بازیهایمان با نمایندگان عربستان را در کشور سوم برگزار کنیم؛ این یعنی هزینه اضافی. مسئولان فدراسیون که سال گذشته هیچ کمکی به ما نکردند و مدعی بودند که از این بابت غافلگیر شده اند. حالا که از الان مشخص شده این وضعیت بار دیگر قرار است تکرار شود، لازم است تا دست باشگاه هایی که نماینده ایران در آسیا هستند را بگیرند. سال گذشته که عده ای از آقایان با سردادن شعارهایی موج سواریشان را هم در آن برهه کردند؛ ولی در نهایت این ما بودیم که همه هزینه های اضافی را متحمل شدیم و کسی هم دستمان را نگرفت.»
 
  

آذری ادامه داد: «ما نماینده ایران در آسیا هستیم و جا دارد تا سازمان لیگ در پایان نیم فصل بخشی از بدهی هایش به ذوب آهن را بپردازد تا لااقل ما نیز بتوانیم با دغدغه کمتر راهی آسیا بشویم. گرچه تا امروز هم با کمک و مساعدت مدیرعامل کارخانه و اعضای هیأت مدیره، این باشگاه و تیم فوتبالش با کمترین مشکل به مسیر خود ادامه داده اما در همین استان اصفهان، دوستان فقط در روز قهرمانی می آیند و عکس یادگاریشان را می گیرند و دیگر هیچ اثری از آنها دیده نمی شود. جا دارد تا در این شرایط به کمک ما بیایند و گوشه ای از کار را بگیرند. ناسلامتی ما نماینده ایران در آسیا هستیم.»

*این همان ذوب آهن در حال سقوط است

آذری که در این گفت و گو بارها از مسئولان ذیربط برای کمک به حل مشکل رقابت با نمایندگان عربستان تقاضای رسیدگی داشت، با اشاره به شرایط دو فصل اخیر ذوب آهن در لیگ برتر و جام حذفی عنوان کرد: «این تیمی که الان نماینده ایران در آسیاست، همان تیمی است که در فصل سیزدهم در حال سقوط بود ولی در دو فصل گذشته دو بار قهرمان جام حذفی شده و در آسیا هم نماینده شایسته ای برای ایران بوده است. حالا هم که با تدبیر به موقع اعضای هیأت مدیره و اعتمادی که به بنده و مجتبی حسینی کردند، تیم به نسبت در شرایط خوبی قرار گرفته، جا دارد تا فدراسیون و سازمان لیگ هم از کمک به ما دریغ نکند و بستری فراهم سازد که با کمترین دغدغه راهی رقابت های آسیایی شویم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس