طرح «شوق زیارت» برای سالمندان مددجوی کمیته امداد در حال اجرا است و قرار است تا پایان سال ۱۲۰ هزار مددجوی ناتوان امداد به مشهد مقدس اعزام شوند.

به گزارش مشرق، حاصل ۱۰ سال تلاش و خون دل خوردن را آورده است تقدیم آقایش کند. قرآن دست نویس را که ورق می زند، هر صفحه آن برایش یادآور روزهایی سپری شده مردی سالخورده است که حالا در آستانه ۷۰ سالگی برای نخستین بار به زیارت امامش آمده است.

نامش مهدی زارعی است؛ مددجوی سالمند کمیته امداد که ناتوانی مالی سبب شده نتواند تا امروز یک دل سیر امام هشتم را زیارت کند اما حالا با دست پر آمده است. از چهارمحال و بختیاری آمده و قرآن دست نویس را که تقدیم آستان قدس می کند. انگار باری از روی دوشش برداشته اند. امانتی را به مقصد رسانده و حالا سبکبار انگیزه خود را از اهدای این قرآن عشق و ارادت به امام رضا(ع) می داند و می گوید: خوشحالم که این اثر معنوی در جایگاه اصلی خود قرار گرفته است.

اعزام ۵۲ هزار سالمند زیارت اولی به مشهد مقدس

مدتی است که طرح «شوق زیارت» برای سالمندان مددجوی کمیته امداد در حال اجرا است. این طرح با توجه به نبود بستر مناسب برای رساندن کمک های مردمی به نیازمندانی که در حسرت زیارت مانده اند، با هدف شناسایی، معرفی، ساماندهی و اعزام افراد واجد شرایط به اماکن زیارتی با همکاری سازمان حج و زیارت، کمیته امداد امام خمینی(ره) و خیران و نیکوکاران راه اندازی شده است.

مددجویان سالمندی که تا همین امروز ۵۲ هزار نفرشان عازم مشهد مقدس شده اند تا سر بر آستان دوست بسایند. بیشترشان زیارت اولی هستند و شاید در گوشه کنار ذهنشان هم تصور نمی کردند روزی بتوانند حرم امامشان را زیارت کنند. اما حالا با همت خیرانی از سراسر کشور این آرزو جامه عمل پوشیده است.

به گفته مسئولان کمیته امداد، این طرح بستری مناسب برای شناسایی و اعزام آن گروه از مشتاقان اهل بیت که به دلیل نیاز مالی امکان زیارت حرم اهل بیت را ندارند. «شوق زیارت» در نظر دارد با طراحی مسیرهای مشخص برای جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی و خیرین نیک نهاد، علاوه بر فراهم آوردن امکان زیارت اماکن مقدسه توسط نیازمندان جامعه، زمینه مشارکت نیکوکاران و مردم شریف کشورمان برای مشارکت در این طرح و بهره گیری از خوشه رحمت و شفاعت اهل بیت را هموار سازد.

در چند سال اخیر کمیته امداد با هدایت و مدیریت منابع مالی جمع آوری شده از مردم نیکوکار اقدام به اعزام آن دسته از مددجویانی که به دلیل ناتوانی مالی تاکنون نتوانسته اند به زیارت امام هشتم (ع) بروند. براساس آمار در شش ماهه اول سال گذشته هم بیش از ۲۱ هزار نفر از این افراد از سراسر کشور به مشهد الرضا (ع) اعزام شدند.

«شوق زیارت» درصدد است با جمع آوری کمک های مردمی در این حوزه، علاوه بر مدیریت یکپارچه و هدفمند، امکان مشارکت حداکثری مردم را فراهم آورد تا این خیر جمعی نصیب تمامی علاقمندان به مشارکت در این طرح شود.

تمامی هزینه‌های اجرای طرح از سوی خیران تامین می شود

از همه گوشه ایران آمده اند. موسی که روزی زیارت امامزاده در ۲۰ کیلومتری روستایشان هم برایش به سختی امکان پذیر بود، در قالب یک تور ۳۵۰ نفره به زیارت آمده است. از دورافتاده و محرومترین مناطق جنوب کرمان خود را به مشهد رسانده تا با مولایش درد دل کند.

به گفته حجت الاسلام احمدیان معاون فرهنگی کمیته امداد بیش از ۵۲ هزار نفر از مددجویان این نهاد در 7 ماهه نخست امسال در قالب طرح شوق زیارت به مشهد مقدس اعزام شده اند. اگرچه در اجرای این طرح هیچ کمکی از سوی دولت و دیگر دستگاهها دریافت نمی شود، اما تمامی هزینه اعزام و اقامت مددجویان کم توان از سوی خیران و با مدیریت کمیته امداد انجام می شود.

در اجرای طرح شوق زیارت اگرچه هدف نهایی نزدیک کردن قلب مددجویان به ضریح دلهاست، اما در همین چارچوب انواع برنامه های فرهنگی پیش بینی شده است. حجت الاسلام احمدیان با بیان اینکه اعزام خانواده‌های تحت حمایت به اردوهای زیارتی یکی از مهم ترین برنامه‌های فرهنگی این نهاد محسوب می‌شود، می افزاید: اردوهای فرهنگی، آموزش و زیارتی با هدف تقویت و ارتقای روز افزون سطح معنوی، تحکیم بنیان خانواده، ایجاد نشاط معنوی و تقویت روحیه خودباوری مددجویان برگزار می‌شود.

همچنین برگزاری اردوهای تخصصی به منظور تعمیق و ترویج سبک زندگی دینی و اسلامی از دیگر برنامه های جانبی طرح شوق زیارت است اما هدف نهایی از اجرای طرح شوق زیارت به ویژه اعزام مددجویان زیارت اولی به مشهد مقدس، تقویت روحیه معنوی خانواده های تحت حمایت این نهاد اعلام شده است.

در قالب این طرح، نیازمندانی که تاکنون به اماکن زیارتی مشرف نشده‌اند، در طول سال شناسایی و ساماندهی می‌شوند تا با یاری خیران امکان سفر آنها فراهم شود.

معاون فرهنگی کمیته امداد هزینه هر نفر برای استفاده از امکانات طرح شوق زیارت را به طور میانگین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برآورد کرده و معتقد است: تمامی این هزینه از سوی خیران نیکوکار تامین می شود.

تا پایان سال ۷۰ هزار زیارت اولی به مشهد می روند

همین امروز همزمان با پایان ماه صفر و شهادت امام رضا(ع) بیش از ۴۵۰۰ مددجوی کمیته امداد به مشهد مقدس اعزام شده اند و تا پایان سال جاری ۷۰ هزار نفر دیگر از مددجویان در قالب طرح شوق زیارت به مشهد مقدس سفر می کنند که بر این اساس تا پایان سال ۱۲۰ هزار نفر اعزام خواهند شد.

به گفته مسئولان کمیته امداد، اعتبار اجرای طرح شوق زیارت از محل کمک های نقدی و غیر نقدی مردم نیکوکار و دوستداران اهل بیت تأمین می شود. از همین رو خیران و افرادی که تمایل دارند در «شوق زیارت» سهیم شوند، می توانند کمک های نقدی خود را به حساب ۸۸۸۸ بانک ملی ایران با کد شبا IR۵۹۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۰۲۳۸۰۲۳۸۰۰۳ و یا درگاه پرداخت وب سایت شوق زیارت به آدرسwww.shogheziarat.ir و یا محل های مشخص شده در وب سایت پرداخت کنند. همچنین علاقه مندان به اِعطای کمک های غیر نقدی نیز می توانند با مراجعه به وب سایت، اطلاعات لازم در خصوص نحوه همکاری را کسب کرده و کمک های غیر نقدی شامل محل اسکان، پذیرایی و حمل و نقل زائرین را پذیرا شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس