در حالی که رئیس جمهور منتخب آمریکا، «نیکی هیلی» را معامله‌گر اثبات شده برای تصدی نمایندگی این کشور در سازمان ملل می‌داند، اما دیپلمات‌های غربی از بی‌تجربگی او در امور سیاست خارجی انتقاد می‌کنند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا روز چهارشنبه «نیکی هِیلی» فرماندار ایالت کارولینای جنوبی را نامزد نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل متحد اعلام کرد اما این انتخاب با انتقادات فراوانی روبه‌رو شده است.

در حالی که هیلی سابقه چندانی در امور و فعالیت‌های سیاسی ندارد اما ترامپ او را یک «معامله‌گر اثبات شده» نامید که «رهبری بزرگ برای نمایندگی آمریکا در صحنه جهانی خواهد شد.»

این در حالی است که یک دیپلمات غربی از نظرش درباره هیلی به نشریه «فارین پالیسی» اینگونه گفت: «شنیده‌ام او در گذشته یک چهره سیاست خارجی واقعی نبوده است.»

یک مقام عضو سازمان ملل هم با «کاملا تازه‌کار» خواندن او گفت: «جالب خواهد شد. بعد از شنیدن نام او احساس راحتی کردم اما دلیل آن، فراغ بال من از دیدگاه‌های سیاست خارجی او است.»

نیکی هیلی خود درباره پست نمایندگی در سازمان ملل می‌گوید: «کشور ما با چالش‌های بسیاری در داخل و خارج روبه‌روست و مفتخرم از اینکه به کشورم خدمت کنم و رئیس جمهور منتخب مرا به تیم خود ملحق کرد تا به کشوری که دوستش دارم خدمت کنم.»

فارین پالیسی در ادامه مطلب ضد ترامپ نوشت: «اگر هیلی اولین انتخاب ترامپ برای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بود اما ترامپ اولین انتخاب او برای ریاست جمهوری نبود. هیلی در ابتدای مبارزات انتخاباتی، از سناتور "مارکو روبیو" حمایت می‌کرد و بعد از خروج او، از دیگر سناتور جمهوری‌خواه "تد کروز" حمایت کرد.»

دیگر عضو سازمان ملل به این نشریه گفت: «ما (درباره انتخاب شدن هیلی) صحبت خواهیم کرد. سخت خواهد بود، اما اگر (ترامپ)‌ بخواهد از آن وعده‌های انتخاباتی وحشتناک بدهد، آن را محکوم خواهیم کرد.»

«ریچارد گاون» تحلیلگر ارشد امور سازمان ملل در کمیته روابط خارجی شورای اروپا معتقد است هیلی منحنی یادگیری بسیار سختی را پیش‌رو دارد و این سمت را با بحران‌های بزرگ از جمله در سوریه، به دست خواهد گرفت.

وی ادامه می‌دهد: «بخش عظیمی از کارهای سازمان ملل بر بحران‌های آفریقا متمرکز شده که هیلی برخلاف سوزان رایس و سامانتا پاور (مشاور رئیس جمهور آمریکا و نماینده فعلی این کشور در سازمان ملل) احتمالا آن‌ها را عمیقا در نظر نگرفته است.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس