کد خبر 656020
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

اتحادیه اروپا در نشست سه شنبه خود با افزایش هزینه‌های نظامی برای نخستین بار از سال ۲۰۱۰ میلادی موافقت کرده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از رویترز، پس از آنکه بریتانیا موضع مخالف خود در قبال هزینه های نظامی اتحادیه اروپا را نرم کرد، وزرای دفاع اتحادیه اروپا توانستند به توافق کاملی برای افزایش هزینه های نظامی دست یابند. این توافق نشان می دهد که بریتانیا حتی در صورت خروج از اتحادیه اروپا نیز حاضر به ادامه همکاری نظامی خواهد بود.

یک روز پس از آنکه مقامهای اروپایی بر سر طرح دفاعی جدیدی که وابستگی اروپا به آمریکا را کاهش می دهد، توافق کردند، دولتهای اروپایی بودجه آژانس دفاعی اروپا را نیز افزایش دادند. بودجه این آژانس با 1.6 درصد افزایش به بیش از 33 میلیون یورو رسیده است.

البته آژانس دفاعی اروپا خواستار افزایش 6.5 درصدی بودجه شده بود. این نخستین بار در 6 سال اخیر است که بودجه دفاعی و نظامی اروپا با افزایش روبرو می شود.

مقامهای اروپایی بر این باورند که با احتساب تورم سال های اخیر، بودجه واقعی 15 درصد کاهش داشته است.فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: این تنها یک افزایش نمادین بوده است.

مقامهای اروپایی بر این باورند که موافقت بریتانیا با افزایش هزینه های نظامی اروپا به معنای آن است که لندن پس از برگزیت نیز حاضر به حفظ همکاری نظامی نزدیک خواهد بود.

سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا در این باره گفت: افزایش بودجه آژانس دفاعی اروپا مطابق با معیارهای واقعی 2016 بوده ولی ما همچنان خواستار پیشرفت در اصلاحات و عملکرد بهتر این آژانس هستیم.

فرانسه و آلمان جدول زمان بندی را برای تشکیل ارتش مشترک اروپایی ارائه داده اند و انتطار می رود کمیسیون اروپا پیشنهادات مربوط به این طرح را در نشست دسامبر مطرح کند.

پیش بینی می شود که رهبران اروپایی تا تابستان آینده برای تشکیل ارتش متحد اروپا به توافق برسند. طرح های مربوط به ادغام ساختارهای کنونی دفاعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تشکیل ارتش متحد اتحادیه اروپا، سالهاست که مورد مذاکره و رایزنی قرار گرفته است ولی این طرح به علت مخالفت های بریتانیا به جایی نرسیده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس