کد خبر 655629
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵

۷۰ هزار سند محرمانه تاریخی وزارت خارجه شامل اسناد دوره قاجار و پهلوی اول (تا شهریور ۱۳۲۰) با حضور وزیر امور خارجه کشورمان رونمایی شد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از اسناد محرمانه تاریخی وزارت خارجه شامل اسناد دوره قاجار و پهلوی اول پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این مراسم که به همت مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی و اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه برگزار شد، مرتضی سرمدی قائم مقام، ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه نیز حضور داشتند.

مرتضی دامن‌پاک جامی معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت خارجه طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: بیش از 50 میلیون سند در اداره اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه نگهداری می‌شود که 20 درصد آن‌ها محرمانه هستند.

ظریف نیز طی اظهاراتی با بیان اینکه امروز امکان آزادسازی حدود 70 هزار سند محرمانه تاریخی تا شهریور 1320 فراهم شده، گفت: رویکرد شورا و وزارت خارجه بر این است که اسناد کشف و طبقه‌بندی تا بازه زمانی شهریور 1356 به تدریج مشمول آزادسازی قرار گیرند.

وزیر خارجه همچنین به صورت نمادین هدایای دوران وزارت خود را به مرکز اسناد و موزه وزارت خارجه اهدا کرد و گفت: همواره و در دوران وزرای قبلی هم این رسم بوده است که وزرا هدایایی که در دوران خدمت خود می‌گرفتند به مرکز اسناد اهدا می‌کردند.

وی در این مراسم نقاشی نقاش اندونزیایی که در سفر اخیرش به جاکارتا به وی هدیه داده شده بود را به این موزه تقدیم کرد.

در پایان این مراسم نیز از افرادی که در طول سه سال در زمینه آزادسازی این اسناد همکاری کرده‌اند با اهدای لوح تقدیر شد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس