کد خبر 653862
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

سر خط مطبوعات جهان عرب در روز پنج‌شنبه، روز بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نوع خود جالب توجه است.

به گزارش مشرق، سر خط مطبوعات جهان عرب امروز (پنج‌شنبه) به پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص یافته بود تا به نوشته روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن هریک از آنها به فراخور حال تحلیلی بر این پیروزی و بازتاب آن بر منطقه و پرونده‌های آن ارائه دهند.

روزنامه مصری «الاهرام»

روزنامه مصری «الاهرام» نوشت: آمریکا دوره ترامپ را آغاز می‌کند، کسی که برای پیروزی در این انتخابات، نبردی واقعی با دستگاه‌ها و موسسات رسمی و رسانه‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی آمریکا داشت.

روزنامه عربستانی «الریاض»

روزنامه عربستانی «الریاض» در مقاله‌ای درباره پیروزی ترامپ نوشت: ترامپ شرط بندی روی جریان ملی – اجتماعی را برد، چون مطالعه درستی از تغییر اولویت‌های پایگاه مردمی حزب جمهوری‌خواه آمریکا داشت، به ویژه نسل‌های جوان این کشور که اهمیت چندانی برای «دین» قائل نیستند، اما «هویت ملی» همچنان برای آنها حائز اهمیت است، افزون بر اینکه این طیف از جامعه آمریکا با فشارهایی به دلیل رقابت شدید اقتصادی در نظام بازار آزاد مواجه هستند.

روزنامه اردنی «الدستور»

از سوی دیگر، روزنامه اردنی «الدُستور» در تحلیلی پیروزی ترامپ را «پرش در ابهامات» توصیف کرد و نوشت: پیروزی ترامپ زلزله سیاسی بی‌سابقه‌ای است که نه تنها آمریکا بلکه جهان را وارد مرحله‌ای از نهایت ابهامات و مجهولات کرد.

روزنامه کویتی «الرای»

روزنامه کویتی «الرای» با اختصاص تیتر «ترامپ فیل .. رئیس جمهور آمریکا» به پیروزی ترامپ به انتشار اظهارات وی درباره کویت پرداخت و نوشت: کویت تنها دارای مال و ثروت است و به همین دلیل مورد حمله عراق قرار گرفت تا درپی آن کویتی‌های ثروتمند و متمول راه لندن را پیش گیرند. پس از آن آمریکایی‌ها برای آزادی کویت وارد میدان شدند. ما نظامیان خود را در این راه از دست دادیم، بی‌آنکه در قبال پاداشی دریافت کنیم. اکنون از کویتی‌ها می‌خواهیم، 50 درصد درآمدهای خود را تا 50 سال آینده و حتی تا ابد به ما اختصاص دهند، آنها با این موضوع موافقت خواهند کرد، اما در مقابل ما دولت‌اشان در قبال هیچ به آنها باز گرداندنیم.

روزنامه اماراتی «الخلیج»

روزنامه اماراتی «الخلیج» نیز نوشت: آمریکا تغییر خواهد کرد و در ادامه به پیام‌های تبریک مقامات اماراتی به ترامپ پرداخت.

روزنامه بحرینی «الوطن»

اما روزنامه بحرینی «الوطن» در افتتاحیه خود این سوال را مطرح کرد که اعراب چه چیزهایی را درپی پیروزی ترامپ از دست خواهند داد؟

این روزنامه افزود: در جهان عرب بسیاری تاسف می‌خورند که چرا سرنوشت کشورهای این جهان را به سرنوشت کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا گره زده‌اند؟

الوطن ادامه می‌دهد: اگر از دهه‌ها پیش اقدام به تشکیل نیروی عربی مستقل کرده بودیم، اکنون اینگونه آیین و گرایش و سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا را مورد ارزیابی قرار نمی‌‌دادیم.

روزنامه قطری «الرای»

روزنامه قطری «الرای» نیز در مطلبی به خواسته‌ها و مطالبات جهان عرب از دولت جدید آمریکا پرداخت و نوشت: روابط تاریخی و مستحکم آمریکا با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، ‌این رابطه را به مشارکتی راهبردی و استراتژیک تبدیل کرده و از رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته می‌شود، به نگرانی‌های این کشورها به ویژه پرونده‌های منطقه‌ای از جمله قانون عجیب و غریب «جاستا»، بحران‌های یمن، سوریه، قضیه فلسطین و دخالت‌های ایران در امور منطقه توجه جدی داشته باشد، چراکه این پرونده‌ها روی روابط دو طرف تاثیرگذارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۱
    0 0
    لانه عنکبوتی اینها رو داره آب میبره! چقدر این کشورهای عربی قومیتی و نژادپرستانه به قضایا نگاه میکنند. همیشه حرف از عرب هست. هیچ وقت حرف از دین نمیزنند. واقعا حال انسان رو بهم میزنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس