کد خبر 653519
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور سالیانه 11 میلیون دلار بابت ذرات معلق 2.5 میکرونی خسارت اقتصادی می‌بیند.

به گزارش مشرق، شیدا ملک افضلی معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از سند جامعه حمایت طلبی آلودگی هوا که امروز( چهارشنبه) در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: مشکل آلودگی هوا تنها مشکل کشور ما نیست اما دیگر کشورها با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت میزان تأثیر آلودگی هوا را کاهش داده اند.
 
وی افزود: بنابر گزارش سال 2013 سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا به عنوان یک عامل سرطان زا معرفی شده و مواد معلق در رتبه اول بروز سرطان قرار گرفته است و گزارش بهداشت جهانی میزان ذرات معلق به دو نیم میکرون در کشور ما در شرایط بدی قرار دارد و میزان آن 35 میکرون گرم در سال برآورد شده است.
 
ملک افضلی گفت: 32 شهر کشور درگیر بحث ریزگردها تغییر اقلیم هستند و در سال حدود 238 هزار نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زود رس می‌شوند و میانگین آن در جهان 3 میلیون 730 هزار نفر است.
 
 معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: در گزارش سازمان بهداشت در سال 2010 از کل کشور 9 هزار و 100 نفر به دلیل ذرات معلق کوچکتر از 205 میکرون جان خود را از دست داده‌اند و تعداد روزهای آلوده کشور 160 روز است که بر اساس استاندارد کشور باید 8 روز در سال باشد.
 
وی بیان داشت: میزان کل مرگ و میر برای ذرات 10 میکرون در سطح تهران 2 هزار و 100 و در کشور 5 هزار و 800 نفر بوده است و کشور بابت ذرات معلق 205 میکرون سالیانه 11 هزار میلیون دلار خسارت اقتصادی می‌بیند.
 
ملک افضلی در پایان گفت: سند جامعه آلودگی هوا می‌تواند در تعیین جرائم و کاهش آلودگی هوا راه گشا باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس