دادگاه عالی قزاقستان، متهمان حادثه تروریستی تابستان سال جاری در شهر آکتوبه را به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، مرکز مطبوعاتی دادگاه منطقه‌ای «آکتوبه» از صدور حکم حبس ابد برای «عبدالرحمانوف» و هشت مجرم دیگر حمله تروریستی 5 ژوئن 2016 در این شهر خبر داد.

به گفته این منبع، از زمان آغاز پروسه دادرسی در 24 اکتبر سال جاری تاکنون، دادگاه آکتوبه با 66 مصدوم و 41 شاهد حادثه مذکور مصاحبه کرده و تحقیقاتی انجام داده است.

از سوی دیگر، متهمین نیز در دادگاه به مشارکت در فعالیت‌های یک گروه تروریستی سلفی اعتراف اما اتهام شرکت در قتل و عام را انکار کردند و از دادگاه خواستار عفو شدند.

متهمین ادعا کردند که مشارکت خود در فعالیت‌های تروریستی را با درخواست «تاناتاروف» و «آیتوگانا» از افراد وابسته به گروه‌های افراطی سلفی انجام داده‌اند.

در دادگاه مذکور همچنین اتهاماتی علیه کسانی که از این حوادث از قبل خبر داشته اما به نیروهای دولتی اطلاع نداده بودند، مطرح شد که وکلای مدافع بر اطلاع نداشتن موکلین خود از مجرم بودن این مسئله تأکید کردند.

در این جلسه، دادستان عمومی درخواستی را مبنی بر برگزاری دادگاهی غیرعلنی جهت حفظ امنیت شاهدان و مصدومان حادثه مذکور، مطرح کرد.

بنا بر این گزارش، در حادثه تروریستی شهر آکتوبه 29 نفر متهم و دستگیر شده‌اند که 9 نفر از آنان به طور مستقیم در این وقایع مشارکت داشته و مابقی متهم به عدم اطلاع به نیروهای دولتی درباره این حادثه هستند.

پیروان فرقه سلفیت در تاریخ 5 ژوئن سال جاری در شهر آکتوبه به 2 فروشگاه اسلحه و واحد نظامی حمله کردند که در نتیجه آن، حالت فوق‌العاده در این شهر اعلام شد.

در این رویداد، هشت شهروند کشته شده و نیروهای امنیتی نیز 18 تن از مجرمین را از پای درآورده و 9 نفر از تروریست‌ها را دستگیر کردند که دادگاه مذکور این افراد را به حبس ابد محکوم کرد.

پیش از این، «کال‌موخان‌بیت کاظم‌اف» وزیر کشور قزاقستان نیز اعلام کرده بود که سلفی‌ها قبل از این حملات تحت تأثیر سخنرانی‌های یکی از مبلغین این فرقه، تصمیم به انجام چنین اقداماتی داشتند، اما برخی از آنان از اجرایی کردن مقاصد شوم خود صرف‌نظر نمودند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس