اسلحه مصاف

این اسلحه از مکانیزم فشار غیر مستقیم گاز باروت استفاده می کند که اثرات مهم و قابل توجهی را برای آن ایجاد می کند. نواخت تیر مصاف نیز در حدود 700 الی 1025 گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود 350 متر است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توسعه سلاح های هجومی برای نیروهای پیاده چندین سال است که به صورت جدی و هدفمند در جمهوری اسلامی ایران دنبال و طرح های گوناگونی در سالهای اخیر به این منظور معرفی شده است. پروژه سلاح های خیبر و سما از جمله نمونه های قدیمی تر و پروژه های فاتح و فجر 224 از جمله طرح های جدیدتر در این بخش محسوب می شوند.
 
به عنوان مثال جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه اخیرا طرح فاتح خود را کاملا ارتقاء و سلاح مذکور را با ظاهری متفاوت و شبیه به اسلحه تهاجمی HK-416 ساخت آلمان توسعه داده است. سال گذشته و در جریان نمایشگاه ایپاس نیز سازمان صنایع دفاع اسلحه فجر 224 را در معرض دید عموم قرار داده بود که شباهت های ظاهری و داخلی با اسلحه معروف ام 4 داشت.
 
البته ممکن است این سوال مطرح شود که چرا چند نوع اسلحه انفرادی مختلف توسط صنایع دفاعی کشورمان طراحی و در نمونه های اولیه ساخته شده که باید گفت با توجه به نوع نیازهای مختلف نیروهای مسلح کشورمان، یگانهای مذکور نیازمند چند نوع سلاح مختلف هستند و در عین حال، باید انواع مختلفی از این تجهیزات، تولید و توسط کارشناسان مجرب آزمایش شده تا در نهایت، نمونه های برتر و موفق وارد چرخه تولید انبوه شوند.
 
اما در نمایشگاه ایپاس امسال نیز سازمان صنایع دفاع با یک سلاح جدید هجومی خبری خوش به مراجعان و علاقمندان به ارتقاء توان دفاعی کشورمان داد که نام آن فعلا «مصاف» اعلام شده است. نگاهی به مشخصات و ویژگی های خاص این سلاح بار دیگر شباهت های خاصی با طرح موفق HK 416 را به ذهن متبادر می کند. اما قبل از این که به معرفی مصاف بپردازیم بد نیست نگاهی به HK-416 داشته باشیم.
 
وقتی آلمان به داد صنایع اسلحه سازی آمریکا رسید
 
اسلحه تهاجمی HK-416 ساخت کمپانی هکلر اند کوخ آلمان را به نوعی می توان بهترین اسلحه هجومی جهان خصوصا برای نیروهای ویژه قلمداد کرد که توسعه این سلاح و ساخت آن نیز داستانی جالب دارد. بسیاری از علاقمندان به دنیای سلاح با خانواده سلاح های هجومی ام 16 و مدل کوتاه تر آن یعنی ام 4 ساخت آمریکا آشنا هستند. ام 16 آمریکایی از همان ابتدای خدمت در زمان جنگ ویتنام سلاحی پر از مشکل بود که با گیر کردن های فراوان در میدان نبرد باعث مرگ بسیاری از سربازان آمریکایی شد. در سالهای بعد از آن آمریکایی ها تلاش های بسیاری را برای افزایش اطمینان پذیری ام 16 انجام دادند.
ورود عضو جدید و موثر به خانواده سلاح‌های هجومی ایران/ نیروهای ویژه با «مصاف» به نبردهای آینده می روند +عکس
اچ کا 416
 
نیروهای ویژه آمریکا نیز عمدتا از مدل کوچکتر ام 16 یعنی ام 4 بهره می بردند. اما بعد از حادثه 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق و افغانستان، مشکلات نیروهای ویژه آمریکا در شرایط سخت آب و هوایی این دو کشور باز هم باعث گیر کردن ام 4 های آمریکایی شد. آمریکایی ها که از این مشکلات به تنگ آمده بودند دست یاری به سمت شرکت آلمانی هکلر اند کوخ دراز کرده و قرار شد تغییرات گسترده ای بر پایه ام 4 ایجاد شود.
 
آما آنچه که آلمان ها برای ام 4 آمریکایی انجام دادند، نصب سیستم فشار غیر مستقیم گاز باروت بود که آنها این مدل را توسعه دادند. این سیستم پیش از این بر روی سلاح G-36 ساخت همین شرکت نصب شده بود. در این سیستم بخش زیادی از گاز حاصل از احتراق باروت درون فشنگ که با آن مکانیزم سلاح فعالیت می کند از سلاح خارج می شود. هر چه این گاز کمتر باشد احتمال گیر کردن سلاح کمتر بوده و قطعات داخلی آن نیز کمتر گرم می شود.
 
لازم به ذکر است که این حرارت زیاد در سلاح هایی با مکانیزم فشار مستقیم مثل ام 4 باعث از بین رفتن مواد چرب مثل گریس که برای کار کردن بهتر قطعات بر روی آنها مالیده می شود، شده و در نهایت باعث گیر کردن سلاح می شود.
 
مصاف؛ طرحی جدید برای سلاح هجومی آینده ایران
 
اما با این توصیف اولیه از HK -416 آلمانی به سراغ مصاف ایرانی می رویم. طرح کلی این سلاح بر اساس پلتفورم خانواده ام 16، ام 4 یا اچ کا 416 است. این اسلحه بدون خشاب وزنی در حدود 3 کیلوگرم دارد. وزن فجر 224 بدون خشاب 3 کیلو و 200 گرم، این عدد برای کلاشینکوف روسی 3 کیلو و 470 گرم و برای ژ-3 آلمانی بیش از 4 کیلو است.
ورود عضو جدید و موثر به خانواده سلاح‌های هجومی ایران/ نیروهای ویژه با «مصاف» به نبردهای آینده می روند +عکس
اسلحه هجومی مصاف
 
همان طوری که مشاهده می شود 200 گرم از وزن سلاح کاسته شده است که این خود یک گام بسیار مهم در زمینه افزایش کارایی سلاح محسوب می شود. وزن کمتر یعنی راحتی بیشتر سرباز برای استفاده از سلاح و از طرف دیگر توان حمل مهمات بیشتر بدون افزایش کلی بار همراه سرباز مورد نظر.
 
این اسلحه با گلوله های 45*5.56 میلی متری مسلح شده و از خشاب های 20 یا 30 تیری استفاده می کند. مکانیزم آن فشار غیر مستقیم گاز باروت است که در بالا به اثرات مهم و قابل توجه آن اشاره شد. نواخت تیر سلاح در حدود 700 الی 1025 گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود 350 متر است. سرعت دهانه گلوله نیز بین 850 الی 950 متر بر ثانیه است.
ورود عضو جدید و موثر به خانواده سلاح‌های هجومی ایران/ نیروهای ویژه با «مصاف» به نبردهای آینده می روند +عکس
اسلحه مصاف
 
لوله این سلاح بر اساس طراحی hammer forged یا اصلاحا چکش کاری ساخته شده و از توان مقاومت و عمر بسیار بالاتری نسبت به لوله های عادی برخوردار هستند. تعداد خان در این سلاح نیز 6 عدد راستگرد است.
ورود عضو جدید و موثر به خانواده سلاح‌های هجومی ایران/ نیروهای ویژه با «مصاف» به نبردهای آینده می روند +عکس
لوله اسلحه مصاف
 
بر روی سلاح همچنین مکانیزم گلنگدن ambidextrous نصب شده است که امکان استفاده آسان از سلاح را هم به کاربران چپ دست و هم راست دست می دهد. بر روی سلاح نیز ریل های مخصوص نصب انواع سامانه های اپتیکی و وسایل دیگر مثل چراغ قوه و هدف گیر لیزری نیز نصب شده است.
 
قنداق تسلکوپی با توان تغییر اندازه با توجه به اندازه بدن کاربر و همچنین نصب یک دو پایه در جلوی سلاح از جمله دیگر نکات مثبت موجود در طراحی این سلاح به شمار می آید. در کل می توان درباره مصاف اینگونه گفت که این سلاح یک جنگ افزار بسیار مناسب برای نیروهای نظامی ایران خصوصا یگان های عملیاتی ویژه است که می تواند با ورود به خدمت، توان رزمی یگان های استفاده کننده را کاملا افزایش دهد.

با توجه به تجارب به دست آمده از مستشاران کشورمان در نبردهای مهم سوریه و عراق، به نظر می رسد کوله بار کارشناسان و طراحان ایرانی برای خودکفایی و خوداتکایی در زمینه ساخت تجهیزات انفرادی سنگین تر از قبل شده و نمونه های موفق از تولیدات این بخش، به زودی در دستان رزمندگان ایرانی جاخوش خواهد کرد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 34
  • مهدی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    16 2
    ان شاالله تولید انبوه وبزودی تحویل یگانها بشه چونکه ابهت نیروی نظامی کشورها به استفاده از سلاح ساخت خودشونه
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    16 1
    آرزو به دل ماندیم برای نامگذاری صحیح محصولات نظامی، باید مثل همه دنیا کدهای مخصوص روی سلاح ها گذاشته شود،نه مثل ذوالفقار که برای همه چه استفاده میشه تانک،قایق،موشک و....
    • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      0 0
      اینا اسم داخلیه وگرنه برا خارج حتما یه کدهایی اسم های خاصی دارن
  • حسین ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    15 1
    من شاید تخصص و چیزی که بلد هستم متالوژی نباشه ، ولی‌ اینطور که شنیدم و خوندم یکی‌ از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین کارهای متخصصین متالوژی در بحث پرتابه‌ها ، موشک‌ها ، راکت‌ها و به طور کلی‌ اسلحه سازی هست که نیاز به تکنولوژی بالا (های تک) داره. خوب کشوری که متخصصین با دانشمندانش در مدت بسیار کوتاهتری حتی نسبت به غربی‌ها دست به تحقیق ساخت و توسعه پیچیده‌ترین سلاح‌ها میزنن مگه می‌شه همچین ملتی نتونه یک موتور پیستونی که بسیار ساده تر هست و یا خودرو با کیفیت تولید کنه یا بعضی‌ صنایع ساده تر را توسعه بده؟ به نظر من ۲ عامل باعث این مصیبت در بحث صنعت و اقتصاد ما شده: ۱- مدیرانی که تعهد ندارند یا اینکه تخصص و دانش کافی‌ در حوزه مدیریتی خودشون ندارند و به سبب روابط به پست مدیریتی دست پیدا کردند که این یعنی‌ با دست خودمون صنایع خودمون را از بین ببریم. ۲- عامل دوم که باز نتیجه و محصول عمل شماره یک هست دلسردی نخبگان و خروج اونها ، که همین هم نتیجه مدیریت مدیران نا لایق هست ، وقتی‌ نخبه می‌بینه ذره‌ای به تخصصش اهمیت داده نمی‌شه و افرادی به مراتب ضعیفتر به دلیل رابطه مدیر شده چه حسی باید داشته باشه؟ ۳-این مورد سوم را من ۱۰-۱۵ سال پیش به این نتیجه رسیدم ولی‌ زمان دانشجویی به هر کسی می‌گفتیم میگفتن توهم زدی ، مسیر دانشجویی و آموزش تا مدیریت بسیار حساس و مهم هست و مراحل مختلفو حساس داره ، مثل روز روشنه که یک عده در جاهایی‌ از این مسیر نفوذ کردند ، با دستگیری‌های اخیر و بر ملا شدن جاسوسی امسال نمازیها این مطلب ثابت شد ، سوال اینه که چرا انقدر دیر ؟ این مساله از سال ۷۸ تقریبا به چشم میومد و من که یک دانشجوی یلا قبا بودم هم فهمیدم ، چرا اهمال کردند دستگاه‌هایی که باید پیگیر میبودند؟
  • امیرعلی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    9 0
    سلام. به امید آنکه پس فردا در دست رزمندگان و مرزداران دیده شود نه فقط در نمایشگاه ایپاس سالی یکبار.
  • سرباز کوچک ولایت ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 1
    الحمدلله رب العالمین. درود بر سربازان ولایت درود بر فرمانده کل قوا
  • adel95 ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    6 0
    امیدوارم طرحش مثل قبلی ها باطل نشه و بالاخره یه سلاح دستی رو به تولید انبوه برسونیم
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 1
    مرگ بر استکبار جهانی
  • جنوبی ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 1
    آلمانی ها دوباره سراغ سلاح stg44 رفتن!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 1
    خودرو سازان یاد بگیرند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 7
    وزرات دفاع پیشرفت کرد چون فرماندهانشان گوش به فرمان امام خامنه ی دادند . در کشور ما هر نهادی که بخواهد جلوی امام خامنه ای عالم بازی در بیاورند آن نهاد پیشرفت نخواهد کرد. در یک کلمه بگویم پیشرفت در اطاعت از ولی فقیه است
  • محمد ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 1
    عالى
  • عرفان ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 0
    نه به این گزارشات مفصل در مورد تولید سلاح هجومی داخلی و متنوع و خوب نه به اون ژ_3 های عهد بوق و کلاشینکف های اولین مدل.... خوب یکی بیاد اینارو تولید انبوه کنه دیگه اخیراً هم که رفتن از روسیه کلاشینکف جدید گرفتن این چه وضعیه اخه???
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 3
    برد سلاح کم نیست ؟
  • وزیر دفاع ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    به دلیل محدودیت بودجه برنامه ای برای تولید انبوه تجهیزات انفرادی و نیز زرهی نداریم ....در برنامه توسعه دفاعی ایران دهه 80 دهه موشکی و دهه 90 دهه پدافند و پهپاد و دهه اول 1400 هم دهه صنایع هوایی و دریایی .......البته جنگ سوریه و عراق باعث شده برادران ما در سپاه حرکت هایی در بخش زرهی بکنن ولی بیشتر جنبه آزمون و خطا داره....بحرحال دشمن تلاش زیادی می کنه با ایجاد تهدید های مجازی مسیر توسعه ما رو در بخشی که خودش دوست داره قرار بده یعنی یک رقابت سنگین تسلیحاتی در بخش زرهی و هوایی با همسایگان چه ساخت چه خرید ولی ما وارد این بازی باخت باخت نخواهیم شد چون بحرحال همسایگان ثروتمند ما چند تریلیون دلار ذخیره ارزی دارن و خیلی راحت می تونن چند برابر توان ما رو با خرید از غرب و حتی خود روسیه و چین جبران کنن و خروجی اون ممکنه حتی تضعیف روابط فعلی ما با روسیه و چین بشه چون هر دو کشور پول دوست های خوبی هستن مثل غربی ها!..
    • ڪیان IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 0
      آفرین،ڪاملاً‌درست.همینطوره
  • ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 1
    این سلاح ها رو فقط تو دست نیروها به ما نشون بدین . بگین کجا داره استفاده میشه .
  • ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    8 0
    دیروز مسئولی تو رادیو می گفت ما توانایی ساخت انژکتور نداریم از خارج میخریم من موندم پس چطور موشک و اسلحه میسازیم نکنه همشون مونتاژی هستند
  • پرویز ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    4 2
    فکر میکنم پوست همه به اندازه کافی کلفت شده و شما هم جناب مشرق دلیل و برهان از زمین و آسمان نبافت که بله صنایع نظامی مدلهای مختلف را میسازه تا بهترین انتخاب بشه ، این نمایشنامه با خیبر شروع شد و حتا خبر منتشر شد که خیبر انبوه سازی شده و بزودی جای ژ-۳ عهد بوق را میگیره و همین روزها بین واحد ها تقسیم میشه ، گویا هر از چند گاهی قطعاتی از سلاحهای موفق را سر هم میکنند و با یک اسم عربی بنام سلاح سازمانی جدید معرفی میکنند و تا بحال حتا یک گروهان با این سلاحهائی که بقول شما باید ارزیابی بشوند مسلح نشده، چون از قرار یک دونه برای نمایش ساخته شده
  • مجتبی ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    رونوشت به پیرمرد مدعی آبگوشت، آش بزباش و قورمه سبزی!
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 0
    فکر میکنم ما تا لحظه بازنشست شدن هم این سلاح ها رو نمی بینیم . انگار همون کلاش قراره تا دویست سال آینده هم دست ما باشه . هی میگن سلاح فلان تولید انبوه میشه سلاح رسمی نیروهای مسلح میشه اما خبری نیست همون کلاش...
  • دوغوز آبادی ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 5
    اینکه شما می فرمایین این سلاح های نمایشی بنده نظری نمیتونم بدم ولی اینکه می گین این اسامی عربی هستند باید خدمتتون عرض کنم که این اسامی عربی نیستند بلکه اسلامی اند و دلیل اون هم اینه که این جور اسم گذاری باعث میشه تبلیغات منفی کشورهای عربی در خصوص اهداف ایران برای ایجاد امپراتوری فارسی( پارسی) نقش بر آب بشه...
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 0
    لطفا فیلم عملکرد بزارید این دیگه موشک نیست که نشون نمیدن
  • بسیجی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 3
    گل گفتی.من بسیجی هنوز با اسلحه ای دارم میرم وسظ درگیری که بارها گیر کرده!!!
  • محمدرضا چشمک ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 3
    به جای غر غر کردن.یه ایراد اساسی سلاحو میگم ظاهرن بخاطر قنداق تلکسوپی که جنسشم به اصل نمیخوره جلوی سلاح سنگین تر از عقبش میشه پس به طرز وحشتناکی تو هدف گیری تاثیر میزاره
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    5 0
    پیشرفت های دفاعی و نظامی خوب هست، ولی ای کاش همین جور که هر ماه چندین دستاورد دفاعی رونمایی می شود، از طرح هایی برای اشتغال جوانان، ازدواج آنان، خانه دار شدن، مبارزه با مفاسد اقتصادی و دانه درشت ها، افزایش کیفیت علمی دانشگاه ها، فناوری های نوین (نانو و ..) نیز رونمایی می شد. جنگ فقط نظامی نیست، بلکه جنگ علمی نیز وجود دارد.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    همگی با مشرق به درب باغ رفته و تقاضای سیب و گلابی میکنیم!!!
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    3 2
    این نامها باید جهانی بشه تا همه جهان بفهمن ذوالفقار کی بوده. فکر کن یه خارجی ها بخوان معنی و اسم ذوالفقار سرچ کنن تو اینترنت چی میاد
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    بالاخره اسمی که من پیشنهاد دادم پذیرفته شد.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    این تازه یک نمونه اولیه ساخته شده است. یک سری ساخته "خواهد" شد و در دست برخی یگانها قرار خواهد گرفت تا تست شوند. بعدا ایرادات آن لیست شده و به سازنده اطلاع رسانی خواهد شد. دوباره بعد از رفع ایرادات تست خواهد شد. اگر تایید شد تولید انبوه خواهد شد. حالا اینکه اسلحه سازمانی بشود یا خیر را نمیشود گفت. ولی در صورت تایید، احتمال اینکه چند یگان با آن تجهیز شوند وجود خواهد داشت.
  • محمد ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    دوست عزیز من هم خیلی در این مورد فکر کردم. ما کشوری داریم که توان تولید آلیاژهای خاص آلومینیوم و زیرکونیوم رو داره پس مشکل ما تکنولوژی یا توانایی نیست. عمده مصیبت ما باز هم مدیریت نیست البته این مسئله نسبی است. یعنی مدیر هر چقدر هم خوب و لایق باشه داخل سیستم خودروسازی ما محو میشه. یک توضیحی در مورد صنایع خودروسازی به شما میدم : تمامی مراحل طراحی از قسمت موتور تا شاسی ماشین در خارج از کشور انجام میشه. این یعنی چی به نظر شما؟ یعنی در کشور ما در صنایع خودروسازی هیچ نیازی به مهندسین بخش مکانیک سیالات و مکانیک طراحی جامدات و مکانیک ساخت و تولید و مواد متالوژی صنعتی وجود ندارد. چون شرکت های بزرگ خودروسازی در کشور ما بیشتر به کارگر نیاز دارند تا مهندس. متاسفانه تمامی دولت های ما این وابستگی بی مورد رو رفع نکردند هیچ ، خودشون هم به این درآمد کثیف وابسته شدند. پس ما داریم حمالی صنایع غربی رو می کنیم. دانشجوی ما در هر رشته ای باشه آخرش حمال صنایع غربی است. حالا بالفرض این وسط یک مدیر لایق پیدا شد. چه کاری از دستش بر میاد به نظرت؟ با دولت بجنگه؟ نه عزیز من. پا میشه میره فرانسه اونجا منتش رو هم میکشن. یه نگاهی به صنایع دنیا بنداز. خیلی از صنایع بزرگ دنیا دیگه مثال گنده تر از ناسا میخوای؟ خیلی از این صنایع بزرگ مدیران ایرانی دارند. پس خوبان ما رو می دزدند و بقیه ما رو حمال صنایع خودشون می کنند!. مصیبت اصلی ما قاجاری فکر کردن دولت های ماست نه خودمون. ایران خودرو و سایپا و بقیه حمال صنایع غرب هستند. مشکل اصلی اینجاست. کی ایران خودرو به دانشگاههای برتر کشور اعلام نیاز کرد که آقا ما می خواهیم یک خودروی ایرانی بسازیم و سال به سال مثل شرکت های کره ای بهبود بدیم. چون میدونی که شرکت های کره ای در ایران آموزش داده شدند. ولی این درجا زدن که از تکنوکرات ها شروع شد باعث شد که عقب بیفتیم. چندین سال در تکنولوژی رو بستن و هی پیکان زدند. نمیگم پیکان بد بود نه. تولید ملی بود ولی بعد از 30 سال چراغش هم عوض نکردند این یعنی عدم رشد. این یعنی عدم ارتباط با دانشگاه ، عدم ارتباط با علم و.... خدا لعنت کنه اونایی رو که به خاطر منافع شخصی کشور رو و صنایع بزرگ و انحصاری و بعدش ویران کردند.
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 1
    گلوله های کلاشینکف و ام 16 و ام4 ناکار آمدی خود را در جنگ عراق و افغانستان و سوریه ثابت کردند میلیارد ها گلوله شلیک شد ولی بزرگترین تلفات به جای اسلحه های انفرادی ماله بمباران هاست هر یک میلیارد گلوله شاید چند نفر تلفات در جنگ عراق و ایران هم دیدیم اسلحه انفرادی باید مخرب و دقیق باشه تنها اسلحه موجود ژ3 ای که گلوله قدیمی داره باید با مواد جدیدتر مرمی و قدرت خروج گلوله را افزایش داد و سنگینی و گیر کردنش هم با دانش جدید بر طرف کرد نه اسلحه های نا کار آمد مانند مصاف و خیبر و غیره تولید که کارایی رودر رو هم در برابر جلیقه های جدید ندارن از دیوار رد نمشن و در دریا و مصافت دور بی اثر و فقط عامل مرگ سربازه حتی بعد تمام شدن گلوله هاشه از سنگینی نباد ترسید کارایی اصله با یک گلوله باید یک نفر بمیره این نهایت یه اسلحه انفرادی است باید به این سمت برن نه اسلحه بشه پوشش آتش برای بمباران و فقط هزینه بتراشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    عزیز بابا یک کم فکر و پژوهش لازمه تا این حرفای نا بخردانه زده نشه شما می دونی ما از زمان جنگ چقدر سلاح کلاش و ژ3 داریم و چقدر پول خرج تولید و خرید اینها شده نکنه انتظار داری بیان این سلاح ها را خیرات بدن و بعد این سلاح ها هنوز جواب میدن و سلاح روسی هم حتما برای استفاده از متریال بوده منظور جنسشه چون فلزی نیست از پلیمر هست تا جایی که میدانم و سلاح هم به موقش دست نیروهای ویژه میرسه
  • امید ج ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    معلومه خدمت نکردی. وگرنه معنی برد موثر رو میدونستی.
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    بالا غیرتا تو بسیجی که میگی هستم کجا رفتی وسط میدان شما که میگی بسیجی هستم ها به ان سربازان واقعی بسیجی نیستم و دوما بهترین سلاح ها هم یه موقع در اثر کثیفی یا ساییدگی گیر میکنه در حال حاضر نیرو های ویژه صابرین و نیروهای ویژه هوابرد و غیره وسط میدان هستن که به انها هم بهترین سلاح های روز را میدهند نه شما که ادعای بسیجی میکنی
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    اقا شما چند بار با سلاح کار کردی که این طور نظر میدی معلومه تا به حال یه بار هم اسلحه دستت نگرفتی در نشونه گیری دقیق قنداق قرار میگیره رو سینه و محکم میشه و دست چپ زیر روپوش لوله اهروم میشه چیزی نمی دونی نظر نده مگر اینکه جلوی سلاح 10 کیاو باشه و غقبش 1 کیلو که اثز بزاره مثلا این سلاح کلا 3 کیلو هست
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    چرا نسازیم وقتی نیاز داریم و میتوانیم یا اخبار را نمی خونی یا تا حالا خواب تشریف داشتی یا با اقای رفسنجانی هم پیمان شدی کشور های عربی میلیارد ها دلار خرید سلاح کردن و هنوز دارن میخرن به کوری چشم دشمنان نمخریم میسازیم مخصوصا در صنایع هوایی و ساخت جنگنده به امید خدا و تلاش جوانان غیرتمند ایرانی همه اینها را به صورت انبوه ونیاز و صادرات میسازیم
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    2 4
    :))) ذوالفقار اسم اسبه .. کسی نبوده !!
    • سید علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۶
      0 0
      داداش تو آمدی آبروش رو درست کنی، زدی چشمش رو هم کور کردی!! ذوالفقار اسم شمشیر امیرالمومنین بوده، نه اسب
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    که عکس خودرو رو بگیرند پخش کنند خبری هم از خودروشون نباشه ..
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    برد موثر ۳۵۰ متر کمه دیگه !!
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    ٣٥٠ متر برد موثر كم نيست براي هجومي؟ اگه يه مدل مشابه با ٦٥٠-٧٠٠ متر بتونن بدن هم عالي ميشه
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    پ ن پ ..
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    مخالفم.....همه ی دنیا معیار خوبی نیست ، اسلحه یه چیز ملی و داخلیه و منوط به تصمیم فرماندهان خودی (اگه خواستن یه روزی در آینده صادرش کنن ، چشم ، کد هم میزاریم)
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    نه برادر ، توان ساخت بالاتر از پیستونی هم هست(از وانکل و تویین توربو و سوپرشارژر ....بگیر تا شاسی های متنوع برای کارای نظامی و معمولی) ، اگه امسال میومدی به "ایپاس2016" بیرون تو محوطه حداقل چندتا خودرو و زرهی نظامی میدی و دیگه این حرف رو نمیزدی ، من همین جا به اون جوونا دست مریزاد میگم....
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    نه بابا جدیدا دیگه ابگوشت و قورمه سبزی هم نمی تونیم درست کنیم اون را هم دادند دست اتریشی ها کجای کاری
  • هومن ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    مسلسلهای آلمانی جز بهترین ها هستند حتی روسها در زمان جنگ جهانی دوم کلاشنیکوف را از stg 44 کپی کردند . این را من نمی گوییم میخاییل کلاشنیکوف طراح کلاشنیکوف خودش اعتراف کرده است .
  • آریایی ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    1 0
    عزیز من همهخ چیز رو به این خودروسازی لعنتی ربط نده.خودروسازان ما مافیا هستن و نمیخوان محصول جدید و پیشرفته تو کشور تولید بشه و فقط با استفاده از بازار انحصاری دارن نهایت سود رو میبرن.خود شرکت رنو اعلام کرده که خودروسازان ایران ما رو تحت فشار گذاشتن که خودرو رو گرون عرضه کنیم.و نمونه بارزترش آقای جمشید آرین هست که مخترع اولین خودروی هیبرید الکتریک هوشمند جهانه که 15 سال پیش اولین خودرو مقرون به صرفه الکتریکی با شارژ سریع و اقتصادی رو میخواست برای اولین بار تولید انبوه کنه در جهان که همین خودرو سازان وطنی مافیایی جلوش رو گرفتن و کارخونه هاش هم توقیف شده.جدیدا با برنامه ثریا مصاحبه کرده و دوباره صرو صداها بلند شده...توان داخل کشور برای تولید همه چیز داریم ولی یه گروه مافیایی هستن که تولید به نفعشون نیست و به عمد کارخونه ها رو تعطیل میکنن تا با رانت واردات انجام بدن و سود ببرن.
  • ياد باد آن روزگاران ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    هر زمان اخبار اين چنيني را مطلع مي شوم دو حس به من دست مي دهد: 1- اينكه حس خوشحالي و غرور وطني به من دست مي دهد. 2- افسوس از اينكه اگر در دوران جنگ با صدام و غرب و شرق چنين تسليحاتي مي داشتيم، جنگ خيلي زودتر از اين به نفع ما و با كمترين شهيد به پايان مي رسيد. پس بايد گفت: در بهار توليد سلاح جاي شهداء و امام شهداء خالي.
  • سالار ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 2
    با سلام. طراحی این سلاح و یک سلاح تک تیراندازی دیگه با همین مشخصات ولی برای راه دور رو این جانب به ستاد مشترک اراِیه کردم که در نهایت اعلام کردن نیازی به این سلاحا ندارن و علاقه ای به استفاده از سیستم delay blowback ندارن .جالبه که مدت زمان زیادی هم نگذشته که این سلاح رو ساختن (البته بیشتر مونتاژ هست و در واقع base اصلی اسلحه G3 هست با بروزرسانی های قطعات از سایت h&k parts که بنده پیشنهاد دادم و طرح بالا بردن نواخت تیر در این سیستم) احتمال قوی بزودی مدل تک تیراندازی طرحی که دادم و مدل مشابه و با دقت و کارای بیشتر مدل H&k psg1 بوده هم رونمایی بشه.حالات چه اشکالی داشت مستقیم میگفتن که طرح رو قبول میکنیم و نمیپیچوندن من که هیچ ادعای دریافت امتیاز و یا دریافت مبلغ ازشون نداشتم و هدفم صرفا خدمت به نظام و سربازان نظام بود.
  • سالار ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    با سلام. طراحی این سلاح و یک سلاح تک تیراندازی دیگه با همین مشخصات ولی برای راه دور رو این جانب به ستاد مشترک اراِیه کردم که در نهایت اعلام کردن نیازی به این سلاحا ندارن و علاقه ای به استفاده از سیستم delay blowback ندارن .جالبه که مدت زمان زیادی هم نگذشته که این سلاح رو ساختن (البته بیشتر مونتاژ هست و در واقع base اصلی اسلحه G3 هست با بروزرسانی های قطعات از سایت h&k parts که بنده پیشنهاد دادم و طرح بالا بردن نواخت تیر در این سیستم) احتمال قوی بزودی مدل تک تیراندازی طرحی که دادم و مدل مشابه و با دقت و کارای بیشتر مدل H&k psg1 بوده هم رونمایی بشه.حالات چه اشکالی داشت مستقیم میگفتن که طرح رو قبول میکنیم و نمیپیچوندن من که هیچ ادعای دریافت امتیاز و یا دریافت مبلغ ازشون نداشتم و هدفم صرفا خدمت به نظام و سربازان نظام بود.
  • امید ج ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    برد موثر بردیه که تو اون فاصله تیر اگه به طرف بخوره اگه به جایهای حیاتیش نخوره و نکشه حداقل زخمیش میکنه. ناشناس 12:01 350 متر طرف شکل و اندازه چوب کبریته. یه خط راست. ببین اصلا تو اون فاصله میتونی طرفو درست و حسابی ببینی که برنیش بعد بگو کمه.
  • سیمرغ ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    جناب ناشناس حرف شما متین است که جنگ فقط نظامی نیست و جنگ علمی هم باید پیشرفت داشته باشد. اما این را بدانید که این پیشرفت های نظامی در سایه پیشرفت های علمی به وجود آمده است واگر پیشرفت علمی صورت نمی گرفت یقینا پیشرفت های نظامی صورت نمی پذیرفت. و دیگر این که از نظر بنده اساس این نوع نگاه که مثلا در کشور مشکل ازدواج و کار و فساد اقتصادی وجود دارد پس پیشرفت های نظامی قابل توجه نیست. می تواند نگاهی مسموم و خطرناک برای تضعیف توان دفاعی ما باشد. این را به یاد داشته باشیم که هر نوع پیشرفت اقتصادی و علمی و فرهنگی و هنری و ... در سایه ی امنیت به وجود می آید که عزیزان ما در نیروی های مسلح مشغول به بستر سازی آن هستند. ریشه های بی کاری و تورم و فساد اقتصادی را باید در جای دیگری جست نه در پیشرفت نظامی مملکت.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    چه عجب ما باید یادت بندازیم این خبر مهم کارکنی
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    اون مسئول داشت در مورد کارخانه های موتور سیکلت سازی صحبت می کرد که تمامشون مونتاژ کارن!..
  • دکتر ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    تولید انبوه در مقایس چند میلیون دستگاه خودرو یا موتور یا هر چیزی با تولید چند ده یا چند صد فروند یه محصول نظامی در سال زمین تا آسمون فرق می کنه دوست عزیز!..اون تولید نیاز به حمایت های گسترده بانکی در بخش منابع مالی و دسترسی به مواد اولیه با کیفیت در مقیاس به شدت زیاد داره..ولی اون تولید نظامی یک هزارم اون هم مواد اولیه و منابع مالی نیاز نداره! اون تولید نظامی رو میشه به راحتی در چند سایت تحت کنترل کیفیت به شدت بالا به انجام رساند ولی اون تولید تجاری شما با صدها شرکت قطعه ساز مختلف داخلی و خارجی طرف هستید و از اون طرف چند میلیون مشتری!! شما در بخش نظامی با یک مشتری یا نهایتا دو سه مشتری طرف هستید ولی در بخش سیویل با چند میلیون مشتری طرف هستید!!... شما دارید مدیریت یک مدرسه رو با مدیریت یک شهر مقایسه می کنید!..واقعا فکر کردید چند درصد از حجم تولید ناخالص ایران رو تولیدات نظامی تشکیل میده!! ده میلیارد دلار به 500 میلیارد دلار کل حجم تولید ناخالص ایران هست...
  • سینا ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    دمشون گرم ، اگر 100 هزار تاش هم تولید شه خوبه
  • عبدالله ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    به پشتوانه ایمان جوانانمان ازدشمنان خارجی ترسی نداریم من مانده ام با منافقان داخلی چه کنیم!
  • مهم نیست ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    جدی ؟
  • ناشناس ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    ناشناس 11:57 منظورت چیه؟!!! برو تو سایت اپارات فیلم این اسلحه هم هست،در نمایشگاه ایپاس هم که خود سلاح عرضه شدهاست، میخواستی بری از نمایشگاه بازدید کنی که از این حرف های عجیب نزنی.
  • ایرانی ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    این سلاح به نظر خیلی خوب میاد باید حتما طرحش را ادامه داد تا به یک جایی برسه حداقل برای نیرو های ویژه که سلاح پیشرفته ی ساخت داخل داشته باشند فکر نکنم هم تولید انبوهش خیلی گرون دربیاد.
  • ایرانی ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    جناب وزیر دفاع ملتی که در همه ی زمینه های دفاعی حرفی برای گفتن نداشته باشه تا ابد وابسته باقی میمونه
  • ناشناس ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    جناب پرویز خان ، مشرق که حواب کاملی به این ادعای شما داده است، نکنه انتظار داری فقط یک مدل بسازند وهمان را تولید انبوه کنند؟!!!! با توجه به تنوع نیازها تعدادی نمونه از سلاح های مختلف ساخته می شود، بعد باید تست شوند وایرادات آنها برطرف شود، بعد نمونه های برتر برای تولید نهایی انتخاب شوند، چنین رویه ای در همه کشورهای سازنده سلاح طی می شود، در ضمن محض اطلاع شما یگان هایی از سپاه مجهز به سلاح فاتح شده اند، پس بدون اطلاع صحبت نکن، در ضمن وقتی قراره یک سلاح تست بشه، خوب معلومه باید یک نمونه ساخته بشه، نکنه انتظار داری سلاح ها قبل از از انجام تست های لازم تولید انبوه بشه؟!!!!!! در ضمن ایران تعداد زیادی ژ3 وکلاش داره، نکنه انتظار داری در مدت کوتاهی همه اینها جایگزین بشه؟!!!! این روند در همه جای دنیا زمانبره،در ضمن محض اطلاع در ارتش هم بهینه سازی هایی روی ژ3 انجام شده، پس نگو عهد بوق!!!! البته انتظار نداری که مثلاًدر دوران خدمت چنین سلاح هایی در اختیارت قرار بگیره؟!!!!!!!
  • ناشناس ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    ناشناس 7:43 در خود متن توضیحات کاملی در این باره داده شده، درست متن را بخون، به ابهامات و سوالات جواب داده، هیچ کشوری در دنیا وجود نداره که در مدت کوتاهی اسلحه سازمانی خودشو جایگزین کرده باشه، تیترو بخون نوشته نیروهای ویژه،، نه کل نیروهای مسلح، تو می دانی چقدر ژ3 وکلاش داریم؟ به نظرت امکان جایگزینیاین تعدادبسیار زیاد در طی یک مدت کوتاه و با محدودیت بودجه وجود داره؟ تازه فکر کنم خبر نداری که ایران اخیراً تعدادی کلاش پیشرفته هم خریداری کرده است،
  • ناشناس ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    شادی روح شهدا صلوات
  • محمد ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    0 0
    دکتر!!! لااقل قبل از حرف زدن فکر لامصب. راحت ترین کار در ایران رو همین شرکت های خودروساز انجام میدن. بازار انحصاری است نه رقابتی. پس هر آشغالی که بسازند مجبوریم که بخریم. هیچ اجباری برای ارتقای کیفیت ندارند. هیچ مانعی در تولید آشغال ندارند. دولت از اون ها سهم می گیره پس حرف دولت هم گوش نمیدن. اوونقدر گردنشون کلفته که دولت تمی تونه ازشون انتقاد کنه. ما یک هم اتاقی دانشجوی مکانیک ساخت داشتیم که من قسم میخورم اگه بهش یک وام کوچک میدادی میتونست پراید رو داخل خوابگاه بسازه. با اجازه شما کارشناسی رو تو تبریز گرفت ارشد رو تو امیرکبیر و برای دکترا بورس خارج شد! یعنی رفت!. تولید پیستون پراید راحت تره یا موتور جت؟ تو سطح تکنولوژی تانک رو از پراید یا حتی هیوندای پایین تر میبینی؟ واقعا که مخت معیوبه رفیق صنایع نظامی اونقدر سخت و زمان بر هستن که خیلی از کشورهای دنیا بیخیال تولید ملی صنایع نظامی هستند. فکر کردی تکنولوژی ساده نظامی مثل دوربین دید در شب با پراید یا پژو قابل مقایسه است؟ اسم خودتم گذاشتی دکتر! وقتی خودروسازی با سرمایه اندک در بازار انحصاری مثل بازار ایران شروع بشه دیگه سود رو شاخه. چون رقابتی نیست. مطمئن باش اگه یک روزی عوارض گمرک به زیر 10 درصد برسه تمام شرکت های رانتی و فاسد خودروسازی از دم ورشکست خواهند شد. این بهانه مزخرف خودروساز ها رو هم مبنی بر سخت بودن تولید و این حرفا رو باور نکن. به مفت خوری و واردات قطعه خو گرفته ان. عادت کردن که مفت بخورن و بخوابن. مگه کشوری مثل کره جنوبی که نه نفت داره و نه گاز چطور تونست با مارک های خودروسازیش همه دنیا رو بگیره؟ فقط تلاش و کار شبانه روزی و از همه مهم تر بها دادن به دانشمندان هموطنشون بود.
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    0 0
    سلاح فاتح در واقع کپی از سلاح رمینگتون ACRبوده و در سایت ویکی پدیا برای سلاح رمینگتون به این موضوع اشاره شده است.لز طرفی خود سلاح رمینگتون دارای وزن زیاد و اشکالاتی در طراحی بوده(نوعی شلیک ناخواسته یا slam firing) که منجر به فراخوان این سلاح از سوی کارخانه سازنده شده و یکی از دلایل عدم پذیرش این سلاح از سوی ارتش ایالات متحده و همپیمانانش میباشد. وزن زیاد این سلاح (نزدیک 3700 گرم)؛در جایی که کارابین های این کلاس در محدوده وزنی 3000 گرم)قرار دارند و از طرفی شکاف ها و روزنه نه های روی بدنه بالای این سلاح که آنرا در معرض آسیب های محیطی قرارمیدهد بنظر کیفیت کاربری و قابلیت اطمینان آن محل باید مورد تامل قرار گیرد.
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۶
    1 0
    مرگ بر امریکای شغال
  • صادق ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
    1 0
    سلاحهای بروزدنیارابدست اورید وبا کشور های همسو تبادل افکار داشته باشید وبهترینش راتولید کنید ایران باید درهمه زمینه های پیشرفت سرامد منطقه قرار گیرد
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    در خصوص سلاح فاتح در حال حاضر سایت یا سخنگوی رسمی وزارت دفاع یا ستاد کل نیروهای مسلح حتی احتمال پذیرش، تولید یا تسلیح واحد های رزمی را با سلاح فاتح حتی بصورت ضمنی تایید نکرده است.بنظر این سلاح فعلا در حد یک نمونه آزمایشگاهی یا مفهومی مطرح میباشد.
  • امیرعلی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    2 0
    عزیز من همه چیز رو به این خودروسازی لعنتی ربط نده.خودروسازان ما مافیا هستن و نمیخوان محصول جدید و پیشرفته تو کشور تولید بشه و فقط با استفاده از بازار انحصاری دارن نهایت سود رو میبرن.خود شرکت رنو اعلام کرده که خودروسازان ایران ما رو تحت فشار گذاشتن که خودرو رو گرون عرضه کنیم.و نمونه بارزترش آقای جمشید آرین هست که مخترع اولین خودروی هیبرید الکتریک هوشمند جهانه که 15 سال پیش اولین خودرو مقرون به صرفه الکتریکی با شارژ سریع و اقتصادی رو میخواست برای اولین بار تولید انبوه کنه در جهان که همین خودرو سازان وطنی مافیایی جلوش رو گرفتن و کارخونه هاش هم توقیف شده.جدیدا با برنامه ثریا مصاحبه کرده و دوباره صرو صداها بلند شده...توان داخل کشور برای تولید همه چیز داریم ولی یه گروه مافیایی هستن که تولید به نفعشون نیست و به عمد کارخونه ها رو تعطیل میکنن تا با رانت واردات انجام بدن و سود ببرن. مشرق تا میتونی از این متن کپی و منتشر کن
  • هادی ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ذوالفقار علی و رحم به مرهب هیهات..(بخشی از آهنگ "سپر"حامد عزیز)
  • هادی ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    موافقم
  • مسلم نیکنام ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    2 2
    سلام،سلاحهای انفرادی هجومی خانواده مصاف توسط نخبگان موسسه مصاف ایرانیان در قالب فعلیتهای خاص این موسسه طراحی و ساخته شده و با همکاری وزارت وارد مرحله تولید و تست شده اند،البته خبرهای خوش دیگری از فعالیتهای خاص موسسه مصاف درراه است آن هم در حوزه طراحی سلاحهای ملی و بومی با پلتفرمهای خاصی همچون scar.
  • محمدرضا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
    2 0
    انشاالله روزی برسد اسلحهای پیشرفته ای جای ژ3 سنگین رو بگیره
  • تنها راه نجات اطاعت کامل از رهبری IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    تفنگ خوبیه ولی صاحب نظرا میگن که لوله ی کم عمری داره مثلن نمونه المانیش میگن تا 17000 گلوله عمر داره و لوله هس که دقت و عمر اسلحه رو تعیین میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس