«غرب برای ما چالش می‌سازد و ما در مقابل آن منفعل برخورد می‌کنیم! غربی‌ها برای برون‌رفت ما از چالشی که خود ساخته‌اند، راهکار ارائه می‌کنند. این فرایند عرفی‌سازی تهی کردن نظام و انقلاب از آرمان است».

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو در تحلیلی نوشت: تدبیر برای برطرف کردن دغدغه اقتصادی مردم و از بین بردن تحریم‌ها و خدمت‌رسانی حداکثری به مردم جزو وظایف ذاتی دولت‌هاست اما حفظ آرمان‌های انقلابی و عدم خدشه به آن به عنوان اصول اساسی یک نظام سیاسی و اجتماعی جزو وظایف دولت‌ها نیست؟ آیا باید برای برطرف کردن نیازهای اجتماعی و اقتصادی، آرمان‌ها را زیر پا گذاشت؟! توافق هسته‌ای امری سیاسی است که در میانه این دو سوال در رفت و آمد است، توافقی که بنا بوده دغدغه‌های مردم را رفع کند و باید به اصول اساسی و آرمان‌های انقلاب و جمهوری اسلامی وفادار بماند! به نظر می‌رسد یکی از آسیب‌های جدی برجام ایجاد زمینه عرفی شدن و عادی‌سازی نسبت به اصول اساسی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است.
 
در ابتدا تصور می‌شد که فرایند عرفی شدن در ابتدا به محو آرمان‌ها، ایدئولوژی‌ها و عقاید منجر خواهد شد؛ بعدها به این نتیجه رسیدند که احتمال محو آرمان‌ها، ایدئولوژی‌ها و عقاید بسیار ناچیز و نامحتمل است؛ بعدا تغییر موضع دادند و بحث فروکاهی و حاشیه‌روی را مطرح کردند. بنابراین عرفی شدن الزاما منجر به حذف آرمان‌ها نمی‌شود بلکه در عین حفظ ظاهر آرمان‌ها در این فرایند تلاش می‌شود تا یک جامعه یا یک انسان از محتوای آرمان‌ها، ایدئولوژی‌ها و عقاید تهی شود. به همان اندازه که عقلانیت مدرن در مقام عادی‌سازی انقلاب است، عقلانیت شبه انقلابی در مقام عادی‌سازی ضد خودش است.
 
این روزنامه می‌افزاید: وزیر اقتصاد آلمان قبل از سفر اخیر خود به تهران گفته بود؛ در دیدارهای خود در تهران درباره نقش ایران در جنگ سوریه و عملکرد حقوق بشری نظام ایران نیز با مقامات این کشور رایزنی خواهد کرد. این تجویز به چه معناست؟ آیا این به معنای تابوشکنی گام به گام و عادی‌سازی انقلاب به نفع توافق هسته‌ای نیست؟ به راستی، موضع‌گیری دولت‌مردان ما در قبال این تجویزها برای برون‌رفت از بحران دست‌ساز، دستگاه تمدنی غرب چیست؟ جالب است غرب برای ما چالش می‌سازد و ما در مقابل آن منفعل برخورد می‌کنیم! غربی‌ها برای برون‌رفت ما از چالشی که خود ساخته‌اند، راهکار ارائه می‌کنند.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس