با وجود ممنوع شدن واردات برنج از ابتدای مردادماه و در جهت حمایت از تولید داخلی، گمرک این مصوبه را اجرا نکرد.

سرویس اقتصاد مشرق، ششم تیرماه امسال سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک کشور اعلام کرد: ثبت سفارش واردات برنج از اول مردادماه ممنوع است.

بر اساس گزارشی که روابط عمومی سازمان توسعه تجارت منتشر کرده بود، با توجه به درخواست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر حمایت از تولید داخلی، ثبت سفارش برنج حداکثر تا 31 تیرماه سال جاری ممکن بوده و پس از این تاریخ ممنوع است و  ترخیص برنج بعد از تاریخ یادشده تحت هیچ شرایطی از گمرکات کشور امکانپذیر نیست.(لینک ابلاغیه سازمان توسعه تجارت در سایت این سازمان)

دو روز بعد هم علی‌اکبر مهرفرد، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک از ممنوعیت واردات برنج خارجی از اول مرداد ماه خبر داد.

در این نامه آمده بود:‌ به دلیل شروع فصل برداشت و حمایت از برنجکاران داخلی  ترخیص برنج‌های وارداتی از اول مرداد ماه ممنوع می‌شود و ثبت سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول است. ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک حداکثر تا 31 تیرماه سال‌جاری امکان‌پذیر است و از این تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نخواهد بود و حتی ثبت‌سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول خواهد بود.

در نامه قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی آمده بود: پیرو بند2 بخشنامه وزیر جهادکشاورزی به شماره 020.29919 مورخ 26/8/94 مبنی بر اینکه «کلیه ثبت سفارش‌های انجام شده می‌بایستی حداکثر تا تاریخ 31/4/95 وارد کشور گردد، این موضوع به کلیه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شود که پس از تاریخ فوق به دلیل شروع فصل برداشت برنج و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.» و به استناد بند{ث} ماده {1} قانون امور گمرکی و با توجه به ذکر عبارت {ترخیص} در بند 2 بخشنامه فوق‌الذکر، بدین‌وسیله مجدداً تاکید می‌نماید ترخیص برنج حداکثر تا تاریخ 31/4/1395 امکان‌پذیر است و از آن تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نیست.(لینک در سایت گمرک)

گمرک، مصوبه ممنوعیت واردات برنج را اجرا نکرد

اما برخلاف دستورات فوق، جزئیات آمار کالاهای وارداتی به کشور در مردادماه نشان می‌دهد چند محموله برنج در این ماه از گمرکات عبور کرده و وارد کشور شده است.

بر اساس آمار رسمی، در مردادماه امسال دو محموله برنج از پاکستان و یک محموله برنج از هندوستان وارد کشور شده است.

بر این اساس، 88 تن برنج پاکستانی از گمرک بجنورد، 187 تن برنج پاکستانی از گمرک کرمانشاه و 122 تن برنج هندی از گمرک ارومیه در مردادماه امسال ترخیص شده است. مجموع ارزش این سه محموله 317 هزار دلار اعلام شده است.
 

برنج‌های وارداتی در مردادماه 1395

کشورطرف معامله

گمرک

وزن(ک.گ)

ارزش ریالی

ارزش دلاری

پاكستان

بجنورد

88,250

2,542,410,456

83,396

پاكستان

كرمانشاه

187,680

3,475,645,920

112,608

هند

اروميه

122,000

3,752,758,850

121,490

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    مگه مملکت صاحب نداره اینا با پر رویی برنج وارد میکنن خب بگیرینشون دیگه؟!! چقدر غفلت آخه
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    برنج ایرانی رو کیلیویی خدا تومان می فروشن همون بهتر که واردات بشه و اینها فروش نره ضرر کنن چه خبره کیلویی 13 هزار تومان؟ حیف از برند نمی شه نام ببرم اگر نه برنج هندی دونه درشت با بهترین طعم یه 50 کیلیویی در میاد همش 50 هزار تومان.
  • محمد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    اخه کشاورز چه گناهی کرده اون دلال بی همه چیز قیمت برده بالا حالا تو میگی وارد کنن تا کشاورز ضرر کنه واقعا که همون برنج اشغال خارجی کوفت کن از سرت زیاده
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    عزیز من حرص نخور منو شما که نمیتونیم از این کارا بکنیم یه آقا زاده شیک از این کارا میکنه
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    برنج داخلی به اندازه ای نیست که نیاز مردم ایران را برآورده کنند. ماشا الله ما ایرانیان برنج دوستیم
  • علیرضااحسانی نیا ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    باسلام... خوب کاری کردند وارد کردند... این چه تولید داخلی و این چه حمایتی است که برنج را به قیمت هر کیلو 13000 هزار تومان رسانده اند؟... وقتی تولید داخلی بخواهد در انحصار قیمت یک عده باشد همان بهتر که حمایت نشود...
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    به نظر میرسه چسب و نشاسته و سم خیلی به شما مزه کرده. والله ما که برنجمون رو 8500 فروختیم.
  • ناشناس ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    اگر ازاین 13هزار تومان 10000 تومانش به جیب کشاورز برود نوش جانش ولی ممکنه حتی 3000 تومانش هم به جیب کشاورز نرود
  • ناشناس ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    اقتصاد ما در حکم گنجیشک است فشار بدی می میره ول کنی می پره و از آنجائیکه ثبات اقتصادی نداریم تجار نمی دونند که چکار کنند در دهه 50 در بازار بودم خیلی خیلی بندرت کسی ورشکسته می شد از اول تا آخر سال 10شاهی یا یک ریال قیمتها بالا و پائین بود الان صبح بلند می شوی می بینی صدای ورشکسته شدن چند نفر و میلیادر شدن چند نفر بگوش می رسه. در این نوع اقتصاد کشور نمی تونه پیشرفت کنه نه کشاورز نکلیف شو می دونه نه بازرگان نه کارخانه دار
  • محمود ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    دستشون درد نکنه باید وارد کنن ماکه ایرانی هستیم که نمیتونیم برنج ایرانی بخوریم تولیدکننده های ایرانی واقعا سوءاستفاده کنن
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
    0 0
    پ ن پ برن دسته بیل وارد کنن ؟
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    ما اصلا نمي تونيم برنج ايراني بخريم همون برنج خارجي هم را مي خوايد ما نخوريم!
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    بنظر می رسه که قانون باید طوری وضع بشه که جلوی سوء استفاده به هر شکلی گرفته بشه. یعنی اگه ممنوعیت واردات برنج داریم نباید به این بهانه عده ای در داخل به احتکار دست بزنند یا با سوء استفاده از این قانون قیمت ها را بالا ببرند. برنج ایرانی سال گذشته 7 هزار تومان بود و امسال 13 هزار تومان. به نظر می رسد باید دولت و نهادهای نظارتی با واردات به موقع جلوی اجحاف به مردم را گرفته و از حضور سودجویان در این بازار جلوگیری کنند.
  • گمنام ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    کدام برنج ایرانی،همه زمینهای شمال که ویلا شده .
  • ناشناس ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    اگه ممکنه که هست حساب کنید که 400 تن برنج معادل مصرف چند روز کشور می شود . بعداً دلواپس تولید داخلی بشوید.
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    یه عده سود جو تا مراسمی پیش می آید قیمت ها را می برن بالا همین الان با توجه به نزدیکی تاسوعا و عاشورا حدود 3000 تومان برنج را بردن بالا خوب باید وارد کنند تا احتکار اون ها به سرانجام نرسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس