سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از موافقت شورای نگهبان با لایحه کاهش ساعات کار زنان شاغل در ادارات خبر داد.

به گزارش مشرق، جلیل مختار سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پس از اعلام رسمی این موضوع در صحن مجلس، موضوع کاهش ساعات کار زنان شاغل در ادارات به عنوان یک قانون به دستگاههای اجرایی ابلاغ می شود.

وی با اشاره به بهره مندی مفید و ثمربخش زنان از این امکان افزود: موضوع صیانت و تحکیم کانون خانواده از جمله مسائل مورد توجه و تاکید ما است و این لایحه را با هدف استحکام بخشی بیشتر به بنیان خانواده به صورت گذران زمان بیشتر زنان شاغل در جمع خانواده با کاهش زمان کار در ادارات و موسسات به مجلس ارائه کردیم که خوشبختانه با موافقت شورای نگهبان نیز روبه رو شد.

عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با دادن اختیار استراحت و دورکاری به خانمها از فضای کاری، آنان می توانند به وضعیت اعضای خانواده سر و سامان بهتر و بیشتری بدهند.

در لایحه کاهش ساعت کاری زنان پیش بینی شده است که در راستای تحکیم خانواده و حمایت از زنان دارای شرایط خاص اجتماعی، ساعات کار زنان دارای فرزند زیر هفت سال، همسر یا فرزند معلول و مبتلا به بیماری‌های خاص یا صعب العلاج و یا زنان سرپرست خانوار شاغل در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۲۲ قانون برنامه پنجم توسعه مصوب ۱۵ دی ماه ۱۳۸۹ و بخش غیردولتی اعم از مشمولان قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، حسب تقاضای کارکنان مشمول این قانون از ۴۴ ساعت به ۳۶ ساعت با حفظ حقوق و مزایا، کاهش یابد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    چه فایده ای داره؟بیشتر زنان شاغل بخش خصوصی هستند و هیچ امکاناتی نخواهند گرفت!
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    بعد ببخشید چه کسی قراره کم کاری این افراد رو جبران کنه. حتما آقایون؟ با فشار بیشتر گذاشتن به روی مردها که بنیان خانواده بهتر نمیشه؟ یا باید از این ور بوم بیفتیم یا اونور
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    این موضوع یک لطف در حق خانم ها محسوب می شود لیکن نباید به خاطر لطف ، قانون را عوض کرد چرا که بسیاری از آقایون راضی به این امر نبوده و باعث فشار مضاعف در بعضی از محیط های کاری به آنها می شود. از طرفی در بحث اضافه کار و مرخصی ایجاد مشکل و تبعیض می شود.
  • محسن کرد ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    بسیار حرکت خوبی هست از همه کسانی که در این راه قدم بر داشتند سپاس گذارم. فقط نظر شخصيمم بگم: اگر مسؤلين تدبیری می اندیشیدند که خانم ها جز در مشاغل خاص زنانه (مانند پزشکی و مامایی و ....) و نیز زنان سرپرست خانوار به راحتی سهمیه استخدام دریافت نکنن. طبق قانون، شرع و عرف وظیفه ی مرد کار در خارج از خانه و زن داخل خانه. با این استخدامی های کاررشناسي نشده خانم ها، زمینه اشتغال آقایون بسیار کم شده. چقدر جوان سالم و پر انرژی و تحصیل کرده داريم(آقا) که متاسفانه بدلیل نداشتن شغل و در آمد مناسب از ازدواج خودداری می کنن، چه جوونايي که از بیکاری دچار انحراف های غیر قابل برگشت شده اند . جامعمون و به طبع آن خانواده هامون دچار فساد و تزلزل شده و روز به روز هم بیشتر میشه. آقا پسري که نتونه ازدواج بکنه چون شرايط براش فراهم نيست و نمیتونه خرجی یک خانواده رو بده خوب مسلما به گناه کشیده میشه اما خیلی از مسؤلیت یا خوابن یا خودشون رو زدن به خواب ولی باید بدونن چون مسؤلیت رو پذیرفتن باید اون دنیا پاسخگو باشند..... از آنطرف بخواهیم یا نخواهیم در ذات همه آدما یک جاذبه قوی بین جنس مخالف وجود داره، خانم و آقای نامحرمی که نصف روز رو کنار هم در اداره مشغول کار هستن بالاخره بينشون رابطه برقرار میشه که این رابطه خیلی خطرناک است و کنترل و مديريت اون بسیار بسیار سخته و تقریبا غیر ممکنه چون وجود دوتا نامحرم در کنار هم اثر روانی داره که هیچ کارش نمیشه کرد جز با ایجاد فاصله و جدا کردن خانم ها و آقایون در ادارات که اینم تقرريبا شدنی نیست. لذا بهترین کار برای حفظ خانواده و جامعمون محدود کردن استخدام خانم هاست. باید بدونيم و قبول کنیم که استخدام خانم ها شاید در اول کار باعث تقویت موتور زندگی میشه اما نهایتا خدای ناکرده موجب چالش و حتی پاشیدن زندگی میشه. خانم ها باید بدونن مهریه زیاد و استخدام شدن در ادارات ضامن حفظ زندگی نبوده و نیست، پس از ی طریق دیگه دنبال حل مشکلشون باشن....
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    اصلا زنان را چه به کار بیرون مردا را بدبخت وبی کار کردند همون بهتر برن تو خونه
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    کمتر کار میکنن، مرخصی زایمان هم دارن. دیگه کم کم مردها باید بگن ما خواستار حقوق مساوی بین مرد و رنیم!
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    والا به خدا. اصن چه معنی وقتی مرد بیکار داریم زنا رو استخدام کنن؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    بدون تامین نیرو به جای ساعات کاری آزاد شده فاجعه خواهد بود وباقی پرسنل باید جور انها را بکشند
  • رضا ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    آقایون نماینده خوب به فکر خانومای شاغل خودشون هستن، خانوما با این قانون مسخره جدید راحت تر میتونن به شغل های دوم و سوم خودشون برسن اصن چرا توی مشاغلی که میشه از آقایون استفاده کرد از خانوما استفاده میکنین که ساعت کاریشون کم باشه فشار بیاد روی همکارای مرد؟؟؟ 9 ماه مرخصی زایمان برن اونوقت بازم فشارش بیاد روی همکارای مرد، یادمه توی ادارمون یه خانمی رفت مرخصی رفت اونوقت حسابدارمون رو گذاشتن اونجا، بنده خدا یه ترم درسیش رفت روی هوا و دو میلیون ضرر کرد آقا بره سر کار اولین کاری که میکنه تشکیل خانواده اس ولی خانوما برن سر کار اولین کاری که میکنن خرید طلا و جواهراته و خرید زمین و.... متاسفم واسه این قانوناشون که فقط دادگاهها رو شلوغتر میکنه
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    اکثرا کارمند ها خانمن .دیگه باید یواش یواش به فکر تعطیلی ادارات باشند .موقع استخدام که توانمندی خانمها با آقایون برابره .مسئولین نخبه ما باید موقع استخدام ها به فکر استحکام پایه های خانواده ها باشن.
  • رضا ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    جایی که آقا میتونه باشه، چرا خانم؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    میانگین ساعات کار ایرانیان در مقایسه با سایر کشور خیلی زیاد بود خواستن جبران کنند آنهم با منطق و شعار زیبای تحکیم خانواده
  • shadman ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    اگه بیشتر مردان بکارگیری بشن و حقوقشون افزایش پیدا کنه اونوقت نیازی به کار خانما نخواهد بود که با تقلیل کار باعث تحلیل بازده بشه زنان بیان کنار کلی مرد بیکار میره سر کار با بازده بالاتر خانما میتونن بچه بیشتر داشته باشن و به امور تربیت و شغل شریف خانه داری بپردازن و جامعه رو از پیری جمعیت نجات بدن زنها میتونن برای شوهرانشان مشاوران خوبی باشن و این منافاتی با سر کار نرفتن ندارد. فقط در بعضی بخشها مثل بیمارستانها از خانما استفاده بشه متاسفانه بعضا از خانما در بعضی مشاغل استفاده ابزاری میشه
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    هزینه تامین مالی این مصوبه از جیب دولت که همان جیب ملت است تامین میشود لذا عادلانه نیست که فقط زنان شاغل در دستگاهها و موسسات دولتی از آن بهرمند باشند و چه خوب بود که همانند بسیاری از کشورها به عموم زنان شاغل تعمیم داده شود و هزینه اش را دولت تاین کند.
  • moji ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    این قانون که مال همه خانم ها نیست مال خانم ها با شرایط خاصه که درصد ناچیزی میشه
  • دکتر گاوچرون از کومور ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    نه شرع و نه قانون نگفته وظیفه زن، کار در خانه اس. حتی زن میتونه شرعا برای کارش در خانه حقوق طلب کنه. پس از خودتون فتوا ندین لطفا.
  • نونبی ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    0 0
    این قانون برای زنان سرپرست خانوار و دارای فرزند کوچیک و معلول هست .لطفا قانون رو بخونید بعد ایراد بگیرید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس