کد خبر 632776
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۴

حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث ها و جدالهای فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.

سرویس جهان مشرق- حملات ناگهانی بمب افکن های ارتش آمریکا به مواضع نیروهای دولتی سوریه در جبل الثرده شهر دیرالزور موجب بروز بحث های فراوانی در میان کارشناسان تحولات سوریه شده است.

عصر روز گذشته هواپیماهای آمریکایی مواضع نیروهای ارتش سوریه در جبل الثرده دیرالزور را طی حملاتی که آن را "اشتباه!" عنوان کرده بشدت بمباران کردند که طی آن بیش از 180 نظامی شهید و زخمی شده اند. این حمله به مدت یک ساعت و در دو مرحله جداگانه صورت گفته که طی آن مواضع نیروهای نظامی سوری هدف دستکم 40 بمب هوشمند لیزری قرار گرفته است. جبل الثرده در حاشیه جنوبی فرودگاه نظامی دیرالزور قرار دارد و به منزله خاکریز نخست دفاعی از دروازه های آن محسوب می شود. این کوه دارای سه بخش ثردة1 و ثردة2 و ثردة3 می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

ارتش سوریه دارای دو مرکز بزرگ دفاعی شامل گردان پدافند هوایی و گردان توپخانه بر روی این منطقه می باشد. با توجه به اشراف کامل بصری و ارتفاع جبل الثرده بر کل فرودگاه نظامی دیرالزور در صورت موفقیت داعش به تثبیت موقعیت خود بر روی آن کار مدافعان سوری مستقر در فرودگاه نظامی دیرالزور برای دفاع از آن بسیار سخت می شد. به همین دلیل تنها دقایقی پس از بمباران های شدید هواپیماهای آمریکایی صدها نظامی سوری به همراه 20 دستگاه تانک، نفربر و تحت پوشش هوایی گسترده بمب افکن های سوخو 24 و سوخو 34 سوری - روسی عملیات پاتک سنگین خود را برای استقرار مجدد بر جبل الثرده و بیرون راندن داعش از آن آغاز کردند.

لازم به ذکر است که فرودگاه نظامی دیرالزور و محلات مجاور آن آخرین مراکز استقرار نیروهای دولتی سوریه در این شهر می باشد که از سال 2014 به محاصره کامل داعش درامده و طی این مدت ده ها تلاش این گروه برای اشغال آن با مقاومت جانانه 5 هزار تن از نظامیان سوری مستقر در آن با شکست شدید مواجه شده است. حملات روز گذشته آمریکا بر خلاف ادعای این کشور قطعا و بر اساس شواهد متقن نظامی و اطلاعاتی بر اساس شناسایی های قبلی و کاملا آگاهانه صورت گرفته و هدف از آن کمک به داعش برای سیطره بر فرودگاه نظامی دیرالزور بعنوان آخرین خط دفاعی دولت سوریه در این شهر می باشد. 

اهمیت راهبردی منطقه جبل الثرده دیرالزور+نقشه

لازم به ذکر است که در پی گسترش عملیات های نیروهای نظامی عراقی در بخش های مختلف این کشور موجب سقوط یکی پس از دیگری مناطق تحت اشغال داعش در استان های صلاح الدین، دیالی و بخش های مهمی از الانبار (غرب عراق - مجاور دیرالزور سوریه) شده است. همزمان، عملیات وسیع نیروهای ارتش سوریه در شرق استان حمص که با عراق و اردن دارای مرز مشترک بوده و از مهمترین مناطق تحت اشغال داعش بشمار می رفت، موجب شده تا فرماندهان این گروه و حامیان آمریکایی آنها بفکر تلاش برای تعیین مناطق مشخصی با هدف استقرار دائم در آنها افتاده اند. گفته می شود آمریکا و ترکیه برای استقرار داعش در مناطق بیابانی مرز دو استان الانبار در غرب عراق و دیرالزور در شرق سوریه به توافق رسیده و برای تحقق آن در تلاش هستند. 


استقرار داعش در این مناطق دارای چند آیتم مورد نظر آمریکا و دیگر حامیان این گروه می‌باشد:

1 - حفظ موجودیت و سازمان رزم داعش در منطقه


2 - تداوم بحران در سوریه و عراق با هدف تامین بهانه برای ادامه اشغال یا حضور در این کشورها و ساخت پایگاه های نظامی جدید
طی ماه های گذشته نیروهای آمریکایی اقدام به تاسیس چندین پایگاه نظامی دائمی در عراق و سوریه به بهانه مبارزه با داعش کرده اند که شامل دو پایگاه در استان کردستان عراق، پایگاه القیاره در جنوب استان نینوی عراق، پایگاه الرمیله در استان حسکه شمال شرقی سوریه، پایگاه نظامی در شهر عین العرب (کوبانی) واقع در شمال حلب سوریه و پایگاه نظامی در شهر تل ابیض واقع در شمال استان رقه سوریه می باشند.

3 - انتشار احتمالی بحران تروریسم به اردن و عربستان سعودی

همانطور که پیشتر گفته شد استان های الانبار و دیرالزور دارای مرزهای مشترک با اردن و عربستان می باشند. حضور هزاران تن از اتباع این کشورها در رده های مختلف گروه های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش در افغانستان، پاکستان، سوریه، عراق و ... از نظر آمریکا بعنوان پتانسیلی مناسب برای انتقال بحران تروریسم به این این دو کشور و حتی سایر کشورهای عربی با هدف تامین مناقع خود ارزیابی می شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    1 0
    حالا نمی شد اونا هم اشتباهی هواپیماها رو بزنن
  • عمواحمد ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    1 0
    بعضی ها آنقدر انجام ندادن این اشتباهات عمدی را آنقدر طول میدهند ویا در مورد انجام آن آنقدر تردید می کنند که کار از کار بگذره؟ بابا شما هم اشتباهی موشکی به پایگاه آنها یزنید بعدهم بگوئید اشتباه شده تا اشتباهات آنها کمتر بشه .بعضی وقتها کارشناسان اطفاء حریق برای خاموش کردن آتش از آتش استفاده می کنند. یاعلی مددی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس