کد خبر 632271
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶

برخی معتقدند تفکرات آقای هاشمی رفسنجانی در طول سال های مختلف دچار تغییر و دگرگونی شده است، اما حجت الاسلام حسین ابراهیمی معتقد است: «آقای هاشمی از ابتدا تفکرش همین و تفکرش مستقلا برای خودش بوده».

ابراهیمی: هاشمی از ابتدا تفکرش همین بوده است
به گزارش مشرق، برخی معتقدند تفکرات آقای هاشمی رفسنجانی در طول سال های مختلف دچار تغییر و دگرگونی شده است، اما حجت الاسلام حسین ابراهیمی معتقد است: «آقای هاشمی از ابتدا تفکرش همین و تفکرش مستقلا برای خودش بوده» در ادامه دیدگاه های این عضو مرکزی جامعه روحانیت مبارز را درباره آقای هاشمی را می خوانید.

با توجه به موضوع‎گیری‎‎های چالش برانگیز از سوی آقای هاشمی لطفا نظرتان را در مورد ریشه تفکرات آقای هاشمی بیان کنید و بفرمایید که از نظر شما این تفکرات از کجا منشأ می‎گیرد؟
تفکر لازم نیست از جایی منشأ بگیرد؛ تفکر برای خود فرد است و هر کسی فکری دارد.

منظور از طرح این سوال مبانی فکری آقای هاشمی است. به‎نظر شما اندیشه‎‎های هاشمی منطبق بر اندیشه‎‎های امام (ره) است یا اینکه تکیه بر مبانی توسعه مدرن غربی دارد؟
به ‎نظر من مواضع آقای هاشمی مخلوطی از نظرات امام (ره)، نظرات رهبری و نظرات خودش است؛ یعنی مخلوطی از این اندیشه هاست. به هر حال تفکر آقای هاشمی مال خود آقای هاشمی است و وی فردی نیست که تحت تاثیر مثلا تفکر دیگری قرار گیرد و باید گفت که تفکر متعلق به خودش است و هر تصمیمی که می‎گیرد براساس فکر و اندیشه خودش است. البته خود آقای هاشمی یک مقدار تحت تاثیر مسائل عاطفی خانوادگی است اما اینکه بگوییم از بیرون کسی تفکری را به وی القا می‎کند نه چنین چیزی در مورد آقای هاشمی درست نیست.

به‎نظر شما هاشمی در سال‎‎های بعد از انقلاب تفکرش دچار دگرگونی شده یا اینکه از ابتدا تفکراتش همین بوده است؟
آقای هاشمی از ابتدا تفکرش همین بوده و مستقلا تفکرش برای خودش بوده است. در مجلس دوم ما با هم بودیم؛ آقای هاشمی همین بود. آقای هاشمی یک سیاست‎مدار است و براساس سیاستی که خودش فکر می‎کند حرف می‎زند و فکر نمی‎کنم که کسی بر او عامل موثر باشد یعنی من تصور چنین چیزی را نمی‎کنم.

ولی به‎نظر می‎رسد که چرخشی در اندیشه‎‎های وی به‎وجود آمده است؟
این چرخش براساس اقتضائات زمان است و این موضوع برای همه افراد وجود دارد؛ یعنی همه افراد مطابق زمان حرف می‎زنند، منتها ما معتقدیم که اصولی در اسلام حاکم است که زمان نمی‎تواند آن را تغییر دهد و آن اصول را باید حفظ کرد، مقام معظم رهبری اصولگرایی است که اصول را با تمام توان و آرمان‌خواهی حفظ می‎کند و بقیه افرادی که آرمان‎‎های انقلاب و اصول اسلام را در همه جا حفظ می‎کنند خیلی کم هستند و اگر همه این آرمان‎‎ها را حفظ می‎کردند در حال حاضر وضع ما این نبود.

به‎نظر شما نوع نگاه اقای هاشمی به موضوع ولایت فقیه چگونه است؟
من معتقدم آقای هاشمی ولایت فقیه را قبول دارد؛ یک آدم عاقل نمی‎تواند ولایت فقیه را قبول نداشته باشد. کسانی ولایت فقیه را قبول ندارند که عقل‌شان را از دست داده باشند وگرنه حکومت را چه‎کسی می‎خواهد اداره کند.
اما برخی از مواردی که از آقای هاشمی سر می‎زند مثل نامه بدون سلام یا برخی از موضع‎گیری‌های‎شان طور دیگری است؟
این‎ها مسائل سیاسی است؛ مسأله ولایت فقیه بخش عمده‎اش اعتقادی و کلامی است و نمی‎شود کسی این را انکار کند. اگر کسی ولایت فقیه را انکار کند معنایش این است که آیین مقدس اسلام جامع نیست و جامعیت اسلام اگر ولایت فقیه از درونش برداشته شود دیگر وجود ندارد، یعنی زمانی که حضور ائمه معصومین نباشد اسلام قابل اجرا نیست.

شما اساسا آقای هاشمی را انقلابی می‎دانید؟
بنده آقای هاشمی را یک انقلابی می‎دانم منتها براساس تشخیص خودش.

خیلی‎‎ها معتقدند که خانواده و نزدیکان آقای هاشمی روی او تاثیر دارند؟
این‎ها مسائلی است که محدود و عاطفی است، در اصول که آقای هاشمی نمی‎تواند تابع آن‎ها باشد، معتقدم وی اصل نظام را قبول دارد، آقا و ولایت فقیه را قبول دارد، منتها براساس تشخیص خودش در انتخاب تاکتیک و مسیر اختلاف سلایقی هم دارد.

به‎نظر شما هاشمی چه طرح و اندیشه‎ای درباره آینده سیاسی نظام در ذهن خود دارد؟
به اعتقاد من هاشمی عمل گراست؛ یعنی باورش این است که اگر ما با جهان امروز کنار بیاییم مشکلاتمان حل می‎شود.

به‎نظر شما چه قدر این اعتقاد آقای هاشمی با واقعیت موجود انطباق دارد؟
بنده عقیده‎ام چیز دیگری است؛ من آرمانی هستم و در تفکراتم دنبال آقا هستم و معتقدم آنچه آقا می‎گوید آن درست است چون معتقدیم که جامعه جهانی به معنای کدخدایی آمریکا، جامعه‎ای نیست که ما را به کمال برساند بلکه جامعه‎ای است که هر که سمت آن رفت به ذلت و خواری کشیده شده است. بنده براساس اعتقادات خودم که مبتنی بر رهنمود‎های رهبری و امام (ره) است عمل می‎کنم لذا اینها را شیطان می‎دانیم و معتقدیم که از راه شیطان، انسان نمی‎تواند به رفاه و آسایش برسد بلکه باید دست به زانو بزنیم و بگوییم یا علی و اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم چراکه اقتصاد مقاومتی فقط منحصر به اقتصاد نیست بلکه انقلاب مقاومتی و کار مقاومتی است.
همه چیز باید در درون خود ما بجوشد و البته از اسباب مورد نیاز هم باید استفاده کنیم؛ یعنی به‎عنوان اسباب از هر نوع امکانات مشروعی باید به ‎نفع نظام استفاده شود چراکه روش درست و صحیح این‎گونه است. بر همین اساس باید گفت که ما اعتقادمان این است که اصول اولیه باور‎ها و دارایی‎‎های خودمان مهم است باید با تکیه بر همین امکانات کارمان را پیش ببریم.

به‎عنوان سوال پایانی لطفا بفرمایید که شما مهم‎ترین نقد به آقای هاشمی را چه می‎دانید؟
به هر حال باید به هشدار حضرت امام (ره) که فرمودند از اختلاف میان حضرت آقا و هاشمی بیمناک هستند توجه کرد. ما معتقدیم آقای هاشمی مواضعش خوب است اما الان باید دربست در اختیار مقام معظم رهبری باشد چراکه جدا شدن از مقام معظم رهبری برای هر کس در این موقعیت حساس به‎ منزله از پا درآمدن و به بیراهه رفتن است و ضلالت و گمراهی به‎ همراه خواهد داشت و این مسأله مهمی است که باید به آن توجه کرد.
آقای هاشمی هر نظری که دارد باید با آقا صحبت کند؛ یعنی آقای هاشمی اگر نظر دیگری دارد به آقا پیشنهاد کند اگر پذیرفتند اهلا و سهلا و اگر نپذیرفتند در مقابل ولی امر همه باید تسلیم باشیم و هرچه ایشان امر می‎کنند همان را اقدام کنیم.
 
 
منبع: هفته نامه پنجره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس