تقویت روحیه جامعه‌گرایانه در کنار خواهر و بردار، تنظیم تربیتی، همدل بودن افراد خانواده، عشق‌ورزی و داشتن ارتباط درست، بانشاط و صحیح با افراد هم‌سن در جامعه و مدرسه از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرزندان خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند است.

به گزارش مشرق، امروزه حرکت منحنی جمعیتی ایران به‌سوی سالمندی و میانسالی و کمبود نیروی انسانی در دهه‌های پیش‌رو از جمله آفت‌های اجتماعی پدیده تک‌فرزندی است.

به هم خوردن توازن تعادل نسلی، عدم جامعه‌پذیری، وابستگی شدید، توجه بیش از حد والدین به خواسته‌های فرزند، حساس، زودرنج، پرتوقع و کم‌صبر بودن تک‌فرزندان، گرایش به انزوا، افسردگی، ضعف در برقراری ارتباط با همسالان، توجه بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای و انفرادی، هیجان‌های کاذب و دنیای مجازی، ترس از حضور در گروه‌های اجتماعی از جمله خصوصیات تک‌فرزندها است.

اما تقویت حس روحیه جامعه‌گرایانه در کنار خواهر و بردار، تنظیم تربیتی، همدل بودن افراد خانواده، عشق‌ورزی و داشتن ارتباط درست، بانشاط و صحیح با افراد هم‌سن در جامعه و مدرسه از اصلی‌ترین ویژگی‌های فرزندان خانواده‌های دارای بیش از یک فرزند است.

 در این زمینه گفت‌وگویی داشتیم با خانواده موفق درزی‌نژاد در عرصه فرهنگی و ورزشی که پرجمعیت نیز هستند، در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

آقای درزی‌نژاد لطفا خودتان را به‌طور کامل معرفی کنید.

علی درزی‌نژاد هستم با 39 سال سن که از سال 1369 رشته ورزشی کشتی را شروع کردم و حدود 28 سال است که در این رشته فعالیت دارم، در حال حاضر عضو تیم ملی کشتی پیشکسوتان هستم که دارای یک مدال طلا بین‌المللی، سه مدال کشوری و در بخش نوجوانان و جوانان پنج مدال قهرمانی استانی دارم که سال گذشته در 2015 یونان آتن در گروه (آ) و در وزن 130 کیلوگرم مقام اول را کسب کردم، علاوه بر کشتی آزاد، در کشتی لوچو نیز موفقیت‌های ارزنده داشتم.

تقریباً 13 ساله بودم که ورزش کشتی را شروع کردم، مشوق اصلی من در این حرفه پدر و برادرانم هستند، از آنجا که پدرم در گذشته کشتی‌گیر و شاگرد استاد قدیری بود و خود در رشته کشتی محلی و لوچو فعالیت داشت لذا دوست داشت که من هم زیر نظر این استاد کشتی را ادامه دهم، در حال حاضر متأهل و دارای دو دختر هستم که هر دو در رشته ورزشی شنا فعالیت دارند.

از خانواده پدری تا تشکیل خانواده و اولویت‌های پیش‌روی‌تان توضیح دهید.

میزان تحصیلات من دیپلم است که به جای ادامه تحصیل به ورزش روی آوردم که تأثیر شگرفی در روحیات و مسیر زندگی من داشته است،  پنج برادر و یک خواهر دارم که برادرم جمال قهرمان کشتی کشور است و در کنار پدرم مشوق اصلی من در کشتی است، البته برادر دیگرم بدنسازی کار می‌کند، با وجودی که قهرمان جهان هستم اما اولویت اصلی من در زندگی طبق آموزه‌های خوب والدینم خانواده هستند برای همین با اینکه مجوز تأسیس دارم به‌دنبال تأسیس باشگاه نرفتم و برای کسب روزی و تأمین نیاز خانواده به کار ساختمانی و فروش مصالحی ساختمانی مشغولم.

از سختی‌های تمرینات ورزشی تا آسان شدن کارهای سخت ساختمانی، سخن بگویید.

اولین تأثیر مستقیم ورزش در زندگی من این است که بابت تلاش و سختی‌هایی که در مسیر ورزش تحمل می‌کنم سختی‌های کار را از دید من آسان کرده است، از آنجا که قرار است سال آینده در بلغارستان برای مسابقات حضور یابم برای همین باید برای قهرمانی حداقل روزی پنج ساعت تمرین سخت انجام دهم، من ابتدا به‌خاطر خواست پدرم ورزش کشتی را انتخاب کردم که البته اکنون نه تنها پشیمان نیستم بلکه بسیار خوشحال هستم.

فضای مجازی چقدر از وقت روزانه‌تان را در اختیار دارد؟

بنده از نرم‌افزارهای فضای مجازی استفاده نمی‌کنم و حتی گوشی اندروید هم ندارم چون معتقدم فردی که دو سه ساعت از وقت خود را صرف فضای مجازی و ماهواره کند در زندگی شخصی خود سردرگم و آشفته می‌شود که این  سلب آرامش خود فرد و خانواده‌اش را به همراه دارد، حتی استفاده از فضای مجازی در خانواده نیز تنها منحصر به افراد خانواده بوده و با بیرون از اعضای خانواده ارتباط مجازی نداریم، از آنجا که ورزش نه تنها سبب آرامش فرد شده بلکه نشاط خانواده را هم در پی دارد برای همین ترجیح می‌دهم اوقات فراغت فرزندانم را با ورزش و فرستادن به کلاس‌های ورزشی پر کنم.

تأثیر تعداد فرزندان بر روابط خانوادگی و استحکام خانواده از دیدگاه شما چگونه است؟

به نظر بنده هر چه تعداد فرزندان در خانواده بیشتر باشد بهتر است، از آنجا که متأسفانه روز به روز رفت و آمد بین خانواده‌ها کمتر شده است اگر تعداد بچه‌ها بیشتر باشد رفت و آمدها هم بیشتر می‌شود و یکی از نکات مثبت ورزش در خانواده ما افزایش صله رحم و محبت است چرا که باعث شده دوستان و اقوام، بیشتر با ما معاشرت داشته باشند، از آنجا که مشوقان اصلی من در ورزش برادران و پدرم بوده‌اند هر بار که جایی احساس خستگی کرده‌ام آنها با روحیه دادن و همراهی من چه از نظر روحی و چه از نظر معنوی باعث شدند مشکلات را پشت سر بگذارم، حتی زمانی که برای مسابقات راهی آتن شدم با وجود پدر و برادرانم، همسر و فرزندانم احساس تنهایی و غریبی نکردند، خدا را شکر ما فرزندان و پدر و مادرم مثل کوه پشت هم هستیم، داشتن پدر مدبر و برنامه‌ریز سبب شده تا خانواده مستحکمی داشته باشیم.

* استفاده نادرست از فضای مجازی ضد ارزش‌های دینی

جمال درزی‌نژاد یکی دیگر از برادران درزی‌نژاد از ورزش کشتی و مدال‌های قهرمانی خود می‌گوید.

لطفاً یک بیوگرافی از خودتان برای مخاطبان ما ارائه دهید.

جمال درزی‌نژاد هستم با 33 سال سن که از 13 سالگی ورزش کشتی را آغاز کردم، همه اعضا خانواده ما در ورزش کشتی فعالیت دارند و عاشق این ورزش هستند، کسب مدال‌های استانی و کشوری در بخش نوجوانان و جوانان از افتخارات ورزشی من است اما در حال حاضر به خاطر تشکیل خانواده و اهمیت مقوله خانواده و در نظر گرفتن رفاه آنها سبب شده تا به خاطر شرایط جامعه و مشکلات اقتصادی از کشتی و مسابقات فاصله بگیرم، در حال حاضر کشتی نمی‌گیرم اما برای سلامتی ورزش می‌کنم.

رمز موفقیت در خانواده شما چیست؟ 

داشتن خانواده خوب و حمایت همه‌جانبه فرزندان و پدر و مادر از یکدیگر رمز موفقیت خانواده ماست و داشتن والدین و به‌ویژه پدر خوب و پرتلاش سبب شد آرامش و سعادت همچنان در بین خانواده تداوم داشته باشد.

تعریف شما از فضای مجازی و استفاده از این فضا چیست؟

به نظر من اگر از فضای مجازی به نحو شایسته استفاده شود برای کسب اطلاعات به روز، ارتقا معلومات و استفاده از دانش روز مفید است و می‌توان بسیاری از اطلاعات ورزشی جهان را از این راه مطلع شد از جمله نقش تغذیه در ورزش و ... به نظر بنده استفاده درست از فضای مجازی به‌عهده خود فرد است، محیط ما محیط اسلامی است، برای همین از دیدگاه بنده فضای مجازی به درد محیط اسلامی، فرهنگ و دین ما نمی‌خورد و با ما همخوانی ندارد اما می‌توان از آن استفاده درست کرد که به طرز فکر فرد و تربیت خانوادگی بستگی دارد.

* حاصل تلاش من تربیت فرزندان خیر و خدمتگذار به جامعه شد

پدر خانواده در ادامه بحث و گفت‌وگوی خبری ما از تأثیر ورزش بر اخلاقیات و روحیه خیرخواهانه فرزندانش می‌گوید.

نقش شما در موفقیت فرزندان‌تان و همینطور تأثیر ورزش بر روحیات و اخلاق فرزندان چیست؟

به وظیفه‌ای که در قبال تربیت و موفقیت فرزندانم داشتم عمل کردم و دین مسؤولیت را از گردن خود باز کردم، از آنجا که دوست دارم بچه‌های من در منطقه و شهر نمونه باشند هنوز هم تا آنجا که در توانم دارم به حمایت فرزندانم ادامه می‌دهم و در این راه از تمام تلاش و سعی خود استفاده می‌کنم و تا حد توان همه شرایط لازم را برای آنها مهیا می‌سازم تا خدمتگذار جامعه و مردم باشند.

امروز مفتخرم که علی، جمال و برادران دیگرش سرپرست چند کودک بی‌سرپرست هستند و در تهیه جهیزیه برای مستمندان نیز پیش‌قدم هستند و همه فرزندانم در کار خیر فعالیت دارند، اخلاق نیکو، احترام به پدر و مادر و کمک به دیگران از مهم‌ترین اخلاق حسنه فرزندانم است که خدا را شاکرم که در زیر سایه خدا و تمرینات ورزشی کسب کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس