وزیر سابق ارشاد گفت:‌ رکود بی‌سابقه که در کشور ایجاد شده است نشان می‌دهد شعارهای زمان انتخابات صرفا جنبه تبلیغاتی داشت و برای جذب آرا بود.

به گزارش مشرق، سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، اهل کرمان است. او که از اولین دانشجویان دانشگاه امام صادق به شمار می‌رود، به مدت ۴ سال رایزن فرهنگی ایران در کنیا بود، حسینی همچنین سابقه نمایندگی در مجلس را نیز در دور پنجم کسب کرده است و در دولت نهم نیز قائم مقام وزیر علوم و رئیس دانشگاه پیام نور بوده است و سوابق فعالیت‌های مدیریتی در صداوسیما را نیز در کارنامه خود دارد.بر همین اساس و با توجه به کارنامه فعایلیت‌های مدیریتی و سیاسی با او همکلام شده و با گذری بر عملکرد دولت درباره احتمال اتحاد اصولگراها و حضور احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت و گو کرده ایم:
 
سه سال از عمر دولت روحانی سپری شد، فکر می‌کنید دولت چه میزان توانست در تحقق وعده‌های خود موفق باشد؟
 
مهمترین شعارى که آقای روحانی مطرح کرد و توانست آرای مردم را جلب کند بحث رونق اقتصادی، رفع مشکل بیکاری و تحولاتی در اوضاع معیشتی مردم بود. قاطع این مطلب را بیان می‌کردند که در صد روز اول یا در ماه‌های اولیه تحولاتی در کشور رخ خواهد‌داد؛ اما بعد معلوم شد همه این وعده‌ها به مذاکرات و برجام گره خورده است. آنها بر این باور بودند اگر مذاکرات انجام شود مشکلات اقتصادی کشور هم با رفع تحریم‌ها حل می‌شود و شرایط بهتری مهیا می‌شود اما دیدیم، اتفاقی که دولت به دنبال آن بود رخ نداد.
 
با وجود طی شدن مسیر مذاکرات و تصویب برجام تعهدات طرف غربى انجام نشد. به‌هرحال درسه سال گذشته تولید، ضربه سنگینی را متحمل شد. نه تنها فرصت‌هاى شغلى قابل توجهى فراهم نشد بلکه با تعدیل نیرو در مراکز صنعتی و تعطیلی تعداد زیادى از واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها ده‌ها هزارنفر به لشکر بیکاران پیوستند.
 
حالا رکود بی‌سابقه و چندساله‌اى که در کشور ایجاد شده است نشان می‌دهد که یا شعارهای زمان انتخابات صرفا جنبه تبلیغاتی داشت و برای جذب آرا بود، یا اینکه واقع نگری نسبت به مسائل کشور و مسائل جهانی وجود نداشت و خوشبینی مفرطى بر فضای دولت حاکم بود که اگر مذاکره به نتیجه برسد همه مشکلات برطرف می‌شود! اکنون نیز با وجودی که در سال چهارم دولت هستیم و هر سال شعار رونق اقتصادی داده شده، درتحقق این وعده‌ها توفیقی کسب نشده است. حتی در مقطعی اعلام کردند که از رکود عبور کردیم ولی بعد خودشان اذعان داشتند که در یک رکود بی‌سابقه هستیم.

در بحث روابط خارجی و دیپلماسی هم دولت بر این تاکید داشت که با همسایگان و کشورهای مختلف دنیا روابط بهتری برقرار خواهد شد؛ ولی دیدیم که چه وضعیتی در روابط با کشورهای عربی و اسلامی به‌وجود آمد. نمونه‌ آن تیره شدن رابطه با عربستان پس از فاجعه مناست که منجر به عدم اعزام افراد به مناسک حج امسال شد.
 
در حالی‌که قبلا طوری القا می‌شد که به خاطر ارتباطات خوب و حتی آشنایی‌های خانوادگی با خاندان سعودی می‌توانند روابط را بهتر کنند! البته روابط با کشورهای اروپایی بهبود یافته و هیئت‌هایی به ایران سفرکرده‌اند؛ اما ظاهرا بیشتر چشم طمع به بازار مصرف ٨٠ میلیونی ایران وجود دارد تا رونق بخش اقتصاد خودشان باشند و کمتر منافع دوسویه را لحاظ می‌کنند. 

دولتی‌ها اعتقاد دارند در مسیر هدف‌هایشان توسط جناح رقیب سنگ‌اندازی شده است؟ مثلا در بحث تیره شدن روابط با کشورهای منطقه که اشاره کردید، قبول دارید که ریشه برخی تیره شدن این ارتباط به دلیل حادثه‌ای بود که برای سفارت عربستان به وجود آمد؟
 
نه قبول ندارم سنگ اندازی صورت گرفته است، به نظرم اینها بهانه است. بعد از فاجعه منا و تنش در روابط دو کشور به‌خاطر قضایای یمن، سوریه، لبنان و عراق که با ناکامی‌های سعودی همراه بود، عربستان دنبال بهانه‌ای می‌گشت و بعد از اینکه سفارتش اشغال شد رابطه را کلا قطع کرد.
 
حمله به سفارت عربستان مورد تائید هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی کشور نیست و در این ماجرا کوتاهی دولت در برخورد قاطع در مواجهه با جنایت منا و نیز عدم پیش‌بینی و تدبیر و اقدام لازم در حفاظت از سفارت بی‌تأثیر نیست. در هر صورت سعودی‌ها با تغییراتی که در حکومتشان ایجاد شد علنی‌تر وارد مبارزه و کارزار علیه جمهوری اسلامی ایران شدند قبلا هم با جمهوری اسلامی خصومت داشتند اما با تغییر پادشاه این خصومت پشت پرده، آشکار شد.
 
آل سعود همیشه از داعش و تکفیری‌ها حمایت می‌کرد و علیه ما موضع می‌گرفت؛ اما در مرحله کنونی این خصومت علنی و عیان شد و بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که ارزیابی‌های اولیه دولتمردان اشتباه بوده و حالا دنبال مقصر می‌گردند. برای همین می‌گویند که برای روابط، مشکل ایجاد کردند. 

در موضوع برجام چه. آیا مصاحبه‌های جناح رقیب مانعی برای انجام تعهدات برجام ایجاد کرد؟
 
برجام! نه. بگویند چه کسی مانع پیشبرد مذاکرات شده است؟! اگر انتقادی شده صرفا از روی دلسوزی بوده و هشدار داده شده که این ساده‌اندیشی‌ها به زیان کشور خواهد بود؛ وگرنه آنها که مذاکرات را پنهانی انجام داده و کار خودشان را پیش می‌بردند و اعتنایی هم به داخل و انتقادهای مشفقانه نداشتند. دستگاه‌های مختلف نظام هم با دولت همکاری کردند، بنابراین هیچ‌کس در صدد مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی نبوده است.
 
حتی مجلس قبل و فعلی هم همراهی داشتند و مقام معظم رهبری بسیار حمایت کردند تا اینها کارشان را پیش ببرند؛ ولی به هر حال آن پیش‌بینی‌هایی که داشتند به نتیجه نرسید. بعد از اخلال‌های مکرر امریکایی‌ها تازه رئیس جمهور اظهار نظر می‌کند که به آنها بدبین است! 

پس علت اختلال در روند برجام و درست اجرا نشدن اهداف متصور دولت را در چه چیزی می‌بینید؟
 
فکر می‌کنم علت به نتیجه نرسیدن هم این بود که ماهیت امریکا را به خوبی درک نمی‌کردند و یا رمز و راز دیگری در کار بود. وگرنه خوی زیاده‌خواهی و استکباری آمریکا بر مردم ایران پوشیده نیست! ازکودتای ٢٨مرداد تاکنون یعنی بالغ بر ٦٣ سال جز خباثت و رذالت از شیطان بزرگ چیز دیگری ندیده‌ایم. البته برخی می‌کوشند چهره پلید ام‌الفساد قرن را بزک کنند ولی خودشان هم می‌دانند ره به جایی نخواهند برد! ‌ای‌کاش همان نگرانی و بدبینی مقام‌ معظم رهبری نسبت به امریکا از آغاز در تیم مذاکره‌کننده و رئیس‌جمهور هم وجود داشت و تضمین‌های بیشتری در برجام ذکر می‌شد تا امروز شاهد نقض عهد امریکایی‌ها نباشیم.

فکر می‌کنید در چند ماه باقی مانده دولت می‌تواند اهداف اعلام شده خود را عملی کند؟
 
ابتدا باید موضوعی را روشن کنم، دولت تحریم را مانع رسیدن به اهداف از جمله رونق اقتصادی می‌دانست که البته تحریم‌ها ظالمانه و مشکل‌ساز بود، ولی بر فرض لغو تمام تحریم‌ها به عنوان مانع، ضرورت دارد که برای رونق کشور مقتضیاتی هم موجود باشد. درکنار رفع موانع بایستی اقدامات ایجابی صورت بگیرد و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی استفاده شود تا شاهد شرایط بهتر باشیم؛ ولی متاسفانه رخوت حاکم بر دستگاه‌های اجرایی نوید‌بخش تحول در اداره امور نیست و روحیه حاکم بر مدیران آینده بهتری را رقم نمی‌زند. همان نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی می‌توانست راهگشا باشد اما دولت به شعارهای پرطمطراق و بدون پشتوانه عملی اکتفا کرد و سیاست‌های ابلاغی رهبری عینیت نیافت. 

چرا فکر می‌کنید که دولت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفته است؟
 
چه بسا بعضی دست‌اندرکاران معتقد به آثار و نتایج مثبت این برنامه نیستند، یا از لحاظ مدیریتی توان و قدرت اجرای آن را ندارند. به هر حال دولت را پرتحرک و پرتلاش نمی‌بینیم که وارد میدان شود و از همه ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های کشور استفاده کند. در این سه سال بیشتر نگاه به خارج از مرزها بوده که آن هم نمی‌توانسته مشکل‌گشا باشد.
 
یعنی می‌گویید در مدت زمان باقی مانده هم وضع به همین منوال طی می‌شود و گشایشی نمی‌بینیم؟
 
در ۸ ماه باقی مانده تا انتخابات شاید یک رونق کاذبی را بتوانند ایجاد کنند، همانطورکه قراین و شواهد این را نشان می‌دهد. اصلاحیه بودجه‌ای که به مجلس دادند و تصویب شد نیز در همین راستا است. اینکه دست دولت باز باشد تا از اوراق قرضه و منابع خارجی استفاده کند نیز همین را نشان می‌دهد. (برای نمونه دولت توانست با این روند ۵ میلیارد دلار از روسیه وام بگیرد و بدهی‌ها را بپردازد)
 
قرار است مبلغی را هم به بهداشت تخصیص دهند و بعد از مدت‌ها مطالبات پیمانکاران را بدهند و در مجموع در کشور گشایشی مقطعی ایجاد کنند تا رضایت نسبی برخی از اقشار را جلب کنند که البته سنگینی بار آن را باید دولت آینده تقبل کند. این شیوه‌ها شاید برای کسب رای تا حدی کارساز باشد اما مردم هم هوشیار هستند و اینطور نیست که بشود با حرکت‌های پوپولیستی و برخی شعارها و وعده‌ها پیروز قطعی انتخابات شد. 

فکر می‌کنید با وجود مشکلاتی که مطرح کردید چرا دولت بیشتر به مسایلی چون لغو کنسرت و دوچرخه سواری بانوان و... می‌پردازد، آیا دولت مسایل طرح شده از سمت شما را حل شده می‌بیند؟
 
من فکر می‌کنم به این دلیل که دست دولتمردان خالی است و بعد از سه سال کارنامه درخشانی برای ارائه به محضر مردم ندارند. اینگونه مسایل فرعی و حاشیه‌ای را اصلی جلوه می‌دهند تا با دیو و دلبرسازی پایگاه اجتماعی خود را تقویت کنند. در دولت گذشته هر وزارتخانه‌ای در هفته دولت ده‌ها و صدها اقدام ملموس و عینی و قابل قبول برای تقدیم به ملت داشت و دیگر فرصت و مجالی برای مسائل حاشیه‌ای وجود نداشت. اما حال که کارنامه و عملکرد موجهی وجود ندارد گاهی اوقات با طرح مباحث حاشیه‌ای و با آدرس غلط دادن به جای پاسخگویی، اذهان را به موضوعات کاذب سرگرم می‌سازند.
 
می‌دانید که در سال گذشته براساس برخی گزارش‌ها بالغ بر ۴۵۰۰ کنسرت برگزار شده و وزیر محترم ارشاد هم اشاره کرد در برخی استان‌ها حدود ۳۰۰ کنسرت برگزار شده است و باز طبق گفته ایشان تعداد اندکی لغو مجوز شده است امسال هم در نیمه سال تعداد اجراها را رو به افزایش دانسته و بیان داشت تنها ۹ مورد کنسرت لغو شده و این رقم به یک درصد کنسرت‌های برگزار شده هم نمی‌رسد! آیا دامن زدن به اینگونه امور غیرعادی و با اغراض سیاسی نیست؟!
 
طوری فضاسازی می‌کنند که انگار منتقدان دولت با موسیقی و کنسرت از اساس مخالف هستند در حالی‌که نیروهای انقلابی و ولایتمدار بارها مواضع اصولی خود درباره هنر را با صراحت بیان کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب حدود ٧٠ جلسه درس خارج خود را به بحث موسیقی اختصاص دادند و در مسایل هنری با ظرافت و دقت دیدگاه حمایتی خود را اعلام کرده‌اند. درست است که در شهر مشهد از یک دهه قبل این موضوع مطرح شده که حریم امام رضا(ع) مراعات شود همانطورکه مسئولان در اجرای برنامه‌ها در قم بخاطر حرم حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه و مراجع عظام مراقبت بیشتری می‌کنند و خلاصه قضیه در حد و اندازه‌ای نیست که اینقدر بابت آن هیاهو شود! الان مشکل جوان‌های ما یافتن کار، ازدواج و مسکن است، اینها باید اولویت دولت باشد نه اینکه جای اصل و فرع با طراحی خاص جابه‌جا شود. 

نمره شما به دولت روحانی چند است؟
 
نمره معین نمی‌دهم، البته در مقایسه با گذشته نمره قابل قبولی نمی‌گیرد، چراکه بنا بود نقاط قوت دولت گذشته استمرار یابد و نقاط ضعف تکرار نشود نه اینکه شاهد عقب گرد باشیم. تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها، برنامه‌ها و اقدامات سازنده و مثبت گذشته گواه این امر است. قرار بود گذرنامه ایرانی اعتبار بیشتری پیدا کند آیا این وعده تحقق یافت؟ آیا بر عزت ما در تعامل با غربی‌ها افزوده شد یا اکنون شاهد تحمیل خواسته‌های غربی‌ها هستیم؟ می‌بینیم که به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در دوران پساتحریم برخی نهادهای ما در داخل کشور تحریم بانک‌های خودمان بشوند.
 
یعنی فلان بانک به نهادی انقلابی اعلام می‌کند طبق ضوابط پذیرفته شده در پسابرجام نمی‌توانیم به شما خدمات بدهیم! اگر این تحمیل صورت بگیرد آیا نماد عزت است یا ذلت؟ آیا در قراردادهای نفتی پذیرفته شده ازسوی وزارت نفت منافع ملی لحاظ شده است؟ آیا مقاومت در برابر اصلاحات مدنظر مقام معظم رهبری عجیب نیست؟! اینها موضوعاتی است که باعث شده دولت نتواند نمره خوبی بگیرد. 

شواهد امر نشان می‌دهد که اصولگراها هم خیلی نمی‌توانند با هم هم‌پیمان شوند، در انتخابات۹۲ و در انتخابات مجلس دیدیم که نتوانستند متحد از یک کاندیدا و یک لیست حمایت کنند، آیا فکر می‌کنید این روند در انتخابات سال ۹۶ هم وجود داشته باشد؟
 
انتخابات ۹۲ تجربه مهم و درس عبرتی برای نیروهای ارزشی و ولایتمداراست. تفرقه درسال ٩٢ نتیجه‌ای را رقم زد که تکرار آن با عقلانیت سیاسی سازگار نیست. البته آن زمان طراحی حساب شده رقیب به انشقاق اصولگرایان دامن زد و برخی افراد به ظاهر اصولگرا مجری این برنامه شدند تا نتیجه به کام رقیب باشد!
 
بعد از انتخابات این مسائل تحلیل و آسیب‌شناسی شد و بعید به نظر می‌رسد که آن حالت تکرار شود، چون همگان متوجه شدند که چندگانگی چه تبعاتی به‌دنبال دارد. غالب اصولگرایان مصمم هستند که با تفاهم و همراهی بر روی یک کاندیدا متمرکز شوند تا نتیجه را در سال ۹۶ تغییر بدهند. اینک شرایط عوض شده است و آن شعارهای پرجاذبه و وعده‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالیون دیگر رنگ باخته و به‌دلیل عملکرد ضعیف کارایی لازم را ندارد. مردم اکنون با تمام وجود احساس می‌کنند که مشکلات و معضلات کشور با شعارهای تو خالی و نشان دادن کلید برطرف نمی‌شود و ادامه وضع موجود منجر به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی غیرقابل جبران خواهد شد. 

فکر می‌کنید احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری این دوره کاندیدا شوند؟
 
تاکنون که اعلام کرده چنین قصدی ندارد، اطرافیان وی هم ورود او را تایید نکرده‌اند؛ اما قرائن و شواهد بر این است که وی از موقعیت مردمی خوبی برخوردار است. نظرسنجی‌های متعدد نشان می‌دهد که وی در مقایسه با دیگر گزینه‌ها از جمله آقای روحانی از موقعیت مناسب‌تری برخوردار است. به نظر می‌رسد زمینه برای احمدی‌نژاد فراهم است اما برای فهمیدن اینکه قصد ورود به رقابت دارد یا اینکه اصولگرایان باچه کاندیدایی وارد صحنه می‌شوند باید صبر کرد تا مواضع شفاف‌تر شود. 

همان زمان‌ها شایعاتی پشت سر کابینه احمدی‌نژاد وجود داشت که می‌گفت، وی از همه وزرا تعهد می‌گیرد که حرف‌هایش را گوش کنند و خلاف نظر وی رفتار نکنند، شما به عنوان وزیر ارشاد دولت دهم آیا این شایعه را تایید می‌کنید؟
 
نه، به این صورت نبود. اگر هم در آغاز دوره بحث‌هایی می‌شد بر این مبنا بود که باید با تمام توان کار کرد و از نیروهای معتقد و مومن استفاده کرد. طبیعی است که به خاطر دسترسی‌هایی که همه مردم به احمدی‌نژاد داشتند ایشان تقاضاها و نامه‌های مردمی را ارجاع می‌داد و وزارتخانه طبق ضوابط بررسی و اقدام مى‌کرد و بنا این بود که حتى‌المقدور مشکلات مردم حل شود. 

یعنی وی انتقادپذیر بودند و اگر خلاف میلش رفتار می‌شد موضع نمی‌گرفتند؟
 
بله. درعین حال که بر دیدگاه خود تاکید داشت در مواردی که منطقی و مستدل نقد صورت می‌گرفت نقد را قبول می‌کرد. البته اختلاف نظر در مباحث کارشناسی در همه دولت‌ها وجود داشته و خواهد داشت. در دولت فعلی هم اختلافات به گونه‌ای است که به رسانه‌ها کشیده می‌شود. 

فکر می‌کنید کاندیدای اصولگرایان در سال ۹۶ چه کسی است؟ مطمئن هستید که دچار انشقاق نخواهید شد؟
 
کاندیدهای اصولگراها هنوز مشخص نیست؛ اما خوشبختانه شخصیت‌های متعددی هستند که هم از جهت تجربه مدیریتی و هم سابقه روشن، شایستگی این مسئولیت خطیر را دارند. زبدگان ولایت‌مداری که با کفایت لازم منشأ خدمات گسترده باشند و در عمل سیاست‌های ابلاغی رهبر حکیم انقلاب را عملیاتی سازند نه اینکه صرفا ادعای تبعیت از رهبری داشته باشند ولی عملا گامی برندارند! مدیران صاحب نظر و با انگیزه‌ای که به‌دور از تکبر، غرور و اشرافی‌گری خود را وقف پیشرفت کشور کنند. خدا را شکر از حیث انتخاب فرد شایسته جای نگرانی نیست. وقتی به جمع‌بندی نهایی رسیدیم از کاندیدای واحد حمایت می‌کنیم.
 
 
 منبع:سیاست روز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس