از آنجا که قیمت و طراحی لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی نمی‌تواند با نمونه‌های منقوش به تصاویر کارتون‌های غربی رقابت کند، هنوز در این عرصه کودکان تمایل بیشتری به تصویر شخصیت‌های خارجی دارند.

به گزارش مشرق،  شهریور که از راه برسد، ذوق خرید لوازم‎التحریر برای آغاز سال تحصیلی جدید وجود دانش‌آموزان را برمی‌دارد. البته در چند سال اخیر فروش لوازم‌التحریر بدون حاشیه نبوده است؛ در ابتدا واحدهای صنفی به برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه اعتراض داشتند و پس از آن نیز نمایشگاه‌های کوچکی که در پارک‌ها برپا می‌شد، اعتراض این صنف را برمی‌انگیخت؛ چراکه معتقد بودند تنها ماه از سال که این واحدهای صنفی فعالیت می‌کنند، شهریور و مهر است و با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف کار و کاسبی آنان کساد می‌شود در حالی که مالیات و عوارض را باید آنها پرداخت کنند.

از سوی دیگر استدلال مسؤولان برای اعطای مجوز به این نمایشگاه‌ها فروش لوازم‌التحریر اسلامی ـ ایرانی بوده است. بنا بر اعلام رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر اعضای این صنف به فروش این اقلام روی خواهند آورد و به همین دلیل مجوزی برای برپایی این نمایشگاه‌ها صادر نخواهد شد.

اما مشکل اصلی در این حوزه استقبال مردم به ویژه کودکان از لوازم‌التحریری است که به عنوان اسلامی ـ ایرانی از آن یاد می‌شود، چراکه کودکان رنگ و لعاب محصولات منقوش به تصاویر شخصیت‌های کارتونی خارجی را بیشتر می‌پسندند به ویژه آنکه تولیدات منقوش به تصاویر قهرمانان و شخصیت‌های ایرانی ـ اسلامی از لحاظ قیمت با لوازم‌التحریرهای رنگ و لعاب‌دار یا برابری می‌کند و یا بیشتر است و به همین دلیل انگیزه اقتصادی نیز نمی‌تواند ایجاد کند.

فروش کتاب درسی برای جوری جنس

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر، کتاب و فتوکپی شهرستان همدان با بیان اینکه شهریورماه و مهرماه پیک فعالیت واحدهای صنفی ارائه دهنده لوازم‌التحریر است، اظهار کرد: بنابر اعلام مسؤولان نباید تا پیش از 20 شهریورماه کتاب‌های درسی را عرضه کرد و به همین دلیل با پیک مراجعه شهروندان پس از این زمان مواجه می‌شویم.

عباس ستاره با بیان اینکه فروش لوازم‌التحریر فصلی است، افزود: در بقیه فصل سال اعضا بیشتر به فروش کارت مراسم مختلف و یا لوازم اداری مشغول هستند تا پول آب و برق تأمین شود و افراد بیکار نباشند.

وی با اشاره به اینکه 250 واحد عضو اتحادیه لوازم‌التحریر همدان هستند، تصریح کرد: در گذشته نمایشگاه پاییزه برگزار می‌شد و حتی در برخی از پارک‌ها نیز به عرضه لوازم‌التحریر می‌پرداختند که در سال جاری تا کنون این اقدامات انجام نشده است.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با بیان اینکه در سال جاری مکاتبات لازم برای جلوگیری از اقدامات متفرقه در پارک‌ها به عمل آمده است، ادامه داد: جلسات مختلفی در شورای شهر برگزار شده و بنا شده که لوازم‌التحریر ایرانی و اسلامی توسط اصناف عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه اعضای صنف لوازم‌التحریر در عرضه اقلام اسلامی ـ ایرانی همکاری کردند، خاطرنشان کرد: پیرو هماهنگی‌های به عمل آمده با واحدهای صنفی قرار شد کالاهای ایرانی ـ اسلامی عرضه شود و همکاری نیز در این حوزه انجام شده است.

کیفیت محصولات ایرانی از چینی بهتر است

ستاره با بیان اینکه کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی از اجناس چینی مطلوب‌تر است، گفت: استقبال مردم افزایش یافته اما نیاز به فعالیت و فرهنگسازی مناسب‌تری دارد و باید با مشتریان صحبت کرده و آنها را برای تهیه کالای متناسب با فرهنگ جامعه مجاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه والدین و فروشندگان برای تبیین فرهنگ اسلامی و استفاده از کالاهای مناسب با این فرهنگ با یکدیگر همکاری کنند، اظهار کرد: برای تبیین فرهنگ داخلی و غلبه بر تهاجم فرهنگی باید همه اقشار مرتبط دست در دست یکدیگر قرار دهند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با بیان اینکه طبق قانون لوازم‌التحریر می‌تواند 15 درصد سود اخذ کند، افزود: این مبلغ بسیار کم است اما چاره‌ای نیست و باید، مجلس در میزان سود این کالاها تغییر ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بازرس اتحادیه به واحدهای صنفی به صورت مداوم سرکشی می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین دغدغه ما ارزان فروشی است به طوری که رقابت بین واحدهای صنفی ایجاد شده و برخی از افراد اجناس را کمتر از 15 درصد سود عرضه می‌کنند.

ستاره با اشاره به اینکه برخی از افراد اجناس را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند، ادامه داد: البته مردم با اطلاع کافی به خرید اقدام خواهند کرد و کالایی با کمترین قیمت و در کنار آن بهترین کیفیت را بر می‌گزید.

وی با بیان اینکه 110 واحد صنفی کتاب درسی ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که متقاضی عرضه کتاب باشند به آموزش و پرورش برای فروش کتاب‌های درسی معرفی می‌شوند و باید در ابتدا قیمت کامل آن را واریز کنند.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر همدان با اشاره به اینکه می‌توان تسهیلات بانکی برای پرداخت قیمت کتاب‌های درسی استفاده کنیم، گفت: فروش کتاب درسی سودی ندارد و تنها برای جوری جنس و فروش عرضه می‌شود و پس از کسر هزینه‌ها حدود هفت درصد برای فروشنده باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه حدود 20 واحد بدون پروانه کسب فعالیت می‌کند، اظهار کرد: بیشتر واحدهای غیر مجاز شناسایی و ساماندهی شدند و یا در حال ساماندهی هستند.

ستاره با اشاره به اینکه در حال حاضر تعیین زمان برای فروش کتاب درسی ایجاد مشکل کرده است، افزود: مسؤولان آموزش و پرورش به دلیل اینکه مسافران کتاب‌های خود را تهیه نکنند و پس از آن برای تأمین کتاب برای استان با مشکل و کمبود مواجه شویم، این قانون را وضع کردند.

وی با بیان اینکه از سال آینده خرید کتاب درسی از طریق اینترنت انجام خواهد شد، تصریح کرد: البته مسافران طی 10 روز پایان شهریورماه می‌توانند اقدام به خرید کتاب مورد نظر خود کنند و هنوز هم این تهدید وجود دارد.

بی تفاوتی مسؤولان به بازار

وی با بیان اینکه کتاب فروشی، لوازم‌التحریر، صحافی، کارت فروش و فتوکپی جزو این اتحادیه محسوب می‌شوند، ادامه داد: 150 نفر از 250 عضو اتحادیه به فروش لوازم‌التحریر اشتغال دارند.

ستاره با بیان اینکه قیمت لوازم‌التحریر ایرانی بیشتر از خارجی‌ها است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به صورت انبوه خرید و فروش نمی‌شود اما کیفیت جنس داخلی از خارجی‌ها بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه مداد ایرانی با مداد آلمانی برابری می‌کند، گفت: اجناس چینی کیفیت لازم را ندارند و قابل قیاس با کیفیت محصولات داخلی نیستند.

کودکان لوازم‌التحریر با تصاویر  غربی را می‌پسندند

یک لوازم‌التحریرفروش همدانی نیز با بیان اینکه از لوازم متناسب با فرهنگ داخلی با اقبال مردم مواجه نشده، اظهار کرد: وقتی کودکان در شبکه‌های ماهواره‌ای با نمادهای غربی آشنا می‌شوند خواهان لوازم منقوش به تصویر جذاب کارتون‌های غربی هستند.

جعفر پری‌پور با بیان اینکه قیمت کالاهای ایرانی با کالاهای منقوش به شخصیت‌های غربی بیشتر و سود آن برای فروشنده کمتر است، افزود: کودکان از کالاها با تصاویر شخصیت‌های خارجی بیشتر استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در حوزه طراحی و سلیقه افراد است، تصریح کرد: باید بتوانیم طراحی متناسب با سلیقه‌های کودکان امروز انجام دهیم.

پری‌پور با بیان اینکه باید سطح طراحی‌های داخلی ارتقا یابد، ادامه داد: باید بتوانیم مفاهیم مورد نظر را با شکلی زیبا و شکیل ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: کودک باید با تصویر مجازی و دنیای فانتزی ارتباط برقرار کند، بنابراین باید تم‌های فانتزی اسلامی و ایرانی برای بچه‌ها تهیه شود.

این فروشنده با اشاره به اینکه کارتون‌های خارجی برای کودکان جذاب‌ترند، گفت: طراح‌های ما باید به علایق کودکان توجه کنند و نباید با پسند خود طراحی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه داشته‌های خود را زشت درست می‌کنیم، اظهار کرد: به همین دلیل کودکان نیز شخصیت‌های خارجی را می‌پذیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس