ایران شناس آلمانی عنوان کرد که اخیراً بنیادی اسلامی به نام ابن سینا در آلمان شروع به فعالیت کرده که همچون کلیساها که به مسیحیان کمک می‌کنند، به مسلمانان خدمات ارائه می‌دهد.

به گزارش مشرق، دهمین نشست از سلسله نشست‌های خیر ماندگار با موضوع «آشنایی با مؤسسه‌های دانش بنیان خیریه در آلمان» با سخنرانی کریستوف ورنر، ایران شناس و پژوهشگر تاریخ مدرن ایران، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه فیلیپ ماربوگ آلمان عصر امروز (8 شهریور) در بنیاد خیریه راهبری آلاء برگزار شد.

در ابتدای این نشست الهام ملک‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی طی سخنانی به معرفی کریستوف ورنر پرداخت و عنوان کرد: وی از ایران شناسان تاریخ مدرن ایران است که در بخش وقف در ایران تحقیق کرده و بانک اطلاعاتی که شامل تصاویری از اسناد تاریخی و تصویری ایران است را ایجاد کرده و با ایران شناسان ایران آشنا است.

وی در ادامه افزود:‌ سند خوانی و تصحیح نسخ خطی از جمله اقدامات او محسوب می‌شود. از مهمترین کارهای ورنر نیز بررسی واقف در عصر قاجار و وقف در آیینه تحولات اجتماعی در دوره قاجار است.

در ادامه این مراسم کریستوف ورنر طی سخنانی عنوان کرد: من اول مطمئن نبودم که انتظار شما از من چیست، به همین دلیل بیشتر تمایل دارم این جلسه به صورت گفت‌وگویی برگزار شود.

وی در ادامه افزود: من در دانشگاه همیشه فهرستی از دانشجویانی دارم که خواستار کمک علمی و مالی هستند بنابراین خواسته‌های آنها را از طریق موسسات خیریه برآورده می‌کنم.

ورنر با اشاره به اینکه مؤسسات خیریه در آلمان به صورت هرمی هستند که رأس هرم آنها مؤسسات بزرگ مالی‌اند که از دولت کمک دریافت می‌کنند، توضیح داد: بنابراین ما هرچه به سمت قاعده هرم پیش می‌رویم مؤسسات خیریه کوچک و مردمی و مستقل می‌شوند.

این ایران شناس آلمانی اظهار داشت: یکی از این مؤسسات بنیاد DAAD است که از دولت آلمان کمک دریافت می‌کند و این مؤسسه پولی را که از دولت دریافت می‌کند به طور مستقل و بدون نظارت دولت می‌تواند به اهدافی که خود تعیین کرده تخصیص دهد. یکی از این اهداف موسسه این است که به دانشجویان آلمانی که قصد دارند خارج از آلمان تحقیق و پژوهش کنند پول اختصاص داده می‌شود و همچنین دانشجویان خارجی که قصد دارند به آلمان برای تحقیق بیایند.

کریستوفر ورنر در ادامه افزود: برخی بنیادهای دیگر به احزاب سیاسی یا انجمن‌های کارگری و کلیسا وابسته هستند و از دولت کمک می‌گیرند تقریبا نیمی از بودجه آنها را دولت به آنها پرداخت می‌کند به عکس مؤسسه‌ای که در بالا بدان اشاره کردم، این مراکز در راستای اهداف و ایدئولوژی خاص خود کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر حزبی در آلمان بنیادی خیریه دارد از جمله این احزاب، حزب همسایه که حزبی مسیحی است، سوسیال دموکرات‌ها، لیبرال‌ها و حزب سبز نام دارند، توضیح داد: این احزاب به افرادی که به آنها از نظر فکری نزدیک هستند کمک می‌کنند البته شرط عضویت برای آنها وجود ندارد و بنیادهایی که به کلیسا وابسته هستند به مسیحیان و حتی مسلمانان نیز کمک می‌کنند اما افرادی که خداناباور هستند منطقا نباید از آنها انتظار کمک مالی داشته باشند.

ورنر افزود:‌اخیرا بنیاد اسلامی ابن سینا نیز در آلمان شروع به کار کرده که به مسلمانان همچون کلیساها به مسیحیان بورس می‌دهد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ از جمله فولکس واگن، هنکل، تایسون، مرکاتور، بوش و ... نیز بنیاد خیریه دارند که هر یک در زمینه خاص خود فعالیت می‌کنند به طور مثال شرکت فولکس واگن بیشتر در زمینه علمی فعالیت می‌کند، هنکل بیشتر به حوزه تاریخ، هنر و پژوهش اهمیت می‌دهد که خود من نیز در تحقیقی درباره تاریخ تئاتر ایران و تأثیر آن در ملی گرایی ایران در بین دولت پهلوی به آنها ارائه دادم و آنها نیز موافقت کرده و درحال کار بر آن هستند.

ورنر با بیان اینکه این سری سرمایه گذارهای وابسته به شرکت‌ها از دولت کمک نمی‌گیرند، گفت: آخرین بنیادهای خیریه کوچک، خانوادگی و قدیمی هستند که بیشتر منطقه‌ای و محلی کار می‌کنند.

در انتهای این نشست  از پروژه‌ای به نام «کیف مهربانی» توسط بنیاد خیریه آلاء رونمایی شد که در راستای انگیزش و ایجاد پویش مردمی شامل یک کیف با لوازم تحریر است که در آستانه ماه مهر به دانش آموزان محروم به خصوص مرز نشینان و به ویژه مردم محروم سیستان و بلوچستان و کرمان در راستای فرهنگ سازی امور خیریه در ایران انجام می‌شود.

از این طریق هر دانش‌آموزی که از خانواده متوسط است می‌توانند یک دانش آموز دیگر را روانه مدرسه کند.

علاقه مندان برای شرکت در طرح پوشش کیف مهربانی می‌توانند به سایت بنیاد خیریه آلاء رجوع کرده و قسمت کیف مهربانی را کلیک کند و با پرداخت پول بتوانند در این طرح مشارکت کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    کاش از حامد بهداد هم دعوت میکردند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس