اگرچه نفرات اعزامی دوچرخه‌سواری ایران به المپیک ریو کارنامه‌ای ضعیف را به یادگار گذاشتند؛ اما فدراسیون آن را مطلوب توصیف کرده و همه چیز را مثبت تفسیر می‌کند.

سرویس ورزش مشرق – قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و میرصمد پورسیدی سه عضو اعزامی تیم ملی دوچرخه سواری ایران به ریو بودند که در نهایت با کسب نتایجی دور از انتظار به وطن برگشتند؛ هرچند مسئولان این فدراسیون عملکرد کاروان این رشته را همچنان مثبت ارزیابی کرده و انتقادات را مغرضانه تلقی می کنند!
علی زنگی‌آبادی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی مشرق، درباره عملکرد کاروان دوچرخه سواری در المپیک 2016 اظهار داشت: ابتدا باید به نحوه کسب سهمیه اشاره کنم که به باشگاه های ما برمی‌گردد. دو باشگاه پتروشیمی تبریز و پیشگامان یزد را داریم که حرفه ای هستند و در طول سال در تورهای آسیایی شرکت می کنند. وقتی آنها توانستند در مجموع امتیازی رنکینگ اول آسیا را بدست بیاورند، فدراسیون جهانی سه سهمیه برای المپیک به کشورمان اعطا کرد.

رییس اسبق فدراسیون ادامه داد: این سه سهمیه توسط باشگاه ها بدست آمده و فدراسیون حتی یک وعده غذای گرم و یک بلیت هم برای این دوچرخه سواران در مسیر کسب سهمیه هزینه نکرده است. این سه نفر هیچ تدارکات و برنامه خاصی هم در این مدت نداشتند و تنها در مدت زمان رسیدن تا المپیک یک اردوی 7، 8 روزه در اردبیل برگزار کردند؛ در صورتی که آنها باید هر هفته در مسابقات یک روزه حضور پیدا می کردند تا آماده المپیک شوند.

رکابزنان المپیکیدارنده طلای بازیهای 1986 سئول در ماده دور امتیازی عنوان کرد: در المپیک که بیشتر مسابقاتش یک روزه برگزار می شود، شرایط با تورهای چند روزه متفاوت است. باید بچه های اعزامی را با حضور در این مسابقات که اتفاقا در اروپا آخر هر هفته برگزار می شود، آماده می کردیم. سابق بر این با سرمربی خارجی تیم ملی اتو آلفکس در آستانه حضور در بازی های این چنینی در این قبیل رقابت‌ها شرکت می کردیم. به اعتقاد من اساسی ترین مشکل ورزشکاران ما تدارکات تیم ملی برای المپیک بود.

زنگی آبادی درباره نحوه انتخاب ورزشکاران این رشته اظهار داشت: متأسفانه تعدادی از بچه های این رشته مانند مهدی سهرابی دیده نشدند و مسئولان کمیته صوری انتخاب ملی پوشان، تشکیل شد و در نهایت هم برگزیدن این نفرات کاملا سیاسی بود چرا که انتخابات در پیش است و به هر حال به رأی تعدادی از هیأت ها احتیاج داشتند.

رئیس اسبق هیئت دوچرخه سواری کرمان افزود: حضور جمعی از اهالی دوچرخه سواری تبریز در این المپیک بی ارتباط با انتخابات نمی تواند باشد. یک نفر که نماینده باشگاه هاست و از پتروشیمی می آید، دیگری قادر میزبانی است که نماینده ورزشکاران است و نماینده مربیان هم که چایچی سرمربی تیم ملی بود. سه رأی از تبریز هم سه رأی است. به این ترتیب به راحتی حق یکی مانند مهدی سهرابی ضایع شد.

سرمربی تیم ملی دوچرخه سواری در سال های 1369 تا 1372 با اشاره به کادر فنی تیم ملی گفت: مصطفی چایچی در حال حاضر هم مدیر تیم ملی است و هم سرمربی و هم مربی و هم مربی پیست و خانمش هم که اصلا دوچرخه سوار نبوده و اطلاعاتی در این زمینه ندارد، مربیگری و سرپرستی تیم ملی بانوان را در دست دارد. در فدراسیون بلبشویی به راه افتاده که باعث شده دوچرخه سواری ما به روزی بیفتد که بعد از دورانی که در قهرمانی آسیا 13، 14 مدال می گرفت، حالا یک مدال برنز در رشته های اصلی بدست می آورد و در رشته های فرعی که در المپیک هم قانونی نیست مانند یک کیلومتر، یک مدال دیگر بدست می آورد. هیچ بعید نیست با ادامه این روند وقتی این دوره یک برنز گرفتیم، در دور بعدی با پنجمی و ششمی به کارمان خاتمه بدهیم.

زنگی آبادی تأکید کرد: ما در 15، 20 سال گذشته از قدرت های اول یا دوم آسیا در دوچرخه سواری محسوب می شدیم ولی در دوره اخیر در یکسری از رشته ها که همیشه مدعی اول یا دومی بودیم، نماینده نداشته‌ایم. دوچرخه سواری باشگاهی ما هم به روزی افتاده که دو باشگاه فعال بیشتر نداریم و بیشتر هیأت ها در مسابقات شرکت می کنند و وقتی بودجه شان تمام می شود، می گویند پول نداریم و از حضور در دور بعدی منصرف شده و مسابقات را نیمه کاره رها می کنند. خدا عاقبت این رشته را به خیر کند.
 
************************
خالقی: نتیجه دوچرخه سواری مثبت بود/میزبانی تصادف نمی کرد تاریخ ساز می شد!

رکابزنان المپیکیاصغر خالقی در گفت و گو با مشرق درباره عملکرد تیم دوچرخه سواری در المپیک ریو اظهار داشت: با توجه به حضورم در آتن، پکن و لندن، این چهارمین المپیکی بود که در آن شرکت داشتم و فکر می کنم چنانچه بدشانسی سراغ قادر میزبانی نمی رفت و تصادف نمی کرد، می توانست نتیجه بسیار خوبی کسب کند که در تاریخ فدراسیون بی نظیر بود.

وی ادامه داد: زمانی که او تصادف کرد، جزو گروه سر و 27 نفر پیشرو در مسابقه بود و از آن به بعد هم به بخش سربالایی می رسید و در بدبینانه ترین حالت می توانست بیست و هفتم شود که این نتیجه هم عالی محسوب می شد. در زمان تصادف، رکابزن ژاپنی که همیشه در مسابقات از قادر عقب است، از او جلو زد و در نهایت هم شانزدهم شد؛ یعنی شانس قادر خیلی بد بود که آن تصادف را داشت وگرنه یکی از بهترین نتایج برای ماده استقامتمان رقم می خورد.

دبیر فدراسیون درباره ماده تایم تریل گفت: در این رشته هم توانستیم 7 نفر را پشت سر بگذاریم که البته برخی مغرضانه می گویند که دو تن از شرکت کنندگان به دلیل نداشتن دوچرخه مناسب به دور مسابقه نیامدند. به هر حال، این هم بخشی از مسابقه است و باید آنها را هم حساب کرد. از طرفی قرار بود در این ماده آروین گودرزی شرکت کند که قهرمان ایران و نفر دوم آسیاست ولی شب قبل سرماخورد و خودش انصراف داد و قادر را فرستادیم که او هم بعد از گودرزی در ایران بهترین است؛ هرچند برخی مغرضانه می گویند که میزبانی کهولت سن دارد و نمی توانسته با قدرت در مسابقه شرکت کند ولی ما اینگونه فکر نمی کنیم و اتفاقا به میزبانی امید زیادی داشتیم.

خالقی درباره عملکرد کلی تیم ایران در المپیک گفت: نتیجه کلی را مثبت ارزیابی می کنیم ولی امید داشتیم که میزبانی بهتر کار کند و آروین گودرزی هم که نفر اولمان بود بی موقع سرما خورد. میرصمد پورسیدی هم که دو سال اخیر نفر اول آسیاست ولی در ریو آنچنان که باید و شاید ظاهر نشد و گفت که فشار مسابقات در برزیل بالا بوده است. ضمن اینکه این اولین المپیک او هم محسوب می شد.

وی با انتقاد از کسانی که می گویند چرا این نفرات برای اعزام به المپیک انتخاب شدند، توضیح داد: ما در ایران بهتر از این 4 نفر نداشتیم. از عید به این سو دو دوره لیگ و یک اردوی اردبیل را برگزار کردیم که در همه مراحل سایه به سایه دوچرخه سواران را زیر نظر داشتیم و همین سه نفر، برتر از همه بودند. وقتی پروفایل المپیک را دیدیم که بخشی از مسیر سربالایی بود، نخواستیم مهدی سهرابی را به این رقابت ها اعزام کنیم چون در سربالایی ضعف دارد.

خالقی تأکید کرد: در ایران و در تایم تریل هیچ دوچرخه سواری به گرد پای گودرزی نمی رسد. پور سیدی هم دو سال است در آسیا حرف اول را می زند. در مدت 20 روزه برپایی اردوی تیم ملی ما کمیته فنی تشکیل دادیم و بهترین ها را انتخاب کردیم. این انتخابات هم هیچ ربطی به انتخابات فدراسیون ندارد و فقط مغرض ها برای اینکه حرفی زده باشند، از این تیم انتقاد می کنند. باز هم می گویم که این تیم بهترین تیمی بود که به مسابقات اعزام شد.

دبیر فدراسیون به مشرق گفت که تاریخ حکم ریاست خسرو قمری در فدراسیون سوم شهریور ماه به پایان رسیده و مسئولان فدراسیون منتظر ابلاغ وزارت ورزش برای تشکیل مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون هستند که احتمالا در روزها یا هفته پیش رو برگزار خواهد شد.
 
به گزارش مشرق، مروری بر سخنان کارشناسان و عملکرد سال های اخیر نشان می‌دهد که دوچرخه سواری حال و روز بسیار بدی دارد. این فدراسیون در المپیک به قدری ضعیف ظاهر شد که لزوم تحولات گسترده در آن الزامی است. باید برای دوچرخه سواری تدبیری کرد که روزگاری روندی صعودی و افتخارآمیز داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 0
    خندم گرفت از دومیدانی و دوچرخه سواری و بوکس ایران..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس