'گورجان بالیک' از سفرای سابق ترکیه و مشاور عالی سیاست خارجی عبدالله گل رئیس جمهوری پیشین ترکیه ، در قالب تحقیقات دادستانی در پرونده سازمان تروریستی «فتو» بازداشت شد.

 به گزارش مشرق، وی همچنین در دوران وزارت خارجه احمد داوداوغلو، رئیس دفتر وی بود و از سرشناس ترین بورکرات های ترکیه به شمار می رفت.

به همراه بالیک، سفرای عزل شده ترکیه ،'علی فندق' و 'تونجای بابالی' نیز در راستای همین اتهامات به دستور دادگاه بازداشت و روانه زندان شده اند.

سه فرد یادشده پیشتر به دستور دادستانی و توسط شعبه مبارزه با ترور و جرایم سازمان یافته پلیس دستگیر شده بودند.

ادعا شده است که گورجان بالیک زمینه دیدار احمد داوداوغلو در دوران صدارت وی بر وزارت خارجه در سال 2013 میلادی با فتح الله گولن در پنسیلوانیای آمریکا را فراهم کرده بود. داوداوغلو که مجبور به کناره گیری از نخست وزیری و ریاست حزب حاکم عدالت و توسعه شده، اظهار نظری در این رابطه نکرده است.

گورجان بالیک که ستاره بخت وی در نیمه دوم اقتدار حزب عدالت و توسعه درخشید، همچنین به عنوان مشاور عالی سیاست خارجی عبدالله گل یازدهمین رئیس جمهوری ترکیه نیز خدمت کرده است.

تونجای بابالی سفیر ترکیه در کانادا در 17 اوت 2014 و علی فندق سفیر ترکیه در کوستاریکا در 11 نوامبر 2015 به مرکز فرا خوانده شده بودند که دو روز بعداز کودتای نافرجام 15 جولای گذشته (25 تیرماه) به اتهام عضویت در سازمان تروریستی فتو دستگیر شده بودند.

روز گذشته نیز اعلام شد، وزارت خارجه ترکیه 12 سفیر این کشور را به مرکز فراخوانده و محل ماموریت 22 سفیر را نیز تغییر داده است. همزمان دادستانی آنکارا آزمون های ورود کارمندان به وزارت خارجی این کشور درسالهای 2013 – 2010 میلادی را زیر ذره بین قرار داده است. هدف پاکسازی عناصر گولن از دستگاههای دولتی است.

پیشتر اعلام شده که در مجموع 300 تن از کارکنان وزارت خارجه مامور خدمت در خارج اعم از دیپلمات و کارکنان کنسولگری های و سفارتخانه ها به مرکز فرا خوانده شده است.

دستگاه های اطلاعاتی امنیتی و قضایی ترکیه به طور فشرده سرگرم یافتن سرنخ هایی از رابطه کارکنان دولتی با گروه گولن هستند که به گفته آنکارا با تشکیل سازمان تروریستی (فتو) و ساختار موازی در دولت٬ در صدد براندازی دولت قانونی بوده اند.

بامداد شنبه 25 تیر ماه گذشته شماری از نظامیان ارتش ترکیه با استقرار در ورودی پل های موسوم به «بوغاز ایچی» و«سلطان محمد فاتح» استانبول، سعی در اشغال نقاط راهبردی زیادی مانند مرکز فرماندهی ستاد ارتش ترکیه، فرودگاه ها و ایستگاه های تلویزیونی درشهرهای مختلف این کشور واجرای یک کودتای تمام عیار راداشتند که با حضور مردم در سطح شهرها به سرانجام نرسید و این کودتا پس از چند ساعت به شکست انجامید.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس