کد خبر 623410
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰

مرحله نخست تخلیه شهر داریا در حومه دمشق به پایان رسید و حدود 400 فرد مسلح همراه با خانواده‌هایشان و همچنین 600 غیرنظامی این شهر را ترک کردند.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، توافق میان گروه‌های مسلح مخالف و ارتش سوریه برای خارج کردن افراد مسلح و غیرنظامیان از شهر داریا در حومه دمشق از روز جمعه وارد مرحله اجرایی شد و اکنون مرحله نخست آن با خروج 400 فرد مسلح همراه با خانواده‌هایشان و 600 غیرنظامی به پایان رسیده است.

افراد مسلح همراه با خانواده‌هایشان به مناطق تحت سیطره مخالفان در شهر ادلب واقع در شمال سوریه و غیرنظامیان نیز به شهرک‌های قدسیا و الکسوه در حومه دمشق منتقل شدند.

ارتش سوریه و گروه‌های مسلح مخالف روز پنجشنبه به توافقی برای خروج غیرنظامیان و افراد مسلح از شهر داریا دست یافتند. براساس این توافق نظام سوریه اداره امور شهر داریا را برعهده خواهد داشت.

یکی از اعضای هیئت مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو در واکنش به این توافق گفت: داریا امروز شکست نخورد بلکه جامعه جهانی است که شکست خورد و ساکنان داریا را خوار شمرد.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اوضاع در شهر داریا بسیار خطرناک و جدی است و باید با تخلیه ساکنان و مهاجرت از غیرنظامیان محافظت شود و این کار به صورت داوطلبانه انجام شود.

وی گفت: سازمان ملل در مذاکرات و توافقی که میان مخالفان و نظام سوریه صورت گرفت مشارکتی نداشته است. من از گروه بین المللی حامی سوریه و دیگران می‌خواهم از توقف درگیری‌ها و تضمین اجرای این توافق‌نامه حمایت کنند.

سازمان ملل اعلام کرده که تیمی از کارکنان این سازمان با صلیب سرخ سوریه برای دیدار با تمامی طرف‌ها و مشاهده وضعیت غیرنظامیان وارد شهر داریا شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل نیز اعلام کرد که تیمی از این سازمان برای رسیدگی به اوضاع غیرنظامیان وارد داریا شده است.

استفان اوبراین، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل نیز گفت: ما می‌خواهیم روند خروج از شهر داریا آزادانه و با امنیت صورت بگیرد و تمامی طرف‌ها باید ضمانت بدهند که این روند به صورت داوطلبانه و مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی انجام می‌شود.

تخلیه شهر داریا به ارتش سوریه برای تأمین امنیت فرودگاه نظامی المزه به عنوان یکی از تأسیسات استراتژیک و اصلی در دمشق کمک خواهد کرد.

طی سه روز آینده روند خروج افراد مسلح و غیرنظامیان از شهری که به طور کامل در کنترل ارتش سوریه خواهد بود با تحویل اسرا و اجساد کشته شدگان تکمیل خواهد شد.

به گفته سازمان ملل حدود 600 هزار تن در سوریه در مناطق جنگی محاصره شده اند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس