بدون تردید، برای خروج سفیانی از منطقه شام و سوریه، سال دقیق و مشخصی را نمی­توان تعیین کرد؛ چرا که به دلیل پیوستگی این حادثه با ظهور امام مهدی عليه‌ السلام، تعیین زمان برای خروج سفیانی از سوریه، به تعیین وقت برای ظهور امام مهدی عليه ‌السلام خواهد انجامید.

به گزارش مشرق؛ نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود.

اکنون به فاصله بین سفیانی در سوریه تا قیام امام عصر از مکه و نیز فرق بین ظهور، قیام و خروج امام عصر، پرداخته خواهد شد. و دیدگاه های مختلف، نقد و بررسی می شود. در ضمن این مباحث، حوادث سوریه قبل از خروج سفیانی نیز ذکر خواهد شد.

 دیدگاه ها در فاصله خروج سفیانی و ظهور امام مهدی

بدون تردید، برای خروج سفیانی از منطقه شام و سوریه، سال دقیق و مشخصی را نمی­توان تعیین کرد؛ چرا که به دلیل پیوستگی این حادثه با ظهور امام مهدی عليه‌ السلام، تعیین زمان برای خروج سفیانی از سوریه، به تعیین وقت برای ظهور امام مهدی عليه ‌السلام خواهد انجامید. اما زمان این رخداد از برخی جهات به صورت مجمل، بیان شده است.از جمله، تصریح شده است که سفیانی از منطقه شام، خروج خواهد کرد. به عبارت دیگر، خروج سفیانی، از مرز بین کشورهای سوریه- اردن (وادی یابس) در استان درعا، در ماه رجب رخ خواهد داد که بعد از آن، ظهور امام عصر، در ماه رمضان اتفاق خواهد افتاد.

تصویر فوق[1]، خروج های مختلف سفیانی را در سوریه، قبل از حمله به عراق، را ترسیم می کند.

سفیانی بعد از کسب حمایت رومی ها (و به تعبیر روایت: و فی عنقه صلیب)، حرکت و خروج اش را از جنوب سوریه، استان درعا و منطقه وادی یابس (حوران) در جنوب غربی سوریه و شمار اردن، جایی که کمربند امنیتی یهودی ها، محسوب می شود، آغاز خواهد کرد. منطقه درعا، در اقصی جنوب کشور سوریه واقع می‌باشد که از شمال به استان دمشق، از جنوب به کشور اردن و از مغرب به استان قنیطره، تحت اشغال اسرائیل، ختم می شود.

در کتاب الغیبه شیخ طوسی نقل شده است که سفیانی قبل از خروج از وادی یابس (منطقه درعا در سوریه) ابتدا به روم (غرب) رفته و با حمایت رومی ها (دنیای غرب)، وارد منطقه شام و سوریه خواهد شد.

يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ.[2]

سفیانی در حالیکه رهبری قومی را بر عهده دارد مانند شخص نصرانی و صلیب به گردن، از بلاد روم می‌آید.

آنگاه عزم خویش را برای تسلط بر مناطق پنج گانه شام، جزم کرده و به مدت شش ماه برای تسلط بر این مناطق در سوریه با مخالفین و معارضین داخلی، می جنگد و سپس عازم منطقه قرقیسیا در نزدیکی شهر دیرالزور سوریه می شود. زیرا، ترک ها از قبل به این مناطق، لشکرکشی کرده و بخشی های از شرق سوریه را اشغال کرده اند. آنگاه بعد از پیروزی نسبی در سوریه، به سمت حمله به عراق و کوفه و نجف، برنامه ریزی می کند. و همزمان لشکری را نیز به سمت عربستان و مشخصا مکه و مدینه، اعزام خواهد کرد.

حوادث سوریه قبل از خروج سفیانی

امام باقر علیه السلام، تمام مطالب فوق را در ضمن حدیثی به اجمال، بیان میفرمایند که البته جزئیات خروج سفیانی از سوریه و حمله به عراق و عربستان، در احادیث و روایات دیگری، به تفصیل بیان شده است:

ثُمَّ يَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِكَ عَلَى ثَلَاثِ رَايَاتٍ رَايَةِ الْأَصْهَبِ وَ رَايَةِ الْأَبْقَعِ وَ رَايَةِ السُّفْيَانِيِّ فَيَلْتَقِي السُّفْيَانِيُّ بِالْأَبْقَعِ فَيَقْتَتِلُونَ فَيَقْتُلُهُ السُّفْيَانِيُّ وَ مَنْ تَبِعَهُ ثُمَّ يَقْتُلُ الْأَصْهَبَ ثُمَّ لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ يَمُرُّ جَيْشُهُ بِقِرْقِيسِيَاءَ فَيَقْتَتِلُونَ بِهَا فَيُقْتَلُ بِهَا مِنَ الْجَبَّارِينَ مِائَةُ أَلْفٍ وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة ... فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ وَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ ... .[3]

... در اين زمان سه پرچم (سپاه) در مقابل هم مى‏ايستند: سپاه اصهب، ابقع، سفيانى. در ابتدا سفيانى با ابقع مى‏جنگد و او و همراهانش را كشته و به دنبال آن اصهب را هلاك مى‏كند. پس از آن تمام هم و غم سفیانی حمله به عراق است. سپاهيانش را به قرقيسيا مى‏رساند و در آنجا هم به جنگيدن مى‏پردازد. در اين جنگ صد هزار نفر از جباران و ستمگران كشته مى‏شوند. پس از آن سفيانى سپاهى را به سوى كوفه گسيل مى‏دارد ... و در این میان و در هنگام حمله سفیانی به عراق، لشکریانی از خراسان (ایران) برای دفه حمله سفیانی، به سرعت عازم عراق و کوفه خواهند شد که در میان آنها، اصحاب قائم و امام عصر نیز حضور دارند ... .

البته قبل از خروج سفیانی در سال فرد قمری، بایستی سلسله حوادثی در سوریه، رخ دهد که فراز ابتدایی روایت فوق، حوادث قبل از خروج سفیانی را به ترتیب و به نقل از امام باقر در کتاب الغیبۀ نعمانی، بدین ترتیب، ذکر می کند:

... وَ تُخْسَفُ‏ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّامِ تُسَمَّى الْجَابِيَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَيْمَنِ ... وَ مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِيَةِ التُّرْكِ وَ يَعْقُبُهَا هَرْجُ الرُّومِ وَ سَيُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى يَنْزِلُوا الْجَزِيرَةَ وَ سَيُقْبِلُ مَارِقَةُ الرُّومِ حَتَّى يَنْزِلُوا الرَّمْلَةَ فَتِلْكَ السَّنَةُ يَا جَابِرُ فِيهَا اخْتِلَافٌ كَثِيرٌ فِي كُلِّ أَرْضٍ مِنْ نَاحِيَةِ الْمَغْرِبِ فَأَوَّلُ أَرْضٍ تَخْرَبُ أَرْضُ الشَّامِ ...[4]

... و زلزله ای در منطقه جابیه دمشق در سوریه، رخ خواهد داد و بخشی از مسجد اموی دمشق، تخریب خواهد شد ... آنگاه خروج کنندگانی از جانب ترکها، خروج خواهند کرد و فتنه و قتل رومی ها را فراخواهد گرفت. برادران ترکها، نیروهایی نظامی خویش را در جزیره سوریه ادامه می دهند (الجزیره سوریه به مناطق متصل به مرز عراق اعم از الحسكة و دير الزور و الرقة در شرق سوریه، اطلاق می شود). و خروج کنندگانی از رومیان هم در رمله (اشدود فلسطین اشغالی) نیروی نظامی پیاده می کنند ... .

بنابراین، ترتب حوادث قبل از خروج سفیانی از کتاب الغیبۀ نعمانی به نقل از امام باقر، به این ترتیب، خواهد بود:

1. تخسف‏ قرية من قرى الشام تسمى الجابية و تسقط طائفة من مسجد دمشق الأيمن

2. و مارقة تمرق من ناحية الترك

3. و يعقبها هرج الروم

4. و سيقبل إخوان الترك حتى ينزلوا الجزيرة

5. و سيقبل مارقة الروم حتى ينزلوا الرملة

6. فتلك السنة يا جابر فيها اختلاف كثير في كل أرض من ناحية المغرب

7. فأول أرض تخرب أرض الشام

8. ثم يختلفون عند ذلك على ثلاث رايات راية الأصهب و راية الأبقع و راية السفياني فيلتقي السفياني بالأبقع

9. فيقتتلون فيقتله السفياني و من تبعه ثم يقتل الأصهب

10. ثم لا يكون له همة إلا الإقبال نحو العراق

11. يمر جيشه بقرقيسياء فيقتتلون بها فيقتل بها من الجبارين مائة ألف

12. و يبعث السفياني جيشا إلى الكوفة و عدتهم سبعون ألفا فيصيبون من أهل الكوفة قتلا و صلبا و سبيا

13. فبينا هم كذلك إذ أقبلت رايات من قبل خراسان و تطوي المنازل طيا حثيثا و معهم نفر من أصحاب القائم.

ترتیب نشانه های حتمی ظهور

بعد از اینکه، سفیانی در ماه رجب سال فرد قمری، خروج می‌کند، یمانی و خراسانی، نیز قیام می‌کنند؛ سپس در جمعه شب قدر ماه رمضان سال زوج قمری، ندای آسمانی شنیده می‌شود و ظهور امام عصر (پایان عصر غیبت کبری)، رخ می دهد، و امکان ارتباط خاص و مستقیم امام عصر تنها برای معتمدین و نائیان خاص امام عصر همچون نفس زکیه، امکان پذیر خواهد بود و در ماه ذی الحجۀ، قتل نفس زکیه اتفاق می‌افتد و حدود سه ماه بعد از ظهور و ندای آسمانی، حادثه خسف و فرورفتن لشکر سفیانی در بیداء بین مکه و مدینه، همه جهانیان را متعجب می سازد و آنگاه، سه ماه و هفده روز بعد از ندای آسمانی، واقعه شریف قیام (قیام و خروج) امام مهدی علیه السلام در شنبه عاشورای ماه محرم سال فرد قمری، برای تمام جهانیان رخ می‌دهد.

البته دو مبنا و دو دیدگاه درباره ظهور و قیام (خروج) امام مهدی علیه السلام وجود دارد. و در این نوشتار، ترتیب نشانه های حتمی ظهور، بر اساس دیدگاه دوم، ذکر گردید. لکن در واقع، سوالی که مطرح است: آیا واقعا بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوتی زمانی وجود دارد؟ همین سوال، منشا اختلاف و پیدایش دو دیدگاه در فاصله بین نشانه های حتمی و قیام امام عصر، گردیده است.

اکنون و به تفصیل، اقوال مختلف درباره زمان و ترتیب نشانه های حتمی ظهور و قیام امام مهدی، سخن خواهیم گفت و به تفاوت دیدگاه و نظرات، اشاره خواهیم کرد و اثبات میشود کهبا توجه به مجموعه احادیث، دیدگاه دوم مبنی بر وجود تفاوت زمانی بین ظهور و قیام امام عصر صحیح، می باشد.

دیدگاه اول: بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوتی نیست

اگر بر این مبنا باشیم که بین ظهور و خروج (قیام) امام مهدی علیه‌السلام، تفاوتی وجود ندارد. نتیجه می گیریم 6 ماه قبل از ظهور و خروج (قیام) حضرت، سفیانی و یمانی و خراسانی، در ماه رجب، به عنوان نشانه های حتمی، در دو جبهه مقابل، قیام خویش را آغار خواهند کرد. زیرا سفیانی و یمانی و خراسانی، در ماه رجب، خروج می کنند و ظهور و قیام امام عصر نیز در ماه محرم می باشد. و فاصله بین خروج سفیانی و ظهور (قیام) امام عصر، 6 ماه فاصله است.

طرفداران این دیدگاه، که بین ظهور و قیام حضرت تفاوتی قائل نشده اند، و به روایاتی استدلال، می کنند، از جمله:

امام جعفر صادق علیه‌السلام در روایت معتبر فرموده اند که سفیانی، در ماه رجب، خروج می کند:

مِنَ الْأَمْرِ مَحْتُومٌ وَ مِنْهُ مَا لَیسَ بِمَحْتُومٍ وَ مِنَ‏ الْمَحْتُومِ‏ خُرُوجُ‏ السُّفْیانِی‏ فِی‏ رَجَبٍ‏.[5]

خروج سفیانی از نشانه های حتمی و قطعی است و در ماه رجب روی خواهد داد.

از طرفی، طبق روایتی از امام باقر علیه‌السلام، سفیانی در سال ظهور امام مهدی، خروج می کند:

السُّفْیانِی وَ الْقَائِمُ فِی سَنَةٍ وَاحِدَة.[6]

سفیانی و قائم هر دو در یک سال، نمایان می‌شوند.

از طرف دیگر، طبق روایت ذیل، سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز، اعلام خروج می کنند. امام باقر علیه‌السلام در این‌باره فرموده اند:

خُرُوجُ الثَّلَاثَةِ السُّفْیانِی وَ الْخُرَاسَانِی وَ الْیمَانِی فِی سَنَةٍ وَاحِدَةٍ فِی شَهْرٍ وَاحِدٍ فِی یوْمٍ وَاحِدٍ وَ لَیسَ فِیهَا رَایةٌ أَهْدَى مِنْ رَایةِ الْیمَانِی لِأَنَّهُ یدْعُو إِلَى الْحَق.[7]

قیام سفیانی، یمانی و خراسانی، در یک سال، یک ماه و یک روز خواهد بود که هدایت یافته ترین پرچم، پرچم یمانی است زیرا که به حق دعوت می کند.

از مجموعه روایات فوق، یمانی و سفیانی، در ماه رجب سال ظهور، قیام خویش را آغاز خواهند کرد. و چون حضرت در ماه محرم، ظهور و قیام میفرمایند، بنابراین بین قیام سفیانی و یمانی و ظهور حضرت، تنها 6 ماه فاصله است. همانطور که ذکر شد، طبق این دیدگاه، بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوتی نیست.

اما در واقع بنظر می رسد این قول صحیح نمی باشد که در ادامه، علل نادرستی این دیدگاه، شرح داده خواهد شد.

صرفنظر از اینکه، در ادامه اثبات خواهد شد که بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوت و فاصله زمانی وجود دارد، دیدگاه اول، با مشکل اساسی نیز روبرو خواهد بود و آن اینکه:

1. اما دلیل دیگر و محکم در اثبات نادرستی و بطلان دیدگاه اول -که بیان می کند فاصله بین خروج سفیانی و ظهور امام عصر، تنها 6 ماه فاصله است- این است که در صورت التزام به این دیدگاه، بایستی حوادثی چون: جنگ قرقیسیا و حمله لشکر سفیانی به عراق، بعد از ظهور امام عصر (بعد از ماه محرم)، رخ دهد، در حالیکه همگان می دانند، این حوادث ( جنگ قرقیسیا و حمله لشکر سفیانی به عراق)، قبل از ظهور امام عصر است و نه بعد از ظهور. زیرا سفیانی، به مدت 6 ماه می‏جنگد و در این مدت 6 ماه، تنها و فقط بر منطقه شام و سوریه، مسلط میشود و بعد از 6 ماه (بعد از محرم)، آنگاه در جنگ قرقیسیا، شرکت می کند و سپس به عراق حمله می کند. پس آیا منطقی است، امام عصر، 6 ماه بعد از خروج سفیانی، یعنی در ماه محرم همان سال، ظهور کرده باشند ولی هنوز، سفیانی به عراق و عربستان حمله نکرده باشد؟ در حالیکه می دانیم زمان این حوادث و اقدامات سفیانی همچون شرکت در جنگ قرقیسیا و حمله به عراق و عربستان، قبل از ظهور است و نه بعد از ظهور. بنابراین، ناگزیریم به دیدگاه دوم (وجود تفاوت و فاصله زمانی بین ظهور و قیام امام عصر)، قائل شویم.
 
2. و دلیل بسیار واضح تر دیگر، اینکه: اگر ملتزم به دیدگاه اول شویم، باید چنین باشد: در حالیکه، هنوز سفیانی بر مناطق پنج گانه شام و سوریه، مسلط نشده است اما لشکر اعزامی سفیانی به عربستان، دچار خسف بیداء می شود. آیا این امر، منطقی است؟ زیرا هنوز سفیانی به عربستان، لشکر نظامی اعزام نکرده است تا چه رسد به خسف این لشکر در بین مکه و مدینه. توضیح اینکه: طبق نص صریح احادیث، سفیانی ابتدا به مدت 6 ماه می جنگد تا فقط بر الکورالخمس (مناطق پنچ گانه شام)، مسلط شده و آنگاه به سمت عراق و عربستان، لشکرکشی می کند و طبق نص احادیث، همگان می دانند که سفیانی تا از مسائل داخلی منطقه شام، فارغ نشده، هرگز به لشکرکشی نظامی به عراق و عربستان، اقدام نمی کند.

دیدگاه دوم: بین ظهور و قیام (خروج) حضرت، فاصله زمانی و تفاوت، وجود دارد

بدین صورت که امام عصر در ماه رمضان و در شب قدر (23 ماه رمضان)، ظهور می فرمایند و آنگاه در عاشورای ماه محرم قیام (خروج) علنی خویش را به عموم جهانیان اعلام می فرمایند. طبق این مبنا، از آنجا که سفیانی در ماه رجب خروج می کند و حضرت 15 ماه بعد (به مدت حمل ناقه) در ماه رمضان، ظهور می فرمایند. و سپس در دهم عاشورا ماه محرم، قیام و خروج خویش را به جهانیان اعلام می کنند؛ پس بین خروج سفیانی و خروج (قیام) امام مهدی علیه السلام، حدود 18 ماه و 17 روز فاصله است. (15 ماه + 3 ماه و 17 روز).

بنابراین، ابتدا سفیانی در ماه رجب سال فرد قمری، خروج می کند و بعد امام مهدی علیه السلام هم در جمعه شب قدر ماه رمضان سال زوج قمری، ظهور (به معنای پایان عصر غیبت کبری) می فرمایند و امکان ارتباط خاص و مستقیم امام عصر تنها برای معتمدین و نائیان خاص امام عصر همچون نفس زکیه، امکان پذیر خواهد بود و در نهایت در شنبه عاشورای ماه محرم سال فرد قمری، خروج و قیام علنی امام مهدی برای تمام جهانیان، اتفاق خواهد افتاد.

البته ظهور امام عصر در ماه رمضان و بعد از ندای آسمانی، نه به معنای آشکار شدن عادی و همگانی برای همه، بلکه زندگی امام عصر در فاصله بین ظهور و قیام، همچون وضعیتی شبیه دوران غیبت صغری خواهد بود. و آنچه در لسان عموم به ظهور امام عصر و حضور عمومی حضرت، تعبیر میشود در واقع، در لسان احادیث، همان قیام امام عصر در ماه محرم در مکه و از کنار کعبه، خواهد بود.

طرفداران این دیدگاه، که بین ظهور و قیام حضرت تفاوت زمانی قائل شده اند، به روایات متعددی، استدلال، می کنند:

در روایتی از امام صادق، چنین نقل شده است، امام عصر، بعد از ندای آسمانی در ماه رمضان، ظهور، و در عاشورا، قیام علنی می نمایند:

إِنَّ الْقَائِمَ يُنَادَى باسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي‏.[8]

قائم در شب 23 ماه رمضان به نامش، ندا داده میشود و در روز عاشورا قیام می کنند.

و در روایتی دیگر از امام رضا، نیز مضمون حدیث فوق، تکرار شده است.[9]

و نیز از امام صادق در کتاب الغیبۀ نعمانی، مشابه آن روایت شده است:

... يَقُومُ الْقَائِمُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ.[10]

... قائم (حضرت مهدى علیه‌السلام) در روز عاشورا كه روز شهادت سید الشهدا علیه‌السلام است، قیام مى‏كنند.

در کتاب الارشاد شیخ مفید از امام صادق، با تفصیل بیشتری، این موضوع، نقل شده است:

... یقُومُ فِی یوْمِ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْیوْمُ الَّذِی قُتِلَ فِیهِ الْحُسَینُ بْنُ عَلِی علیه‌السلام، لَكَأَنِّی بِهِ فِی‏ یوْمِ‏ السَّبْتِ‏ الْعَاشِرِ مِنَ‏ الْمُحَرَّمِ‏ قَائِماً بَینَ‏ الرُّكْنِ‏ وَ الْمَقَام‏ ... .[11]

... قائم (حضرت مهدى علیه‌السلام) در روز عاشورا كه روز شهادت سید الشهدا علیه‌السلام است، قیام مى‏كنند. گویا در آن شنبه‏اى كه عاشورا در آن واقع شود، او را می بینم. درحالى‏كه بین ركن و مقام ایستاده است ... .

و در کتاب الغیبۀ شیخ طوسی، مضمون حدیث فوق از امام باقر نیز روایت شده است.[12]

و نیز در کتاب کمال الدین شیخ صدوق از امام صادق نیز روز عاشورا، روز قیام و خروج، معرفی شده است:

يَخْرُجُ الْقَائِمُ يَوْمَ السَّبْتِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ الْيَوْمَ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْن‏.[13]

قائم روز شنبه مصادف با روز عاشورا، روز شهادت امام حسین، خروج و قیام می کند.

همچنین در کتاب التشریف بالمنن ابن طاووس به نقل از منابع اهل سنت، از امام علی، مضمون احادیث فوق، تاکید شده است:

إِذَا نَادَى مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَنَّ الْحَقَّ فِي آلِ مُحَمَّدٍ، فَعِنْدَ ذَلِكَ يَظْهَرُ الْمَهْدِي ... .[14]

هنگامیکه ندادهنده (جبرئیل) از آسمان، ندا سر داد که حق با محمد و آل محمد است، در این هنگام، حضرت مهدی ظهور میفرمایند ... .

در روايتي از ابوبصير از امام جعفر صادق عليه السلام نیز نقل شده است:

... يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِمَّا يَسْمَعُ وَ هِيَ صَيْحَةُ جَبْرَئِيل‏.[15]

... وقتي ندای آسمانی شنیده میشود، قائم، ظهور میفرمایند و آن، صداي جبرئيل امين است.

دیدگاه فوق، مبتنی بر نظریات استاد علامه جلال الدین علی الصغیر، نظریه پرداز و کارشناس آینده پژوهی و مباحث مهدویت، می باشد که از کتاب بسیار ارزشمند علامات الظهور، بحث فقه فی الدلالۀ، اخذ شده است.

آخرین توقیع امام عصر

علاوه بر این، مضمون مطالب فوق، نیز طبق حدیث "توقیع شریف به آخرین نائب حضرت در عصر غیبت صغری"، کاملا تایید میشود. چراکه طبق آخرین توقیع شریف امام عصر به نائب چهارم خویش، علی بن محمد السمری، عصر غیبت کبری، بعد از خروج سفیانی و ندای آسمانی، پایان می پذیرد. شیخ طوسی در کتاب الغیبۀ، چنین نقل میفرمایند:

... مَنْ يَدَّعِي الْمُشَاهَدَةَ [أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ] قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيَانِيِّ وَ الصَّيْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَر ... .[16]

... هرکسی، قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی، ادعای ارتباط و نیابت خاص، داشته باشد، دروغگو، کذاب و افترا زننده است ... .

طبق حدیث فوق و سایر احادیث مرتبط که در ادامه ذکر خواهد شد، بعد از خروج سفیانی در رجب و ندای آسمانی در ماه رمضان، عصر غیبت کبری، پایان می پذیرد و امکان مشاهده، ارتباط و نیابت خاص با امام عصر، امکان پذیر خواهد بود. البته نه برای همه مردم، بلکه در وضعیتی همچون شبیه غیبت صغری، تنها معتمدین و نائبان خاص امام عصر همچون نفس زکیه (که وی حامل نامه رسمی امام عصر برای جهانیان بعد از ظهور، خواهد بود)، این مشاهده و ارتباط خاص، امکان پذیر خواهد بود. که البته این فاصله زمانی بین ظهور در ماه رمضان و قیام علنی امام عصر در ماه محرم برای همه جهانیان از کنار کعبه، طولانی نخواهد بود و حدود 4 ماه بیشتر طول نخواهد کشید.

 
فعالیت نیمه علنی امام عصر در فاصله بین ظهور و قیام 

از اینرو، امام عصر، بعد از ندای آسمانی و در فاصله بین ظهور در ماه رمضان و قیام در ماه محرم، اندک فعالیت نیمه علنی دارند. در حدیثی از امام سجاد، بر این موضوع، اشاره شده است:

... فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُّ اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِكَ.[17]

... هنگامیکه سفیانی در ماه رجب خروج کرد، حضرت مهدی مخفی خواهند شد و سپس در ماه محرم، خروج و قیام خواهند فرمود.

و نیز از امام باقر در ضمن روایت معتبری، نقل شده است:

... وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ بَعْثاً إِلَى الْمَدِينَةِ فَيَنْفَرُ الْمَهْدِيُّ مِنْهَا إِلَى مَكَّةَ فَيَبْلُغُ أَمِيرَ جَيْشِ السُّفْيَانِيِّ أَنَّ الْمَهْدِيَّ قَدْ خَرَجَ إِلَى مَكَّةَ فَيَبْعَثُ جَيْشاً عَلَى أَثَرِهِ فَلَا يُدْرِكُهُ حَتَّى يَدْخُلَ مَكَّةَ خائِفاً يَتَرَقَّبُ عَلَى سُنَّةِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ ... .[18]

... و سفیانی سپاهی را به سوی مدینه می‌فرستد و امام مهدی از مدینه به مکه پناه می‌‌برد... به فرمانده سپاه سفیانی خبر می‌رسد که حضرت به مکه رفته است پس سپاه را به دنبال حضرت می‌فرستد اما به حضرت دست نمی‌یابند تا اینکه حضرت طبق سنت حضرت موسی نگران و مضطرب وارد مکه می‌شوند ... .

این روایت، به خوبی نمایانگر این است که در فاصله بین ظهور و قیام، امام عصر فعالیت هایی دارند، البته ظهور امام عصر در ماه رمضان و بعد از ندای آسمانی، نه به معنای آشکار شدن عادی و همگانی برای همه، بلکه زندگی امام عصر در فاصله بین ظهور در ماه رمضان و قیام علنی در ماه محرم، همچون وضعیتی شبیه دوران غیبت صغری خواهد بود. که تنها معتمدین و اصحاب خاص امام عصر، همچون نفس زکیه و ... با ایشان در ارتباط خواهند بود. از همین رو، طبق احادیث، لشکر سفیانی، مطلع شده و به قصد دسترسی به امام عصر، به مدینه و عربستان اعزام می شود و این در حالی است که هنوز ماه محرم، فرا نرسیده است و هنوز حضرت از مکه، قیام نفرموده اند.

بنابراین، مجموعه روایات فوق الذکر، نشان میدهد که امام عصر، بعد از ندای آسمانی در ماه رمضان، فعالیت های محدودی و نیمه علنی دارند و به همین خاطر است، که لشکر سفیانی بعد از اطلاع از مکان حضرت و فعالیت های نیمه علنی وی، به قصد دسترسی به امام عصر و پایان دادن به حکومت حق، به سمت مدینه، گسیل میشوند.

و طبیعتا، در این مدت حدود چهار ماهه در فاصله بین ظهور و قیام امام عصر، شیعیان، از طریق افرادی چون، یمانی و نفس زکیه و ... به عنوان سفیران امام عصر با ایشان، در ارتباط خواهند بود.[19]شاهد بر این امر، در روایات به فعالیت و دعوت یاران حضرت همچون نفس زکیه، در قبل از قیام امام عصر در ماه محرم، تصریح شده است که پیام امام عصر را به جهانیان و شیعیان، می رسانند. از جمله، در حدیثی، به انتقال پیام نفس زکیه به عنوان سفیر خاص امام عصر، در ماه ذی الحجۀ و شهادت وی هنگام قرائت پیام امام عصر در مکه و کنار خانه خدا، کعبه، تصریح شده است:

... فَيَدْعُو رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِهِ فَيَقُولُ لَهُ امْضِ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ فَقُلْ يَا أَهْلَ مَكَّةَ أَنَا رَسُولُ فُلَانٍ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ إِنَّا أَهْلُ بَيْتِ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الرِّسَالَةِ وَ الْخِلَافَةِ ... فَإِذَا تَكَلَّمَ هَذَا الْفَتَى بِهَذَا الْكَلَامِ أَتَوْا إِلَيْهِ فَذَبَحُوهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ هِيَ النَّفْسُ الزَّكِيَّة ... .[20]

... امام مهدي، مردي از یارانش را فرامي‌خواند و مي‌فرمايد: به سوي اهل مكه برو و به آنان بگو: «اي مردم مكه! من فرستاده فلان هستم و پيام او چنين است: "ما خاندان رحمت و جايگاه رسالت و خلافت هستيم ..." وقتي سخن اين جوان تمام می‌شود، به او هجوم می‌آورند و او را در ميان ركن و مقام سر مي‌برند؛ و او همان نفس زكيه است ... .

بنابراین، از این دسته احادیث، استنباط میشود که بعد از صیحه آسمانی و خروج سفیانی، امام عصر، مثل دوران غیبت صغری، نواب و سفیران خاصی خواهند داشت که پیام امام زمان را به جهانیان، می رسانند.[21]آنگاه بعد از ظهور و حدود سه ماه و نیم بعد (3 ماه و 17 روز)، قیام امام عصر در روز شنبه و دهم ماه محرم (عاشورا)، اتفاق می افتد.

علی ای حال، طبق دیدگاه دوم، بین خروج سفیانی در ماه رجب و ظهور امام مهدی در ماه رمضان، 15 ماه[22]، فاصله است، و بین خروج سفیانی در ماه رجب و قیام امام عصر در ماه محرم، 18 ماه و 17 روز؛ زیرا، همانطور که اثبات شد، بین ظهور حضرت و قیام (خروج) امام مهدی، تفاوت زمانی، وجود دارد. یعنی ظهور امام مهدی در جمعه 23 ماه رمضان رخ می دهد و بعد از 3 ماه و 17 روز، خروج (قیام) ایشان در شنبه عاشورا دهم ماه محرم، علنی خواهد شد.

اختلاف دیدگاه در فاصله بین خروج سفیانی و ظهور، در واقع به دلیل عدم توجه به تفاوت بین ظهور و قیام امام عصر، برمیگردد. زیرا برخی از محققین، به تفاوت زمانی بین ظهور و قیام امام عصر، توجه نداشته اند و همین اختلاف، منجر به بروز اشتباه در محاسبه و زمان نشانه های ظهور، گردیده است.

اختلاف دیدگاه در این موضوع، باعث گردیده است که سوالات و ابهاماتی مطرح شود. دسته ای موفق و عده ای مخالف حول محور این سوالات، اظهارنظر نمایند.

از جمله این سوالات: آیا امام عصر، دو ظهور خواهند داشت؟؛ ظهور صغری، دیدگاه اعتقادی، می باشد؟ و آیا ظهور اصغر، منشاء حدیثی دارد؟ درحالیکه، تمام این سوالات به سوال اصلی، برمیگردد:

فرق ظهور، قیام و خروج امام عصر، چیست؟ آیا تفاوتی است؟

بنابراین، شایسته است ضمن بیان تفاوت بین ظهور و قیام امام عصر به به این سوالات، نیز پاسخ داده شود.

در واقع، از نظر علمی بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوت زمانی وجود دارد. البته هرچند در روایات بین این واژه ها (ظهور، قیام و خروج) اختلاف چندانی، نیست و گاهی بسیار، به جای یکدیگر، استفاده شده اند. لکن، با دقت بیشتر، در برخی از احادیث، میشود به تفاوت این واژه ها، پی برد.

در مباحث مهدویت، بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوت است. اما در ادبیات عمومی، بین این دو واژه، از روی تسامح، فرقی گذاشته نشده است و همین موضوع، باعث سوء استفاده مدعیان دروغین مهدویت، از جمله احمد الحسن بصری، مدعی یمانی، گردیده است. در حالیکه همانطور که ذکر شد، از نظر علمی، بین ظهور و قیام امام عصر، تفاوت زمانی و مکانی، وجود دارد.

توضیح بیشتر اینکه: امام عصر، بعد از صحیه و ندای آسمانی در شب جمعه، شب قدر و 23 ماه مبارک رمضان، "ظهور" میفرمایند. و بعد از حدود "3 ماه و 17 روز" و در روز شنبه، عاشورای (دهم) ماه محرم، در مکه مکرمه و از کنار کعبه، مابین رکن و مقام (رکن یمانی و مقام اسماعیل)، "قیام و خروج"، میفرمایند و پرچم و رایۀ خویش را برای آغاز حکومت جهانی، علنی میفرمایند.

امام عصر، بعد از ندای آسمانی در ماه رمضان، ظهور، می نمایند. و عاشورای ماه محرم، خروج و قیام علنی، می فرمایند:

در روایتی از امام صادق، چنین نقل شده است:

إِنَّ الْقَائِمَ يُنَادَى باسْمُهُ لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي‏.[23]

قائم در شب 23 ماه رمضان به نامش، ندا داده میشود و در روز عاشورا قیام می کنند.

و در روایتی دیگر از امام رضا، نیز مضمون حدیث فوق، تکرار شده است.[24]

بنابراین، بین ظهور در ماه رمضان (23 ماه رمضان) و قیام امام عصر در ماه محرم (10 ماه محرم)، فاصله زمانی در حدود سه ماه و نیم، وجود دارد. در" قیام" حضرت از کنار خانه خدا و کعبه، 313 نفر از یاران ایشان، در کنار امام عصر، خواهند بود. اما بعد از قیام و اعلام آغاز "خروج" برای اقامه حکومت جهانی، ایشان منتظر می مانند که تعداد یاران و حلقه دوم اصحاب، به 10 هزار نفر برسد و آنگاه "خروج" خویش را از مکه برای فتح جهان، آغاز میفرمایند.

بنابراین، "ظهور" در ماه رمضان با صیحه آسمانی اتفاق می افتد، "قیام" در ماه محرم و روز عاشورا در کنار کعبه به همراه 313 نفر از اصحاب خاص، شروع می شود و "خروج" حرکت امام از مکه به سمت مدینه و کوفه بعد از جمع شدن 10 هزار نفر از یاران، اتفاق می افتد.

بالاخره، فاصله زمانی حدودا چهار ماه، بین ظهور و قیام امام عصر، چه عنوانی باید نام بگیرید؟ هرچند ظهور اصغر، در روایات به صراحت، ذکر نشده است، و این اصلاح، مورد سوء استفاده واقع شده است، لکن این عنوان انتزاعی، است که برای فاصله زمانی بین ظهور امام عصر بعد از ندای آسمانی در ماه رمضان تا قیام و خروج امام عصر در ماه محرم از کنار کعبه، اطلاق می شود و چه بسیار عناوین انتزاعی که در علم فقه و اصول، به کار می روند، لکن در متن احادیث فقهی وجود ندارد و به صراحت ذکر نشده اند.بنابراین، امام عصر، به اصلاح، دو ظهور (ظهور در ماه رمضان بعد از ندای آسمانی و قیام در ماه محرم از مکه) خواهند داشت. و ظهور اصغر یا همان ظهور صغری در لسان عموم، مبتنی بر دیدگاه اعتقادی می باشد، که منشاء حدیثی دارد و به همان فاصله زمانی حدودا چهار ماه، بین ظهور و قیام امام عصر، اطلاق می شود و لاغیر. و آنچه در لسان عموم به ظهور امام عصر و حضور عمومی حضرت، تعبیر میشود در واقع، در لسان احادیث، همان قیام امام عصر در ماه محرم در مکه و از کنار کعبه، خواهد بود.

البته هر ادعایی مبنی بر فرا رسیدن ظهور اصغر در عصر غیبت٬ نادرست می باشد و اصالت و منشا حدیثی ندارد. بلکه این اصطلاح تنها به فاصله چهار ماهه بین ظهور و قیام امام عصر در سال ظهور امام عصر اطلاق میشود و نه سال های قبل از آن.

دیدگاه دوم، صحیح است / فرق بین ظهور، قیام و خروج امام عصر

باتوجه به موارد فوق الذکر، دیدگاه دوم، صحیح است که علاوه بر احادیثی که پیشتر، ذکر شد، دیدگاه دوم مبنی بر وجود تفاوت زمانی بین ظهور و قیام امام عصر، مبتنی بر احادیث معتبر دیگری نیز، می باشد، از جمله:

در روایات ذکر شده است که امام عصر، در عاشورای ماه محرم سالی که فرد است، قیام (خروج) می فرمایند.

در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است:

يَقُومُ الْقَائِمُ فِي وَتْرٍ مِنَ السِّنِين‏ ... .[25]

قائم در سال فرد ظهور خواهد کرد ... .

و نیز از امام صادق علیه السلام، نقل شده است:

لَا يَخْرُجُ الْقَائِمُ إِلَّا فِي وَتْرٍ مِنَ السِّنِينَ‏ سَنَةَ إِحْدَى أَوْ ثَلَاثٍ أَوْ خَمْسٍ أَوْ سَبْعٍ أَوْ تِسْع‏.[26]

حضرت مهدی علیه السلام، در سال فرد، که به یک، سه، پنج، هفت و نه ختم میشود، ظهور خواهند کرد.

همچنین، طبق روایت از امام صادق علیه السلام در شنبه دهم محرم (عاشورا)، سال فرد، قیام، خواهند فرمود:

... يَقُومُ القائم فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام، لَكَأَنِّي بِهِ فِي‏ يَوْمِ‏ السَّبْتِ‏ الْعَاشِرِ مِنَ‏ الْمُحَرَّمِ‏ قَائِماً بَيْنَ‏ الرُّكْنِ‏ وَ الْمَقَام‏ ... .[27]

... قائم (حضرت مهدى عليه السّلام) در روز عاشورا كه روز شهادت سيد الشهدا عليه السّلام است، قيام مى‏كنند. گويا در آن شنبه‏اى كه عاشورا در آن واقع شود، همراه او هستم. درحالى‏كه بين ركن و مقام ايستاده ... .

نکته پایانی

بنابراین، طبق دیدگاه دوم و صحیح (وجود تفاوت زمانی بین ظهور و قیام امام عصر)، امام مهدی، در جمعه شب قدر 23 ماه رمضان، به تصریح توقیع شریف، ظهور میفرمایند، که به منزله پایان غیبت کبری می باشد، لکن برای همه جهانیان آشکار نخواهند شد و وضعیتی شاید شبیه دوران غیبت صغری، پدید خواهد آمد که تنها معتمدین و اصحاب خاص امام عصر همچون نفس زکیه (که وی دارای نیابت خاص و حامل نامه رسمی امام عصر برای جهانیان است) با ایشان در ارتباط خواهند بود. و روز شنبه، در دهم عاشورای ماه محرم از کنار کعبه، امام عصر، قیام خواهند فرمود و خویشتن را به عموم جهانیان معرفی خواهند کرد.

طبق دیدگاه دوم و قول صحیح، بین خروج سفیانی در رجب و ظهور امام مهدی علیه السلام در ماه رمضان، 15 ماه (حمل ناقه) فاصله است، و بین خروج سفیانی در ماه رجب و قیام (خروج) امام عصر در ماه محرم، 18 ماه و 17 روز (15 ماه + 3 ماه و 17 روز) فاصله است. زیرا، همانطور که اثبات شد، بین ظهور حضرت و قیام (خروج) امام مهدی، تفاوت زمانی، وجود دارد.

ظهور امام مهدی علیه‌السلام در جمعه شب قدر 23 ماه رمضان سال زوج قمری، رخ می دهد و بعد از 3 ماه و 17 روز، در شنبه عاشورا دهم ماه محرم سال فرد قمری، قیام و خروج امام عصر، برای تمام جهانیان علنی خواهد شد. زیرا اثبات شد که بین ظهور حضرت و خروج (قیام) امام مهدی علیه السلام، تفاوت زمانی وجود دارد. یعنی ظهور امام مهدی علیه السلام در ماه رمضان رخ می دهد و بعد خروج (قیام) ایشان در عاشورای ماه محرم علنی، خواهد شد. به عبارت دیگر:ابتدا خروج سفیانی در سال فرد قمری خواهد بود، و بعد ظهور امام عصر در ماه رمضان سال زوج قمری، اتفاق می افتد. و در نهایت قیام امام عصر، در محرم سال فرد قمری، برای جهانیان آشکار میشود.انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.

**مصطفی امیری - دانش آموخته حوزه علمیه قم
  
منابع:

[1] . ر.ک: جلال ‏الدین علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقه الدلالۀ، ص 250.

[2] . شیخ طوسی، الغیبه، ص 463.

[3] . نعمانی، الغیبۀ، ص 256.

[4] . نعمانی، الغیبۀ، ص 256.

[5] . نعمانی، الغیبۀ، ص 300. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 249.

[6] . نعمانی، الغیبه، ص267. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 240.

[7] . نعمانی، الغیبۀ، ص 253. شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 375. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 446. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 210.

[8] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 452. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 290.

[9] . راوندی، الخرائج و الجرائح، ج‏3، ص 1166. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص230.

[10] . نعمانی، الغیبۀ، ص 282. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 297

[11] . شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 379.

[12] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 453. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 290.

[13] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 653. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 285.

[14] . ابن طاووس، التشریف بالمنن، ص 129.

[15] . نعمانی، الغیبۀ، ص 290. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 119.

[16] . شیخ صدوق، کمال الدین، ج 2، ص 516. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 395. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 151.

[17] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 444. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 213.

[18] . نعمانی، الغیبۀ، ص280. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص238.

[19] . کورانی، الیمانیون قادمون، ص 127.

[20] . مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص307.

[21] . ر.ک: خبرگزاری شبستان، شناسه خبر: 459040. و سایت جلال ‏الدین علی الصغیر، سوال 88.

[22] . ر.ک : جلال الدین علی الصغیر، فقه علامات الظهور..

[23] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 452. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 290.

[24] . راوندی، الخرائج و الجرائح، ج‏3، ص 1166. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص230.

[25] . نعمانی، الغیبۀ، ص 262. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 235.

[26] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 453. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 291.

[27] . شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 379. 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    50 2
    اللهم عجل لولیک فرج
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    7 3
    اگربپذیریم مابین خروج سفیانی تاظهور نه ماه است این حادثه درماه رجب نیست خودتان محاسبه کنید
  • ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    6 53
    "سفیانی بعد از کسب حمایت رومی ها" الان تو قرن بیست و یکم روم کجا بوده؟! از کجا معلوم منظور از روم روسیه نبوده باشه؟! مردم عقلتون را دست این مشرق و مشرقیها ندین فقط کافیه از عقلتون استفاده کنین ببینین درست میگن یا نه
    • سید مرتضی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
      3 0
      انهم يرونه بعيدا و نراه قریبا
  • علیرضا ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    13 2
    طبق آنچه که شما نوشتید، امسال یعنی سال 1437 قمری که سال فرد قمری است، در حال اتمام است و ماه رجب سپری شد. پس امسال هیچ، سال بعد سال ۱۴۳۸ قمری هم که سال زوج قمری است٬ اون هم هیچ. بنابراین شاید ان شا الله سال 1439 قمری که سال فرد قمری است، باید منتظر حوادث اصلی منطقه شام و سوریه باشیم؟. البته احتمال است. مومن؛ ظهور را نزدیک می پندارد ولی وقت قطعی برای ظهور تعیین نمی کند.
  • ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    11 2
    حواسمان باید بیشتر به سمت "سوریه" باشد. سفیانی بعد از جنگ‌های داخلی در شام و سوریه، و شکست رقبای داخلی به عنوان حاکم بی منازع سوریه در هنگامه ظهور، بزرگترین مانع در برابر امام عصر در راه آزادسازی قدس و فلسطین، می‌باشد که از پشتیبانی نظامی و حمایت دنیای غرب برخوردار است. مهم ترین نشانه، سفیانی است که مورد حمایت غربی ها است. حدیث داریم: فی عنقه صلیب.
  • بنت فاطمه ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    10 1
    انشاءا... کمتر از چند سال آینده و به زودی زود، شاهد ظهور آقا امام زمان عج الله باشيم تا عدالت را در زمين بگستراند. اللهم عجل لوليك الفرج. من احتمال می دهم تا سال 1440 قمری، البته الان می گویند کذب الوقاتون. بله. من هم معتقدم ام. اما خواسته قلب را نمی شود کتمان کنم: دی.
  • سبحان شاهمرادی اصلاح طلب ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 4
    ببخشید میشه بفرمایید داستان چی است؟ من فوتبال و ورزش، زیاد نگاه می کنم. مظالعه مهدویت نداشتم. کلا توی آفساید هستم.
  • shayan ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    14 0
    اللهم عجل الولیک الفرج
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 13
    اللهم عجل لولیک الفرج و والفجر مشرق جان مادرت و جان اون پدرت اگر انسانی و شرف داری کار نکنید که امام زمان ارواحناله الفداه ناراحت شوند آدم باشید و این ریسمان ها را بهم نبافید و این الگو سازیهای غلط و آدرسهای اشتباه را به مردم بی نوا ندهید این کار مورد رضای هیچ کدام از ائمه طاهرین ارواحناله الفداه نیست تا زمانی که خداوند متعال بخواهند و امر به امام عج برسد یک بار دیگر هم کاملا نوشتم در موضوع دیگری که اینجا بود و خواهش کردم و شما هم اون را منتشر کردید و توضیحات کاملی داده شد در همان ماجرای مرگ عبدالله ملعون خواهش میکنیم مشرق دست از این کار بردارید این روایتها و این مسائل تماما مسائلی پنهانیست که نباید مدام برای هرکسی آشکار شود امام عج و خاندان شریفیشان لعن کردند کسانی که رازهای سر به مهر حضرات را فاش می کنند و فرمودند از مانیست کسی که این عمل را انجام می دهد و سر ما را مدام فاش می کند
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    10 1
    کاملا مشخصه داری از عقلت استفاده میکنی روم و روسیه؟ کجای تاریخ روم نماد روسیه بوده؟ یونان و روم از افتخارات ادعایی غربیان هستند
  • Unknown ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 2
    این شخص صلیب به گردن احتمال دارد که ترامپ اوانجلیست باشد.
  • سید ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 4
    آقای رسول جعفریان در اعتبار بسیاری از احادیث ناظر به رویدادهای مرتبط با ظهور خدشه می‌کند و آنها را مربوط به رخدادهایی تاریخی می‌داند که برای سواستفاده از مردم در زمان خودش ساخته شده است. ما می‌دانیم ظهوری هست و قیام امام زمان انجام خواهد شد ولی نمی‌توانیم به احادیث ضعیف دربارهٔ رویدادهای مرتبط با ظهور استناد کنیم آیا شما این تحلیل را بررسی کرده‌اید و پاسخی برای آن دارید؟
    • حامد IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
      0 0
      رسول جعفریان برای هوای نفس خودش زیاد حرف میزنه،
  • ali ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    5 1
    یک سوال ذهن من رو همیشه مشغول کرده به خودش اینه که وقتی سفیانی ظهور میکنه و به ناطق پننج گانه مسلط میشه چه سرو نوشتی در انتظاار حزب الله و شیعیان جنوب لبنان رقم میخوره؟!!
  • حسین ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    9 0
    مشرق خیلی عالی بود.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 17
    چقدر خوب. کاشکی امام زمان واقعا وجود داشته باشه.
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    15 1
    قبلا به مغرب زمین روم گفته می شد منظور غربی ها هستند
  • علیرضا ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    12 1
    بنا بر روایتی، خداوند متعال گروهی از شیعیان منطقه شام را از شر خروج و همراهی با سفیانی، استثناء کرده‌ است. امام علی علیه السلام، در این‌باره می‌فرمایند: ... يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه‏... ... مردم شام از سفیانی اطاعت می‌کنند بجز پویندگان راه حق (شیعیان) که خداوند آنها را از شر خروج و همراهی با سفیانی حفظ می‌کند ... . بی شک، طبق فرموده پیامبر، مصداق عبارت "طوائف من المقیمین علی الحق" در روایت مورد اشاره، شیعیان و پیروان امیرالمومنین، علی بن ابیطالب، می باشند که منطبق بر شیعیان لبنان و حزب الله، می باشد که ان شاء الله در هنگام خروج سفیانی، از شر همراهی و بیعت با لشکریان سفیانی و جبهه کفر و شیطان، در امان خواهند ماند، همانطور که پیداست.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 2
    به جای رشته گیاه شناسی، مقداری هم درباره توحید، نبوت و امامت مطالعه کنید لطفا.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    12 3
    بنا به یک روایت امام زمان هم بعد از ظهور به دست یک زن کشته می شود . پس نتیجه این است که باز هم مخالفین دین وجود دارند و دنیا از مخالفین پاک نمی شود .
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    3 3
    آقای رسول جعفریان برای خودش این حرف را زده. امام خمینی گفت انقلاب ما زمینه ساز ظهور است. راست راست می گوید چنین چیزی وجود ندارد. دین تان را از امام خمینی بگیرید بهتر است تا آقای جعفریان.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 0
    سفیانی اهل منطقه شام (سوریه یا اردن و اینها است) و نه اهل آمریکا. می دونی چه می گی؟
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    رازهای سر به مهر را غربی ها چند دهه ات که زودتر از ما کشف کردند. مستشرقین زودتر از من و شما پی بردند. مگر یاتان نیست ظهور پیامبر اسلام را هم پیش بینی کرده بودن و یهودی ها امدند در خیبر و منتظر پیامبر آخر الزمان ماندند. الان هم حوادث سوریه را به خیال خام مدیریت می کنند اما از دست شان خارج خواهد شد.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    6 0
    طبق حدیث امام باقر، اگر عصر عصر ظهور است که ان شا الله باشد و امیدواریم. سه حادثه وقوع اش محتمل است: زلزله دمشق، اعلام استقلال کردها و حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه و ... .
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    پس این حدیث پیست؟ جناب ناشناس. يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ وَ هُوَ صَاحِبُ الْقَوْمِ. سفیانی در حالیکه رهبری قومی را بر عهده دارد مانند شخص نصرانی و صلیب به گردن (کنایه از کسب حمایت رومی ها)، از بلاد روم (کشورهای غربی) می‌آید. الان نه معارضان و نه حاکم سوریه، گزینه مطلوب غربی ها نیست. احادیث مهدویت، احادث اخرالزمانی است و تحلیل ان هم باید با تطبیق کلیدواژه های کلیدی منطبق باشد. بلاد روم یعنی غرب. پس بلاد روم حتما خانه از آسمان است؟؟؟
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 2
    بین خروج سفیانی و ظهور 15 ماه فاصله است و نه 90 ماه. تصویر "دیدگاه دوم" را ببینید.
  • محمدحسین ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    خیلی جالبه. حدیث امام باقر نوشته: "و سيقبل إخوان الترك حتى ينزلوا الجزيرة" یعنی ترک ها به سمت منطققه الجزیرۀ سوریه هجوم می اورند. نشانه هایش در حال آشکار شدن است. البته هنوز به نظرم مانده است. زیرا، هنوز حوادث قبل از آن همچون زلزله دمشق و اعلام استقلال کردها مانده است. (مارقۀ من ناحیۀ الترک : خروج کنندگانی از منطقه شام از ناحیه ترک)
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 2
    طوری می گویید این احادیث "راز سر به مهر" هستند گویا اصلا مطالعات حدیثی نداشتید. آیا خبر دارید که اولین معجم حدیثی را غربی ها تدوین کردند؟ آیا خبر دارید کاملترین دائره المعارف قرآن را ابتدا غربی ها تدوین کردند؟ این احادیث همانطور که در کتاب های حدیثی است در سراسر جهان این کتاب ها منتشر شده است.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    6 1
    کتاب عصر ظهور جلد پنجم علامه علی کورانی خیلی کاملتر می باشد من سال 1368 جلد اول را مطالعه کردم واقعا حوادث این چند سال سوریه را دقیقا بیان کردند که به وقوع پیوسته است اللهم صلی علی محمد وال محمد وعجل والیک الفرج
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    احتمال اینکه خروج سفیانی بطور سلسله ای تا ظهور حضرت ولیعصر وجود داشته و در زمانهای متفاوت خودرا نشان می دهد و این نیز یکی از سلسله خروجهایی است که ممکن است اولین آن نباشد و آخرینش نیز یست - اما هرچه هست در مسیر خروج سفیانی است.
  • سهیل ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    10 1
    در رد نظریه دوم مبنی بر فاصله 18 ماه و چند روز خروج سفیانی تا ظهور امام در محرم سال فرد همین بس که در حدث امده از زمان خروج سفیانی تا زمانی که اسمی از او برده نشود 15 ماه است . در حالی که بنابه فرض شما تازه پس از ظهور حضرت در محرم بعد از 18 ماه از خروج سفیانی مدتی هم امام با سفیانی درگیر خواهد بود ونهایتا گردن او و فرزندش در دمشق زده خواهد شد یعنی چند ماه هم علاوه بر18 ماه حکومت سفیانی طول خواهد کشید که بنابر احادیث غلط خواهد بود . یختلف الناس فی *صفر* ویفترق الناس على أربعه نفر رجل بمکه العائذ ورجلین بالشام أحدهما * السفیانی * والآخر من ولد الحکم أزرق أصهب ورجل من أهل مصر جبار فذلک أربعه. الفتن ۱۷۳
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    4 1
    خروج سفیانی در ماه رجب رخ می دهد بعد 6 ماه می جنگد تا بر کل منقه شام و سوریه مسلط شود / آنگاه 9 ماه هم حکومت می کند. بنابراین 6+9 می شود 15 ماه فاصله است بین خروج سفیانی و ظهور امام عصر. البته بین ظهور و قیام امام زمان تفاوت زمانی وجود دارد.
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 5
    چه ربطی داشت الان؟؟؟ پس تفاوت بین ظهور و قیام و فاصله بین خروج سفیانی در سوریه تا ظهور امام عصر است و حوادث سوریه قبل از دشمن امام عصر. بعد شما از حکومت امام مهدی و شهادت امام حرف می زنید. حرف بود زدی؟ این دفعه را بخشیدیم.
  • بی سواط ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    اگر رازی بود و امام میدونست که گفتنش موجب اشکار شدنش میشه هرگز نمیگفت این نشانه ها موجب امیدبه ظهور برای ما هست فکر کن اینا نبود و این نشانه ها که درست پشت سر هم دارن ادامه دار جا میوفتن کسی ایمانش باقی میموند ؟؟؟!!!!!!!! همه میگفتن داستانه خدا و اهل بیت نشانه ها رو گفتن برای مومنین تا عبرت بگیرن مثلا خدا در مورد نشانه های قیامت ایاتی در قران هست امامین ما در مورد نشانه های بعد خودشون گفتن بهتره کمی فکر کنیم و بعد حرف بزنیم
  • ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 1
    هر حرفی که می نید باید مستند به احادیث اهل بیت باشد. تاکنون نبوده. تازه از این به بعد هم، این حوادث منطقه شام و سوریه به "سه شرط"، همان حوادث قبل از خروج سفیانی خواهد بود: "مجموع" حوادث در "فاصله زمانی" معین و به "ترتیب" رخ بدهد.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 1
    حدیث امام باقر، را وقتی می خونم شبیه همین حوادثی سوریه است که داره اتفاق می افته؟ الان کردهای سوریه تحرکاتشون بیشتر شده برای استقلال طلبی. کافیه یه زلزله دمشق را بهم بریزه و مرکز تضعیف بشه. تازه قطعا ترکیه هم آروم نمی ایسته و فقط تماشا کنه. قشنگ وارد خاک سوریه میشه. با #واقعیات امروز هم منطبق است حدیث امام باقر. تشکر مشرق جان.
  • رضا اخوان ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    0 0
    حدیث امام باقر میفرماید: مارقۀ (خروج کننده) از کجای سوریه؟ ، من ناحیۀ الترک یعنی مناطق سوری از سمت ترک ها. وای خدای من . چقدر زیبا فرموده اند. منطبق با شرایط الان. تازه بعدش: یقبل اخوان الترک، یعنی هجوم ترک ها به بخشی های از سوریه. فقط برای من #سوال است اخوان اترک (برادران ترک) یعنی چه؟ چه رمزی دارد این عبارت؟
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 1
    با اين تفاسيري كه نوشته شده عجب جنگي تو خاورميانه راه مي افته
  • فرید ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 0
    زمین هرگز خالی از هدایتگر معصوم و منتخب خدا نیست . او زنده و تواناست . هر کس خواستار هدایت و راهیابی به حق باشد او دستگیر و نجات بخش است . البته با حضور جباران و نبود اقبال در یاران , زیستش پنهانی است . این نشانه های گفته و ناگفته تنها پیامی از اصالت موضوع با خود دارد . دریغ است خود را سرگرم این بحث کنیم و از حضرت او غافل بمانیم .
  • ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    2 0
    الهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم یا مهدی ادرکنی
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    امام عج نفرمودند غربی ها از ماهستند و اگر رازهای ما را فاش کنند و تعیین تکلیف کنند برای ظهور ما !!دچار نفرین ما می شوند!!بلکه برای شیعیان و محبین خود فرمودند! وحتی عین کامل تمام معصومین امر کرده اند اگر گفتند شما انکار کنید....
  • هادی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
    1 0
    نویسنده بسیار شفاف و گویا بحث را مطرح کردند.خداوند خیرشان دهاد
  • مهدی س ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 3
    فبل از ظهور و قیام حضرت مهدی عج باید دنیا پر از ظلم و جور یا همان کشت و کشتار یا جنگ و خونریزی بشود که در اثر این ظلم و جور و کشت و کشتار دو سوم جمعیت کره زمین از بین خواهد رفت در حال حاضر در بسیاری از مناطق جهان صلح و امنیت وجود دارد پس تا زمانی که در این مناطقی که صلح و امنیت وجود دارد ظهور اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه ابر قدرتهای جهانی دچار یک جنگ هسته ای شوند و تمام کره زمین ازاین جنگ دچار ظلم و ستم شوند و بعد از آن انشاءالله ظهور آن حضرت به وقوع خواهد پیوست
  • ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    سفیانیی، حاکم سوریه در عرض 6 ماه تمام مخالفین را کنار می زند. مخالفینی که در منطقه شام و سوریه، سال های سال، درگیر جنگ بودند. پس نشان می دهد قطعا حامیانی دارد که به جای چند سال، در عرض 6 ماه، همه مناطق را تصرف می کند.
  • ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    2 0
    منظورت چاپ پنجم است و نه جلد پنجم. درسته؟؟؟. وای خدای من.
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    ان موقع که علامه کورانی، کتب مهدویت را نوشت مثل معجم احادیث امام مهدی و یا عصر الظهور و معجم موضوعی مهدویت، اصلا در شهر قم، موسسه ای به نام مهدویت وجود نداشت. خیلی ها وامدار خدمات و آثار ایشان هستند. ایشان کتاب عصر ظهور را قبل از رحلت امام خمینی نوشتند و غالب وقایع انقلاب را تا اتصال ان به حکومت امام عصر را به اجمال بیان کرد هاند. همچنین وقایع سوریه و منطقه شام. وقایع کشور عربستان.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    از این به بعد زیبایی های "حدیث امام باقر" را بهتر خواهید دید. اندکی صبر، سحر نزدیک است.
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    1 0
    تسلیم حضرت ربیم خواه آقا بیاد خو اه نیاد و این یعنی آمادگی برای ظهور نه اینکه اسلحه و مهمات آماده کنیم نه خودمونو آماده ظهور کنیم که اگر آقا آمد انکارش نکنیم
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    3 0
    هر کس امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    یک نکته کوچک: سفیانی در یک جنگ داخلی در سوریه اصهب و ابقع را از بین می برد. اصهب یعنی بور و ابقع یعنی ابلق (سفید با لکه های سیاه, یا سیاه با لکه های سفید) بنابراین اصهب مردی بور است و ابقع مردی باپوست تیره است با لکه های سفید (مبتلا به بیماری پیسی) یا سفید است با لکه های تیره (مثل ماه گرفتگی)
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    2 0
    متشکرم آقای فرید که مثل بقیه با زبان تند، جواب مرا ندادید.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    اگر نباشیم چی ؟ میگید بعدا یا میگید اشتباه کردیم ؟
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    1 0
    آره خیلی خوبه فقط اگر نباشه ما هیچ وقت نمی فهمیم چون میمیریم با این امید که شاید در دوره فرزندانمان باشد و همینطور تا ابد این چرخه تفکر ادامه پیدا می کنه .
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    2 2
    الان وضعیت نظارتی را جوری کردید که رسما اوضاع و احوال را خراب کنید و پسر جنتی هم نمیداند که زمینه سازی برای ظهور با خرابکاری تعمدی فرق دارد و تقریبا وضعیت تهران و کرج از بابت فساد مالی و نجومی بگیری و انباشت سرمایه توسط بزرگان تائید شده اطلاعات و نگهبان و غیره خیلی خرابتر است و لازم است قیامت و حسابرسی اغاز شود و شیپور اسرافیل که همان سرعت مافوق صوت شهاب در جو است و سه بار زده میشود و نور اسمانی که همه بیانگر شهاب است بخورد وسط سرتان و کوه و دریا هم خراب شود روی سرتان و امام زمان هم همه تان را بگیرد و بزند و ترتیبتان را بدهد و بروید جهنم با خانواده و فرزند الکلی و پورشه سوارتان.
  • ایران ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    1 0
    اسلام دین دوستی و برادری و مهربانی است و قران بزرگترین راهنما است که دیگر ادیان از آن بی بهره اند.
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 1
    الان وضع تهران و کرج خیلی خرابه و مثل شرایط ظهور سفیانی است و عمده بزرگان کشور مستقر در این دو شهر هم حالت گمراه شده دارند و نمیدانند چه میکنند و نه بازرس و نه ناظر است و نجومی بگیر هم میتازد و همه بی خبر اند و مالیات هم نمیدهند . معلوم نیست قسم حضرت عباس را باید قبول کرد یا دم خروس را. باید تمام وقایع خروج و ورود و قیامت و محاکمه و جهنم فرستادن در تهران و کرج و روی شما فقط اجرا شود.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    3 2
    اخوان المسلمین ترکیه
  • فدایی حسین ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
    2 0
    دست مریزاد واقعا لذت بردم و در اینستاگرامم گذاشت به امید فرج آقام ص
  • حسین قاسمی IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
    1 0
    انشا ا. که هرچه زودتر حجت وذخیره خداوند ظهور کند و ستمکاران را به درک واصل کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس