محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق،محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی: شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با تاکید بر اینکه مردم باید بهبود وضعیت اقتصادی کشور را احساس کنند، اظهار کرد: در حوزه بهداشت و درمان تحولات مورد توجه مردم قرار گرفته است.

وی راه‌اندازی مراکز تولیدی، حذف یارانه قشر پردرآمد، جلوگیری از هزینه‌های اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از کالای قاچاق را از اولویت‌های مورد نیاز دولت در حوزه اقتصادی دانست و اضافه کرد: یارانه‌ها بلایی است که به مردم تحمیل شده در حالی که شخصیت‌هایی که دارای حقوق‌های نجومی هم هستند از این یارانه‌ها استفاده می‌کنند به همین علت باید با نگاه به منافع مردم، ملاحظات دیگر مورد بی‌توجهی قرار گرفته و مشکلات این طرح رفع شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه روزانه صدها کانتینر بدون مجوز به کشور وارد می‌شود، گفت: رفع مشکل اقتصادی بدون جلوگیری از کالای قاچاق امکان‌پذیر نیست به همین علت قوای سه گانه باید در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانند با کالای قاچاق مبارزه کنند.

وی از بیکاری به عنوان عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها در جامعه اسلامی یاد کرد و افزود: تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه اقتصاد انجام شده اما این اقدامات باید توسعه یابد تا بتوانیم همانند دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان آنها را احساس کنیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: تیم مشخصی متشکل از کارشناسان برجسته در حوزه فضای مجازی تشکیل شده است که بر اساس گزارش آنها، افراد با عضویت در شبکه اجتماعی تلگرام اطلاعات خود را در اختیار این شبکه قرار می‌دهند و تلگرام با دسترسی به اطلاعات می‌تواند رخدادهای مختلف را رقم بزند، همانطور که دشمن در فتنه 88 نیروی مردمی را برای اعلام مخالفت‌ها منسجم کرد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم‌های واقعه منا در شبکه اجتماعی تلگرام حذف شده است، عنوان کرد: عربستان با مسؤولان غربی ارتباط داشته و از ترویج فیلم‌های واقعه منا جلوگیری کرده است؛ بر اساس آمار بخش قابل توجهی از مردم پنج تا 9 ساعت در روز با تلگرام ارتباط دارند در حالی که کشورهای غربی در ماه 16 ساعت از این شبکه استفاده می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: بیش از 80 درصد دانش‌آموزان با معدل 12 یا کمتر از این نمره قبولی خود را دریافت کرده و علت اصلی این موضوع شبکه‌های اجتماعی بوده است.

وی توهین به مقدسات دینی و مراجع تقلید را یکی از آسیب‌های شبکه اجتماعی تلگرام دانست و عنوان کرد: در این شبکه ترویج وسیع ناهنجاری‌های غیر اخلاقی به ویژه ارتباط نامشروع با محارم مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی ایجاد شبکه ملی اطلاعات در فضای مجازی را راهکاری برای رفع مشکل شبکه اجتماعی تلگرام خواند و ادامه داد: پهنای باندی که در اختیار تلگرام قرار گرفته باید به شبکه ملی اختصاص یابد تا در این شبکه مردم به اطلاعات مورد نیاز دسترسی مطلوب داشته باشند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: روز گذشته با شنیدن گزارش‌های فضای مجازی نسبت به وضعیت جوانان کشور و تهاجم ضد فرهنگی دشمن گریه کردم، اما این درد بی‌درمان نیست، دولت از پهنای باندی که در اختیار تلگرام قرار می‌دهد درآمدزایی می‌کند اما این درآمد ارزش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی سبب عظمت ایران شده است، مطرح کرد: ایران در سطح دنیا در سطوح نخست قرار دارد و بر اساس اعتقاد مذهبی توانسته به این جایگاه برسد. سوریه، عراق و دیگر کشورها اعتقادات مذهبی را دنبال می‌کنند به همین علت فعالیت‌های مذهبی در فضای مجازی پشتوانه انقلاب برای حفظ کشور است.

آیت‌الله سبحانی: عدم ازدواج ۱۱میلیون جوان نگران‌کننده است
 
به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید نیز در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ذکر این مطلب که فضای مجازی مخاطرات بسیاری برای جوانان ما ایجاد کرده است، گفت: وقتی می‌خواهیم میزان این تاثیرات را بسنجیم می‌بینیم که حتی در شهر قم مدل موهای جوانان مثل جوانان کشورهای دیگر شده است.
 
وی بر لزوم تلاش دولت مردان در جهت مقابله با آسیب‌های فضای مجازی تاکید کرد و افزود: البته ما بر این باور نیستیم که باید جلوی ارتباط را گرفت؛ نمی‌توانیم دور کشور را دیوار بکشیم و بگوییم که نیازی به ارتباطات نداریم، ولی باید ملاحظات آن را رعایت کنیم.
 
آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که امروزه افکار، ظرف چند دقیقه در سراسر جهان منتشر می‌شود، اظهار کرد: تلاش‌های مثبتی در جهت فضای مجازی انجام شده است که یکی از آنها مسئله موبایل است که تلاش دولت در این زمینه مثبت بوده است.
 
استاد درس خارج حوزه با اصل دانستن مسئله اقتصاد، خاطرنشان کرد: از تلاش دولت نیز خرسندیم و امیدواریم این مشکلات حل شود، ولی معتقد هستیم که حل این مشکلات یک روزه نخواهد بود؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور مسئله کار جوانان است، ولی در این زمینه نیز باید ملاحظاتی را رعایت کرد که یکی از این ملاحظات مسئله اشتغال زن و مردان است؛ نباید تصور کرد که باید همه پسران و همه دختران در جامعه استخدام شوند.
 
این مرجع تقلید بیان کرد: نمی‌شود برای کلیه پسران و دختران شغل ایجاد کرد؛ زیرا با این کار، خانه‌سازی و کارخانه تعطیل می‌شود؛ باید به مقدار لازم از جنس مونث در مناسبات مفید استفاده کرد و مابقی کارها را به پسرها دا داد؛ برخی از مراکز و موسسات جمعیت بانوان بیشتر از آقایان است؛ باید در هیئت دولت فکری برای این مسئله کرد زیرا کارهای ویژه زنان که ضروری است باید در کشور توسط زنان اداره شود ولی مابقی کارها را باید پسران انجام دهند؛ زیرا آنها هستند که باید زندگی تشکیل دهند و زندگی را اداره کنند.
 
وی ابراز داشت: مسئله ازدواج ضرورت دیگر کشور است؛ در حالی که11 میلیون جوان هنوز ازدواج نکرده‌اند و این آمار نیز نگران‌کننده است، باید تلاش کنیم که این مسایل را به خوبی حل کنیم و چاره درستی برای این مسئله اندیشیده شود؛ مسئله مجرد زیستی باید از بین برود.
 
آیت‌الله سبحانی گفت: مجرد ماندن جوانان در حالی است که جامعه ما به سمت پیری می‌رود؛ اگر نسل ما به سمت پیری برود امنیت ما نیز به خطر خواهد افتاد؛ حتی در کشور چین نیز خطر پیری جمعیت حس شد و میزان موالید در هر خانوار را بیشتر کرده‌اند.
 
استاد درس خارج حوزه تصریح کرد: یکی دیگر از مسایلی که دولت باید انجام دهد، حل مشکل بدحجابی است؛ قرار نیست بر سر همه چادر کرد، ولی این مشکل بدحجابی نیز باید حل شود.

آیت الله اعرافی: اندیشه‌های تولیدی در قم نیازمند بازپروری به زبان‌های مختلف در فضای مجازی است
 
آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دیدار با وزیر ارتباطات اظهار داشت: ارتقا زیرساخت‌های فناوری اطلاعات باید در قم به صورت ویژه مورد توجه باشد چراکه ایجاد شبکه علمی حوزوی و توسعه فعالیت‌های دینی در حوزه فضای مجازی نیازمند این زیرساخت‌ها است.

وی با اشاره به لزوم توجه دولت به نشر و ترویج فعالیت‌های دینی در جامعه بیان کرد: دولت باید به‌دنبال ترویج آموزه‌های دینی در سطوح مختلف جامعه باشد، در حوزه فناوری اطلاعات باید با استفاده جامع از ظرفیت‌ها به جایگاه‌ مطلوب‌تری برسیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه اندیشه‌های تولیدی در قم نیازمند بازپروری به زبان‌های مختلف در فضای مجازی است، تصریح کرد: هر چند برخوردهای بازدارنده برای جلوگیری از ترویج آسیب‌های نادرست مورد تاکید مراجع است اما مجهزکردن شبکه‌ها به دیدگاه‌های جذاب و ارائه درست اسلام باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

امام جمعه قم خاطر نشان کرد: ایجاد کارگروه مشترک میان دستگاه‌های مرتبط راهکاری برای ایجاد زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در قم است، برای تولید نظریات فلسفی، فقهی و اخلاقی در عرصه فضای مجازی اقداماتی خوبی صورت گرفته اما حوزه علمیه می‌تواند به صورت جامع نگاه فلسفی، فقهی و اخلاقی نسبت به فناوری اطلاعات را بررسی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس