کد خبر 622518
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹

چهارمین جلسه مجلس خبرگان رهبری فردا با حضور تمامی اعضا در شهر قم برگزار می‌شود.

به گزارش مشرق، براساس اطلاعیه دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، جلسه هیئت‌رئیسه و نیز کمیسیون تحقیق این مجلس فردا پنجشنبه، چهارم شهریور برگزار خواهد شد.

چهارمین جلسه هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نیز دومین جلسه کمیسیون تحقیق (موضوع اصل 111 قانون اساسی) در دوره پنجم، فردا پنجشنبه 4شهریورماه با حضور اعضا، در قم برگزار می‌شود.

**کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری چه وظایفی دارد؟

براساس این گزارش، کمیسیون تحقیق به منظور اجرای اصل یک‌صدو یازدهم قانون اساسی و برای نظارت بر استمرار شرایطی که در اصول پنجم و یک‌صدونهم قانون اساسی برای رهبری نظام ذکر شده و تصمیم‌گیری در موارد فقدان آن، تشکیل می‌شود.

**اصل پنجم قانون اساسی: در زمان‏ غیب‏ حضرت‏ ولی‏ عصر "عجل‏ الله‏ تعالی‏ فرجه‏" در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ ‎‎‎‎‎‎‎ ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ بر عهده‏ فقیه‏ عادل‏ و با تقوی‏، آگاه‏ به‏ زمان‏، شجاع‏، مدیر و مدبر است‏ که‏ طبق‏ اصل‏ یکصد و هفتم‏ عهده‏ دار آن‏ می‏‌گردد.

**اصل صدویازدهم قانون اساسی: هرگاه‏ رهبر از انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود ناتوان‏ شود یا فاقد یکی‏ از شرایط مذکور در اصول‏ پنجم‏ و یکصد و نهم‏ گردد، یا معلوم‏ شود از آغاز، فاقد بعضی‏ از شرایط بوده‏ است‏، از مقام‏ خود بر کنار خواهد شد. تشخیص‏ این امر به‏ عهده‏ خبرگان‏ مذکور در اصل‏ یکصدوهشتم‏ می‌باشد. در صورت‏ فوت‏ یا کناره‏‌گیری‏ یا عزل‏ رهبر، خبرگان‏ موظفند، در اسرع‏ وقت‏ نسبت‏ به‏ تعیین‏ و معرفی‏ رهبر جدید اقدام‏ نمایند. تا هنگام‏ معرفی‏ رهبر، شورایی‏ مرکب‏ از رئیس‌جمهور، رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و یکی‏ از فقهای‏ شورای‏ نگهبان‏ به انتخاب‏ مجمع تشخیص‏ مصلحت‏ نظام‏، همه‏ وظایف‏ رهبری‏ را به‏ طور موقت‏ به‏ عهده‏ می‏‌گیرد و چنانچه‏ در این‏ مدت‏ یکی‏ از آنان‏ به‏ هر دلیل‏ نتواند انجام‏ وظیفه‏ نماید، فرد دیگری به‏ انتخاب‏ مجمع، با حفظ اکثریت‏ فقها، در شورا به‏ جای‏ وی‏ منصوب‏ می‌گردد. این‏ شورا در خصوص‏ وظایف‏ بندهای‏ 1 و 3 و 5 و 10 و قسمت‏های‏ ( د ) و ( هـ‏ ) و ( و ) بند 6 اصل‏ یکصدودهم‏، پس‏ از تصویب‏ سه‏ چهارم‏ اعضای مجمع تشخیص  مصلحت‏ نظام‏ اقدام‏ می‏‌کند. هرگاه‏ رهبر بر اثر بیماری‏ یا حادثه دیگری‏ موقتاً از انجام‏ وظایف‏ رهبری‏ ناتوان‏ شود، در این‏ مدت‏ شورای‏ مذکور در این اصل‏ وظایف‏ او را عهده‏‌دار خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس