برای این سامانه موشکی، 3 نوع موشک مختلف برای شکار اهداف در بردها و ارتفاع‌های مختلف تولید شده (مشابه S400 با بردی کمتر از آن) است؛ دی ماه سال 93 نیز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرد که رادارها و موشک‌های این سامانه با موفقیت تست شده است.

به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران در کنار تمام ماجراهای دریافت سامانه پدافندی اس300، اما کار ساخت یک سامانه پدافندی به نام باور373 را نیز همزمان با کارشکنی‌ها در تحویل S300، از مدت‌ها قبل آغاز کرده بود که این سامانه، امروز رسما با حضور رئیس جمهور رونمایی شد و به گفته وزیر دفاع، تا پایان امسال عملیاتی خواهد شد.

این سامانه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است.

*** لانچرها

امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش (9 شهریور سال 92) درباره روند تولید سامانه موشکی باور، گفته بود: درباره باور 373 باید باور داشته باشیم که به نقاط خوبی رسیده‌ایم. مهمترین اصل این است که باور 373 به مرحله "باور" رسیده و مشکل فنی در این بخش نداریم. زیرسیستم‌های این سامانه نهایی شده و بخشی از تست‌های فنی و تست‌های عملیاتی هم صورت گرفته اما بخش درون سیستمی آن امسال(سال92) انجام خواهد شد.

اگر چه هنوز هیچ مسئولی درباره موشک‌ها، رادارها و دیگر سامانه‌های باور 373 سخنی نگفته است اما در جریان رژه روز ارتش در 29 فروردین ماه سال 89، لانچرهایی رونمایی شد که بسیار شبیه لانچرهای سامانه موشکی اس 300 بود و بسیاری از کارشناسان نظامی، آن لانچرها را همان لانچرهای سامانه باور 373 نامیدند.

باور ۳۷۳ اولین محصول ورتیکال لانچ ایرانی/ پدافند هوایی در کمین پرنده‌های متخاصم+عکس

نکته قابل توجه درباره سامانه موشکی باور 373 این است که لانچرهایی که در سالیان گذشته از این سامانه رونمایی شده بود، با آنچه که امروز به عنوان نسخه نهایی لانچرها رونمایی شد، بسیار متفاوت است. در نمونه اولیه، لانچرها استوانه‌ای بودند اما در نمونه نهایی، لانچرها مکعب مربعی هستند. معمولا از لانچرهای مکعب مربعی برای استفاده پدافندی در ناوها استفاده می‌شود.

** موشک‌ها و رادارها

در جریان بازدید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع نیز، شبکه خبر سیما فیلمی از این بازدید پخش کرد که در آن موشک و یکی از رادارهایسامانه موشکی باور 373 به نمایش گذاشته شد.

اگر چه این شبکه اعتنایی به این رادار و موشک نکرده بود و تنها، تصاویر آن در حالی که رئیس مجلس در حال بازدید از نمایشگاه بود را پخش کرد اما این، اولین تصاویر از موشک و رادار سامانه باور 373 بود که به نمایش درآمد که البته شاید ناخواسته هم بود.

باور ۳۷۳ اولین محصول ورتیکال لانچ ایرانی/ پدافند هوایی در کمین پرنده‌های متخاصم+عکس 
رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معراج 4 متعلق به سامانه باور 373 

بررسی فیلم پخش شده، نشان می‌دهد که موشک‌های باور 373 به همین نام (باور 373) نامگذاری شده است. موشک‌های باور، بسیار به موشک صیاد 3 یعنی همان موشکی که آن هم به طور شاید ناخواسته در همان نمایشگاه توسط شبکه خبر سیما به نمایش درآمد، شبیه است ولی ضخامت بدنه و طول موشک باور، بیشتر از موشک صیاد 3 به نظر می‌رسد.
 
باور ۳۷۳ اولین محصول ورتیکال لانچ ایرانی/ پدافند هوایی در کمین پرنده‌های متخاصم+عکس 

موشک باور373 (سفید) و موشک صیاد 3 (قرمز)؛ تصویر گرفته شده از فیلم شبکه خبر

ناگفته نماند که خودرو فوق سنگین ذوالجناح نیز اندکی بعد رونمایی شد و تصاویری از همان لانچرها (لانچرهای باور 373) پشت آن نصب شده بود و این یعنی، لانچرهای این سامانه قرار است که توسط این خودرو حمل شود.

باور ۳۷۳ اولین محصول ورتیکال لانچ ایرانی/ پدافند هوایی در کمین پرنده‌های متخاصم+عکس 

ذوالجناح؛ خودروی حامل لانچرهای باور 373

برای این سامانه موشکی، 3 نوع موشک مختلف برای شکار اهداف در بردها و ارتفاع‌های مختلف تولید شده (مشابه S400 با بردی کمتر از آن) است؛ دی ماه سال 93 نیز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرد که رادارها و موشک‌های این سامانه با موفقیت تست شده است.

غیر از این بخش‌ها، باور 373 از یک پست ارتباطی و یک پست فرماندهی جداگانه نیز بهره می‌برد.

امروز پس از تلاش چند ساله متخصصان کشورمان برای طراحی و ساخت یک سامانه موشکی برد بلند پدافندی، این سامانه رسما با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شده است. با رونمایی از این سامانه، حالا ایران نه تنها یک سامانه قدرتمند، بردبلند و بومی در حوزه پدافند هوایی در اختیار دارد، بلکه "اولین محصول" تماماً ایرانی با قابلیت پرتاب عمودی موشک‌ها (ورتیکال لانچ) که خود از فناوری‌های روز دنیا به حساب می‌آید نیز رونمایی شده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • علیا ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این فناوری ورتیکال لانج بدجوری به درد ناوهای ما میخوره. داریم یواش یواش فناوری های مورد نیاز برای استفاده در ناوهای بزرگتر رو هم بدست میاریم. (توان ساخت رو داسشتیم اما فرض بگیرید ناو 15 هزار تن داشته باشی بعد موشک فاتح رو نداشته باشه. خیلی مسخره هست) اما به امید خدا این موانع در حال رفع شدن هست.
  • محمد حسین ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خیلی دستاورد خوبی هست ولی باید نیروی هوایی هم درست بشه چون تو خود روسیه پدافند مکمل نیروی هوایی در خط دوم دفاع هست و خط اول میگ 31 هستش.(بهتره درمورد موشک هارم-آلارم-استاندارد آرم کمی تحقیق بشه).
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    عکس ها خیلی بد گرفته شده
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خوشحال شدم (از سر بصیرت)
  • adel ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    چه گزارش ساده ای . اگه بازتابی در رسانه های خارجی داشت لطفا کار کنید
  • محمد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    حالا که فناوری لانچرهای عمودی به دست اومده باید اونو در طراحی ناوشکن های موج و ناوشکن خلیج فارس بکاربرد لانچرهای عمودی فضای کمی اشغال میکنن این عالیه حالا فقط مونده طراحی سامانه ای مثل فالانکس ناوشکن های ما از نظر دفاع نزدیک هوایی ضعف دارن باید این ضعف با سامانه ای مشابه فالانکس برطرف میشه
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یک فناوری پیچیده و به شدت ترکیبی. خدا رو شکر، نشانه ای از ارتقای جایگاه متخصصین این سرزمین.
  • ناشناس ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق گویا تو هم حال نداری؟ این چه گزارشی که دادی؟
  • جواد ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    واقعا غرور آفرین است
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ریاضیات، برق، مکانیک و کامپیوتر تقدیم میکند: باور 373. احتمالا ظرف مدت پنج سال نسخه های متعدد و یا بهبود یافته ای تولید میکنند. یکی رو هم قرار دهند روی ناو دماوند حال کنیم.
  • shayan ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بسیار خبر خوبیه انشالله روز به روز پیشرفت کنیم تو تمام زمینه ها مشرق تصاویر بسیار بد گرفته شده
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق جان ضعیف. بود. ما میخوایم مشخصات این سامانه رو بدونیم. برد راداری یا شبکه محور شدن غیره و غیره
  • ناشناس ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خبر بسیار مسرت بخشی است.با توجه به خریدهای اعراب که انواع جنگنده از آمریکا و فرانسه خریداری کرده اند بایدپدافندی به قدرتمندی پدافند روس ها داشته باشیم
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دفاع نزدیک، سامانه هایی که بتونن 300-400 تا تیر در دقیقه شلیک کنن کفایت میکنه. میشه گفت تقریباً یه دیوار از گلوله هست، اگر با رادار هم ترکیب شه حتی موشک هم نمیتونه رد بشه.
  • حامی ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اینکه باور نیست..این همون سامانه تلاشه که با موشک صیاد۲ چندسال پیش رونمایی شد وگفتن با سامانه اس۲۰۰تلفیقش کردن..لانچرای چهارتایی وتکیش رو رونمایی کرده بودن,این لانچر دوتاییشه..این شبیه پاتریوته نه اس ۳۰۰,االبته پاتریوت بخصوص نسل جدیدش خیلی از اس ۳۰۰بهتره.. اون لانچرای استوانه ای که ماکتم بودن فقط برا تحت فشار گذاشتن روسا برا تحویل اس ۳۰۰بود..حالا با ورود اس ۳۰۰ اگه واقعا قصد ساختشو داشته باشن کارشون برا مهندسی معکوس ساده تره,البته اگه روسا اجازه بدن..
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ریاضیات، برق، مکانیک و کامپیوتر تقدیم میکند: باور 373. احتمالا ظرف مدت پنج سال نسخه های متعدد و یا بهبود یافته ای تولید میکنند. یکی رو هم قرار دهند روی ناو دماوند حال کنیم.
  • مجتبی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    شاید بشه گفت بزرگترین دستاورد علمیه بخش دفاعی ایرانه. اون وقت این جوری‌گزارش مینویسن. جاله
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مشرق عزیزم ما که امیدمون به تو بود چندوقتیه منتظریم حالا این گزارش فسقلی و الکی رو نوشتی. سمج بشو برو چندتا مصاحبه و حتی فیلم ازمایشش بگیر بیار.
  • ناشناس ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    کاش صنعت نفت هم غیرت صنایع جنگی رو داشت
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ورتیکال لانچ!؟؟ پرتابگر مجازی!!؟؟؟ مشرق تو به زور فارسی می نویسی اومدی سراغ این چیزها؟؟ما ایرانی هستیم عزیزم فارسی یاد بگیر.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    چین با اون ابهت نتونست مهندسی معکوس کنه. اگه مهندسی معکوس کشکه ایران الان باید مازراتی رو مهندسی معکوس میکرد
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    کاش رژه امسال کل تیم فیلم برداری و اون رجز خون بازنشسته شده باشند...
  • حسين ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    موشك ها و رادار آن هم شبيه پاتريوت است؟؟ اصلا از اين چيزها سر در مياري ؟ در ضمن مقايسه اس 300 با پاتريوت آشغال خيلي مسخره است. مشخصاتشون را مقايسه كن تا بفهمي چه جوكي گفتي
  • ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اون وقت پیشرانش و آیرودینامیک و دینامیک پرواز و سازه های هوایی کجاش بود...؟ اون قسمتهاش رو کدخدا طراحی کرد داد به ما یا ولادیمیر؟
  • محمد ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یه مسلسل بردارن 6 لولش کنن، یه رادار هم بسازن براش میشه فالانکس. مثل گاتلینگ. کاری نداره، به جان خودم بلد نیستم اگرنه می ساختم! اینم من باید طی تحقیقات شگفت انگیزم بهتون یاد بدم، والا ...!
  • عباس ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    پرتابگر عمودی ...
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    البته از نوع پرتاب سرد يا كلد لانچ نيست ولي همين پرتاب عمودي هم كا بسيار بزرگي هستش
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ناشناس 14:15 ؛ مجید جان دلبندم! Vertical یعنی عمودی Horizontal یعنی افقی virtual یعنی مجازی
  • ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    پرتابگر عمودی هم نادرسته! باید بنویسند "سامانه های راست پرتاب"
  • آریایی مسلمان ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ااااااااااوووووووفففففففف
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ایستا پرتاب هم گزینه خوبی هست
  • ناشناس ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    باور 373 از نوع پرتاب گرم است که تکنولوژی بالاتری داره ،چون به دلیل احتراق درون محفظه پرتابگر ، احتیاج به سوپرآلیازهایی داره که تحمل این درجه از حرارت را داشته باشه، ودستیابی ایران به این سوپرآلیاژها باعث افتخاره
  • کریمی بابل ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
    0 0
    باور .ما ..به ایرانی بودنت باورداریم.به ناباوران که چشم به دستان بیگانه دارند.بایدنشان داد.که خودراباور کنند..ما میتوانیم..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس