اولین باری که می خواستیم موتور موشک فونیکس را باز کنیم برای ما خیلی عجیب و غریب بود. خیلی از آنها را باز کردیم، تعمیر کردیم بعد اکثر آنها را باز کردیم به تعمیر رساندیم و بردیم رو هواپیما. کار بزرگی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی گفت: سال اول جنگ آمریکایی ها رها کرده و رفته بودند، ما هم نمی خواستیم آنها بالای سر ما باشند. چقدر سخت بود وقتی یک موتور را باز می کردیم و یا می خواستیم جمع کنیم و ببندیم. یک موشک را باز می کردیم و می خواستیم تعمیر کنیم.
 
روحانی با بیان این که من یادم هست سال 1358 قبل از جنگ اولین باری که موتور فونیکس را در اصفهان باز کرده بودند و می خواستند با تعمیرات این موتور کاملا آشنا شوند یادآور شد: خیلی مهم است که ما قدم به قدم توانستیم جلو برویم. یک کامپوننت هایی در هواپیما بود که ما اینها را اصلا باز نمی کردیم. کل کامپوننت عوض می شد چون به ما نمی دادند.
 
وی افزود: اولین باری که می خواستیم آنها را باز کنیم برای ما خیلی عجیب و غریب بود. خیلی از آنها را باز کردیم، تعمیر کردیم بعد اکثر آنها را باز کردیم به تعمیر رساندیم و بردیم رو هواپیما. کار بزرگی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.
 
فرمانده پدافند هوایی کل کشور در سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ ادامه داد: خیلی مهم بود که ما در هر قدمی بتوانیم به یک بخشی از کار مسلط شویم.لامپ های رادار که دیگر از قدرت افتاده بود و کار نمی کرد، کسی فکر نمی کرد که این لامپ ها را بشود احیا کرد. زمانی به یک افسری می گفتم آنها را می شود احیا کرد، می گفت لامپ خانه شما وقتی می سوزد مگر می شود دیگر احیا کرد چگونه می شود این را احیا کرد.
 
روحانی گفت: زمانی که تلاش و کوشش کردیم به دلیل این که ما نداشتیم. ما بیشتر از یک عدد لامپ نداشتیم و همه لامپ ها از دست رفته بود. گاهی وقت ها ناچار می شدیم لامپ خارک را بیاوریم تهران و یا از تهران به خارک ببریم. شرایط ویژه ای داشتیم.
 
وی اضافه کرد: زمانی ناچار شدیم موشک هاگ تهران را به طور کلی خاموش کنیم. من به کسی نگفته بودم. به مسوولین رده بالای خودم نگفته بودم. خاموش کرده بودیم. چند ماه هم گذشته بود. یک جلسه ای بود با حضور مسوولین رده بالا بحث و صحبت شد که هاگ تهران، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند هاگ تهران خاموش است؟ از کی(چه زمانی) خاموش است؟ گفتم دو تا سه ماه است. خیلی دچار تعجب شدند.
 
معاون جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به من گفتند تو با چه جراتی این کار را کردی؟ سه ماه هاگ تهران خاموش است!؟ گفتم بله؛ من خاموش کردم با مسوولیت خودم. چون اگر می آمدم مشورت می کردم شما همه تردید می کردید. برای من خارک مهم بود و می خواستم حفظ کنم. قطعه نداشتم این کار را کردم. سه ماه هاگ تهران خاموش بود که البته آن زمانی که من داشتم می گفتم شرایط ما بهتر شده بود.
 
روحانی تاکید کرد: کار عظیم و بزرگی در آن مقطع نسبت به زمان خودش انجام گرفت. آن وقتی که ما توانستیم به این فناوری برسیم که چه کار کنیم که موشک های ضدتشعشع به رادارهای ما نخورد.
 
وی از خدای متعال برای شهیدان ستاری وبابایی علو درجات درخواست کرد و گفت: زمانی که با یکدیگر کار می کردیم، جلسات متعدد و ساعت ها کار؛ برای اولین بار در عملیات والفجرهشت این تلاشها جواب داد که کار بزرگی در آن مقطع بود که توانستیم حراست کنیم وامروز هم آن روحیه باقی مانده است.
 
رییس جمهوری افزود: به نظر من اساس مسئله باور و ایمان است که با این روحیه ایمان می توانیم به همه چیز برسیم. آن هایی که روز اول این موتورها را روشن کردند در چه شرایطی بودند و امروز در چه شرایطی هستیم .
 
روحانی تصریح کرد: استعداد ما ایرانی ها کمتر از دیگر کشورها نیست اگرچه عقب ماندگی تاریخی داریم که با سرعت می توان جبران کرد. روحیه جهاد، ایمان و باور به اینکه قادر هستیم به اهداف بلندمان دست یابیم، اساس کار است.
 
وی با بیان اینکه البته همه چیز و هر موفقیت و پیروزی را از ناحیه خدا می دانیم، ادامه داد: همه جا خدا به ما توفیق و روحیه می دهد و شرایط را اماده می کند و الحمدالله امروز در سی ویکم مرداد که در طول دو- سه سال گذشته خدمت شما رسیدیم، دیدیم یک گام به پیش است و در فناوری های مختلف قدم را پیش گذاشتیم و کار عظیمی انجام شده است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد حسین ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خاطره جالبی بود.(این نیروی هوایی رو بسازید).

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس