کد خبر 617717
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹

رسانه های غربی همزمان با اغماض در انعکاس پیشروی های ارتش سوریه، آزادسازی شهر کوچک منبج را با آب و تاب گسترده پوشش می‌دهند.

 به گزارش مشرق، در حالیکه رسانه های غربی با اغماض پیشروی های ارتش سوریه را در برابر گروههای مسلح و تکفیری منعکس می کنند اما آزادسازی شهر کوچک منبج واقع در شمال حلب را  با آب و تاب گسترده پوشش می‌دهند.

به نظر می رسد چند عامل که به نوعی با اهداف سیاسی دولت های متبوع این رسانه ها نیز ارتباط پیدا می کند در اتخاذ یک چنین رویکردی موثر بوده است :

نخست/ برجسته سازی نقش امریکا در مبارزه با داعش در سوریه: دولت اوباما در روزهای اخیر بارها از سوی دونالد ترامپ نامزد حزب رقیب جمهوریخواه به دست داشتن در ایجاد داعش متهم شده است و در عین حال عملکرد آن در مبارزه با تروریسم تکفیری بارها مورد نقد قرار گرفته است،  لذا در این شرایط برجسته سازی نقش امریکا در مبارزه با داعش و کسب پیروزی های هر چند اندک در این زمینه با کمک امریکا می تواند به رفع این اتهامات کمک کند. امریکا علاوه بر اینکه حدود 300 نیروی نظامی عملیاتی به مناطق کردنشین شمال سوریه اعزام کرده است، پشتیبانی هوایی نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک را نیز برعهده دارد که این نیروها از کردها و اعراب شمال سوریه تشکیل یافته اند.

دوم/ تقویت نقش کردهای سوریه در معادلات این کشور در پوشش مبارزه با داعش: از این دید داعش به طور معناداری  نقش جاده صاف کن را در این زمینه ایفاء می کند به گونه ایی که به میزانی که داعش در این مناطق پس زده می شود جای آنها به نیروهای کرد داده می شود. نکته قابل تامل در این زمینه این است که به اذعان خود رسانه های غربی اعضای داعش با 500 خودرو از منبج خارج شده و خود را به شهر جرابلس واقع در مرزهای ترکیه رسانده اند و بنابراین جای این سوال باقی می ماند که چطور از سوی هواپیماهای امریکایی و ائتلاف به اصطلاح ضد داعش مورد هدف قرار نگرفته اند؟! این موضوع در کنار عملکردهای مشابه امریکا و ائتلاف ضد داعش در عراق و سوریه این ذهنیت را تقویت کرده است که گویا طرحی در کاراست که بر اساس آن کوشش می شود از مبارزه با داعش به عنوان ابزار و پوششی برای تقویت نیروهای گریز از مرکز کردی در شمال سوریه استفاده شود که در این صورت نقش مدیریتی امریکا در مبارزه با داعش به جای مقابله جدی و ریشه ای با آن بار دیگر به اثبات خواهد رسید.

همین امر یک بار دیگر کارآمدی طرح های بومی با محوریت کشورهای منطقه را برای مقابله با تروریسم تکفیری مورد تاکید قرار می دهد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    تحلیل کاملا جانبدارانه بود مگر زمانی که شهر تدمر (پالمیرا)توسط ارتش دولتی سوریه آزاد شد خبرگزاری های خارجی آن رو پوشش ندادند؟؟؟؟!!!!! هم خبرگزاری های خارجی و غربی آن را کاملا پوشش دادند و از نقش دولت سوریه و متحدانش تجلیل به عمل آوردند و هم خود دولت ها غربی و ایالات متحده این در حالی بود که تدمر به اندازه منبج برای داعش اهمیت ندارد فقط از نظر فرهنگی و باستانی اهمیت دارد به لحاظ جمعیتی هم از منبج خیلی کمتر اهمیت داره کل دوروبر منبج روستا هست ولی تدمر در بیابان واقع شده است مشابه شهر منبج را به لحاظ اهمیت شهر الباب در شمال دقیقا کنار منبج است که نیروهای ارتش سوریه حدود 10 ماه است در 10 کیلومتری آن سنگر گرفته اند و جرات حمله ندارند، بایستی قبول کرد مناطقی که در هر عملیات ائتلاف ضد داعش و نیروهای سوریه دموکرات آزاد می شود اندازه کل مناطقی است که سوریه و روسیه در عرض یک سال آزاد کرده اند.
  • مر یم ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    کو کجاس این پشیروی ها؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس