کد خبر 615539
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹

اگر تصاویر تایید شوند، خبری نگران کننده است. حضور سربازان بریتانیایی در خاک سوریه، نقض حاکمیت ملی این کشور است. هیچ نیروی خارجی، بدون دعوت و اجازه رسمی دولت قانونی سوریه، حق ورود به خاک این کشور را ندارد.

سرویس جهان مشرق - روز دوشنبه تصاویری از نیروهای ویژه بریتانیایی در حال عملیات در نزدیک مرز سوریه با عراق منتشر شده است که اگر صحت ان اثبات شود، اولین مدرک تصویری از حضور نیروهای انگلیسی در سوریه به حساب می آید. این تصاویر، سربازان کاملا مجهز بریتانایی را در خودروهای زرهی، در حال گشت زنی در نزدیکی صحنه نبرد نشان می دهد.

تصاویر حضور غیرقانونی نیروهای بریتانیایی در سوریه

در این تصاویر که به دست BBC رسید و روز دوشنبه نمایش داده شد، چند خودروی گشتی و چند کامیون نظامی بریتانیایی به صورت نیم دایره موضع گرفته اند و سربازان بریتانیایی سرنشین آن ها، ظاهرا محیط اطراف را یر نظر گرفته اند.

گفته می شود که این عکس ها در ماه ژوئن، بعد از حمله داعش به گروهی از شورشیان مسلح موسوم به «ارتش نوین سوریه»، در پی حمله شکست خورده این نیروها به شهر بوکمال در مرز عراق، و در پایگاه التنف گرفته شده است.

تصاویر حضور غیرقانونی نیروهای بریتانیایی در سوریه

به نقل از بی بی سی، گرچه سربازان حاضر در این تصاویر تجهیزات سنگینی چون تفنگ های تک تیراندازی، مسلسل و موشک های ضدتانک به همراه دارند، لیکن به گفته شاهدان عینی در موضع دفاعی قرار داشته اند و نگاه آن ها به سمت افق، برای رصد حملات جدید از سوی داعش بوده است.

تا این لحظه نه وزارت دفاع بریتانیا و نه گروه به اصطلاح ارتش نوین سوریه(ترکیبی از نیروهای کرد و عرب های سنی قبایلی) در این مورد اظهارنظر نکرده اند،  ولی سخنگوی این گروه مسلح پیش از این گفته بود: " ما توسط شرکای امریکایی و بریتانایی خود تعلیم می بینیم. به علاوه، تجهیزات و امکانات و پوشش هوایی را هم از آن ها دریافت می کنیم."

اگر تصاویر تایید شوند، خبری نگران کننده است. حضور سربازان بریتانیایی در خاک سوریه، نقض حاکمیت ملی این کشور است. هیچ نیروی خارجی، بدون دعوت و اجازه رسمی دولت قانونی سوریه، حق ورود به خاک این کشور را ندارد. رییس جمهور سوریه، دکتر بشار اسد بارها و به مناسبت های مختلف بر این مساله تاکید کرده است.

برنامه پنتاگون برای تعلیم و تجهیز ارتش شورشیان که بتواند داعش را شکست دهد، همین حالا هم به گل نشسته است. به رغم هدف ظاهرا روشن این طرح برای متحد کردن همه عناصر شورشی مخالف با جهادیون افراطی در سوریه، این برنامه هنوز نتوانسته گروهی را در حد و اندازه های یک نیروی رزمی سازماندهی کند.

قسمت بدتر ماجرا این که، بسیاری از نیروهایی که توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها آموزش دیده اند، بعد از مدتی کوتاه یا حتی بلافاصله فراری می شوند و یا به النصره و داعش می پیوندند، و یا سلاح و تجهیزات خود را تحویل آن ها می دهند، و یا حتی در بازار می فروشند.

تصاویر حضور غیرقانونی نیروهای بریتانیایی در سوریه

در اواخر سال گذشته، گزارشی در کنگره آمریکا ارایه شد که نشان می داد از 5000 نیرویی که قرار بود برای تشکیل این «ارتش نوین» آماده شوند، عملا تنها 20 الی 30 نیروی پای کار آماده رزم در صحنه حضور دارند!

همین اخیرا داعش ویدیویی تبلیغاتی منتشر کرده که در آن یکی از همین نیروهای تعلیم دیده توسط آمریکایی ها سر بریده می شود. داعش  خواست نشان دهد که هیچ دغدغه ای درباره نیروهای تعلیم دیده توسط «سیا» و «پنتاگون» ندارد.

عملیات حمله به «بوکمال» در ماه گذشته، که برای آن برنامه ریزی و تدارک فراوانی انجام گرفته بود، منجر به شکست کامل و کشته شدن چندین تن از این نیروها و به جا ماندن بخش عمده تجهیزات آن ها برای داعش شد. به علاوه، طبق گزارش های متعدد، بخش هایی از «ارتش آزاد»، دیگر نیرویی که تحت حمایت کشورهای غربی قرار دارد، به داعش و النصره پیوسته اند.

تصاویر حضور غیرقانونی نیروهای بریتانیایی در سوریه

ماه گذشته، دولت امریکا از کنگره این کشور خواست که نیم میلیون دلار دیگر برای این برنامه ضعیف و عملا شکست خورده اختصاص دهد. طبق یک تخمین، تا به این جا برای تعلیم و تجهیز هر یک از این نیروها حدود «دو میلیون دلار» هزینه شده است. در اواخر جولای هم اعلام شد که 560 سرباز امریکایی دیگر هم برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل به عراق اعزام خواهند شد. با اضافه شدن آنها، شمار نیروهای آمریکایی در عراق به 4650 خواهد رسید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهماندار هواپیما ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    پیه بسیجی ها یکبار به تن این حرامزاده ها خورده
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    اسد بمباران کن
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    اینا کجا حضور قانونی دارن؟
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    انگلیس کشوری جهان خواره اجاز می خواد چکار؟
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    انگلیس خانه و امریکا کد خدا همینطوری شده بریتانیای کبیییییر!!!!
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    بیچاره سوریه که هر ناکسی مث گاو سرشو انداخته پایین و بدون اجازه رفته اونجا
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    رفته دلگرمی بده به داعش
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    مرگ بر انگلیس
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    به قول آقا باید به اینها بگیم انگلیس خبیث
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    این اوضاع رو پیچیده تر می کنه
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    سازمان ملل چرا جلوشو نمیگیره؟
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
    0 0
    رفته شتیبانی از تروریستا بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس