خداوند ابراهیم را چنين گرامى داشت و فرمود: و به او اسحاق و فرزند زاده اى چون يعقوب را بخشيديم وهمه را از شايستگان گردانيديم و همه را پيشوايانى ساختيم كه به امر ما هدايت مى‌كردند.

مشرق- امام رضا عليه السلام فرمودند: خداوند عزّوجل پس از پيامبرى و دوستى، امامت را در مرتبه سوم به ابراهيم خليل اختصاص داد و اين را فضيلتى قرار داد كه او را بدان مشرّف گردانيد و با آن ستودش و فرمود: «من تو را پيشواى مردم گردانيدم».

ابراهيم خليل عليه السلام از سرِ شادى عرض كرد: «فرزندانم را هم» ؟ خداوند در پاسخ او فرمود: «پيمان من ستمكاران را در بر نگيرد». بدين ترتيب اين آيه، امامت هر ستمگرى را تا روز رستاخيز باطل گرداند و امامت، تنها در برگزيدگان خواهد بود.

سپس خداوند او را چنين گرامى داشت كه امامت را در نسل او كه اهل طهارت و برگزيدگى بودند قرار داد و فرمود: «و به او اسحاق و فرزند زاده اى چون يعقوب را بخشيديم وهمه را از شايستگان گردانيديم و همه را پيشوايانى ساختيم كه به امر ما هدايت مى كردند و انجام دادن كارهاى نيك و بر پاى داشتن نماز و دادن زكات را به آنها وحى كرديم و همه پرستنده ما بودند».

متن حدیث:

الإمام الرضا عليه السلام: إنَّ الإِمامَةَ خَصَّ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ بِها إبراهيمَ الخَليلَ عليه السلام بَعدَ النُّبُوَّةِ و الخُلَّةِ، مَرتَبَةً ثالِثَةً، و فَضيلَةً شَرَّفَهُ بِها وأشادَ بِها ذِكرَهُ، فَقالَ: «إنّي جاعِلُكَ لِلنّاسِ إمامًا»، فَقالَ الخَليلُ عليه السلام سُرورًا بِها: «و مِن ذُرِّيَّتي»؟ قالَ اللّه ُ تَبارَكَ و تَعالى: «لا يَنالُ عَهدِي الظّالِمينَ*». فَأَبطَلَت هذِهِ الآيَةُ إمامَةَ كُلِّ ظالِمٍ إلى يَومِ القِيامَةِ، وصارَت فِي الصَّفوَةِ. ثُمَّ أكرَمَهُ اللّه ُ تَعالى بِأَن جَعَلَها في ذُرِّيَّتِهِ أهلِ الصَّفوَةِ والطَّهارَةِ، فَقالَ: «و وَهَبنا لَهُ إسحاقَ و يَعقوبَ نافِلةً و كُلاًّ جَعَلنا صالِحينَ * و جَعَلناهُم أَئِمَّةً يَهدونَ بِأَمرِنا و أوحَينا إلَيهِم فِعلَ الخَيراتِ و إقامَ الصَّلاةِ و إيتاءَ الزَّكاةِ و كانوا لَنا عابِدينَ*»



«كافي: 1 / 199- كمال الدين: 676 - أمالي الصدوق:537 - معاني الأخبار: 97/2- عيون: 1 / 217»



*سوره بقره 124
*سوره انبیا 72-73

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    با این حدیث دلم آروم شد. سلام بر حسین
  • ناشناس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    سلام ود رود بر امام رضا علیه السلام .ببینید که مسا له ایجاد عدالت وظالم نبودن چقدر مهم است که خداوند امامت را حتی به ستمگرانی که از نسل پاکانی چون حضرت ابراهیم هم نمی دهد چه برسد به سایرین. امیدواریم همه ئمسولین ما تلاش کنند که به کسی ظلم نشود زیرا مسولیت در نظام اسلامی به طور مضاعف در نزد خداوند سخت تر است.
  • علی ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    اللهم صلی علی محمد و اهل بیته آل ابراهیم
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    1 0
    اللهم صلی علی محمد و اهل بیته آل ابراهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس