مقام اسبق آمریکا و مدیر اندیشکده «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» پیشنهاد کرده آمریکا برای جلوگیری از فعالیت‌های غنی‌سازی ایران در دوران پسابرجام، فعالیت‌های مجاز تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را محدود کند.

به گزارش مشرق، «مایکل سینگ»، مقام اسبق آمریکا و مدیر اندیشکده «واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» در یادداشتی روز پنجشنبه پیشنهاداتی برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران در دوران پسا برجام منتشر کرده است. 

 وی در این یادداشت در «وال‌استریت‌ژورنال»، توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را «سازشی موقت» توصیف و اضافه کرده که محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران به زودی کاهش خواهد یافت. 

«مایکل سینگ» که بین سال‌های 2005 تا 2008 دستیار مشاور امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه بوده، پیشنهاداتی را برای رئیس‌جمهور آتی آمریکا درباره برجام مطرح کرده است. 

«اول از همه، دولت بعدی آمریکا می‌تواند این را به وضوح روشن کند که آگاه شدن از مقاصد ایران به معنای مماشات با آنها نیست و ما حق محدود کردن هسته‌ای ایران را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»

سینگ همچنین از دولت بعدی خواسته به صراحت مخالفتش را با هر گونه توسعه «فناوری‌های سلاح هسته‌ای» اعلام کند.

به نوشته سینگ، دولت آمریکا به موازات این اقدام باید رهبری تلاشهایی برای جلوگیری از گسترش غنی‌سازی و فناوری‌های فرآوری مجدد مواد هسته‌ای را به عهده بگیرد. انجام این کار، بنیان‌های سیاستی محکمی برای مخالفت‌های بین‌المللی با توسعه توانمندی‌های هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.

«سینگ» در ادامه، خواستار محدودسازی دامنه فعالیت‌های مجاز هسته‌ای در «ان‌پی‌تی» برای جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران شده است. 

او می‌نویسد: «چنین رویکردی می‌تواند شامل محدود کردن نظام کلی منع‌‌ اشاعه که در حال حاضر به کشورهای غیرهسته‌ای اجازه انجام هر گونه فعالیت‌های هسته‌ای غیرتسلیحاتی می‌دهد هم بشود.»

پیشنهاد دیگر آقای «سینگ» به مقام‌های آمریکا، چندجانبه‌سازی فعالیت‌های چرخه سوخت هسته‌ای است. به عنوان مثال، واشنگتن می‌تواند بانک‌های سوختی تشکیل بدهد که نیاز کشورها برای پیگیری فعالیت‌های غنی‌سازی توسط خودشان را از بین ببرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس