ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا عصر دوشنبه در آنکارا با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه دیدار وگفت وگو کرد.

به گزارش مشرق، ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که صبح دوشنبه وارد پایگاه نظامی اینجرلیک درجنوب ترکیه شد، عصر دوشنبه در آنکارا با بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه پشت درهای بسته دیدار کرد.

از ورود خبرنگاران به محل دیدار جلوگیری شد و طرفین درمورد مسائل مورد بحث اظهار نظر نکردند.

به عقیده برخی کارشناسان، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سفر خود به ترکیه درباره پنج پرونده با همتای ترک خود و نخست وزیر ترکیه گفت وگو کرده است.

کارشناسان با تاکید براینکه سفر رئیس ستاد ارتش آمریکا به ترکیه اولین دیدار نظامیان ارشد دو کشور در پی کودتای 25 تیر می باشد، عقیده دارند که مسائل حساسی که موجب تنش میان دو کشور است دراین سفر مورد مذاکره قرار گرفته است.

به عقیده آنان، استفاده کودتاچیان از دو پایگاه اینجرلیک و دیار بکر در جنوب و جنوب شرق ترکیه در جریان کودتا، در حالی که نیروهای آمریکایی دراین پایگاه ها حضور دارند، چگونگی همکاری دو کشور پس از این در مبارزه با داعش، اختلافات دو کشور بر سر حمایت آمریکا ازکردهای سوریه موسوم به اتحاد دموکراتیک و شاخه نظامی آن که از نظر دولت ترکیه گروهی تروریست و همدست «پ.ک.ک» است، موضوع استرداد فتح الله گولن که ازسوی دولت ترکیه به عنوان رهبر جماعت نور وعامل اصلی کودتای اخیر ترکیه معرفی شده وارتباط احتمالی محافل آمریکایی با کودتای ترکیه، پنج پرونده ای است که در کیف رئیس ستاد ارتش آمریکا بود.

حضور 'فتح الله گولن' رهبر جماعت نور ترکیه درآمریکا که ازسوی آنکارا به عنوان عامل اصلی کودتای 25 تیرماه معرفی شده، موجب ایجاد تنش میان ترکیه و آمریکا شده و آنکارا خواهان استرداد وی می باشد.

رد این درخواست دولت آنکارا ازسوی آمریکا وبرخی اظهارات مقامات نظامی آمریکا نیز موجب خشم دولت ترکیه شده است.

'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه جمعه گذشته به اظهارات یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا که از پاکسازی های گسترده در میان سران ارتش ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته است، این وضعیت هم پیمانی با ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد، واکنش تند نشان داد و افزود اینها با اظهارات خود نشان می دهند که در قبال کودتای نافرجام، در کجا ایستاده اند.
اردوغان با متهم کردن فرمانده آمریکایی به اظهارنظر در ورای اختیارات و مسئولیت خود گفت : متاسفانه اینها به جای اینکه از مردم و دولت ترکیه به خاطر ایستادگی شجاعانه در قبال کودتا تقدیر و تشکر کنند، در کنار کودتاگران می ایستند.
 
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس