کد خبر 602564
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱

وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از حکم دیوان دائمی حکمیت علیه چین درباره دریای چین جنوبی، رعایت این حکم را راهی برای نیل به صلح در منطقه خوانده است.

به گزارش مشرق، در ادامه تنش‌ها بر سر تعلق برخی مناطق در دریای چین جنوبی، آمریکا از حکم دادگاه بین‌المللی مستقر در لاهه که علیه چین رای داد، حمایت کرد.

یک هیئت حل اختلاف بین‌المللی، امروز سه‌شنبه در پرونده مناقشه چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی، به ضرر پکن رأی داد.

در حکم این هیئت حل اختلاف که در لاهه مستقر است، عنوان شده است که چین «هیچگونه حق تاریخی» بر جزایر دریای چین جنوبی ندارد(جزئیات بیشتر).

خبرگزاری دولتی شینهوا چین نوشته که پرونده مناقشه دریای چین جنوبی به صورت یکجانبه و توسط دولت سابق فیلیپین به دیوان بین‌المللی ارجاع شده و به همین جهت رأی آن فاقد اعتبار است.

بر اساس قواعد حقوقی، احکام دادگاه‌های بین‌المللی زمانی الزام‌آور هستند که دو طرف از قبل صلاحیت دادگاه را به رسمیت شناخته باشند.

حالا وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از حکم صادر شده دادگاه لاهه استقبال کرده و خواستار رعایت کردن آن توسط طرف‌های دیگر شد.

در بیانیه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آمده است: «تصمیم امروز دادگاه دعاوی فیلیپین-چین، کمک مهمی برای حصول به هدف مشترک حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات در دریای چین جنوبی محسوب می‌شود».

در بیانیه جان کربی همچنین افزوده است: «آمریکا امیدواری و توقع دارد که هر دو طرف تعهداتشان را اجرا کنند و پس از این تصمیم مهم، از همه مدعیان می‌خواهیم از بیانیه‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزند».
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس