استقرار سامانه تاد در کره جنوبی علاوه بر پوینگ‌یانگ موجب خشم پکن شده که تا سال 2017 میلادی بخش‌هایی از خاک خود را در دیدرس رادارهای آمریکایی می‌یابد.

سرویس جهان مشرق- وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد پیونگ‌یانگ امروز یک موشک بالستیک را از زیردریایی پرتاب کرد که احتمالاً در مراحل اولیه پرواز دچار وقفه شده است. وزارت دفاع کره جنوبی زمان و مکان دقیق پرتاب را 11:30 صبح به وقت محلی و در هامگیون نامدو واقع در سواحل شرقی شبه‌جزیره اعلام کرد.

واکنش موشکی کره شمالی به استقرار سامانه آمریکایی در منطقه

تصویری از سامانه سپر دفاع موشکی تاد که توسط وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شده است

پرتاب موشک بالستیک احتمالاً بخشی از برنامه پیونگ‌یانگ برای پاسخ سخت به توافق سئول و واشنگتن بر استقرار سامانه دفاع موشکی تاد (Terminal High Altitude Area Defense) در کره جنوبی و قرارگرفتن نام کیم‌جونگ‌اون در فهرست رهبران ناقض حقوق بشر از سوی واشنگتن بوده است. به گزارش ان‌بی‌سی پیونگ‌یانگ این اقدامات را «اعلام جنگ» علیه خود نامید.

پکن نیز استقرار تاد را به عنوان جای پای قدرتمند رقیب غربی در منطقه، تهدیدی علیه خود دانست. از آنجا که رادارهای این سامانه در صورت عملیاتی‌شدن تا سال 2017 میلادی بر بخش‌‌های از خاک چین اشراف دارد، وزارت خارجه این کشور سفرای کره جنوبی و ایالات متحده را احضار نمود و اعتراض شدید پکن را اعلام کرد. سئول و واشنگتن در بیانیه مشترک، پیش‌دستی کرده و اعلام کردند این سامانه صرفاً بر کره شمالی «و نه هیچ کشور ثالثی» تمرکز خواهد داشت.

کره شمالی که چهارمین موشک هسته‌ای و موشک بالستیک دوربرد خود را اوایل سال جاری میلادی پرتاب کرد و با تحریم‌های جدید شورای امنیت مواجه شد، موشک بالستیک دیگری را در آوریل از زیردریایی به صورت آزمایشی پرتاب کرد و آن را «موفقیت بزرگ» نامید. اما همچنان در تلاش برای آزمایش موشک‌های برد متوسط خود (2500 تا 4000 کیلومتر که کره جنوبی، ژاپن و پایگاه آمریکا در گوام را شامل می‌شود) با مشکلاتی روبرو است. به نقل از گاردین و دیلی تلگراف، در سه ماهه آوریل تا ژوئن گذشته پنج فروند موشک موسودان از سوی پیونگ‌یانگ پرتاب شد اما هیچ یک نتوانست به هدف تعیین‌شده دست یابد.

واکنش موشکی کره شمالی به استقرار سامانه آمریکایی در منطقه

یه‌جه سئونگ معاون وزیر دفاع کره جنوبی و ارتشبد توماس وندال فرمانده 28 هزار و 500 سرباز آمریکایی در این کشور دیروز در مورد جزئیات‌ استقرار سپر موشکی مذاکره کردند

وبگاه «38 درجه شمالی» که از سوی دانشگاه آمریکایی-‌کره‌ای جان‌هاپکینز مدیریت می‌شود، دو ماه پیش از پیشرفت‌های پیونگ‌یانگ در برنامه موشک‌های بالستیک قابلِ‌پرتاب از زیردریایی خبر داده اما اضافه کرده بود ورود این موشک‌ها به فاز عملیاتی را تا سال 2020 میلادی بعید می‌داند.

پیونگ‌یانگ بارها برای ازسرگیری مذاکرات صلح پا پیش گذاشته است اما واشنگتن و سئول پیش‌شرط هرگونه مذاکره را خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی عنوان کرده‌‌اند. اوباما در پاسخ به کیم‌جونگ‌اون پیشنهاد وی را با شرایط فعلی جدی ندانست.

منابع


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
    0 0
    آفرین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس