ژوزه مورینیو در دفاع از کارنامه اش در بازی دادن به بازیکنان جوان، نام 49 بازیکنی که برای اولین بار زیر نظر او بازی کردند را تهیه کرد. اما چند نفر از این بازیکنان به راستی توانستند به سطوح بالای فوتبال برسند؟

به گزارش مشرق، روز گذشته، ژوزه مورینیو در اولین کنفرانس مطبوعاتی اش به عنوان سرمربی منچستریونایتد حاضر شد و از کارنامه اش در بازی دادن به بازیکنن جوان – موضوعی که غالباً از آن به عنوان یکی از نقاط تاریک مربیگری مورینیو یاد می شود – دفاع کرد. مورینیو از بازی ندادن به جوانان به عنوانی "دروغی که بارها تکرار شده" یاد کرد و در دفاعیه خود، لیستی از 49 بازیکنی که تاکنون از آکادمی باشگاه هایش به تیم های اصلی اضافه کرده را با خود همراه داشت. مورینیو به دلیل کمبود وقت نتوانست اسامی این بازیکنان را در کنفرانس دیروز بخواند، اما با این حال مخالفتی با دادن لیست به خبرنگارانی که مایل به داشتن آن بودند، نداشت.

از 49 بازیکنی که مورینیو آن ها را از آکادمی باشگاه به تیم اصلی رسانده، تقریباً نصف آن ها – 23 نفرشان – تنها یک بار برای تیم های مورینیو بازی کرده اند. 10 نفر از آن ها نیز تنها 2 بار برای تیم های این سرمربی پرتغالی به میدان رفته اند.  اکثر آن ها مدتی پس از انجام اولین بازیشان در تیم اصلی، به تیم دیگری قرض داده یا فروخته شده اند. تنها 14 نفر از آن ها بیش از 5 بار زیر نظر مورینیو برای تیم اصلی باشگاه بازی کرده اند و همین امر موجب شده است تا تئوری بازی ندادن مورینیو به بازیکنان جوان آکادمی تیم هایش - بیش از آنچه خود او تصور می کند – در ذهن فوتبال دوستان نقش ببندد.



هر زمان که بازیکنانی با توانایی تبدیل شدن به فوتبالیست هایی درجه یک و بازی کردن برای تیم اصلی باشگاه را داشته ام، آن ها را انتخاب کرده ام.

مورینیو روز گذشته درباره بازیکنان جوانی که برای اولین بار فرصت بازی کردن در تیم اصلی را به آن ها داده، این چنین گفت:

بعضی از آن ها به نام های بزرگی در فوتبال تبدیل شده اند. آن ها اکنون قهرمان لیگ قهرمانان شده اند یا در رقابت های یورو برای تیم های ملی کشورشان بازی می کنند، و این را باید بدانید که 49 عدد بزرگی است. پس یک بار دیگر شاهد این هستیم که یک دروغ بارها تکرار شده است. گاهی اوقات به نظر می رسد که این دروغ، حقیقت دارد، اما این دروغ تا همیشه دروغ خواهد بود.
در لیست زیر، "تلگراف" تک تک نفرات لیست 49 نفره ژوزه مورینیو را بررسی کرده تا سرنوشت هر کدام از آن ها در ادامه فوتبالشان را نشان دهد.

بنفیکا

دیوگو لوئیز: او که حالا بازنشسته شده است، در آکادمی بنفیکا پرورش یافته بود و در پست دفاع چپ بازی می کرد. مورینیو برای اولین بار او را در اکتبر 2000 در دیدار با براگا بازی داد. لوئیز در آن فصل 25 بار دیگر زیر نظر مورینیو بازی کرد و پس از آن به تیم آلورکا قرض داده شد.

جرالدو آلوس: او در پست مدافع وسط بازی می کرد و اکنون در تیم آسترا جیورجیو در کشور رومانی بازی می کند. او تنها 6 دقیقه به عنوان بازیکن تعویضی زیر نظر مورینیو بازی کرد.

یونیائو ده لیریا:

نونو لارانخیرو: این مدافع کناری تنها یک بار در فصل 2002-2001 زیر نظر مورینیو بازی کرد و در 6 فصل بعد، جمعاً 119 بار برای همین باشگاه به میدان رفت.

ژائو پائولو آندراده: این بازیکن که در رده های سنی یونیائو پرورش یافته بود، اولین بار زیر نظر مورینیو در لیگ پرتغال بازی کرد. مورینیو پس از آن به او اعتماد کرد و 17 بار دیگر به آندراده بازی داد.

پورتو:

کارلوس آلبرتو: مهاجم سابق تیم ملی برزیل قبل از پیوستن به پورتو، 43 بار برای فلومیننزه به میدان رفته بود. او در پورتو توانست به دومین گلزن جوان تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شود.

برونو موریس: او دوران حضور در تیم های پایه را در سانتوس برزیل گذراند. موریس تنها 7 بار در فصل 2004-2003 برای پورتوی مورینیو به عنوان مهاجم به میدان رفت، در این بازی ها موفق به گلزنی نشد و یک مصدومیت شدید، دوران حرفه ای فوتبالش را به پایان رساند.

پدرو اولیویرا: او که محصول آکادمی بوآویشتا بود، 5 سال برای تیم ب پورتو بازی کرد و کمتر فرصتی برای حضور در تیم اصلی این باشگاه پیدا کرد. پس از پورتو نیز به ویتوریا ستوبال پیوست.

رینالدو: این مدافع که در تیم ب پورتو توپ می زد، تنها یک بار برای مورینیو بازی کرد و سپس به تیم ویزلا پیوست

جوکا: یکی دیگر از بازیکنانی که اکنون هیچ اثری از او در فوتبال دیده نمی شود. این هافبک دفاعی دو بار زیر نظر مورینیو به میدان رفت، سپس به سانتا کلارا قرض داده شد و به همان تیم هم فروخته شد.

هوگو لوز: مدافع چپی که سال گذشته از فوتبال کناره گیری کرد، دو بار به عنوان بازیکن تعویضی برای مورینیو به میدان رفت و به همان سرعت که به تیم اصلی اضافه شد، از تیم کنار گذاشته شد.

چلسی (دوره اول):

سم هاتچینسون: اولین بار در سال 2007 - وقتی 18 سال داشت و در تیم ملی زیر 19 سال انگلستان بازی می کرد – زیر نظر مورینیو به میدان رفت، اما در طول 7 سال پس از آن، بارها به تیم های مختلف قرض داده شد و تنها 5 بازی دیگر را با پیراهن چلسی انجام داد و بالاخره در سال 2014 به شفیلد ونزدی پیوست.

جیمی اسمیت: در شکست 0-1 چلسی مقابل نیوکاسل در آخرین بازی فصل 2005-2004، تنها 9 دقیقه به عنوان بازیکن تعویضی برای چلسی به میدان آمد. او اکنون در تیم کراولی تاون بازی می کند.

مایکل وودز: دو بار به عنوان بازیکن تعویضی در رقابت های جام حذفی انگلستان به میدان رفت. او در سال 2012 از چلسی جدا شد و به یئویل تاون پیوست. وودز اکنون در هارتل پول بازی می کند.

آنتونی گرنت: تنها بازی گرنت برای چلسی به پیروزی 1-3 این تیم در مقابل منچستریونایتد و در اولدترافورد باز می گردد. او 3 سال بعد از چلسی جدا شد و به سواتند یونایتد پیوست. اکنون در پورت ویل بازی می کند.

بن ساحار: او در سال 2006 با 320 هزار پوند از هائوپل تل آویو خریداری شد. ساحار تنها 3 بار برایا چلسی به میدان رفت و تقریباً در تمام دوره 3 ساله حضورش در چلسی به تیم های مختلف قرض داده شد.

استیون وات: او اکنون 31 ساله است و در هستینگز یونایتد بازی می کند. این مدافع در سال 2002 از آبردین به آکادمی چلسی انتقال یافت. اولین بازی او برای چلسی در مقابل نیوکاسل و در سال 2005 بود، جایی که به عنوان بازیکن تعویضی در دقیقه آخر بازی به میدان رفت. از قضا، این آخرین بازی او برای چلسی بود.

لنی پیجلی: این دروازه بان در قهرمانی چلسی در جام اتحادیه سال 2005 روی نیمکت چلسی نشسته بود. اولین بازی او برای چلسی در بازی آخر فصل مقابل چارلتون بود. او بعدها به میلوال پیوست.

اینتر میلان:

داویده سانتون: پس از اولین بازی اش برای اینتر، 39 بار دیگر پیراهن این باشگاه را پوشید. سپس به انگلستان آمد و 4 سال برای نیوکاسل بازی کرد. اکنون بار دیگر در اینتر حضور دارد.


الن استوانوویچ: این بازیکن که به عنوان وینگر بازی می کرد، اولین بار در ژانویه 2010 برای اینتر به میدان رفت، اما این آخرین بازی اش برای این باشگاه بود و پس از یک سال حضور در سن سیرو به تورینو پیوست.

ماریو بالوتلی:او اولین بازی اش در سری آ را در سن 19 سالگی انجام داد. دو فصل در اینتر حضور داشت و جمعاً 70 بار برای این تیم بازی کرد. پس از اینتر در منچسترسیتی، آث میلان و لیورپول بازی کرد.

لوکا کالدیرولا: در یک دیدار لیگ قهرمانان اروپا بازی کرد و سپس به سسنا پیوست. او اکنون در وردبرمن بازی می کند.

جولیو دوناتی: تنها بازی او برای مورینو به حضورش در مقابل لیورنو در جم حذفی ایتالیا بر می گردد. هر دو تیم در آن بازی به بازیکنانشان استراحت داده بودند. او بعدها به لورکوزن پیوست و اکنون در ماینتز بازی می کند.

رنه کرهین: 5 بار برای اینتر بازی کرد، اما پس از یک فصل به بولونیا فروخته شد. کمی بعد بار دیگر اینتر او را به خدمت گرفت، اما حالا در گرانادا بازی می کند.

رئال مادرید:

آلوارو موراتا: به تیم ب رئال مادرید تبعید شد، زیرا مورینیو اعتقاد داشت که او باید "بزرگ" شود. تحت هدایت کارلو آنچلوتی شانس های بازی بیشتری به او داده شد، اما در نهایت با بند بازخرید به یوونتوس فروخته شد. در یوونتوس موفق عمل کرد و رئال مادرید بار دیگر او را به سانتیاگو برنابئو باز گرداند. هدفی کلیدی برای باشگاه های آرسنال و چلسی محسوب می شود.

کاسمیرو: پس از انجام 35 بازی برای رئال مادرید، یک فصل به طور قرضی به پورتو رفت. او مجدداً به مادرید برگشت و به بازیکن فیکس این تیم تبدیل شده است.

ناچو: اولین بازی اش برای رئال مادرید را در سال 2011 انجام داد و از آن زمان تاکنون 53 بار در لالیگا بازی کرده است.

خسه رودریگز: اولین بازی اش برای رئال مادرید را در سال 2012 انجام داد. این مهاجم تاکنون 63 بار برای رئال بازی کرده و 13 گل را به ثمر رسانده است.


خوسلو: تنها بازی اش برای رئال مادرید در لالیگا به عنوان بازیکنی تعویضی در دقیقه 80 بود، هرچند او در پیروزی 1-8 رئال مادرید موفق به گلزنی هم شد. بعدها به هانوفر منتقل شد و اکنون در استوک سیتی بازی می کند.

توماس مخیاس: 3 سال حضور در رئال مادرید، تنها یک بازی در تیم اصلی باشگاه را برای او به همراه داشت. او تنها برای 10 دقیقه در یک پیروزی 0-4 وارد زمین شد. پس از رئل مادرید به طور قرضی به میدلزبرو رفت و سپس قراردادش را با این تیم دائمی کرد.

عمر ماسکارل: تنها حضور او برای تیم اصلی رئال مادرید به زمانی بر می گردد که به عنوان بازیکن تعویضی، جای مسوت اوزیل را گرفت. از آن پس به دربی و اسپورتینگ خیخون قرض داده شده است.

فابینیو: این بازیکن برزیلی تنها 14 دقیقه را به عنوان بازیکن تعویضی برای تیم اصلی رئال مادرید بازی کرد. او اکنون به ستاره موناکو تبدیل شده است و باشگاه های بزرگی به دنبال او هستند.

پدرو مندس: به صورت قرضی از اسپورتینگ به رئال مادرید آمده بود، اما تنها یک بار در نیمه دوم دیداری در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفت. او اکنون در رن فرانسه حضور دارد.

خوزه رودریگز: یک بار برای رئال مادرید بازی کرد. بعدها به عنوان بازیکن قرضی در دپورتیو لاکرونیا بازی کرد. اکنون در ماینتز توپ می زند.

دنیس چریشف: دو بار برای تیم اصلی رئال مادرید بازی کرد و سپس به طور قرضی در تیم های سویا و والنسیا بازی کرد. چریشف اکنون در ویارئال حضور دارد.


سارابیا: این هافبک هجومی یک بار در سال 2010 به عنوان بازیکن تعویضی به جای کریستیانو رونالدو وارد زمین شد. پس از آن رئال را ترک کرد و به لوانته پیوست و 131 بار برای این تیم به میدان رفت. به تازگی به سویا پیوسته است.

خوان کارلوس: مدافع چپی که یک بار برای رئال مادرید به میدان رفت و پس از آن سفری را به عنوان بازیکن قرضی در تیم های اسپانیایی تجربه کرد. اکنون در مالاگا حضور دارد.

دیگو لورنته: 2 بار برای تیم اصلی رئال مادرید بازی کرد و اکنون به صورت قرضی در رایو وایکانو حضور دارد.

الکس فرناندز: یک بار برای تیم اصلی رئال مادرید بازی کرد و پس از آن به اسپانیول پیوست.

داوید ماتئوس: مدافعی میانی که 128 بار برای تیم ب رئال مادرید بازی کرده بود، یک بار به عنوان بازیکن تعویضی در دیدار مقابل آیاکس در لیگ قهرمانان مورد استفاده قرار گرفت. اکنون در اورلاندو سیتی بازی می کند.

خسوس فرناندز کولادو: دروازه بانی که 2 بار برای رئال مادرید بازی کرد و اکنون در لوانته حضور دارد.

آنتونیو آدان: دروازه بانی که 7 بار برای رئال مادرید بازی کرد و حالا در رئال بتیس حضور دارد.

خورخه کاسادو: در سال 2010 به خدمت گرفته شد، 130 بار برای تیم ب رئال مادرید بازی کرد، اما هرگز در تیم اصلی رئال مادرید بازی نکرد. اکنون در لیگ دسته دوم اسپانیا و در تیم پونفرادینا بازی می کند.

فرناندو پاچئو فلورس: دروازه بانی که 41 بار برای تیم ب رئال مادرید بازی کرد، اما در تیم اصلی به میدان نرفت. اکنون در دپورتیو آلاوز حضور دارد.

چلسی (دوره دوم):

لوئیس بیکر: تنها 3 دقیقه به عنوان جایگزین اسکار در پیروزی مقابل دربی کانتی در جام حذفی بازی کرد، اما دیگر فرصت بازی به او نرسید و به تیم های شفیلد ونزدی، ام کی دونز و ویتس هلند قرض داده شد.

دامینیک سولانکه: در 17 سالگی به عنوان بازیکن ذخیره در دیدار اروپایی مقابل ماریبور به میدان رفت و به جوان ترین بازیکن تاریخ چلسی که در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته، تبدیل شد.او پس از آن فرصت بازی در تیم اصلی را به دست نیاورد و به ویتس هلند قرض داده شد. سولانکه پنجمین بازیکنی بود که در آن تابستان به ویتس قرض داده شد.

جان سوئیفت: در آخرین بازی فصل 2014-2013، چند دقیقه ای را به جای ادن هازارد به میدان آمد. در 2 فصل بعد به تیم های روتردام، سوئیندون و برنتفورد قرض داده شد.

روبن لوفتوس چیک: هافبکی که آبراموویچ دوست داشت بیش از دیگر بازیکنان آکادمی، بازی او را تماشا کند. اولین بازی اش را در سال 2014 انجام داد و کم و بیش زیر نظر مورینیو به میدان فرستاده می شد. از موفق ترین بازیکنان آکادمی چلسی در سال های اخیر بوده است.

آندریاس کریستنسن: این بازیکن دانمارکی از تیم برودبی خریداری شد و اولین بازی اش برای چلسی را در سال 2014 و در مقابل شروزبری انجام داد. سپس به صورت قرضی به مونشن گلادباخ پیوست و بالاتر از خرید جدید آرسنال – گرانیت ژاکا – به عنوان بهترین بازیکن فصل قبل مونشن گلادباخ دست یافت.


برتراند ترائوره: در سال 2010 از آژاکسیو به آکادمی چلسی پیوست. او 3 سال بعد قراردادی حرفه ای با چلسی منعقد کرد. سپس به ویتس هلند قرض داده شد و اکنون دوباره به استمفوردبریج بازگشته است.
منبع: طرفداری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس