کد خبر 599163
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۹

به نظر می‌رسد انفجار اخیر در فرودگاه استانبول هزینه‌های ناشی از چرخش سیاست‌های آنکارا و اختلاف ترکیه و عربستان بر سر بقاء داعش است.

به گزارش مشرق، به نظر می‌رسد انفجار اخیر در فرودگاه استانبول هزینه‌های ناشی از چرخش سیاست‌های آنکارا و اختلاف ترکیه و عربستان بر سر بقاء داعش است.

داعش محور اختلاف بین آنکارا-ریاض : 

شکل‌گیری ائتلاف چهارگانه و تغییر معادلات راهبردی و عملیاتی در سوریه، ترکیه را بر آن داشت تا با حمایت گسترده از ارتش آزاد و جبهة النصره، سیاست‌های خصمانه‌تری را در قبال سوریه اتخاذ نماید. اما خیلی زود این سیاست نیز شکست خورد. ازاین‌رو ترکیه با بحران‌های انزوای سیاسی، فعال شدن گسل‌های قومی_مذهبی، هویت‌یابی جریان‌های سکولار و لائیک مواجه شد. این مخاطرات، ترکیه را وادار به تغییر سیاست‌های خود و «عبور از داعش» نمود. این تغییرات خیلی به مذاق عربستان خوش نیامده است چراکه آل‌سعود معتقد به حفظ داعش در یک جغرافیای خاص است (مانند طالبان)

ترکیه و پسا داعش :

آنکارا در راستای عبور از داعش، سیاست بازسازی و تقویت روابط سیاسی را در دستور کار قرار داده است. در این راستا داود اوغلو به ایران آمد، گروه‌های میانجی از چند ماه پیش عازم  مسکو شدند، مذاکرات با بشار اسد از حالت مذاکره باواسطه، به مذاکره مستقیم در الجزایر تبدیل شد و رابطه با مصر هم در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته خواهد شد. در این میان اسراییل و  مصر به‌عنوان عامل توازن و چانه‌زنی بین آنکارا با ریاض، تهران و مسکو محسوب می‌گردد.

نتیجه :

تغییر محاسبات و سیاست‌های ترکیه، قطعاً بی هزینه نخواهد بود. داعش با مسئله مرگ و زندگی مواجه شده است و  عربستان هم از تغییر موازنه راهبردی ناخرسند است. از همین رو بدیهی است که نیروهای داعش در چارچوب دستورالعمل «گرگ تنها» محیط ترکیه را ناامن سازند. ترکیه و اردوغان روزهای سختی پیش رو دارند و باید تاوان حمایت از تروریسم را بپردازند.

دکتر رضا سراج، عضو هیئت‌علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل راهبردی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس