کد خبر 598895
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲

وزیر امور خارجه اسرائیل دست پیش گرفته تا پس نیافتد: «ما بسیار نگرانیم. توقع رفتار متفاوتی از متحد نزدیکی چون پادشاهی بریتانیا داشتیم».

سرویس جهان مشرق- خبری که با چند روز تأخیر منتشر شد: زیپی لیونی سه شنبه هفته گذشته وقتی برای شرکت در همایشی به خاک بریتانیا وارد شد، از سوی دایره جنایت جنگی اسکاتلند‌یارد احضار شد. البته وقتی برگه احضار به دست او رسید، مقامات اسرائیلی گوشی تلفن را برداشته و در گفتگوی دوجانبه قضیه فیصله یافت.

اگر چه این اقدام دولت بریتانیا در برابر حجم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و برخلاف توافقات گذشته بسیار ناچیز بوده، اما وزیر امور خارجه اسرائیل دست پیش گرفته تا پس نیافتد:«ما بسیار نگرانیم. توقع رفتار متفاوتی از متحد نزدیکی چون پادشاهی بریتانیا داشتیم».

بازجویی صوری از لیونی توسط پلیس بریتانیا 
فعالان فلسطینی سال‌ها است در پی مجازات عاملان کشتار صدها انسان غیرنظامی طی جنگ 22 روزه هستند

رهبر حزب کارگر اسرائیل نیز که لیونی از سران آن است، در نامه‌ای تند خطاب به هامون وزیر خارجه بریتانیا نوشت: «در شرایطی که طی روزهای گذشته یک دختر 13 ساله اسرائیلی و یک خاخام توسط فلسطینی‌ها به قتل رسیده‌اند، دعوت دولت بریتانیا به وحدت با این مسلمانان تندرو به یک طنز شبیه است».

این خبر ابتدا در روزنامه هاآرتص رسانه‌ای شد. احضار لیونی که اکنون از اعضای حزب مخالف دولت در کنست است، بیش از هر چیز به دلیل مسئولیت او به عنوان وزیر خارجه کابینه صهیونیستی در زمان حمله به غزه در سال 2008-2009 میلادی بود که طی آن دست‌کم 926 فلسطینی جان باختند اما با توافق دو کشور مبنی بر مصونیت دیپلماتیک لیونی بعید است پلیس بریتاینا به اندازه یک برگه احضاریه نیز اقدامی عملی علیه جنایات اسرائیل صورت دهد.

هدف لیونی از سفر خود شرکت در همایشی بود که یک روزنامه اسرائیلی به همراه جامعه یهودیان بریتانیا ترتیب داده بود. این یک سفر دیپلماتیک نبود که دولت بریتانیا مجبور باشد طبق پروتکل دیپلماتیک از طریق سفارت رژیم صهیونیستی وارد عمل شود. با این حال فشارهایی به اسکاتلندیارد برای افشای اسامی عاملان ارسال احضاریه وارد شده که تا کنون از این اقدام خودداری کرده است.

لیونی در مصاحبه‌ای اقدام اسکاتلندیارد را «تئاتر مضحک» نامید و اعلام کرد «به تصمیماتی که در دوران وزارتم گرفته‌ام،‌ افتخار می‌‌‌کنم». او اضافه کرد احضاریه او یک سوءاستفاده از قوانین بریتانیا بوده است. زیپی همصدا با وزیر خارجه اسرائیل خواستار عدم تکرار رخداد مشابه شد:«این غیرقابل‌قبول است. این یک مسأله شخصی نیست. یک مسأله اخلاقی است و باید این رویه تغییر کند».

بازجویی صوری از لیونی توسط پلیس بریتانیا

طی جنگ 22 روزه تنها 13 اسرائیلی کشته شدند که 10 تن از آنها نظامی بودند

پیش از این در سال 2009 نیز پس از تلاش‌ فعالان فلسطینی یک دادگاه در بریتانیا برای تزیپی لیونی قرار بازداشت صادر کرد که موجب لغو سفر او به بریتانیا در آن زمان شد. فشارهای اسرائیل موجب شد یک سال بعد اصلاحیه‌ای به تصویب برسد که طبق آن چنین احکامی که طبق کنوانسیون ژنو صادر می‌شود، پیش از اعلام باید به تأیید دادستان کل بریتانیا برسد.

جنگ 22 روزه غزه با حمله رژیم صهیونیستی و زمانی آغاز شد که حماس در پاسخ به شهادت رزمندگان خود به دست ارتش اسرائیل در نوامبر 2008، چند راکت به سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرد. لیونی در آن زمان در پاسخ به خبرنگارانی که از او دلیل حمله گسترده ارتش به نواز غره را می‌پرسیدند گفت:«ما به حماس اثبات کردیم که قادر به تغییر معادله‌ایم. اسرائیل آن کشوری نیست که شما بر سر آن موشک بریزید و پاسخی ندهد. بلکه کشوری است که وقتی بر سر شهروندانش آتش بریزید، پاسخ خشنی می‌دهد. این به نظرم کار درستی است».

تحقیقی از سازمان ملل پیرامون جنگ غزه نشان داد رژیم صهیونیستی علاوه بر بکارگیری نیروی بیش از حد علیه غزه، از اسرای فلسطینی برای پاکسازی خانه‌هایی که ممکن بود بمب‌گذاری شده باشد، استفاده کرده است. طی جنگ 22 روزه تنها 13 اسرائیلی که 10 تن از آنها نظامی بودند، کشته شدند.

منابع

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس