همراه اول در حالی گوشی مدل MI4 شیائومی را که قیمت متوسط آن در بازار حدود 830 هزارتومان است، نقدا 922 هزار تومان می‌فروشد که در حالت فروش اقساطی، تفاوت قیمت آن با بازار به 570 هزار تومان می رسد.

باندل / در حال ویرایش به گزارش سرویس فناوری مشرق، چند روزی است اپراتور اول در طرح باندلینگ خود (قیمت‌گذاری و فروش چند کالا و خدمات با هم) نسبت به تبلیغ طرحی اقدام می‌کند که بر اساس آن می توان اقدام به خرید گوشی های شیائومی به صورت اقساطی و از طریق قبض تلفن کرد.

با جستجو در صفحه خانگی این اپراتور مشخص شد که در ابتدا این طرح برای خطوط دائمی تلفن همراه تهران و فقط با پیش شماره‌های 1 تا 5 با شرایط اقساطی در دسترس است و از علاقه‌مندان خواسته شده بود که برای کسب اطلاعات بیشتر به نمایندگی‌های فروش همراه اول مراجعه کنند.
  
با مراجعه به یکی از نمایندگی‌های رسمی همراه اول، شرایط و نحوه فروش این گوشی ها، ابهامات و سوالات فراوانی را ایجاد کرد چراکه قیمت این گوشی ها به نسبت قیمت آن در بازار بسیار بیشتر و فاقد جذابیت های لازم برای ترغیب خریداران بود.

بر اساس بررسی های مشرق، این طرح فروش اقساطی با چهار نام میخک، رز، یاس و بنفشه برای همه دارندگان سیم کارت‌های دائمی و اعتباری همراه اول و به صورت خرید نقدی در دسترس است و شرایط خرید اقساطی نیز به گونه ای است که همه پیش شماره‌های خطوط دائمی اعلام شده قادر به انتخاب هر چهار مدلی که فعلا همراه اول می فروشد، نیستند. به عنوان مثال فردی که دارای خطی با پیش شماره پنج است (09125XXXXX)  فقط مجاز به انتخاب یک گوشی از چهار مدل است.

{$sepehr_album_41745}

برای دیدن در اندازه واقعی روی تصویر کلیک کنید

با بررسی قیمت این چهار دستگاه هوشمند در بازار اینترنتی کشور و گرفتن قیمت از چند فروشنده این گوشی ها در تهران، مشخص می‌شود که قیمت فروش نقدی این دستگاه‌ها توسط همراه اول به نسبت بازار خرده فروشی در تهران، بسیار بیشتر است که در تصویر زیر، نمونه‌ای از قیمت یک مدل از این گوشی ها در بازار و تفاوت آن با قیمتی که در جدول فوق آمده مشخص است.

باندل / در حال ویرایش

باندل / در حال ویرایش

قیمت ها و شرایط نجومی در فروش اقساطی


با بررسی شرایط اقساطی این طرح، سئوالات زیادی مطرح می‌شود. به عنوان مثال در اولین و گران‌ترین گوشی لیست همراه اول - در مورد مدل mi4 شیائومی - قیمت متوسط  آن در بازار، حدود 830 هزارتومان است، اما اپراتور اول آن را نقدا 922 هزار تومان می‌فروشد. (البته به علاوه یک بسته اینترنت 20 گیگابایتی)

اما این خرید در شرایط اقساط حدود 1,400,000 تومان برای متقاضی هزینه خواهد داشت. البته وقتی از فروشنده‌ها این اختلاف 570 هزار تومانی را جویا شدیم، یا اظهار بی اطلاعی کرده و یا به بسته همراه این دستگاه اشاره کردند.

البته سوال اصلی این است که مگر یک بسته همراهی شامل 750 دقیقه مکالمه به ارزش تقریبی 45 هزار تومان (45000 تومان= هر دقیقه 60 تومان* 750 دقیقه مکالمه ) و 750 پیامک (16500=22*750)  به همراه 1.5 گیگابایت اینترنت (4000 تومان) چقدر ارزش دارد؟ برای توضیحات بیشتر با سامانه پاسخگویی به مشترکان همراه اول تماس گرفتم که آنها هم بسته را با همان امکانات ذکر شده تایید کردند.

اگر در شرایط خرید اقساطی، دو قسط پیش پرداخت (که در ابتدا برای این گوشی به مبلغ 178900 تومان است) را از ارزش واقعی این گوشی که 830 هزار تومانی است کم کنیم، 651100 تومان باقی می‌ماند. مبلغ هر قسط نیز 110 هزار تومان است که باید تا 12 ماه بپردازید.

یعنی به خاطر پرداخت نکردن 651 هزار تومان باقی مانده قیمت گوشی (بر اساس قیمت واقعی)، باید 570 هزار تومان بیش از قیمت واقعی گوشی، به همراه اول پرداخت کنید!

{$sepehr_album_41737}

برای دیدن در اندازه واقعی روی تصویر کلیک کنید

روال معمول باندلینگ در دنیا چگونه است؟

در اکثر کشورهای دنیا رویه ارائه سیم کارت به انضمام گوشی به گونه‌ای است که اپراتورها معمولا در زمان فروش سیم کارت، یک گوشی‌ نیز در اختیار مشترک قرار می‌دهند که این گوشی تحت لیسانس اپراتور بوده و تنها با سیم کارتهای آن شرکت فعال می‌شود. به این ترتیب اپراتور برای عرضه گوشی با سیم کارت خود با شرکتهای سازنده گوشی‌های موبایل قرارداد همکاری منعقد می‌کند و برای تشویق مشترک به خرید گوشی و سیم‌کارت تخفیف قابل توجهی ارائه می‌دهد. برای آشنایی با این نوع طرح به مثال زیر توجه کنید.

قیمت iphone 6S مدل 16 گیگ آنلاک (بدون اپراتور) اپل در آمریکا حدود 650 دلار است. بسته به اپراتوری که انتخاب می‌کنید (sprint یا at&t و ...) شرکت مذکور در ابتدا یک پیش پرداخت 200 دلاری از شما می‌گیرد (البته پیش پرداخت نسبت به نوع اپراتور و نوع قراردادی که بسته می‌شود 1 ساله و یا 2 ساله متفاوت است).

در نتیجه شما در طول 2 سال باید مبلغ 400 دلار را به شرکت بپردازید البته نه به صورت مستقیم و نحوه پرداخت این مبلغ به صورت خرید بسته‌های مخابراتی است.

باندل / در حال ویرایش

بسته‌های مخابراتی شامل تعدادی سرویس مخابراتی به صورت ماهیانه است که کاربر با توجه به نیازهای خود آن را می‌خرد و از آن استفاده می‌کند. این سرویس‌های مخابراتی شامل sms , voice mail، اینترنت، و صحبت کردن با تلفن است.

بعد از گذشت دوره قرارداد (2 ساله) می‌توانید گوشی را آنلاک کرده و از سیم‌کارتهای اپراتورهای دیگر استفاده کنید. در گوشی‌های تحت اپراتور، دستگاه دارای یک قفل نرم افزاری است که مانع از این می‌شود که سیم کارت اپراتور دیگری رو روی گوشی شناسایی شود.

شیائومی چه نوع برندی است؟

برند شیائومی (به معنای برنج کوچک) در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را آغاز کرد و با تمرکز بر بازار داخلی خود (کشور چین) توانسته بعد از اپل و سامسونگ، سومین تولید کننده بزرگ موبایل دنیا شود و محصولات باکیفیتی را با قیمت مناسب عرضه کند. البته در اینجا از همراه اول باید پرسید به جای عرضه محصولات قدیمی‌تر این شرکت چرا به سراغ محصولات تراز اول شیائومی مثل mi5 با قیمت حدودی 1,300,000 تومان که توان رقابت با محصولات تراز اول بازار را دارند، نرفته است.

اگرچه این ابتکار همراه اول برای فروش یک برند خوب در بازار، قابل تقدیر است اما این اختلاف فاحش در قیمت تمام شده برای مشترکان همراه اول و خریداران از فروشگاههای مستقر در شهرهای مختلف و در عین حال، فروش مدل های قدیمی شیائومی، نشان می دهد احترام به نیازها و سلایق مشترکان، در این طرح تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

جوابیه همراه اول

شرکت ارتباطات سیار ایران در پاسخ به مطلب منتشر شده در مشرق، اعلام کرده است:

«متأسفانه از آنجا که نویسنده هزینه بسته (مکالمه، پیامک و دیتا) را بصورت سالانه محاسبه کرده و آنرا با قیمت گوشی جمع نموده است، لذا موجب سوء تفاهم و ارائه قیمت غیرواقعی شده است. به عنوان مثال در گوشی مدل« MI4 رز» هزینه بسته سالانه ۷۳۵ هزار تومان بوده که اگر با قیمت گوشی (به قیمت نمایندگی انحصاری گوشی های شیائومی در ایران یعنی شرکت آسوشید تجارت) که معادل ۸۸۰ هزار تومان است جمع شود قیمت نهایی یک میلیون و ۶۱۵ هزار تومان می شود که همراه اول بصورت اقساط ۱۲ ماهه آنرا یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان می فروشد.

با توجه به نکات ذکر شده لذا خواهشمند است دستور فرمایید خبر مورد اشاره اصلاح شود.»

گرانفروشی‌عجیب همراه اول به بهانه عرضه اقساطی موبایل/ کام متقاضیان «برنج کوچک» چینی تلخ شد +جوابیه

توضیحات مشرق:

1- این نحوه محاسبه بر اساس گفتگو با فروشندگان یکی از فروشگاههای رسمی همراه اول و نیز گفتگو با اپراتور تلفنی این شرکت انجام شده است.

2- در اطلاعیه رسمی منتشره توسط فروشگاههای همراه اول، قیمت طرح رز 1 میلیون و 394 هزار تومان درج شده اما پاسخ روابط عمومی، این مبلغ را 1 میلیون و 494 هزار تومان اعلام کرده که چنین تفاوتی، جای تامل دارد.

3- با تکیه بر جوابیه شرکت ارتباطات سیار، اینکه همراه اول، یک گوشی و بسته های همراه آنرا به جای 1 میلیون و 615 هزار تومان، به مبلغ 1 میلیون و 394 هزار تومان به مشترکان عرضه می کند و هزینه آنرا نیز به صورت قسطی و ظرف یک سال دریافت می کند جای تقدیر و بررسی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سروش ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    ملتی که که عقلشون به چشماشونه و اختیار عقل خودشون رو به دست یک عده سود جو میدن چشماشون باید دربیاد تا بفهمند چه الزامی هست برای خرید این نوع گوشی؟ کجای دردهارو دوا میکنه؟ ایا دلیلی داره که مثلا من نوعی بخوام خودم رو آلوده این قسط رو قرض کنم که مثلا یک چنین خط و گوشی رو در اختیار داشته باشم؟ حالا که ندارم چه اتفاقی افتاده که بخوام داشته باشم نمی یوفته. شعور هم بد نیست. توی مملکت ما اگر باد لاستیک رو هم قسطی بدن همه هجوم میارن برای ثبت نامش.
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    دمت گرم مشرق که بالاخره داری به مشکلات و درد مردم و سودجویی ارگان ها می پردازی
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    1 0
    آخه این برند چینی هم شد گوشی تازه اونم مدلهای از رده خارج. با ۱۴۰۰ الان s6 سامسونگ و نوت ۴ و ز۵ سونی جی 4 ال جی پی 9 هوآوی می دن چرا پس اینا؟!؟!؟!؟
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام فکر کنم انقلاب شده مشرق بر علیه همراه اول!!!!
  • ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    تبریک میگم به مسئولان همرام اول این کار آنها دقیقا معنای اقتصاد مقاومتی است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    هزینه سیم کارت ثابت همراه اول زیاد شده است
  • مرتضی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    بزن اون دست قشنگه رو به افتخار سرویس شجاع فناوری مشرق
  • علی افخ ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    دست نویسنده ی مطلب درد نکنه که انقدر دقیق و موشکافانه مطالب رو بررسی و مردم رو آگاه نگه میداره.خدا قوت
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    ربا خواری شاخ و دم ندارد
  • شناس ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    خب برادر من تو بازار گوشیا قاچاقه که داره این قیمت فروخته میشه...همراه اول که نمیتونه قاچاق و بدون گمزک و ... وارد کنه و بفروشه!!!
  • شناس ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    0 0
    خب برادر من تو بازار گوشیا قاچاقه که داره این قیمت فروخته میشه...همراه اول که نمیتونه قاچاق و بدون گمزک و ... وارد کنه و بفروشه!!!
  • ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۷
    0 0
    فیش حقوقب این آقای روابط عمومی که جواب داده چقدره؟؟
  • امیر ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    0 0
    دوستانی که از گزارش ذوق زده شدن جوابیه همراه اول رو مثل اینکه نخوندن. نویسنده اشتباه محاسباتی کرده . در واقع همراه اول داره زیر قیمت بازار میده
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    من نمی دونم همراه اول این بسته رو چرا اینقدر تاکید داره 750 هزار تومن می ارزه اگه بخواید اون 750 دقیقه رو هم ماهانه و به مبلغ آزاد یعنی هر دقیقه 60 تومن حساب کنه که چه بسته تخفیفی شد.
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    من اگه بخوام از بسته های همراه اول استفاده کنم می رم سراغ طرح #1*1000* می رم که با توجه به استفاده من بسته مکالمه ارایه می ده اونم با دقیقه ای ۱۵ تومن نه ۶۰ تومن که با این حساب بسته همراه اول ۱۷۰ هزار تومن می ارزه نه ۷۵۰ تا
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    0 0
    به نظر من باید قیمت به دلار اون گوشی ها رو هم که البته فکر کنم از رده خارج باشن و قیمت روز نداشته باشن هم رو حساب کرد چون اون گوشی ها رو انحصاری وارد کرده و قیمت بازار قیمت خودشه به نظر من که با اون پولا گوشی های خیلی بهتر و جدی تری که ۲۰۱۶ باشه رو هم می شه خرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس