میزان غنای سوخت اتمی مورد نیاز برای پیشرانه‌های هسته‌ای دریایی به اندازه‌ای است که در صورت بازگشت ایران به برنامه خود قبل از برجام، امکان تهیه این سوخت برای کشور کاملا فراهم است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روسیه هفته گذشته اولین فروند از جدیدترین کلاس یخ شکن های با پیشران هسته‌ای خود را در سنت پطرزبورگ به آب انداخت. این کلاس از شناورها به اسم Project 22220 شناخته شده و روسیه قرار است سه فروند از این یخ شکن‌ها را در اختیار داشته باشد. این شناورها توسط شرکت کشتی سازی بالتیک ساخته می شوند.

یخ شکن

روسیه به عنوان یک کشور با داشتن زمستان‌های سخت و مرزهای آبی طولانی خصوصا در سمت اقیانوس منجمد شمالی، نیاز خاصی به این گونه شناورها برای باز نگاه داشتن خطوط دریانوردی خود دارد. این شناور با وزنی بیش از 33 هزار تن بعد از عملیاتی شدن بزرگترین و نیرومند ترین یخ شکن جهان خواهد بود. اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه فعلی نیز تنها سازنده و دارنده یخ شکن‌های اتمی در جهان محسوب می شود.

امروزه تقریباً همه کشتی های سنگین دنیا اعم از باربری و نفتکش، از سوخت های فسیلی استفاده می‌کنند. کشتی‌های نفتکش به طور معمول بین 15 تا 25 سال و کشتی‌های باربری نیز دستکم 20 سال عمر می کنند. هر چند سوخت‌های فسیلی برای کشتی‌ها به دلیل اینکه از ساده‌ترین مشتقات نفت خام هستند بسیار ارزان تمام می‌شوند اما استفاده از این نوع سوخت‌های فسیلی باعث تولید میزان بسیار زیادی سولفور در سال می‌شود. هر کشتی باربری بزرگ در سال 5 هزار تن سولفور تولید می کند که معادل میزان ایجاد شده از این ماده توسط 50 میلیون دستگاه خودرو است.

بررسی ها نشان می‌دهد در دنیا کشتی غیرنظامی غول پیکری وجود دارند که از پیشرانه اتمی بجای فسیلی استفاده می‌کنند، میزان انرژی آزاد شده از هر کیلوگرم سوخت هسته‌ای با اورانیوم 3٪ غنی شده، تقریباً 260 برابر همین مقدار سوخت فسیلی است که محصول جدید روسیه، در امتداد این موضوع است.

در حال حاضر شناور اولی در این کلاس به آب انداخته شده و تا سال 2018 وارد خدمت خواهد شد. دو شناور باقی مانده این کلاس بر اساس تجربیات به دست آمده از شناور اول توسعه پیدا خواهند کرد. برای ساخت این شناور که Arktika نام دارد در حدود 660 میلیون دلار هزینه شده و بهای دو کشتی دیگر نیز در حدود 1.5 میلیارد دلار تخمین زده می شود. قرار است دو شناور دیگر این کلاس به نام‌های سیبری و اورال در سالهای 2019 و 2020 وارد خدمت شوند.

یخ شکن

این شناور طولی در حدود 173 متر و عرض 34 متر داشته و دارای یک پد فرود هلی کوپتر نیز هست. قلب پیشران این شناور دو دستگاه راکتور اتمی مدلی RITM-200 است که هر کدام ظرفیت حرارتی در حدود 175 مگاوات دارند. این راکتورها با اورانیوم 235 با غنای 20 درصد فعالیت کرده و هر کدام انرژی در حدود 60 مگاوات را به پیشران های الکترونیکی شناور منتقل می کنند.

با مرور برخی اعدام و ارقام مشخص می‌شود که هر چند هزینه ساخت یک پیشرانه اتمی نسبت به نمونه‌ای با سوخت فسیلی با همان توان، بیشتر است اما هزینه کلی در دوره عمر آن بسیار کمتر از این پیشرانه‌های مرسوم است. به عنوان مثال، هزینه‌های سوختگیری در هر بندر برای کشتی‌هایی با پیشران اتمی، حذف شده در حالی که کشتی‌های معمول باید یا کل سوخت مورد نیاز را (در صورت امکان!) حمل کنند که حجم مفید بار قابل حمل را کاهش می‌دهد و یا به صورت مداوم در طی مسیر برای سوختگیری از مسیر خارج شده و در بندرها توقف کنند.

از سوی دیگر هر چند نسبت وزن به توان تولیدی برای یک پیشرانه اتمی سیکل بخار تا حدود 5.4 و برای پیشرانه اتمی توربین گاز تا 1.5 برابر یک پیشرانه دیزلی می‌رسد اما در واقع باید حجم سوختی که باید برای طی مسافت مورد نظر حمل می‌شود را نیز در نظر گرفت.

در این صورت در مقایسه دو پیشرانه اتمی فوق با نوع دیزلی، وزن پیشران دیزلی به علاوه سوخت مورد نیاز برای 10 روز سفر با سرعت 20 گره دریایی(37 کیلومتر بر ساعت) به ترتیب 1.07 و 3.86 برابر است. این در حالی است که اولاً برای سفرهای طولانی‌تر، وزن و حجم سوخت فسیلی باز هم بیشتری نیاز است. ثانیاً آمار فوق بر اساس تحقیقاتی روی پیشران‌های موجود در دهه 1990 بررسی شده و برای نمونه‌های جدید در حال توسعه پیشرفت پیشرانه‌های اتمی بسیار قابل توجه و بیشتر از کاهش مصرف سوخت موتورهایی با سوخت فسیلی بوده است.

همانطور که گفتیم حجم سوخت مورد نیاز برای یک سفر دریایی متوسط رو به بالا میزان زیادی از حجم مفید بار را اشغال می کند در حالی که پیشرانه های اتمی جدید با چند ده کیلوگرم اورانیوم امکان سفر دریایی تا 40 برابر شعاع کره زمین را می دهد.

یخ شکن
کشتی باربری و یخ شکن Sevmorput با پیشرانه هسته ای

توجه داریم چگالی اورانیوم حدوداً 20 برابر چگالی سنگین ترین نوع سوخت فسیلی کشتی ها است بنابراین هر کیلوگرم از آن یک بیستم مقدار مشابه از سوخت فسیلی فضا اشغال می کند. اگر کشتی Sevmorput (که نسل قدیم کشتی های با موتور اتمی روسی محسوب می شود) را معیار مقایسه قرار دهیم در حالی که برای چند ده سال دریانوری 150.7 کیلوگرم اورانیوم در راکتور آن قرار داده شده، حجم سوخت فسیلی مورد نیاز برای این مدت چند صدهزار برابر حجم این مقدار اورانیوم است که دریافت و ذخیره آن هم زمان زیادی لازم داشت. بنابراین در یک دوره عمر طولانی، پیشرانه های اتمی در صورت حل کامل مشکلات پیش گفته، بسیار مناسب تر از انواع فسیلی هستند.

درباره فواید این شناور روسی نیز گفته اند که این غول دریایی می تواند یخ هایی به قطر 3 متر را شکسته و راه را برای سایر شناورها باز کند. این حرکت می تواند مسیر را برای شناورهای حامل انرژی روسیه باز کرده و در عین حال می توان از این یخ شکن ها در عملیاتهایی مثل اکتشافات مختلف دریایی در مناطق قطبی یا حتی گسترش ماهیگیری در آبهای سرد نیز استفاده کرد.

باید توجه داشت میزان غنای سوخت اتمی مورد نیاز برای پیشرانه های هسته ای دریایی به اندازه ای است که در صورت بازگشت ایران به دستاوردهای هسته ای خود در قبل از برجام، امکان تهیه این سوخت برای کشورمان کاملا فراهم است چراکه راکتورهای ناوگان یخ شکن های روسی از اورنیوم 20 درصد استفاده می کنند و با توجه به کیفیت و قیمت تمام شده سوخت هسته ای در کشورمان، امکان فروش آن به روسیه و درآمدزایی قابل توجه از آن نیز وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه کارشناسان و سیاستمداران خارجی باور نداشتند ایران پس از عدم توفیق در خرید سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران با غنای 20٪ در مدت کوتاهی موفق به ساخت بومی و رساندن آن به مراحل استفاده صنعتی شود. بنابراین ضمن آنکه می توان گمانه زنی علمی کرد که امکان دستیابی به دانش فنی ساخت پیشرانه های هسته ای با سوخت 20 درصد نیز در کشورمان به راحتی وجود دارد، می توان شرایطی را برای مشارکت با کشور روسیه برای تولید این پیشرانه ها در ازای مبادله سوخت مورد نیاز برای کشتی های تحقیقاتی روسی تعیین و اجرایی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • مغز متفکر ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    اول موتور و ناو رو بسازیم بعد سوختشم که ساختیم دوباره میسازیم
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    نشر که نمی کنی !!!!!! یول چه ربطی داره!! مگه قیمت اورانیم ۲۰٪ چقدرهو چقدر ما تولید می کردیم که چند صد میلیارد هزینه دلار ضرر بدهیم !! هزینه تولید ما بسیار بسیار بالا بود!!! تازه اگر روسیه می خرید بهتر نیست هزینه تولید برق خورشیدی و بادی کنیم بجای هسته ای
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 1
    ببين با انرژى هسته اى و ٢٠درصد چه كارهايى كه نميشه كرد اونوقت ما تعليقش ميكنيم
  • علی ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    فکر کردم میخوای بگی ما که سوختش رو داریم یه کشتی اتمی هم میسازیم.خوشحال شدم.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ان شا الله در دولت بعدی که ان شا الله اصولگرای پایداری هست ما نیز شناورهای هسته ای خواهیم داشت
  • محمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    هنوز در توهم بازگشت به قبل برجام هستید زور نزنید برگ برندتون از دست دادید دیگه هیچی ندارید برید دعا کنید اعراب به سمت سلاح هسته ای نرن
  • محمد ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    خخخخ ناو؟! منظورت چهارتا ناوچه هست که ساختن و گفتن ناوه نه سلاح درست درمونی دارن نه دفاع هوایی دلت خوشه
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    جالبه ! کسایی که خرید هواپیما برای ناوگان فرسوده ایران را اولویت نمی دانند به دنبال سوخت هسته ای برای ناوهای احتمالی خود هستند !!!
  • محمد ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    2 0
    شما هواپیمارو تحویل بگیر بعد زر بزن همه جا اول رو توسعه ریلی کار میکنن اینجا برعکسه
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    1 0
    ای بابا! کلا ۳ تا دونه کشتی اتمی هستند هر کدوم هم ۱۵۰ کیلو فقط برای یک بار نیاز دارند ! دیگه به اینکه سوخت رو به روسیه صادر کنیم نمیرسه !
  • ناشناس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    هسته ای و هوافضا فناوری های نوین هستند که نباید تعطیل می شدند .
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    میزان منابع ورانیوم کشورها مختلف رو هم منتشر کنید و بگید که ایران کجای این جدوله و چند درصد اورانیوم جهان رو داره!!
  • افشین ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مشرق از این حرفها نزن، کدخدا ناراحت میشه! خخخخخخ
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    شما یه پراید درست حسابی نمیتونی بسازی ، میخوای یه شناور هسته ای درست کنی؟ شما اول سیستم و بساز ، موتورش و بساز ، بعد به فکر سوختش باش ، سوختشم راحت میشه خرید .... برادر پاکستان کنارت ....
  • امیر ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بحث امکان تولید ملی هست نه وابستگی خارجی پر کردن جیب فرانسه و امریکایی که کم به اقتصاد ما ضربه نزدن این دولت اگه خیلی ادعا داره قرار دادی که با ایتالیا بسته با فرانسه و آمریکا ببنده تا انتقال فناوری و کار افرینی کنه و دیگه اینکه بنظر من ایران نیاز به چشم انداز و برنامه های طولانی مدت در زمینه صنایع دریایی داره روسیه کم ناو و کشتی نساخته که امروز به اینجا رسیده نباید تولید ملی جایگزین بدهی خارجی بشه
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    آهان ، یعنی منظورت اینه که این چند تا ادوات نظامی که اخیرا ساختیم ، صدقه سره دولت قبلی بوده؟؟؟؟...............زرررررررررشک
  • بی سواط ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بله استاد شما فوق تخصص انرژی هسته ای دارین دیگه بعد بقیه کشور ها نمیفهمن و دارن به جای انرژی خورشیدی و بادی دارن هی میرن سمت انرژی هسته ای استاد میفرمودین خخخخ
  • اصلاح طلب ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    باید نویسنده این مطلب رو با شمشیر گردن زد...آخه .....تو رو چه به رفتن به ماه با اورانیوم 20 درصد تو سوار اولاغت شو با شمشیر حمله کن به عراق و لبنان و سوریه...
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    اعراب ترکیه پاکستان دموکراسی دارن دنبال نسل کشی هم نیستن چرا نرن مگه مثل بعضی ها طالبان هستن!!؟
  • فوق دکتر ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    احمق خود شیفته مثلا فکر کردی ژاپن که سالی 1 تن پلوتونیوم تولید می کنه چقدر ذخایر اورانیوم داره هیچی!؟ می فهمی هیچی! امثال شما بی سوادهایی که فقط داخل سایت ها خودنمای می کنید در واقعیت دو هزار نمی ارزید
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    شما پول نفت رو سر سفرهامون بیارین اورانیوم پیشکش
  • خیلی بی سوات ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    بله دوست بی سواط هم یه چیزهایی گفتن شما هم درست میگید. قطعا راندمان کار سانتریفیوژ با یک سو بسیار کمتر از سانتریفیوژ 200 سو و بالاتره. اما اندکی صبر سحر نزدیک است. همون 2 و 3 کشوری که 200 سو دارند هم یه روزی از یک سو شروع کردند. ما الان به 24 رسیدیم. 10 سال دیگه شاید رسیده باشیم. اما باید رفت. نباید بگیم گرونه چون یک کالای استراتژیک داریم نه کالای معمولی
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    مگه ایران بیل گیتس زاییده که تو نویستده توقع مایکروسافت داری. یه مشت بی سواد شکم پرستیم
  • مجتبی7 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    آقا محمد عزیزم شما اصلا میدونی تعریف ناو و ناوچه و ناو شکن چیه؟ این نظری که دادی نشون میده که اصلا نمیدونی. 3 سوت برو ویکی پدیا توش پیدا کن این تعاریف رو.
  • مجتبی7 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    آقای ناشناس گرامی شما هم برو یه نگاهی بنداز به جدول هزینه استخراج انرژی های مختلف به ازای بهره وری. اونجا میفهمی که انرژی هسته ای مقرون به صرفه ترین انرژی هست
  • مجتبی7 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    احسنت به فوق دکتر.نمیدونم چرا اینقدر بیسواد ریخته توی فضای مجازی
  • ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ناشناس کدوم دستاورد نظامی این دولت ؟؟؟ سیمرغ ک زمان احمدی نژاد رونمایی شد رو هم نمیذارن پرتاب شه !!!
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ناشناس ترکیه و اعراب دموکراسی دارن ؟؟؟؟؟؟ نسل کشی یمن پس چیه؟
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ناوها احتمالی در حال ساختن برادر !!!! هرجا ما انقلابی کار کردیم به نتیجه رسیدیم
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    ما هر جا انقلابی عمل کردیم به نتیجه رسیدیم الانم داریم موشک و ناو و زیر دریایی میسازیم کلاس موج و فاتح و سمیرغ هر جام مثه امثال شما چشممون به بیرون بود هیچ غلطی نکردیم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    در جواب ناشناس: مگر نبوده؟؟
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    شما اصلاحطلبان همواره به هوش و ذکاوت جوانان ایرانی کافر بوده اید! برای همین روحیه ذلت بارتان است که دشمن شماها را امید خود در ایران می خواند
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    داریم موتور اتمی میسازیم ؟؟؟؟خواب دیدی خیرباشه
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    خوب خودتو نشون دادی..ولی فکر نمیکردم اینقدر احمق باشین شما افساد طلبا..
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
    0 0
    دوست خیلی بی سوات میشه بگی این سانتر فیوژ 200 سو کجای دنیا در حال استفاده هست؟ دوم اینکه ناشناس اولی در نظر بگیره که انرژی هسته ای فقط برای سوخت و انرژی نیست. تکنولوژی. پزشکی. کشاورزی. تحقیقات و ... اما انرژی بادی و خورسیدی فقط بحث انرژی رو دارند. بحث دعوای اون میلیاردها ضرر با غرب هم ربطی به هسته ای نداشته. بلکه موضوع استقلال هست. دیدی که هسته ای حل شد گیر دادند به موشک هامون. موشک هم حل بشه گیر میدن به چیزای دیگه. بی سواد باشیم اما ساده نباشیم.
  • اهوازی ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    بیست درصد گفتی و کردی کبابم
  • شکارچی ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    تیتر چه ربطی به متن داشت؟
  • ناشناس ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    قیمت هر گرم اورانیوم 20 درصد 1000 دلار است .
  • ناشناس ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    حکیمی می گفت : اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی اصلاح طلب آنرا پلمپ خواهند کرد.
  • ناصر ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    اصلاح طلب = رزم آر ا= لول هنگ
  • محمد ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    طبق مقالات مشرق ما به هواپیمای مسافربری نیازی نداریم و فقط افراد سرمایه دار سوار هواپیما میشن و توسعه حمل و نقل هوایی هیچ نونی سر سفره ما نمیاره ! اما شناور های یخ شکن اتمی از نیاز های اصلی ما و کشور های دیگست و هم می تونیم نیاز خودمونو تامین کنیم هم می تونیم تو بازار پر تقاضای جهانی بفروشیمش!!!! 8 سال از عمرم به خاطر همین تفکرات رفت
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    برادر گرامی شما باید از موقعیت استرتژیک قضیه صحبت کنی . مشرق منظورش استراتژی آینده و پیامدهای اونه
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    باز چرندیاتو بهم بافتین
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    کاش چند ده کیلو از این سوخت بیست درصد را که بااین زحمت تهیه شد کنار گذاشته بودند برای روز مبادا
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    0 0
    مثلا برای بمب سازی؟!!!
  • حامد از اصفهان ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر آخر متن رو بخوانی منظورش این بود که ما غنی کنیم و به آنها بفروشیم. من اولش فکر کردن یک کشتی ساختند که از آب دریا اورانیوم و فلزات گران بها جمع آوری می کنه.
  • ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    دوست ناشناس 20.59 برای بمب درصد غنی سازی باید خیلی بیش از بیست درصد باشد منظور من همین استفاده در موتور کشتیها بود
  • محمد22 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    نمی شد ما سوخت 20درصد رو هم مثل آب سنگین میفروختیم لااقل یه سرو صدایی می کرد مردم دنیا می گفتن اینا تونستن البته آقای صالحی گفته بود آب سنگین رو هم گروه مذاکره قبول کرده بودن نابود کنیم ولی سازمان انرژی اتمی گفت لااقل بفروشیمش!!! ما چند کیلو سوخت 20 درصد داشتیم هرگز یه ایرانی رو تهدید نکن
  • حامد از اصفهان ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    از 4 تا پیامم فقط یکیش منتشر شده. آن سه تا دیگه هم چون بر خلاف سیاست مشرق نیوز بوده که مخفی کردن کوچکترین فواید برجام هست. بارها تا حالا راجع به سودی که توی معاوضه ی اورانیوم بردیم نوشتم ولی مشرق سانسور می کنه تا کسی نفهمه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس