کد خبر 590216
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۲

آزمايش‌هاي واقعي انجام شده در كتابخانه‌هاي سنگاپور پتانسيل دقت روبات AuRoSS را در اسكن و بررسي كتاب‌ها، حتي قفسه‌هاي منحني شكل، تا 99درصد اعلام كرد.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت: امروزه روبات‌ها توانسته‌اند جايگزين بسيار خوبي براي برخي كار‌ها باشند، البته فقط در برخي كارها. ما درباره علم روباتيك مباحث بسيار زيادي را هم شنيده‌ايم و هم ديده‌ايم اما جديداً يك ماشين خودكار با استفاده از نقشه‌برداري ليزري و برچسب‌هاي راديويي به طور اجمالي به بررسي قفسه‌هاي كتاب مي‌پردازد و مي‌تواند اطمينان حاصل كند كه هيچ كتابي در جاي اشتباه قرار نگرفته است.

قابليت دانلود و دسترسي فوري به اطلاعات يكي از مشخصه‌هاي عصر ديجيتال مي‌باشد اما بسياري از دانش روز دنيا ميان صفحات چاپ شده كتاب‌ها باقي مانده است. رديابي اين كتاب‌ها در كتابخانه‌ها فرايند خسته‌كننده و پر‌كاري به شمار مي‌رود، اما امروزه افزايش دسترسي به اين منابع ارزشمند را مديون تكنولوژي ماشيني توسعه يافته در آژانس علم، تكنولوژي و تحقيقات سنگاپور هستيم.

روبات كتابدار از همه كتاب‌هايش خبر دارد

برخي از كتابخانه‌ها در كلكسيون خود با برچسب شناسايي فركانس‌هاي راديويي (REID)، خود را با سيستم اتوماسيون يا ماشينيزه كردن سازگار مي‌كنند. اين باركد‌هاي كامپيوتري شامل برچسب‌هاي تطبيقي منحصر به فردي هستند كه مي‌توانند به سرعت با RFID خوان‌هاي دستي و بي‌سيم مورد بررسي قرار گيرند. در روشي ديگر، مي‌توان ثبت قفسه‌هاي هوشمند را كه شامل آنتن‌هاي متعدد RFID مي‌باشند به طور خودكار و در زمان ورود يا حذف كتاب‌ها از قفسه‌ها انجام داد. اين روش‌ها پر‌هزينه هستند، با اين حال متكي به مشاغل دستي هستند.

محققان در حال طراحي ماشين‌هايي هستند كه بتوانند در زمان اوج جست‌وجو و مرتب‌سازي كتاب‌ها، كتابداران را از انجام بسياري از كارهاي سنگين رها سازند. آخرين طرح آنها اسكن خودكار قفسه‌هاي روباتيك مي‌باشد (AuRoSS) كه مي‌تواند شب‌ها و از طريق كتابخانه‌ها به منظور ارائه گزارش‌هايي مبني بر كتاب‌هاي مفقود شده و بدون ترتيب، برچسب‌هاي RFID را اسكن نمايد.
محققان خاطر نشان مي‌كنند كه اين عملكرد نيازمند روشي براي هدايت كردن يك روبات بلند و چرخ‌دار در مسير قفسه‌هاي كتابخانه است و هميشه فاصله لازم با قفسه‌ها را حفظ كند. «فاصله اين روبات تا قفسه‌ها نبايد آنقدر نزديك باشد كه سبب برخورد آنتن‌ها با قفسه شود و نبايد آنقدر دور باشد كه سبب از دست دادن سيگنال‌هاي RFID شود».

يكي ديگر از موانع تيم خواندن نقشه‌هاي موجود در كتابخانه بود. اگرچه اين نقشه‌ها براي كاربران انساني مناسب بودند، اما معمولاً دقت آنها براي حركت روبات كافي نيست. لي مي‌گويد «ما درصدد تشخيص سطح قفسه‌ها و استفاده از آنها به عنوان يك منبع در طرح‌ريزي راه‌ها برآمديم».

محققان به منظور كمك به مسير قفسه‌ها در زمان واقعي، يك كنترل‌كننده بزرگ- كوچك جمع‌آوري كردند، كه اين روبات‌هاي متحرك شامل يك بازوي روباتيك كوچك اضافه بودند. كنترل‌كننده كوچك به صورت جانبي حركت مي‌كند، و جهت قرار دادن آنتن RFID  در فاصله‌اي مناسب براي بررسي كتاب‌ها از سنسور‌هاي اولتراسونيك استفاده مي‌كند. اين كنترل‌كننده كوچك همچنين خطاهاي موجود در موقعيت مكاني را اندازه‌گيري مي‌كند و به منظور پيش‌بيني تغييرات ايجاد شده در مسيرها، اين داده‌ها را به واحد ناوبري سيار ارسال مي‌كند.

آزمايش‌هاي واقعي انجام شده در كتابخانه‌هاي سنگاپور پتانسيل دقت روبات AuRoSS را در اسكن و بررسي كتاب‌ها، حتي قفسه‌هاي منحني شكل، تا 99درصد اعلام كرد. «ما در زمان بازگشايي مجدد كتابخانه عمومي پاسير ريس عملكرد اين روبات را در انظار عموم به نمايش گذاشتيم و واكنش‌هاي بسيار مثبتي دريافت كرديم. ما در صدد افزايش استحكام و تجزيه و تحليل موتور روبات و يكپارچه‌سازي آن با فعاليت‌هاي كتابخانه هستيم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس